Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger tips for å lette sekken


whistler

Anbefalte innlegg

Turutstyr har på en måte kilospris for de som er opptatt av vekten. Det tar jo tid å "kjøpe seg lett" når budsjettet er begrenset.

 

Her er hvertfall et tips til lettere og større sekk: http://www.backpackinglight.dk/product_info.php?cPath=88_93&products_id=278

 

Tallerken på tur? Hva er det for noe rart...spiser fra kjelen, eller realposen.

 

Vannpose? Håper du bruker en av de vanntette pakkposene til det istedet.

 

355 gram med jetboil, eller enkel brenner til under 100 gram? Det blir vel et regnestykke om du kan spare deg så mye gass med en mer effektiv jetboil.

 

Vet ikke helt hva Osprey drikkeblære er, men det jeg drikker av veier ca 23 gram (platypus).

 

Jeg hadde ikke tatt med meg den Coghlands Ponchoen istedet for en skikkelig regnjakke.

 

 

Håper det hjelper! :)

 

Tallkerken droppes nok.

Har vurdert litt med brenner. Har en Primus brenner på ca 90 gram, med en kaffekjele på 150 gram sparer jeg drøye 100 gram, men jeg er usikker på om det lønner seg allikevel. Jetboilen er veldig effektiv, så det går en del mindre gass..

 

Osprey drikkeblære er "camelbak", drikkepose med slange. Liker veldig godt å bruke det når jeg går, men nødvendig er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Egentlig er lista bra, den, men om du skal ned i vekt så er det de tre første på lista som kan slankes med ca 1,5 kg uten for store utgifter: tanken er å komme på maks 3 kg for de 3. For din del er det mest å hente på teltet. Doruller og drikkeblærer blir flisespikkeri når målet ditt er å komme under 15 kg - noe jeg ikke tror du greier uten utskifting av de tre store og en grundig kikk på matbudsjettet.

 

Behold dunmatta - har prøvd en sånn og hvis du synes det er verdt vekten og volumet, så skjønner jeg deg godt :)

Men med den i bunnen og fullt ullundertøy kan du trygt satse på en lettere sovepose. Og det kan være interessant for deg å prøve de alternativene som alt er foreslått - mye bra for oss som ikke orker en centimeter skumgummi.

 

Teltet er ikke "superlight" andre steder enn i Helsports katalog. Her kan du spare et sted mellom 1 til 1,5 kg, men du må nok selge Ringstind først. Vanskelig å gi noe råd uten å vite hva du må ha i et telt, men nevner dette her som et eksempel http://zpacks.com/shelter/triplex.shtml - palass på 650 gr.

 

Støvlene er 800 gr pr stykk, altså 1600 gr for paret? Det er tungt, men om det har seg slik at du har prøvd dem og vet de passer og du ellers har trøbbel med å finne gode støvler, greit. Hvis ikke, ut å prøve og veie støvler. Burde gå greit å bli kvitt 2-300 gr her, noe som betyr betydelig mer for turen enn noe annet. Vekten av 1 støvel x 2 x 5 = tilsvarende vekt på ryggen. Sånn omtrent. 

 

Ser poenget ditt med drikkeblæra, har brukt en sånn selv og det er veldig kjekt helt til den skal fylles opp. Ut med blæra, behold Imsdal og legg til en av iste-flaskene til Tine. Stor åpning, liten nok til å få plass i en sidelomme og veier mindre.

 

En hel rull dopapir for fire dager? Med mindre du vet det blir diaré, mål opp normal bruk pluss litt og legg i noe vanntett. Ved krise er ormegress og mose gode alternativer.

 

For å være sær, det er en ting jeg ville lagt til: en billig engangslighter. Verd sin vekt i gull når fukten har tatt ripeflata på fyrstikkesken.

Takker så mye for mange gode betraktninger. Jeg er som nevnt ingen gramjeger, egentlig, men ønsker å komme meg ned på "så lett som mulig" med den komforten jeg ønsker.

Jeg er klar over at jeg kan spare en drøy kilo på å bytte ut Reinsfjell med Ringstind SL 1-2, men det utgår. Har blitt altfor glad i det teltet, med alle fordelene selvstående, kuppeltelt gir. Jeg er 190 høy, så mulighet til å sitte oppreist å lage mat og spise i dårlig vær er uvurderlig for meg. Da bytter jeg heller til et lettere liggeunderlag og reduserer eventuelt på kamerautstyr.

 

En hel dorull er helt unødvendig, her sparer jeg nok 140 gram. 

