Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor farlig er egentlig bjørnen?


REs

Anbefalte innlegg

Og hvilke situasjoner er det? Jegere er det ikke synd på. De (vi) er jo bevæpnet. Joggere og turgåere er det verre med.

I de aller, aller fleste tilfellene stikker bjørnen når den blir var mennesker, men at den er farlig er det ingen som helst tvil om. Det var sammenlignet med elg lenger opp her, men det er tull. Visst kan elgen angripe og skade folk, men den setter seg ikke til å spise på deg eller gnage av deg et bein..

Vi har bare et par hundre bjørn her nå, men vent til vi har noen tusen..

Slapp av. Har aldri antydet at det er synd på jegerne. Dette var en kommentar til en som var overrasket over forumtrådens innhold. Les mitt første innlegg her så kan du lese hvilke situasjoner som er farligst...iflg en bjørneekspert i Monsen Nordkalotten 365

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har bare et par hundre bjørn her nå, men vent til vi har noen tusen..

Vi er 5millioner mennesker her i landet nå, men vent til vi er 6milloner... Mennesket er det farligste og mest uforutsigbare dyret som noengang har eksistert. Daglig skjer det hendelser med dissa dyra, burde ha regulert bestanden litt :-D

Men ja, det kan bli problematisk for folk og bjørn om bestanden blir for stor - men informasjon må til for å kunne leve med en levedyktig bjørnebestand ikke skremselspropaganda.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn

Vel, slik jeg tolker tråden skal vi ikke finne ut hvem som overlever av en mann og en bjørn. I så fall er jo svaret gitt for lengst, bjørnen vil drepe deg, bjørnen er overlegen menneske i rå muskelkraft. 

 
Og hvis du skal være redd ville jeg heller vært redd andre mennesker. De utgjør en mye større fare for deg, og det er jo det som er interessant å vite. Hva er sannsynligheten for at en bjørn dreper deg.

 

Ellers kan du lese mer her. 

 

http://www.wwf.no/dette_jobber_med/norsk_natur/norske_rovdyr/sporsmal_og_svar_om_rovdyr/

Även om jag kan tycka att detta blir offtopic att gå i svaromål så gör jag det ändå.

 

Jag trodde jag var tydlig i mitt inlägg men det var jag tydligen inte...

 

Jag reagerade på att flera i tråden gav uttryck för att björnen inte var farlig. Det håller jag inte med om.

 

När det gäller vad tråden handlar om så är det väl trådskaparen som har angett detta? "Men hvor farlig er egentlig en bjørn?". Den handlar inte om människans farlighet. Vill man vara lite generös så kan man tolka in hur stor sannolikheten är för att råka ut för något.

 

Jag har inte gett uttryck för att man skall vara rädd. Medveten/kunskap om vad som utgör ett riskfyllt beteende tycker jag däremot att man skall ha. Så att man kan minimera sannolikheten för en attack ännu mer.

 

När det gäller vad som är intressant att veta så är det en fråga om två saker (enligt mig), sannolikheten för att man blir attackerad av en björn och hur allvarliga konsekvenserna blir om det sker.

Sannolikheten är låg, försvinnande låg, men konsekvenserna är allvarliga. Har man tänkt till här så kan man välja hur man uppträder i naturen.

 

Vilka beteenden som ökar risken finns angett i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ja, det kan bli problematisk for folk og bjørn om bestanden blir for stor - men informasjon må til for å kunne leve med en levedyktig bjørnebestand ikke skremselspropaganda.

Helt enig. Og det at folk faktisk blir drept av bjørnen er informasjon, ikke skremselspropaganda. Så får man innrette sitt friluftsliv etter det.

 

Jeg har vært redd bjørn et par ganger. Siste gang kom jeg uforvarende gående inn i et område hvor det lå strødd med død sau som enda blødde, og et par sto med snuten flenget opp og levde fremdeles. Et eller annet sted i nærheten var det en bjørn som så at jeg gikk rundt blant den maten han nettopp hadde nedlagt. Jeg gikk langt før jeg la meg den kvelden...  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må nok ta forhåndsregler i bjørneland som vi i stor grad slipper nå, og det er uvant for oss - og av rovdyra så er det bjørn en har mest grunn til å være redd. Men vi kan ikke drepe alt vi er redde for heller så derfor må vi ha kunskaper om bjørn og hvordan leve med de. Men jeg trur også vi som er veldig opptatte av å ha en balanse i naturen med de dyra naturen har skapt også må erkjenne at en stor tetthet av bjørn kan være vanskelig og føre til uheldige situasjoner for både oss og bjørnen sjøl. En god og levedyktig bestand bør Norge ha.

Ellers er det trist med livstruende skadde dyr, i det minste er det et dyr som har gjort det mot et anna dyr og ikke et menneske som har gjort det av ondskap - lidelsene er de samme men situasjonen anderledes. Opplevelsen du hadde var nok sterk(!), nervepirrende der og da men det gikk likevel bra da heldigvis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nå si meg enig i at bjørnen i Skandinavia er sky men falrig.

