Gå til innhold
  • Bli medlem

Helt ny på friluftsfronten!


Anbefalte innlegg

Hei der ute! :-)

 

Jeg har bestemt meg for å bruke naturen på en litt annen måte enn før, så nå skal jeg investere i telt, ryggsekk m.m for første gang,- gleder meg allerede! :-D

Så nå lurer på hva jeg skal se etter i en ryggsekk? Å hvor mange liter trenger man? Hvilket merke er av ok kvalitet? trenger ikke det beste av det beste !

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finnes uttallige tråder og meninger om akkurat de spørsmålene.:D
Men det viktigste er å tenke over:

Hva slags turer skal du bruke utstyret på?(Størrelse på sekk, vekt på utstyr osv)

Hvor ofte skal du bruke det?(Jo oftere og hardere, jo høyere kvalitet)

 

Hvilken sesonger skal det brukes? (Er det tre sesonger, så trenger man ikke vinterutstyr etc)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan begynne med en sekk som rommer ca.15% av kropsvekten din. Noe særlig mer  trenger du ikke å dra på til å begynne med.

De fleste sekkene som selges til rund tusenlappen er helt greie sekker til dagsturer, hytte til hytte, eller helgeturer med en til to overnattinger. Det viktigste er at sekken passer. Det er med ryggsekk som med sko. Det er viktig at den passer og den trenger ikke ha en masse smarte innstillinger, da blir du bare gående å justere sekk hele turen, og spesielt når du begynner å bli litt sliten. Prøv alltid en ny sekk med vekt i. Hvis ikke butikken har vektmateriale, sandsekker eller lignende, til å legge i sekken så er det enklest å gå til en annen butikk. Det som tar mest plass i sekken er ofte soveposen og derfor kan det være greit om sovepose og telt kan festes på utsiden av sekken.

Ta en titt på disse sidene:

http://www.xxl.no/tips/hvordan-velge-riktig-ryggsekk

http://artikkel.ut.no/slik-velger-du-rett-ryggsekk-1.8013117

http://www.oslosportslager.no/magasinet/ryggsekk--hvordan-finne-riktig-rygglengde-593.aspx

http://www.fjellrevenshop.no/a_velge_ryggsekk

 

Telte bør ikke veie mer enn ca, en kilo per person som skal sove i det. For enmannstelt og tomannstelt så må du kanskje legge til en halv kilo ekstra.

Telt er dyrt og du kan spare en del penger hvis du kjøper brukt, men da skal du helst vite hva du ser etter.

Her er et greit 3 manns telt hos XXL til en helt akseptabel pris:

http://www.xxl.no/villmark/telt-og-lavvo/telt/helsport-nordmarka-3-camp-telt/p/1013719_1_style#details

http://www.xxl.no/tips/villmark/valg-av-telt

 

Så må du ha et kokeapparat. Hvis du satser på vår - sommer - høst med bra vær så ville jeg valgt en gassbrenner med slange mellom brenneren og gassboksen.

Jeg foretrekker kokeapparat med en stor brenner. Dvs. at den delen der gassen kommer ut bør ha så stor diameter som mulig. Da ungår du at f.eks. stekepanna bare blir varm i et lite område midt på.

Kokeapparat er også ganske dyrt hvis du skal ha litt kvalitet, men det er med kokeapparater som bed biler. Du betaler en del for navnet.

Her er en god brenner med forvarming på gassen. Forvarming trenger du bare når gradestokken kryper ned mot- og under 0 gader.

http://highpoint.vikingweb.no/friluftsutstyr/gass-og-kokeustyr/gravity-ef-gassbrenner.html

Men velger du et rimelig alternativ så kommer du langt med Biltema.

http://www.biltema.no/no/Fritid/Friluftsliv/Primus/Kokeapparat-26-kW-2000033193/

Her har du min favoritt for dagsturer og helgeturer når jeg bare trenger å varme vann og kanskje steke en fisk.

http://www.fjellforum.no/topic/34015-enkelt-lite-feltkj%C3%B8kken/

http://nyttig.org/produkt/friluftsliv/bal-leir-tur/lett-gassbrenner

Det kan være greit med en vindskjerm rundt brenneren. Vind stjeler veldig mye varme fra brenneren.

