Gå til innhold
  • Bli medlem

Forslag til fjell i 2/3 timers radius til Oslo


Sovjetunionen

Anbefalte innlegg

Så: Jeg har fått låne den rælete vedbilen til fattern i sommerferien og har derfor en langt større aksjonsradius for neste ukes turer (juhuuuu).

Har veldig lyst på en tur i litt mer fjell enn Oslomarka og gjerne et sted med mye feit ørrett som er sugen på å bil å bli frokost. Noen som sitter inne med noen gode turtips her? 1-3 dager:)

På forhånd takk til alle dere hjelpsomme fjellfolk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du legger på litt på kjøretida kommer du deg til Hardangervidda. Geilo er vel ca tre timers kjøring fra Oslo. Kjør litt til så har du massevis av muligheter. 

Et annet alternativ er å angripe vidda fra sør/øst sida. Utgangspunkt kan være Kalhovd eller kanskje Skinnarbu (Båt inn til Mogen). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Sørbølsfjellet er det fint viddeterreng. Kjør inn fra Gulsvik like før Flå nederst i Hallingdalen. Ta turen til østsiden bort på kanten av Vassfaret og se på utsikten :-) Med ny riksvei 7 fra Sokna til Ørgenvika er nesten en halvtime spart og du kjører på drøyt halvannen time fra Oslo S til ca Statoil på Gulsvik. Derfra 20 min opp i fjellet. Fin sti å gå opp/inn i fjellet fra hytteområdet ved parkering godt oppi lia fra oppkjøring ved Damtjern. Fint område for vandring, telting og fisking. Storrustefjell hører til  samme fjellområde, men der har jeg ikke vært. Sikkert like flott med fin utsikt sørover.

 

Et annet alternativ er fjellområdet øst for Nevlingen i Vassfaret (Manfjellet) over mot Hedalen. Det skal også være et flott område som jeg har hatt lyst å dra til, men dessverre aldri fått gjort.

 

Men som det står over her, ingenting slår Hardangervidda :-) PS! Der kan det være mye snø fortsatt :-)

 

Mvh Kjetil

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ukjent med hvor mye feit ørret det er i nærfjellene. Er vist bra med ørret på Blefjell men spørs om snittvekt er så høy. Bare fisket der en gang selv men da var det badetemp i vannet så det ble ikke fisk.

Sydvest for Ble ligger LIfjell, litt mer ukjent for mange men sies å være bra ørret der. Ikke vært der selv.

 

Selv ferie fra nesten helg, kanskje jeg tar fri fra torsdag neste uke allerede. Har tenkt meg en tur ut å fiske. Har fått tilgang til et privat røyevann på fjellet med både mye og stor fisk.

Evt om jeg ramler en tur opp i Femundsmarka. Har bil som tåler litt lengre kjøring. Så det er lov å henge på der hvis du vil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg ikke vært på Hedmarksvidda, men der må det da være noen muligheter? Dersom du reiser litt lengre nordover for Hedmarksvidda kan du jo dra til Rondane sør og videre nordover inn til Rondane. Da har du rikelig med plasser å kjøre opp fra i Gudbrandsdalen fra Lillehammer i sør til Dovrefjell i nord.

I tillegg har du jo Huldreheimen som det er blitt forsøkt kalt (men som er blitt forkastet?), eller nærmere bestemt Gaudsdal vestfjell.

 

De fleste av disse stedene jeg har kommet med forslag til ligger noe i overkant av 2-3 timer med bil, men noe ligger også innenfor. Men så har du også skrimfjella som @tronn nevner, som kan være en skjult skatt for mange.

De alternativene som omfatter Rondane og Gausdal vestfjell er primært i høyfjellsområder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norefjell är underskattat menar jag. Jättefint ställe.

 

På 3 timmar hinner du till Hemsedalfjällens östra delar som t.ex. Skogshorn. Gaustatoppen och området därikring borde också ligga inom räckhåll. Om det tar under 3 timmer dit vid "normal körning" vet jag inte. Jag gasade på lite extra när jag körde dit. Kör via Jondal. Lite smal och krokig väg, men mycket finare än via Notodden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Jeg har ikke noe bedre forsalg å komme med, enn andre har gjort. (Ser noe merkelige kjøretider, men sjekk selv "kjøretidene").

 

Men for oss som bor i området Oslo/Drammen, er det lang vei til fjellterreng, hvor det meste er over tregrensen. (Forutsetter nå at det er det du ønsker). Hvis du utvider kjøretiden litt, kan du nå det meste av fjelltereng i Sørnorge. Normalt for meg, er 4 - 5 timers kjøring, da er jeg i terrenget. Husk det tar også tid å komme seg fra tettstedet (i bygda) og dit du skal på smale grusveger.