 

Har hørt om tilfeller hvor folk utøver ekstrem ignorranse, og følger etter farlige dyr og gjerne går nærmest mulig innpå dem for å ta bilde. Når de så blir anngrepet og i noen tilfeller drept av dette dyret, så må noen så ut igjen for å avlive det nevnte dyret. 

 

Ja det finnes unntak i alle former hvor folk faktisk støter innpå dem ved et uhell, men ofte så får jeg følelsen av at de bare sier det for å forsvare seg selv mot at de provoserte dyret til å angripe. Kjører du bil, sykler eller løper etter et farlig dyr som prøver å komme seg unna eller har et avkom på slep så er det ikke så rart at dyret blir irritert of forsvarer seg. 

 

Noen eksempler er turister som får nærkontakt med moskus. Ja det finnes faktisk moskus som blir utstøtt av flokken og vandrer rundt, som så kan begynne å følge etter folk og være farlig. Tingen er at hvis man planlegger å få et bra bilde av en flokk moskus som står ved veien "gjerne med avkom å forsvare", så er det langt smartere å investere i bedre optikk på kameraet enn å gnukke seg innpå. 

 

Mener ikke å spore tråden over på moskus, men det er det samme prinsippet som gjelder, bjørnen blir like irritert som en moskus om man følger etter i håp om en selfie med en bjørn i bakgrunnen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, den KAN spise deg, men gjør det ikke. Av alle bjørneangrep i norden i moderne tid kan jeg ikke huske at noen av menneskene som er drept eller skadet har blitt spist eller spist på. Det er vel nesten uten unntak skadeskutte bjørner eller bjørner som er forbanna på hunder som har gjort skade på mennesker.

Det har vært flere tilfeller i Sverige de siste årene hvor mennesker er blitt drept eller angrepet av bjørn.

http://www.nrk.no/nordland/jeger-drept-av-bjorn-1.95292

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/sverige/svensk-elgjeger-drept-av-bjoern/a/173752/

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2012/01/28/144851/svensk-jeger-angrepet-av-bjorn

 

Derimot ser det ut til at svært få drapsmenn heter Bjørn, mens et overveldende antall politimenn, krimforfattere og krimjournalister heter Bjørn.

(Ihvertfall ser det slik at dersom man legger ett google-søk til grunn, trolig et noget tynt datagrunnlag, men søkeordene "morder" og "bjørn" og "drapsmann" og "bjørn" ga ganske slående resultater!)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Arcticpeak Men likevel i jaktsituasjon - endog med skudd på bjørn - og med løse hunder. Jeg sier ikke at det ikke kan oppstå situasjoner utenfor jakt også om man kommer brått på nyslått kadaver, kadaver generelt eller mellom binne og unger. Ikke alle angrep er for å drepe heller, uten å si at jeg heller hadde vært spesiellt høy i hatten (bruker dog ikke hatt da...)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke lite prega av propaganda fra rovdyrmotstandere også i rovdyrdebatter. Kunnskaper er essensielt, ikke propaganda - kunnskaper og etikk! Vi kan ikke drepe alt vi er redd! Igår raste en kar i 50åra inn i et treningssenter i Mjøndalen med bil, folk kjører hasardiøst på veiene, en kar har voldtatt 29kvinner, to arbeidskolleger døde ette at den ene skøyt den andre før han kverka seg sjøl! Lista fortsetter og fortsetter.. Det farligste og mest uforutsigbare dyret er og blir mennesker, sjansen for å bli tatt av bjørn er langt mindre enn hva en kan bli utsatt for av andre mennesker - men vi er også mer vant til den trusselen enn bjørn. Bjørn er potensielt farlig, den er ikke kun ufarlig eller kun farlig!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjølv om den omkomne tilfeldigvis skulle opptre som jeger dagen etter, har dette tilfellet ingen samanheng med jakt: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11265409.ab

http://www.op.se/allmant/jamtland/starka-kanslor-efter-bjornattacken

Det er bare propaganda frå rovdyrtilhengarar som kan påstå at bjørn ikkje er farleg.

 

Da får du slutte å dra dit hvor bjørnen kan oppholde seg. Vi andre stoler på fagfolk og generelt sunn folkevett. Fagfolk og eksperter mener at vi ikke har noe å frykte så sant vi ikke opptrer som idioter.

 

Idioter og enkelthendelser finnes overalt, og hvis vi skulle argumentert ut fra det måtte man også forby all bålbrenning, bilkjøring, fly, buss, sykkel, etc. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen problemer med å oppholde meg og gå tur i terreng der bjørn er eller streifer forbi. Hvorfor skal de som regner bjørn som farlig ikke oppholde seg i områder der disse er? Ber om respekt for andres synspunkter.

 

Minner om at det er påviselig at bjørn kan drepe. Skadene som bjørnen gjorde på gutten som uforvarende kom i nærheten av en forholdsvis liten bjørn som spiste på et kadaver, ble fatale. Skadene på kraniet var store. Med dagens helsevesen hadde han antageligvis vært reddet, men å si at et dyr som kan rive pannebeinet av deg ikke er farlig...?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen problemer med å oppholde meg og gå tur i terreng der bjørn er eller streifer forbi. Hvorfor skal de som regner bjørn som farlig ikke oppholde seg i områder der disse er? Ber om respekt for andres synspunkter.

