Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til valg av telt


otl

Anbefalte innlegg

Fant ut at jeg måtte melde meg inn her i og med at jeg regner med at det er en god del som har erfaring med telt, noe jeg ikke kan skryte på meg, dessverre. De teltene jeg har vært borti har vært billige telt som ikke har vært særlig behagelige egentlig. Kjøpte jo ett treroms den gang Lidl fortsatt var oppe å gå i dette landet, gedigen badstue til under 1000-lappen, dårlig lufting og helt kaos å sette opp. Snakk om å kjøpe seg hodebry :hmm: 

 

Overskriften sier noe men langt i fra alt. Har så mange krav til det teltet at det bare blir dyrere og dyrere :no:  Det er vel ungene som gjør at jeg havner på nordpolen stadiet når det kommer til valg av telt. Det jeg har satt som krav er at det må tåle vind/storm, beskytte så godt som mulig for regn/vann, være enkelt å sette opp, god lufting, så får komforten komme helt til slutt. Viktigste er jo at teltet står og at det helst ikke kommer vann inn når det kommer en god skur.

 

Det er ett telt jeg har tittet litt på som virker ganske greit. Det er dette  teltet. Noen som har noe kunnskap til å uttale seg om det er ett bra telt? Vet at det ikke er så stor takhøyde på det, men ellers synes jeg det så greit ut. Finner ganske lite informasjon på nettet. Litt usikker på lufte løsningen her. Har også tittet på Helsport Svea 3 camp. Vi kommer til å ha 2 telt, men må ha ett som er ganske solid og bra i alle fall :) Det jeg har vært inne på er ett Wiglo lt4 og ett Svea camp 3. Noen synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du tenker på helsport svea 3 camp, finnes det i Helsport outlet nå til 5925,-

 

Kjenner ikke til Terra Nova teltet, men på bildet ser det ut som det bare er en inn/utgang på det...? Du skriver ikke noe om alderen på ungene, men ville uansett vurdert telt med to innganger hvis det blir flere oppakninger som skal ha plass.

 

Vanskelig å gi gode råd uten å vite mer om hvilke forhold teltet skal brukes under. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre tommelfingerregeler

 

Styr unna partikjøp.   Riktignok kan det f eks stå Helsport på teltet, men teltet er produsert for en bestemt kjede, og du finner det ikke i en Helsportkatalog.     Angret på kjøpet.

 

Faktisk vekt.   Neste gang fant jeg teltet i en katalog og jeg bestemte meg for at dette var bra.    Ekspeditøren kom med teltet og jeg skulle til å betale.    Heldigvis kom jeg til å løfte på teltet og kjente med en gang at dette var tyngre enn oppgitt, noe en kontrollveiing bekreftet.    Handelen kansellert. 

 

Fagkunnskap.  Jeg havnet på Oslo sportslager.    Der beskrev jeg mine absolutte og mine ønskelige krav.    Ekspeditøren kom så med teltet og slo det opp i butikken, slik at jeg der og da kunne ta det både i øyesyn og prøveligge.   Har brukt det i mange år nå, og det kommer til å overleve meg.

post-6671-0-46042000-1435810161_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt på telt fra Hilleberg, de er enkle å sette opp, har gode praktiske løsninger og de har flere teltmodeller i helt i toppkasse hva styrke angår.

 

Ja, har hørt mye bra om de teltene fra Hilleberg og betviler ikke at de er i toppklasse. Har litt problemer med å forsvare pris forskjellen mellom Kaitum 3 gt og Svea camp 3, det hvis en får Camp 3 til under 6000kr. Vet ikke om det er de 2 modellene en skal sammenligne, hvis det er mulig å sammenligne mellom 2 produsenter, tok de som lignet mest hverandre. Hadde det vært fullpris på begge teltene hadde situasjonen blitt en helt annen.

 

Takker for forslaget :)

 

Hvis du tenker på helsport svea 3 camp, finnes det i Helsport outlet nå til 5925,-

 

Kjenner ikke til Terra Nova teltet, men på bildet ser det ut som det bare er en inn/utgang på det...? Du skriver ikke noe om alderen på ungene, men ville uansett vurdert telt med to innganger hvis det blir flere oppakninger som skal ha plass.