 

http://www.klikk.no/helse/trening/tester/article448065.ece

http://www.fjellforum.no/topic/35096-sm%C3%A5-lette-turkj%C3%B8kkenbrennere/

 

Sko:

Til å begynne med ville jeg satset på en lav og litt stødig sko pluss et sett med høye gamasjer. Det finnes mye bra på markedet som ikke koster en arm og et øye.

 

Det er en del tråder her på forumet som tar for seg de forskjellige tingene du trenger, men husk at folk som har drevet med denne "galskapen" en stund ofte bruker utstyr med dyr prislapp. I begynnelsen kan det være lurt å starte litt forsiktig og heller satse på at en julepresang eller fødselsdagspresang kan inneholde noe av det utstyret som du ikke har råd til selv.

 

"Never trust a man with shiny gear"

(Gammelt jungelordtak")

 

post-4220-0-58762800-1435736729.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du kjøper masse ting du ikke trenger anbefaler jeg å investere litt tid i å sette seg inn i lettvekts tankegang.

Hvis du ser på videoene i første post i denne tråden får du mye fin gratis informasjon. Han i videoen har tatt det mye lenger enn du må gjøre, men da ser du hvor lite man egentlig trenger.

 

Mine tips til en førstegangskjøper er

  1. Kjøp så mye som mulig brukt til å begynne med. FInn.no er en gullgruve
  2. Ikke tro på alt selgerne i sportsbutikken sier
  3. Ikke tro at "Norsk" nødvendigvis er best (eller skandinavisk for den saks skyld)
  4. Lag ting selv
  5. Ikke kjøp kjekt å ha ting for de kommer du aldri til å bruke

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt uenig med å handle brukt som posteren over sier hvis du er helt ny. Brukt kan være bra hvis du har god oversikt over priser og utstyrsmarkedet, men mange selger bruktutstyr til høyere pris enn man kan betale ved å velge en billig nettbutikk eller handle på tilbud. Etter min mening er brukthandel best hvis man vet hva man vil ha og følger med på bruktmarkedet over tid for å se om det dukker opp et godt tilbud.

 

Det er viktig å finne ut hva slags turgåer du er, noe som ikke alltid er lett i starten. De største motpolene i utstyrsfilosofi er "lettpakking" og "tungpakking". Lettpakkere liker i større grad å bevege seg over større avstander og bruker leirplassen til å sove i og lage mat før han/hun legger seg. En tungpakker går typisk ikke like lange avstander og er mer fokusert på å kose seg på leirplassen.

 

En god ide i starten er å ha en oversikt over hva som er viktig å bruke mye penger på, og hva som kan være billig.

Gode telt kan være svært billige. Hovedforskjellen på et dyrt og billig telt er vanligvis materialer som veier mindre. Et billig telt er ofte like tørt og solid som et dyrere telt. Hva slags telt du trenger kommer også an på hva slags turer man skal på. Ofte trenger man ikke telt og kan sove under åpen himmel eller under en tarp.

Mange legger en del penger i en god sovepose. Dunposer anses som best da de er lette og kan komprimeres svært mye. Hvis du skal kjøpe en dunpose kjøp med dun på 850+ cuin (dunspenst). Gode dunposer koster en god del, men du kan spare mye hvis du importerer fra f.eks www.roberts.pl Alternativet er soveposer med syntetfiber som er mye billigere enn dunposer. Disse er typisk tyngre og mindre komprimerbare, men noen produsenter har kommet med nye lettere fibertyper som kan konkurrere i vekt med dunposer med dun i middels dunspenst.

 

Ryggsekker kan du også spare en del på avhengig av hvilken produsent du velger. Det er mange gode, og lette sekker til rundt 1500 kroner. Størrelse på sekk avhenger avhenger i stor grad av på størrelse på telt og sovepose. Det kan være lurt å kjøpe dette før du kjøper sekk for å vite hva slags sekk du skal ha.