 

Støvlene er nok kanskje ikke helt riktig veid. Det er Hagløfs solid lite II som passer meg veldig godt, så disse blir nok ikke byttet ut. Tar ikke sjansen på sko på Hardangervidda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra liste egentlig. Så først på Downmat. Den kan byttes i Synmat UL. Jeg har brukt det i flere år og bikkja har tråkket på det mange ganger uten noen skade. Bare pass på å gjøre evt kloklipp noen dager før tur så klørne blir slitt litt runde igjen. Her sparer du vel fort 600gr eller noe.

Sovepose er greit nok, du kan spare noen hundre gram her men det vil koste en del.

Telt for en pers pluss hund er greit med 2 kilo. Kjekt med litt plass. Du kan fint spare 1 kilo til f.eks et Ringstind 1-2 superlight men det koster en del, trangere enn jeg elv ville foretrekke er det hverfall.

 

Så veier kameraet en del kontra et mindre kompakt eller speilløst. Men er bilder viktig så bruk det du har.

Litt usikker på om du trenger så mye ekstra strøm på bare 4 dager at du må ha med 2 powerbanks.

Jeg skrur av mobil om natta og mye av dagen da holder den en ukes tid. Canon speilrefleks jeg har holder batteriet fint til 4 dager så lenge jeg ikke skal bruke blitz mye. Innebygget blitz gir ikke så bra bilder heller så jeg bruker den hvertfall lite.

 

Trenger du gps på en slik tur? Kart og kompass har du jo. Så understøtte evt med kart og gps på mobil ved behov(hvis din mobil har slike funksjoner da).

Selv bruker jeg sjendel drikkeblære på slik tur, mer til trening. Har heller en lett drikkeflaske. På fjellet er det som regel mulig å fylle på vann jevnlig.

 

Men generelt en god pakkliste med godt innhold uten at det blr for tungt. Selv har jeg sjelden under 20 kilo når jeg drar avgårde.

Takk så mye! 

Liggeunderlaget kommer jeg nok til å investere i et Hyperlite. Da sparer jeg ganske mye vekt og ikke minst pakkvolum. 

Teltet er jeg enig med deg. Her veier plass mye høyere enn å spare en kilo på dette.

 

Jeg kan nok klare meg fint med en powerbank og kamera vurderer jeg å droppe, men det er litt synd å "ødelegge" potensielt gode motiver med bare kamera på telefonen, så jeg må i tenkeboksen på den ;-)

GPSen syntes jeg er veldig grei for å kjapt se akkurat hvor jeg er, men strengt tatt nødvendig er den ikke, så den må vel også over på "kanskje-lista".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger hunden matskål? jeg har flere kompiser med hund og de (hundene) spiser maten sin rett fra bakken

Akkurat nå disponerer jeg hund som spiser foret tørt, men det gikk ikke med Shalka.    Den rørte ikke maten før den var godt oppbløtt.

 

Bilde nr 4.    Anskaffet meg en PET TRAVEL WATER BOWL, en liten vanntett  kjekk sak som ikke veier mer enn 62 gram.    Husker ikke hvor jeg kjøpte den, men en assotert dyreforetning har den nok, elles fant jeg den på Ebay.     Bilde nr 4.    Også kjekk å ha i/ved teltet som drikkekar om hunden blir tørst etter at dere har gått til ro, selv om ingen ting ber som frisk vann (og enhver anledning til et bad) 

-------------------------------------

Bilde nr 4.    En annen ting som er mer enn kjekt å ha; jeg drar aldri uten er PLUTO-DUKEN.  Et genialt håndkle til hunden, vekt 98 gram.    Best resultat får du ved å væte det og så vri det opp før du tørrer hunden.    Gjenta prosessen inntil hunden er rimelig tørr.     I oppvridd tilstand veier det ikke så mye heller.   Og så tørker den fort. 

For å hindre at soveposen blir fuktig legger jeg regnjakka/fjellravenjakka mellom pose og hund

---------------------------------------------

Det er nesten blitt mitt MANTRA, som jeg villig doserer til alle som vil eller ikke vil høre (hørt det før).   Opptil flere ganger  har jeg opplevd alle 4 årstidene på Hardangervidda.    Derfor har jeg alltid en vanntett pose som jeg kaller "ALLTID TØRT"     Eller den kan like godt kalles "LIVREDDEREN"

 

Den inneholder:

-  Ullbukse , eller som den het i militæret "Bukse under vinter lang"

-  Ulltrøye med lange ermer

-  Et par ull sokker

-  Forsvarets ull headover .

 

Om det fortsatt regner påføres innholdet mitt halvfete legeme når jeg er klar for posen.  Er det oppholdsvær påføres det også i campen før "natta, natta".