 

Spessielt hvis jeg skal på KUN en helgetur (og langhelg), har jeg alt pakket på forhånd, legger meg tidlig, står opp tidsnok (på natta), til at jeg er fremme i grålysningen. Da betyr 2, eller 4 -5 timers kjøring lite. Kanske du skulle utvide radiusen noe, så er valgmulighetene flere, men også vanskeligere å bestemme et konkret sted. Ser ingen har kommentert fiskemulighetene. Men de fleste fjellvann, har brukbare fiskemuligheter. Og så må en gå litt og prøve flere vann. Men, det er vel en del av turen . :)

 

Holder det med et lite område over tregrensen, har du det innenfor en times kjøring. Nord i Finnemarka (med Breilidflaka på ca. 700m), er det en del terreng over 600 m og noen fiskevann. Annbefaler likevel å reise lengere, det blir noe annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lifjell har topper på 12-1300 meter og en god del fiskevann. Mye av terrenget er over tregrensen. Har gått der endel de siste årene og alltid koselig med selskap av sau, ryper og frosk. Det er ikke mange av turene der hvor jeg ikke har skremt opp ryper, så burde jo være godt jaktterreng. :D

 

Edit:

Lifjell i Telemark, her er link til et kart over toppene jeg har gått opp på og steder hvor vi har parkert bilen: 

http://kart.finn.no/?lng=8.81461&lat=59.52581&zoom=12&mapType=normap&markers=8.95356,59.55597,r,Brukerdefinert%7C8.82284,59.56067,r,Brukerdefinert%7C8.71083,59.51206,r,Brukerdefinert%7C8.95390,59.46871,r,Brukerdefinert%7C8.85863,59.48778,r,Brukerdefinert%7C8.88644,59.49070,r,Brukerdefinert%7C8.97845,59.50769,r,Brukerdefinert%7C8.88674,59.54808,r,Brukerdefinert%7C8.94051,59.56414,r,Brukerdefinert%7C8.77550,59.56494,r,Brukerdefinert%7C8.79159,59.56909,r,Brukerdefinert%7C8.80751,59.56564,r,Brukerdefinert%7C8.60605,59.50024,r,Brukerdefinert%7C8.59413,59.51967,r,Brukerdefinert%7C8.77787,59.51888,r,Brukerdefinert

 

PS: bompenger div steder (cash) og til Gavlesjå, så trenger du polett kjøpt på nærmeste bensinstasjon.

PPS: opp til Grimås boblet det bra i radiatoren på bilen til dama - det er bratt opp dit!

PPPS: Du trenger råd fra noen andre enn meg om hvilke vann som faktisk er ok fiskevann ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lifjell har topper på 12-1300 meter og en god del fiskevann. Mye av terrenget er over tregrensen.

Mange Lifjell i Norge. Og er det ikke minst 2 på Østlandet da? Hva med fiskevann?
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langsua (Hulderheimen)!

Henger meg på denne! Det er et par-tre timers kjøring oppover i Gausdal fra Oslo. Så en halvtime på bomvei opp på fjellet. Da er du oppe i flott fjellterreng med masse flotte fiskevann. Greit å kjøpe fiskekort på inatur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Jeg har ikke noe bedre forsalg å komme med, enn andre har gjort. (Ser noe merkelige kjøretider, men sjekk selv "kjøretidene").

 

Men for oss som bor i området Oslo/Drammen, er det lang vei til fjellterreng, hvor det meste er over tregrensen. (Forutsetter nå at det er det du ønsker). Hvis du utvider kjøretiden litt, kan du nå det meste av fjelltereng i Sørnorge. Normalt for meg, er 4 - 5 timers kjøring, da er jeg i terrenget. Husk det tar også tid å komme seg fra tettstedet (i bygda) og dit du skal på smale grusveger.

 

Spessielt hvis jeg skal på KUN en helgetur (og langhelg), har jeg alt pakket på forhånd, legger meg tidlig, står opp tidsnok (på natta), til at jeg er fremme i grålysningen. Da betyr 2, eller 4 -5 timers kjøring lite. Kanske du skulle utvide radiusen noe, så er valgmulighetene flere, men også vanskeligere å bestemme et konkret sted. Ser ingen har kommentert fiskemulighetene. Men de fleste fjellvann, har brukbare fiskemuligheter. Og så må en gå litt og prøve flere vann. Men, det er vel en del av turen . :)

 

Holder det med et lite område over tregrensen, har du det innenfor en times kjøring. Nord i Finnemarka (med Breilidflaka på ca. 700m), er det en del terreng over 600 m og noen fiskevann. Annbefaler likevel å reise lengere, det blir noe annet.

 

Utvidet opp til Hovden og Setesdal hvilket skulle være i det området du nevner, men er veldig lite kjent der. Har du noen tips til turer? Evt hvor det er smart å ha utgangspunkt i denne delen av fjellnorge? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klampen i bånn og planlegg så du unngår rushet så er du på Valdresflya på nesten tre timer.

HAha, ja rushtrafikk er nok stikkordet her. Havnet i rushen ut fra Oslo en gang og da stod jeg i kø til Hønefoss. Brukte SEKS timer til Beitostølen. Man kan bli muggen av mindre enn det  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på Imingfjell i helga, det er fjell innenfor 3 timer fra Oslo (såvidt) og det er vann der, men hvordan det er med fisk vet jeg ikke :P

 

Var på Imingfjell for to uker siden, kjempeflott tur - kjør opp til Imingfjell på fredag ettermiddag, overnatt der og så kjør innover et stykke og parker der. Deretter er det ca 2 mil til Mårbu - med to forskjellige ruter du kan gå frem og tilbake. 

 

http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=3183664

 

Flere vann på veien du kan fiske i - men vet ikke hvor stort du får der :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.