Liggeunderlag er svært billige hvis man bruker skumunderlag, men mange foretrekker oppblåsbare liggeunderlag pga komfort (unngå selvoppblåsbare). Gode, og lette underlag koster mye mer enn skumunderlagene. Se etter therm-a-rest sine underlag hvis dette er aktuelt.

Kjøkken kan være svært enkelt. Det går fint å klare seg med liten alkoholbrenner og en kjele på en halv liter hvis du kun skal koke vann til frysetørket mat og kaffe. Dette koster nesten ingenting. Tallerken trenger du bare hvis du skal steke. Hvis du skal steke bør du ha en litt mer solid gassbrenner med bredt hode.

Turkniv kan også være billig, men det kommer an på hva du skal gjøre med den. Hvis du bare trenger å åpne pakninger, så velg den minste kniven du kan finne. Hvis du skal sløye fisk så kan du velge en som er litt større. Hvis du skal håndtere ved så bør du ha en kraftig kniv, eller ta med øks. Med mindre du skal ha en kniv til å overleve i villmarken over lang tid, så vil billige kniver klare jobben uten problemer. Billigkniver til 20 kroner som man kan se på enkelte butikker gjør vanligvis en god jobb, men jeg ville unngått disse da de kommer med slirer som ikke holder kniven godt nok.

Til å bære vann er brusflasker noe av det beste man kan bruke. 

 

 

Se forøvrig denne tråden for tips til billig og lett turutstyr: http://www.fjellforum.no/topic/35661-superlett-og-superdyrt-mytknusing/page-5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk søkerfunksjonen til forumet og du vil sikkert finne et stort antall tråder med folk som spør om det samme. Forumet er fint fordelt opp etter forskjellige emner hvis du får problemer med å finne svar med søking.

 

 

Bruk prisjakt.no for å sammenlikne priser. Prøv å kjøpe når det er salg hvis det ikke haster. 

 

Mitt problem med bruktmarkedet i Norge som finn.no, er at folk ofte selger brukte ting til rundt prisen man får den samme varen for på salg. Så pass på å sjekke først før du antar at det er billig bare fordi det er brukt. Kvittering er også kjekt i garantisaker.

 

 

Som Vrimmel sier, så trenger ikke utstyret være superhightech eller ultralett som gjør det ultrasuperdyrt. Bruker selv mye gammelt og billig som kanskje veier litt men fungerer utmerket til mitt bruk.  

 

 

Edit- Glemte det viktigste. Velkommen til Fjellforum Hoppefuri! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei der ute! :-)

 

Jeg har bestemt meg for å bruke naturen på en litt annen måte enn før, så nå skal jeg investere i telt, ryggsekk m.m for første gang,- gleder meg allerede! :-D

Så nå lurer på hva jeg skal se etter i en ryggsekk? Å hvor mange liter trenger man? Hvilket merke er av ok kvalitet? trenger ikke det beste av det beste !

 

Som du kanskje allerede har sett så er det mange meninger blandt brukerne og du vil aldri få noe definitivt svar her.

 

 

Mitt råd vil være å spørre litt rundt i familie og vennkretsen om det er noen som har utstyr å låne deg.  Det ligger mye utstyr i bodene rundt omkring i landet som blir lite eller aldri brukt.

 

Etter noen få turer vil du relativt fort se hva du trenger og hva du ikke trenger, og en fin måte å få en oversikt over dette er å føre en pakkliste og deretter skrive ned hva som ikke ble brukte og hva du savnet.

I tillegg får du på en billig måte testet deg selv litt for å se hvor dedikert du kommer til å bli og hvor mye penger du ønsker å legge i turutstyret.

( så slipper kanskje du å bli en av dem som har boden fullt av turutstyr som aldri blir brukt ;) )

 

 

Det sagt så mener jeg du starter litt i feil ende med å først fokusere på ryggsekk. Etter å ha hatt madamen med på tur noen ganger, så har jeg hittil identifisert de to viktigste områdene for at hun skal trives på tur.

