Gå til innhold
  • Bli medlem

Våtservietter på langtur


Nikke

Anbefalte innlegg

En bekjent har med seg våtservietter på langturer.

Er det noen her som gjør det samme?

Er våtservietter papir på samme linje som dopapir?

Tenker da på eventuelle kjemikalier, nedbrytingstid i naturen osv.

Er det isåfall noen våtservietter som er mer miljøvennlig enn andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har med en pakke på så og si samtlige turer på over 2-3 dager. Kjapp og enkel renhold som brenner lett om man lar de tørke opp litt etter bruk. Om du har med et kvinnemenneske på tur scorer du høyt med en slik pakke i sekken ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid hatt med våtservietter på tur. Lettvint " renhold " når man er ute på tur i noen dager. Kaster de aldri fra meg, men tar de med hjem sammen med annet søppel.

Litt ut av tråden: Gikk fra Spiterstulen til Galdhøpiggen søndag. Var mye snø, men ei ganske lang ur som var snøfri. Både her og der lå det toalettpapir. Papiret forsvinner nok etter hvert, men kanskje de som stikker det halvveis under en stein burde tenke på om de hadde syntes det var koselig å sette seg ned for en sjokoladebit eller ei brødskive med brukt toalettpapir rundt omkring. Våtserviett eller papir, ta det med hjem!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker "Hendig" vaskevott, det er en tykk våtserviett med litt såpe, du tar den over handa som en vott. Fantastisk å vaske seg med etter en lang dag klissvåt av svette - nesten som å være nydusjet. Nødvendig? nei. Deilig komfort på tur? Ja!

http://www.hektapatur.no/vaskevott-hendig-p-447-c-173.aspx

Jeg har sett mye turustyr i mitt liv, men nå ble jeg paff her:-). En vaskehanske altså:-).

Takk for svar alle sammen. Oppsummert så bør man altså brenne det opp etter at det har fått tørket litt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ut av tråden: Gikk fra Spiterstulen til Galdhøpiggen søndag. Var mye snø, men ei ganske lang ur som var snøfri. Både her og der lå det toalettpapir. Papiret forsvinner nok etter hvert, men kanskje de som stikker det halvveis under en stein burde tenke på om de hadde syntes det var koselig å sette seg ned for en sjokoladebit eller ei brødskive med brukt toalettpapir rundt omkring. Våtserviett eller papir, ta det med hjem!

Papir? Toalettpapir mener du? For å slippe å dra med brukt dopapir i sekken(grøss og gru...) så kan en heller sette fyr på det, då forsvinner, det fortere i naturen og syns knapt. :-)

Vel, er det stor skogbrannfare så er der visse risikoer å brenne papiret, men i stedet kan en bruke våt torvmåsa - så får en vaska seg både her og der i samma slengen. ;-) Samme kan også brukes på fjellet der det er litt grønt og fuktig! Blir jo litt bøss i boxern din da men...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

heldigvis er det mye vann og bekker i fjellheimen til vask og bading. men jeg hadde da før enkelt innpakket våtservietter med til reserve og sår-behandling. dermed kunne hele greia tas med hjem i pakkingen. De finner jeg ikke lenger - bare mega pakker til baby-bruk, som jeg så har på hytte dassen.

 

NB Våt servietter fryser om vinteren og kan IKKE brukes på vintertur, men da er snø vask jo veldig enkel.

 

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papir? Toalettpapir mener du? For å slippe å dra med brukt dopapir i sekken(grøss og gru...) så kan en heller sette fyr på det, då forsvinner, det fortere i naturen og syns knapt. :-)

Vel, er det stor skogbrannfare så er der visse risikoer å brenne papiret, men i stedet kan en bruke våt torvmåsa - så får en vaska seg både her og der i samma slengen. :wink: Samme kan også brukes på fjellet der det er litt grønt og fuktig! Blir jo litt bøss i boxern din da men...

Dette er vel sikkert fra dagsturister opp til Galdhøpiggen. Jeg er sjeldent på mere enn 2-3 dagersturer, og må jeg bære på papir en dag for å la det ligge i en sammenknyttet hundepose utenfor teltet når jeg kommer ned eller setter fyr på det da, så gjør jeg det. Ikke alle bærer med seg fyrtøy på alle turer.

Uansett var poenget at det ikke trenger å ligge igjen i terrenget :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

heldigvis er det mye vann og bekker i fjellheimen til vask og bading. men jeg hadde da før enkelt innpakket våtservietter med til reserve og sår-behandling. dermed kunne hele greia tas med hjem i pakkingen. De finner jeg ikke lenger - bare mega pakker til baby-bruk, som jeg så har på hytte dassen.

 

NB Våt servietter fryser om vinteren og kan IKKE brukes på vintertur, men da er snø vask jo veldig enkel.

 

Hilsen

Elgen

Du kan kjøpe enten bittesmå pakker som er til sminkefjerning egentlig, eller små pakker med asan. Det selger de på litt større matbutikker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel sikkert fra dagsturister opp til Galdhøpiggen. Jeg er sjeldent på mere enn 2-3 dagersturer, og må jeg bære på papir en dag for å la det ligge i en sammenknyttet hundepose utenfor teltet når jeg kommer ned eller setter fyr på det da, så gjør jeg det. Ikke alle bærer med seg fyrtøy på alle turer.

Uansett var poenget at det ikke trenger å ligge igjen i terrenget :)

Bare å ha en fyrstikkeske i samme posen som toalettpapiret fast så trenger man ikke å huske på anna enn om det er nok fyrstikker. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri skjønt vitsen med våtservietter på tur. Dårlig for miljøet, ekstra drass på vei tilbake, dyrt og eh...ja. Det meste. 

 

Har fått tak i et rimelig turhåndkle fra Coop, klippet det opp i størrelse "små kluter". Har skrevet navn på til alle i familien med sprittusj på sine respektive kluter. Kombinert med smilefjes (ansikt/kropp) og surefjes (rumpe...) ;) 

 

I butikken finnes små frysebegere, gjennomsiktige med blått lokk, ganske små. Oppi der ligger klutene samt en minisåpe. Vaskebalje, kluter og såpe er kjapt klart til bruk. Voila! Genialt med barn på tur, eller til litt enkel voksenhygiene dersom man gidder det. :P Usigelig praktisk på lengre vinterturer, lunka vann i vaske"begeret" til unga gjør susen!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne ting er litt avhengighetskapende. Har man begynt med det så må man liksom ha våtservietter til hele turen. Jeg bruker det aldri. Har en liten tube antibac om jeg skulle ha ekstra renslighetsbehov. 

 

Og til dette med å brenne dem, hva gjør dere om vinteren, når eneste flamme er på brenneren inne i teltet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får små pakker med våtservietter med 8-10 ark inni. Går fint i bukselomma hvor de ikke fryser om vinteren. Har glemt meg og lagt de lomme utenpå sekken og da sluppet å bruke dem også når det er frost. Jeg har gjerne hatt med meg en liten pakke, men ikke nødvendigvis brukt dem. Har minitflaske med "Rene hender" eller hva det heter, men en kattevask innimellom kan være greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.