 

Men neste morgen, uten unntak, tørt av og legges i den vanntette posen, så er det på med det våte før ferden fortsetter.    For den som ikke er vant med denne prosedyren høres det forferdelig ut,   Men det er faktisk som å "pisse i buksa" i revers.  Det går fort over.

Jeg faller aldri for fristelsen til å fire på dette kravet selv om det er siste dag på turen.   Noe kan alltid skje, og da er det et must å kunne skifte til tørt.   

 

Bilde nr 1.    Og så bruker jeg enhver anledning til å tørke utstyret.  Her er det mye å hente vektsmessig.  Bare i løpet av natten svetter vi ca 0,5 liter vann.   Og mye av dette befinner seg i soveposen.

 

Bilde nr 2.    Og så vet jeg nesten ikke om jeg tør, men jeg har en lett duk som veier et par hundre gram, kanskje 3, som brukes som baldakin.  Lettpakning eller ikke, også den hører med.   Jerven original passer også, og den har du kanskje alltid med?  For å unngå slitasje på teltduken river jeg 3 remser fra et gammelt telt og bruker de som  bardun.

post-6671-0-24262100-1435735564_thumb.jp

post-6671-0-49977600-1435735865_thumb.jp

post-6671-0-35406400-1435735897_thumb.jp

post-6671-0-77291400-1435735925_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå disponerer jeg hund som spiser foret tørt, men det gikk ikke med Shalka.    Den rørte ikke maten før den var godt oppbløtt.

 

Bilde nr 4.    Anskaffet meg en PET TRAVEL WATER BOWL, en liten vanntett  kjekk sak som ikke veier mer enn 62 gram.    Husker ikke hvor jeg kjøpte den, men en assotert dyreforetning har den nok, elles fant jeg den på Ebay.     Bilde nr 4.    Også kjekk å ha i/ved teltet som drikkekar om hunden blir tørst etter at dere har gått til ro, selv om ingen ting ber som frisk vann (og enhver anledning til et bad) 

-------------------------------------

Bilde nr 4.    En annen ting som er mer enn kjekt å ha; jeg drar aldri uten er PLUTO-DUKEN.  Et genialt håndkle til hunden, vekt 98 gram.    Best resultat får du ved å væte det og så vri det opp før du tørrer hunden.    Gjenta prosessen inntil hunden er rimelig tørr.     I oppvridd tilstand veier det ikke så mye heller.   Og så tørker den fort. 

For å hindre at soveposen blir fuktig legger jeg regnjakka/fjellravenjakka mellom pose og hund

---------------------------------------------

Det er nesten blitt mitt MANTRA, som jeg villig doserer til alle som vil eller ikke vil høre (hørt det før).   Opptil flere ganger  har jeg opplevd alle 4 årstidene på Hardangervidda.    Derfor har jeg alltid en vanntett pose som jeg kaller "ALLTID TØRT"     Eller den kan like godt kalles "LIVREDDEREN"

 

Den inneholder:

-  Ullbukse , eller som den het i militæret "Bukse under vinter lang"

-  Ulltrøye med lange ermer

-  Et par ull sokker

-  Forsvarets ull headover .

 

Om det fortsatt regner påføres innholdet mitt halvfete legeme når jeg er klar for posen.  Er det oppholdsvær påføres det også i campen før "natta, natta".

 

Men neste morgen, uten unntak, tørt av og legges i den vanntette posen, så er det på med det våte før ferden fortsetter.    For den som ikke er vant med denne prosedyren høres det forferdelig ut,   Men det er faktisk som å "pisse i buksa" i revers.  Det går fort over.

Jeg faller aldri for fristelsen til å fire på dette kravet selv om det er siste dag på turen.   Noe kan alltid skje, og da er det et must å kunne skifte til tørt.   

 

Bilde nr 1.    Og så bruker jeg enhver anledning til å tørke utstyret.  Her er det mye å hente vektsmessig.  Bare i løpet av natten svetter vi ca 0,5 liter vann.   Og mye av dette befinner seg i soveposen.

 

Bilde nr 2.    Og så vet jeg nesten ikke om jeg tør, men jeg har en lett duk som veier et par hundre gram, kanskje 3, som brukes som baldakin.  Lettpakning eller ikke, også den hører med.   Jerven original passer også, og den har du kanskje alltid med?  For å unngå slitasje på teltduken river jeg 3 remser fra et gammelt telt og bruker de som  bardun.