 

1. At hun ikke fryser - (sovepose og klær)

2. At hun sover komfortabelt. (sovepose og liggeunderlag)

 

At hun har bært tungt, eller at sekken kanskje har vært justert litt feil, mygg, bållukt, regn, + alt det andre, har vært sekundært og ikke blitt nevnt noe særlig når hun har reflektert og kommentert turene.

 

 

Ville også fulgt @Kristian123 sitt råd om å bruke søkefunksjonen, da det finns masse tråder om "newbees" som ønsker råd om utstyr.

 

 

Så en subjektiv observasjon; mange her vil anbefale utstyr som de selv har, i mange tilfeller er det fordi utstyret er bra og tilpasset bruksområdet det blir anbefalt for, i andre tilfeller vil det være for å rettferdigjøre eget kjøp av utstyr til en dyr penge...

 

 

Åja, til slutt;  Western Mountaineering har awsome soveposer til hinsidige priser!                                     :shifty:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allerede en drøss råd. Mitt eneste er å lese til øyet blir stort og vått og lese litt mer. Uansett hva slags turgåer du blir (selvsagt velkommen hos lettvekterne, men det finnes mange andre dyr i skogen), så hjelper det med kunnskap på forhånd. Mange har gjort dumme ting før deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å presisere min post over her (#4):

Ikke gå på Finn.no, søk etter "friluftsutstyr" og kjøpt alt som popper opp. Det tror jeg du forstod, men i tilfelle det jeg skrev kunne misforståes.

 

Men etter at du har funnet det du har lyst på, sjekket prisjakt.no og regnet på pris fra Fjellsport etter at du har trukket fra Fjellforum rabatten kontra å importre fra utenlandsk nettbutikk for å finne ut hvor varen er billigst, kan du søke etter varen på Finn.no for å se om du kan få deg et skikkelig kupp. Som regel finner jeg ikke det jeg leter etter, men plutselig ligger juvelen der og skinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp først det du mener du trenger, da finner du ut hvor stor sekk du må ha for å få det oppi.

Å kjøpe på finn.no kan fungere, men ha alltid i bakhodet at det er en grunn til at noen velger å selge det de har. Det kan selvsagt være dalende interesse og dermed lite bruk av friluftsutstyret, størrelse osv. Men mange selger fordi de har kjøpt noe som er bedre eller lettere, derfor er det best å sjekke nøye hva det koster nytt, og være helt sikker på at tingen er det rette for deg.

Nytt utstyr kan du også kjøpe på nett med 14 dager angrerett, noen har åpent kjøp i 100 dager, noen sågar i 365. Enkelte har også fornøyd garanti med bytterett. Og du får selvsagt garanti.

Men budsjett er sikkert ikke ubegrenset så det spiller selvsagt også en rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Det som tar mest plass i sekken er ofte soveposen og derfor kan det være greit om sovepose og telt kan festes på utsiden av sekken....

 

Her må jeg si meg uenig. Kjøp stor nok sekk til at du slipper å feste noe utenpå. Selve sekken blir ikke så mye tyngre av det.

 

Påstand: Om nordmenn hadde brukt like lang tid på å bestemme seg for om de vil kjøpe en bolig som de gjør når de skal bestemme seg for kjøp av telt hadde man halvert antall klagesaker. 

Det har du så uendelig rett i. Problemet er bare at når en skal kjøpe telt så er en sjelden prisgitt en haug med andre tullinger med finansieringsbevis i hånda og brann i ræva :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låt inte någon lura på dig ett gaskök

Gas fungerar, men er för rutinerat folk eftersom gasen inte fungerar när det blir kallt (6-7 plus så kan det vara kört). Köp trangia eller liknande. Finns från trangia mini (som dock är lite vindkänslig) till 27-serien. Då får du brännare, kokkärl, vindskydd - allt i ett! Vettigt pris och otroligt driftsäkert. Går fint även i några minusgrader (som ju alla vet att man kan råka ut för när man minst anar det i det här landet).

