Gå til innhold
  • Bli medlem

Et spørsmål om telt


klyts

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har et Helsport børgefjell superlight 3 camp som jeg er fornøyd med, men er på jakt etter et telt med 2 innganger.  Det må være plass til en voksen, 2 unger og en liten hund. Det må være under 3 kg og ikke ha netting innertelt.

 

Jeg har sett på type, Reinsfjell Sl og Exped Venus UL , men ingen av de finnes 3 manns utgave, og det virker som 2 mannsblir litt lite?

 

Jeg har funnet en del alternativer, men da er innerteltet i netting.. 

 

Er det noen som kjenner til et telt som beskrevet ?

 

På forhånd takk .

 

Klyts

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kaitum 3 er 3,4 kg, de andre er tildels en del tyngre. Men har selv ett Keron 4 GT og ett Staika fra Hilleberg. Begge er forøvrig veldig bra.

 

En annen ting er at hvis du egentlig kan klare deg uten 2 innganger men vil ha stor plass og liten vekt (2,5kg), så se på Nigor WickiUp 4. Står bra hvis det settes opp godt, men tåler ikke like mye juling som de andre på listen over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv brukt ett Exped Orion 2 manns telt til meg selv og to barn på 6 og 8 år, det var helt greit med plass til oss tre. Spørs hva du mener med liten hund, men f.eks en engelsk staff som er vant til og bo i telt og ligger relativt rolig kan sikkert gå greit. Teltet har to utganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Hillebergteltene er bra greier, men like tunge eller tyngre enn det jeg har. Som nevnt i spørsmålet er jeg på jakt etter noe ala Reinsfjell eller exped Venus II, under 3kg og med to innganger. Håpet kanskje det fantes noen andre merker som hadde slike telt i 3 manns  som jeg ikke viste om....

 

Men, interessant at bård b fikk plass til 3 stk + hund i Orion. Mener det teltet har samme mål som venus bortsett fra takhøyde.

 

Noen som har erfaring med plass i Venus II UL eller Reinsfjell SL 2?

 

Alternativt kanskje det går an å modifisere innerteltet til Exped MIra III ved å erstatte nettingen i innerteltet med tynn ripstop nylon?

 

 

Klyts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport Sarek Dome er et 2+ telt altså litt større enn Reinsfjell men med lignende løsning på innganger, ligger nærmere fire kilo i vekt. Finnes på xxl blant annet. Kuppeltelt er vel litt tyngre i forhold til plass generelt i forhold til tunneltelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med MSR Mutha Hubba HP? HP-versjonen kommer med nylon innertelt, men har riktig nok litt større meshventiler enn hva som er vanlig på f.eks Helsporttelt. Vekten på telt og stenger skal være på 2,85kg, så du burde klare å komme deg rundt 3kg selv med plugger osv. inkludert.

Jeg har personlig ingen erfaringer med teltet, annet enn at jeg vurderer å kjøpe Hubba Hubba(2-manns teltet) selv, samt kunne ønske jeg visste om dette før jeg kjøpte 3-mannstelt for 2 år siden.

Mulig noen andre kan komme opp med noe erfaringer/kunnskap om dette teltet, men for meg virker det som et bra alternativ til værtfall Reinsfjell SL(i hovedsak disse 2 jeg sitter og velger mellom).

Av det jeg kan lese meg til virker bunnduken å være veldig solid, med 10,000mm regnsøyle. Mens ytterteltet kanskje er nærmere det vi finner på Reinsfjell SL. 1000mm regnsøyle(som er mindre), men tykkere(/sterkere?) tråd 20D vs 15D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.