 

Takker så mye for gode tips og råd @

Skal definitivt skaffe en slik matskål i nylon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine små bidrag: Dropp jetboilen og ta en lett kjele med en lett gassbrenner i stedet. Da kan du bære vann til leir i kjelen, og kan dermed droppe vannposen. Den er helt unødvendig. En brødpose erstatter kartmappa. Skal du ha med en halv kilo fiskeutstyr bør du kunne redusere matvekta. Ta med en DNT-nøkkel i stedet så kan du gå innom ei hytte og proviantere litt dersom fisket skulle slå seg helt vrang.

To Power bank er da unødvendig på en så kort tur? man trenger ikke ha på mobilen hele tiden.

Den vekta som er oppgitt på din Canon EOS 100d tyder på at du har den enkle zoomen de normalt leveres med. Jeg ville vurdert å bytte den ut med en god kompakt. Du sparer en halv kilo. Hvis man skal forsvare en speilrefleks i sekken bør det være med topp optikk..

Du har to bukser og to jakker. Som flere har nevnt ville jeg hatt ei skallbukse og ei lett bukse for godvær. I godvær trenger du ikke skifte, i dårlig vær må du ha på skallbuksa uansett. (det samme gjelder jakke. I nødsfall kan du gå med langt undertøy i leiren.

God tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine små bidrag: Dropp jetboilen og ta en lett kjele med en lett gassbrenner i stedet. Da kan du bære vann til leir i kjelen, og kan dermed droppe vannposen. Den er helt unødvendig. En brødpose erstatter kartmappa. Skal du ha med en halv kilo fiskeutstyr bør du kunne redusere matvekta. Ta med en DNT-nøkkel i stedet så kan du gå innom ei hytte og proviantere litt dersom fisket skulle slå seg helt vrang.

To Power bank er da unødvendig på en så kort tur? man trenger ikke ha på mobilen hele tiden.

Den vekta som er oppgitt på din Canon EOS 100d tyder på at du har den enkle zoomen de normalt leveres med. Jeg ville vurdert å bytte den ut med en god kompakt. Du sparer en halv kilo. Hvis man skal forsvare en speilrefleks i sekken bør det være med topp optikk..

Du har to bukser og to jakker. Som flere har nevnt ville jeg hatt ei skallbukse og ei lett bukse for godvær. I godvær trenger du ikke skifte, i dårlig vær må du ha på skallbuksa uansett. (det samme gjelder jakke. I nødsfall kan du gå med langt undertøy i leiren.

God tur :)

Takk for gode tips. Jetboilen tror jeg blir med da jeg mener den bruker såpass mye mindre gass at det rettferdiggjør de 100 grammene ekstra kontra brenner og letteste kjelen jeg har. 

DNT-nøkkel har jeg, så det er et virkelig godt poeng! Da kan vi egentlig satse på litt fisk og litt supplering på hyttene. Bør da kunne kutte ned en del på startvekten på mat.

 

Takk for det! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har msr pocket rocket, kaffekjele fra biltema med relativt stor åpning, jeg får pocket rocket og en 100 grams gassboksen oppi.. Så en vippekopp og en sånn titanium skje på toppen med en syltestrikk rundt. Dette veier 505 gram. Og er ikke super effektivt. Et vel oppgitt 8 liter kokt vann på 100g gass, i ideelle omstendigheter:) Jeg er ganske sikker på at for og få lettere kokesystem. Må man enten bare bære en kjele, bommulspads med vaselin og en lighter, og så sanke ved.. Eller kjøpe seg et kompakt system for flytende brensel. F.eks trangia mini som veier 330g.. Forutsetningen da er at man tar seg tid til og koke vann. 8-10 minutter gjerne for og koke en kjele

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg ser du har to bukser og to jakker på pakkelista. Det er jo selvsagt fristende å ha både skalljakke/bukse + en lettere jakke/bukse, men hvis du vil ha lettere sekk foreslår jeg å ta med kun en jakke og en bukse. Du burde også klarer deg med kun to par sokker istedenfor 3. Og må hunden ha matskål, eller kan den spise av bakken? De fleste hunder synes jo uansett det er stas å snuse etter må på bakken? Men den er kanskje tenkt som vannskål også?

 

Hvis du dropper den lette jakka + buksa, matskål til hunden + de tykkeste sokkene (du kan bruke de to andre utenpå hverandre) så sparer du 1037 kg etter mine beregninger. Lykke til :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg hadde hund så brukte jeg noen lette plastskåler fra noen ferdigretter jeg selv hadde spist. Vasket de etterpå og bukte de til bikkja. Hver slik kan ikke ha veid mer enn 10-20 gr.

Nå bar bikkja mi slikt i kløven selv så det var ikke noe ekstra vekt for meg. Men det gjorde jo at bikkja prøvde smugle med seg et par pils i kløven da. De ble såklart konfiskert i campen da hun ikke var gammel nok til å drikke :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.