 

- Ryggsäck: En ryggsäcks funktion är att du skall kunna bära med dig dina saker och ge bra stöd för bärnadet. Vad som är bra och dåligt beror på vad man har för kropp och vad som skall ned i säcken. Kompakt och tungt eller stort och luftigt (sovepåse + bobblejacka på hösten)? Prova med last i säcken! Prova inte som jag med säcken mer eller mindre tom och köp fel (jag lyckades sälja min).

 

- Skor. Bra skor är A och O. Många går med för klumpiga och tunga skor.

 

- Värmeplagg: Syntetmaterial fungerar bättre än dun när det är blött. Dessutom är det bättre för djuren om vi köper syntet.

 

- Skalplagg: Låt inte någon lura på dig svindyra Gore-Tex grejjor. Senaste skalplagg jag köpte kostade 900 i normlapris och då fick jag jacka och byxor, med nätfoder! Fast jag köpte på salg... 

 

- Underkläder: Ull säger alla. Syntet säger jag. Fungerar oilka bra på olika personer och måste provas ut. Själv kör jag med biltemas syntet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påstand: Om nordmenn hadde brukt like lang tid på å bestemme seg for om de vil kjøpe en bolig som de gjør når de skal bestemme seg for kjøp av telt hadde man halvert antall klagesaker. 

Her kjenner jeg meg igjen :-) Jeg bruker lengre tid på å kjøpe fiskestang, enn jeg bruker på å kjøpe bil :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vokt deg for ikke å bli hektet av utstyrshysteriet. Jeg har vært der selv, men nå kan jeg le av det. Tenk gjennom hva slags turer du vil på. Med det mener jeg: liker du å gå langt å mye, da kan det være fornuftig å tenke på vekt.Men er du den som heller vil gå flere kortere distanser og ha kvalitetstid ved bålet om kvelden, kan det være greit å ha med seg litt ekstra. Jeg er en av dem. Noe som også innebærer større sekk. Tenk gjennom hva du vil ha med deg av basisutstyr. Er det nødvendig med 4 par sokker, 3 bluser, og ekstra jakke? Vær kritisk til hva du stapper i sekken. Uansett om man skal gå langt eller kort, er det kjekt med en sekk som ikke veier for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låt inte någon lura på dig ett gaskök

Gas fungerar, men er för rutinerat folk eftersom gasen inte fungerar när det blir kallt (6-7 plus så kan det vara kört).

Hvilken gassbrenner er det du har brukt? Jeg har brukt gassbrenner uten forvarmer på temperaturer ned til i underkant av 0 grader uten problemer. Hvis man i tillegg befinner seg i et telt så vil gassbrenneren og kroppsvarmen gjøre at det blir noen grader varmere, som gir enda noen ekstra grader å gå på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken gassbrenner er det du har brukt? Jeg har brukt gassbrenner uten forvarmer på temperaturer ned til i underkant av 0 grader uten problemer. Hvis man i tillegg befinner seg i et telt så vil gassbrenneren og kroppsvarmen gjøre at det blir noen grader varmere, som gir enda noen ekstra grader å gå på.

 

Ja, stusset også over dette. Har brukt samme gassbrenner i 4år nå, og brukt den helt ned til minus 2. For 3sesong er gass veldig bra og veldig enkelt å bruke. Kostet meg vel 150kr for min brenner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, så bra at du ønsker å komme deg mer ut på tur, du kommer ikke til å angre! :) 

 

Og du, fra ei jente til en annen: dette med turutstyr trenger ikke å være så komplisert ;) I starten når jeg begynte å dra på tur hadde jeg ikke noe turutstyr, og jeg har sovet  i telt med èn duk, med fleecepledd som liggeunderlag, med lånt ullundertøy, med anorakk kjøpt for 20 kr på loppemarked, med arvet fjellbukse i bomull og regnbukse i sekken som backup. Og det gikk helt fint! Med årene har det jo blitt kjøpt inn en del turutstyr (nå har jeg for eksempel både lavvo, wiglo, fjelltelt, kajakk ++ i boden :D), men nå vet jeg jo også hva jeg bruker og trenger!