P

Vanskelig å gi gode råd uten å vite mer om hvilke forhold teltet skal brukes under. 

 

Var klar over outlet prisen :wink:  Bra at det nevnes når det er rabatter ute og går.Tror det er ett godt kjøp for den prisen. Var egentlig litt over budsjettet jeg hadde tenkt ut med pr. telt, men for min del klart verdt det hvis det er ett mye bedre telt en får for 6 tusen kontra 5. Alder på ungene er 3,4 og 7 år. Teltet kommer til å bli brukt under forskjellige forhold, fjelltur,jakt og camping. Kjøpte det teltet til 5925 kr, var litt skeptisk til at jeg skulle gå glipp av hvis jeg ikke bestilte det. Bergans lt4 er utsolgt over hele landet så å si så jeg venter litt med telt nr 2 tenker jeg. Nå skal vi snart teste Svea teltet som ett 5 manns telt :roll:   

 

Tre tommelfingerregeler

 

Styr unna partikjøp.   Riktignok kan det f eks stå Helsport på teltet, men teltet er produsert for en bestemt kjede, og du finner det ikke i en Helsportkatalog.     Angret på kjøpet.

 

Faktisk vekt.   Neste gang fant jeg teltet i en katalog og jeg bestemte meg for at dette var bra.    Ekspeditøren kom med teltet og jeg skulle til å betale.    Heldigvis kom jeg til å løfte på teltet og kjente med en gang at dette var tyngre enn oppgitt, noe en kontrollveiing bekreftet.    Handelen kansellert. 

 

Fagkunnskap.  Jeg havnet på Oslo sportslager.    Der beskrev jeg mine absolutte og mine ønskelige krav.    Ekspeditøren kom så med teltet og slo det opp i butikken, slik at jeg der og da kunne ta det både i øyesyn og prøveligge.   Har brukt det i mange år nå, og det kommer til å overleve meg.

 

Høres ut som gode ting å ha i tankene når en skal handle. Får se om jeg blir fornøyd når det kommer    :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har hørt mye bra om de teltene fra Hilleberg og betviler ikke at de er i toppklasse. Har litt problemer med å forsvare pris forskjellen mellom Kaitum 3 gt og Svea camp 3, det hvis en får Camp 3 til under 6000kr. Vet ikke om det er de 2 modellene en skal sammenligne, hvis det er mulig å sammenligne mellom 2 produsenter, tok de som lignet mest hverandre. Hadde det vært fullpris på begge teltene hadde situasjonen blitt en helt annen.

 

Takker for forslaget :)

 

Kaitum 3GT er et "lettvektstelt", derfor er prisen høyere, fasongen minner om Svea, men det er Kerom 3GT som er mest sammenlignbart. Jeg så både på Svea og Svalbard før jeg kjøpte Keron 3GT. Og det ER forskjeller på det og Svea: Mer solide materialer og konstruksjon. Lettere å sette opp, utvendige stangkanaler og alle stengene er like lange. Letter å få god strekk i det, og det er ikke barduner festet i duken som må strammes for å få teltet stramt, bedre bardunsnorer og strammere, ferre barduner og dermed ferre plugger. Den buede døra i GT delen er genial, ventliene har glidelåser og kan åpnes helt, ha myggnett eller ett panel med pustende stoff, Svea har "snurpeventliler". Keron har ikke stormmatter, men er konstruert for ikke å ha det.

Det høres kanskje ut som om jeg sier at Svea er et dårlig telt, det er der definitivt ikke, men detaljene på Hilleberg Keron 3GT forsvarer er etter min mening prisforskjellen selv om Svea er på tilbud.

Husk FF rabatten på 20% på fjellsport og ta det med i betraktningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er de 2 modellene en skal sammenligne, hvis det er mulig å sammenligne mellom 2 produsenter, tok de som lignet mest hverandre.

Har det noko for seg å samanlikne to produsentar?

Når du skal ha eit telt, får du heller finne aktuelle teltmodellar og samanlikne desse utfra dine behov. Greier ikkje du å forsvare ein dyr modell, har du allereie svaret på om den modellen er verdt prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.