Gå til innhold
  • Bli medlem

Helt ny på friluftsfronten!


Anbefalte innlegg

Bare for å ha nevn det så finnes det mange slike diskusjoner på dette forumet og her er en av dem:

http://www.fjellforum.no/topic/31109-valg-av-sekk/

 

Jeg kan være enig i at det aller beste er å ha tingene i sekken i stedet for på utsiden, men noen ting, som f.eks. liggeunderlag, telt og fiskestang kan nok med fordel festes utenpå.

post-4220-0-25049700-1435870377.jpg

 

Og selvfølgelig kan jeg være enig i at ting utenpå sekken med fordel kan festes vertikalt (stående) i stedet for å feste det på tvers.

post-4220-0-58791200-1435869888_thumb.pn

Men hvis du har en stor sekk så er det lettere å ta med litt for mye bagasje. En kilo til eller fra trenger ikke å bety så mye, men en kilo for mye kan tære kraftig på både kreftene og humøret.

post-4220-0-71207000-1435869929.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk at det er mange erfarne FAN boys ute og går !!

Som kun ser på det de selv bruker som det eneste saliggjørende ......

 

Det som er veldig bra for en kan være totalt ubrukelig for andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.....

 

Når det gjelder sekk er det greit å være oppmerksom på at det finnes minst tre prinipielle typer sekker i butikkene:

1 Rimelige små til mellomstore sekker mmd kjipt bæresystem - ligg unna disse dersom telt og sovepose skal være med

2 Mellomstore sekker til dagstur og toppturbruk, opp til ca 50 liter. Kvaliteten på bæresystemet varierer, noen er veldig gode mens andre er mer så som så. De med godt og påkostet bæresystem ligger ofte i øver prisklasse men unntak kan sef forekomme. Dette er ofte veldig gode sekker til sitt bruk men blir fort ubehagelige å bære når vekta overstiger 10-15 kg (min erfaring etter mange turer med Osprey og Gregory-sekker med klatreutsyr eller ski i/på sekken. 

3 Storsekker, finnes fra ca 40 -50 liter og oppover. Disse karakteriseres ved at bæresystemet (rygg, reimer og hoftebelte) er romselig dimensjonert og polstret. betydelig bedre å bære enn type 1 og 2 når vekte kommer over 12 - 15 kg som den lett blir når man skal på telttur.

 

 

Til den indikerte bruken (tur med telt og pose) ville jeg helt klart gått for en "storsekk", kanskje rundt 50-60 liter.Noen av storsekkene som er på markedet i dag er blitt veldig lette og kan komprimeres (gjøres mindre ved bruk av reimer).

 

......

 

 

Husk at det er mange erfarne FAN boys ute og går !!

Som kun ser på det de selv bruker som det eneste saliggjørende ......

Det som er veldig bra for en kan være totalt ubrukelig for andre.

Min forrige sekk var av god gammel "norsk" fabrikat med sjukt avansert bæresystem som var dritvond å bære - umulig å komprimere da den aldri var mer enn akkurat skin tight og den ikke kunne komprimeres før den overpakket. Mulig det er dårlig forklart. Selvfølgelig testet i butikk med 20-25kg. Vandret sikkert i 5-6 minutter rundt i butikken. Hjalp lite etter 30 minutter på tur.

- "Den presser jo litt her på skuldrene og her over hoftene"

- "Ja, men du må huske på at nå er den helt ny - den vil gå seg litt til når du begynner å bruke den"

 

 

Byttet den i en amerikansk   :hyper:   sekk  - jeg vet det - er som å banne i kirka og pisse i fonten å antyde at noe fra AMERIKA kan måle seg med skandinavisk friluftsutstyr. Hva vet vel dem om å dra på tur liksom. Like mye som oss ihvertfall. Minst. Også er markedet av de som tør tenke litt annerledes stort nok til at en liten en- og to-persons garasjebedrift kan overleve av å lage og selge rare sekker uten avanserte bæresystemer som dessuten veier flere kilo mindre enn det de prøver å selge deg i sportsforretningene her borte.

 

Nevner med overlegg ingen produsenter, men det er fullt mulig for omtrent samme pris å spare 1,5-2kg egenvekt om man tør tenke utenfor boksen.

 

PS. Lettere sekker passer antakelig ikke om du planlegger å bære slakt ned fra fjellet med sekken eller dra med deg masse ting du ikke trenger, men opp til 14-15kg har jeg ingen betenkeligheter med å anbefale noe annet enn det de har i norske sportsforretninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt en sekk på rundt 75-80liter og en vekt på rundt 1,8-2kg. 

 

Spør betjeningen om en som har god erfaring med sekker - vent gjerne 10-20min ekstra for å få riktig ekspeditør. 

En god sekk koster dessverre mye penger, men syns at man bør prioritere en god sekk, og heller kjøpe et billig, lite og lett sommertelt i starten (alternativt hengekøye). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.