 

Det meste av turutstyr som selges i sportsbutikkene i dag er av god kvalitet, så jeg tror ikke du kommer til å gjøre noen store bomkjøp. Og uansett; et sted må man begynne! Det viktigeste er at du kommer deg ut på tur, utstyret er jo bare der for å muliggjøre nettopp det. Så om du låner av kjente, kjøper brukt eller kjøper nytt, samma det så lenger du kommer deg ut på tur!! Lykke til :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må jeg si meg uenig. Kjøp stor nok sekk til at du slipper å feste noe utenpå. Selve sekken blir ikke så mye tyngre av det.

 

 

Det heter visst et sted at det bare er speidere som har bæreposer og kokekar hengende og dingle utenpå sekken, men hvis du skal ha en sekk som rommer både telt, sovepose og kokekar så blir den vanligvis ganske stor for en nybegynner. Hvis du kjøper en ikke alt for dyr sovepose så blir den ganske stor sammenpakket selv om du bruker kompresjonstrekk. Her ender du nok opp med en sekk på 80 - 100 liter.

Nybegynnere går nok mer på småturer enn på de helt store ekspedisjonene og f.eks. ved en hytte til hytte tur så kan det være greit å ha en sekk som ikke er alt for stor.

Jeg pakker telt utenpå og resten inne i sekken, men så har jeg flere sekker å velge mellom alt etter hva slags tur jeg skal ut på.

 

@Johann 2000

Jeg var også ganske skeptisk til gass i ganske mange år, og det har resultert i et lite lager av diverse parafin (fotogen) og multifuel brennere, men etter hvert så har jeg begynt å bruke gass mer og mer, og hvis brenneren har forvarming så går det greit også om vinteren.

Men jeg har opplevd å være i fjellet og fått minusgrader i begynnelsen av august. Da satt jeg og byttet på å ha vannkjelen og gassboksen på brenneren. Lufttemperatur og trykkfall i boksen førte til at det frøs is på utsiden av gassboksen og da forsvant hele trykket. Da var det bare å sette boksen på brenneren til trykket var tilbake og så havnet vannkjelen på brenneren.

Den største fordelen med gass er at det finnes en del fult brukbare brennere til lav pris og så er det veldig renslig. Ingen lekkasje i sekken og så slipper du å sitte der og forvarme brenneren og risikere at den ikke er varm nok og da med et "Sankthansbål" som resultat.

Multifuel brennere er dyre greier og for en nybegynner så passer multifuel brennere veldig godt under juletreet. (Som julklapp.)

 

Til: Nybegynner

 

Fra: Krøsus

 

God Jul.

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Kr%C3%B8sus

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener fortsatt at det er bedre å komprimere en for stor sekk, enn å ty til å henge volumiøse, og kanskje tunge, ting på utsiden av en for liten sekk. Det optimale er selvfølgelig to, eller flere :ermm:  sekker, men det koster selvfølgelig mer. Dog kan en kanskje klare seg med en ganske enkel, og billig sekk til småturene hvis en har en større sekk som hovedsekk. Skal en sekk fylle alle behov, men være relativt liten, så mener jeg at dette krever mer av sekken. Skal du laste utapå så krever det flere festepunkter og en mer stabil sekk for å fungere nogenlunde bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å prøve å låne telt og sekk for de første turene? Så slipper du å investere i allt utstyret før du hvet om du liker det, hvilke turer du skal gå, og hvor mye akkurat du trenger å ha med for å få en fin tur?

 

 

Jeg ville imidlertid lagt litt arbeid i å finne en god og relativt lett sovepose, som kan komprimeres. Men du bør vite hvilke årstider den skal brukes. De fleste som driver friluftsliv hele året har minst to soveposer, og antar vi at sommer pluss kanskje tidlig høst og sen vår er mest relevant kan du fokusere på en lett 3-sesong pose. Også greit å vite at det finnes "linere" på markedet som kan brukes inni eller utenpå for å kunne bruke en sovepose litt kaldere enn den egentlig fungerer ved.

 

Liggeunderlag kan du f.eks. kjøpe et superbillig skumbasert eller ett rimelig oppblåsbart for sommerbruk i første omgang, og heller oppgradere til dyrere oppblåsbare når du evt finne rut at dette er greia og vet mer om hva bruksområdet blir.

 

 

Når det gjelder sekk er det greit å være oppmerksom på at det finnes minst tre prinipielle typer sekker i butikkene:

1 Rimelige små til mellomstore sekker mmd kjipt bæresystem - ligg unna disse dersom telt og sovepose skal være med

2 Mellomstore sekker til dagstur og toppturbruk, opp til ca 50 liter. Kvaliteten på bæresystemet varierer, noen er veldig gode mens andre er mer så som så. De med godt og påkostet bæresystem ligger ofte i øver prisklasse men unntak kan sef forekomme. Dette er ofte veldig gode sekker til sitt bruk men blir fort ubehagelige å bære når vekta overstiger 10-15 kg (min erfaring etter mange turer med Osprey og Gregory-sekker med klatreutsyr eller ski i/på sekken. 

3 Storsekker, finnes fra ca 40 -50 liter og oppover. Disse karakteriseres ved at bæresystemet (rygg, reimer og hoftebelte) er romselig dimensjonert og polstret. betydelig bedre å bære enn type 1 og 2 når vekte kommer over 12 - 15 kg som den lett blir når man skal på telttur.

 

 

Til den indikerte bruken (tur med telt og pose) ville jeg helt klart gått for en "storsekk", kanskje rundt 50-60 liter.Noen av storsekkene som er på markedet i dag er blitt veldig lette og kan komprimeres (gjøres mindre ved bruk av reimer).

 

Kokeutstyr - masse å velge imellom men vær oppmerksom på at gass fungerer dårlig når det blir kaldt. Da er det stort sett bensin/multi-fuel som teller. men de bør ikke brukes inne i teltet (!) Skal man hovedsakelig koke vann anbefaler jeg en kasserolle med integrert varmeveksler ("finner") på undersiden (Primus har slik bl.a.). Da halveres koketiden og drivstofforbruket.

 

Lykke til i jungelen av utstyr!

 

(PS det er ikke uvanlig å bli forvirret eller kjøpe feil....personlig har jeg storts ett byttet ut alt jeg har av friluftutstyr de siste 10 år, delvis pga endret bruksområde og delvis pga feilkjøp....)

 

Straks ferie.... :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For og legge til en kommentar angående sekk og å feste ting på utsiden. Det er fryktelig upraktisk med sekk som er bredere og høyere enn deg selv så fort du skal bøye deg under ett tre eller gå i tett skog. Bare et lite tips. Foretrekker og ha liggeunderlag stående bak på sekken, og ikke på tvers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken gassbrenner er det du har brukt? Jeg har brukt gassbrenner uten forvarmer på temperaturer ned til i underkant av 0 grader uten problemer. Hvis man i tillegg befinner seg i et telt så vil gassbrenneren og kroppsvarmen gjøre at det blir noen grader varmere, som gir enda noen ekstra grader å gå på.

Optimus vega + en toppmonterad som jag inte minns namnet på.

Själv tar jag bara med gasbrännare nu för tiden om jag helt säkert vet att det är rejält varmt ute. Är det det så funerar gas utmärkt. Kanske bäst av allt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bitema har fått inn en del friluftsutstyr som er rimelig og på noe av det er faktisk både vekten og kvaliteten ikke så værst.

En del av det er fra en Kinesisk produsent som heter Firemaple, produktene deres brandes til mange forskjellige merker.

Jeg har flere Firemaple produkter og disse er jeg fornøyd med.

Av brennere har de en liten knøtt av en toppmontert gassbrenner som heter FMS 300T, de selger den for 249,- mens andre selger samme for 399,- Jeg har en sånn og den er knøttliten og veier kun 45g, til enkle oppkok av vann er den fin eller som backup til en slangebasert brenner. Ser mange sier glem gass, men med brennere som: Optimus Vega, MSR Windpro II og Primus Express Spider, Primus Easyfuel II kan du snu boksen og da vil brenneren fungere til det meste bortsett fra de kalde vinterturerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.