 

Minner om at det er påviselig at bjørn kan drepe. Skadene som bjørnen gjorde på gutten som uforvarende kom i nærheten av en forholdsvis liten bjørn som spiste på et kadaver, ble fatale. Skadene på kraniet var store. Med dagens helsevesen hadde han antageligvis vært reddet, men å si at et dyr som kan rive pannebeinet av deg ikke er farlig...?

 

Det er ikke lett å diskutere nei. Mitt siste innlegg i denne tråden da det er alt for mange "misforståelser" eller fortolkninger, og jeg har allerede kommet med mine synspunkter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Karita hvem her sier bjørn ikke kan være farlig?

Menesker kan voldta deg, rane deg for verdiene dine med kniv eller som kjører i rus på samma veien som deg... Dette og mer til skjer hver dag over hele kloden i hvert eneste land. Som nevnt noen ganger. Bare for å sette ting i litt perspektiv..

Ikke be om noe du ikke kan klare sjøl da ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært flere tilfeller i Sverige de siste årene hvor mennesker er blitt drept eller angrepet av bjørn.

http://www.nrk.no/nordland/jeger-drept-av-bjorn-1.95292

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/sverige/svensk-elgjeger-drept-av-bjoern/a/173752/

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2012/01/28/144851/svensk-jeger-angrepet-av-bjorn

 

Derimot ser det ut til at svært få drapsmenn heter Bjørn, mens et overveldende antall politimenn, krimforfattere og krimjournalister heter Bjørn.

(Ihvertfall ser det slik at dersom man legger ett google-søk til grunn, trolig et noget tynt datagrunnlag, men søkeordene "morder" og "bjørn" og "drapsmann" og "bjørn" ga ganske slående resultater!)

Joda, men alle sakene du linker til var jegere med hund eller i næheten av et hi hvor det kanskje var unger(dog spekulasjoner). Poenget mitt var ikke at bjørn er ufarlig, men at den er farlig i gitte situasjoner. Forskjellen er ganske stor. Ingen av disse var vel spist på heller, noe som også er en del av poenget. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men alle sakene du linker til var jegere med hund eller i næheten av et hi hvor det kanskje var unger(dog spekulasjoner). Poenget mitt var ikke at bjørn er ufarlig, men at den er farlig i gitte situasjoner. Forskjellen er ganske stor. Ingen av disse var vel spist på heller, noe som også er en del av poenget. 

Poenget mitt var bare å påpeke at folk faktisk har blitt drept av bjørn i Norden i nyere tid.

Forøvrig er jeg ganske sikker på at Bamsemums har tatt flere liv, man skal være særdeles uheldig eller uforsiktig for å klare å bli drept av bjørn i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vepsen er langt farligere og mere plagsom en bjørnen og dreper i gjennomsnitt 1-2 mennesker i Norge  hvert år. Så man bør være langt mer redd veps her i landet enn bjørn

 

Kilde: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_6489&Main_6157=6263:0:25,5999:1:0:0:::0:0&MainContent_6263=6489:0:25,6011:1:0:0:::0:0&Content_6489=6430:60326::1:6229:1:::0:0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vepsen er langt farligere og mere plagsom en bjørnen og dreper i gjennomsnitt 1-2 mennesker i Norge  hvert år. Så man bør være langt mer redd veps her i landet enn bjørn

 

Kilde: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_6489&Main_6157=6263:0:25,5999:1:0:0:::0:0&MainContent_6263=6489:0:25,6011:1:0:0:::0:0&Content_6489=6430:60326::1:6229:1:::0:0

Ja, enig! Derfor sørger jeg alltid for å ikke kommme mellom veps og bol, eller hvis vepsen spiser på en blomst, så lar jeg den være i fred. Prøver man å jakte på de blir de også aggresive og ikke tro at en skadet veps ikke kan stikke deg den også. Går jeg i et typisk vepseområde pleier jeg synge litt og lage litt lyder så jeg ikke overrasker den. 30 år siden jeg sist ble stukket!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, enig! Derfor sørger jeg alltid for å ikke kommme mellom veps og bol, eller hvis vepsen spiser på en blomst, så lar jeg den være i fred. Prøver man å jakte på de blir de også aggresive og ikke tro at en skadet veps ikke kan stikke deg den også. Går jeg i et typisk vepseområde pleier jeg synge litt og lage litt lyder så jeg ikke overrasker den. 30 år siden jeg sist ble stukket!

 

Hvor kan man søke om fellingstillatelse på veps? jeg har dem rundt huset her, helt inne til veggene og både jeg og kjerringa er redd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kan man søke om fellingstillatelse på veps? jeg har dem rundt huset her, helt inne til veggene og både jeg og kjerringa er redd!

Du trenger ikke fellingstillatelse. Drep i vei! Men ikke ta humler og bier, de er viktige pollinatorer som vi har alt for få av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får du slutte å dra dit hvor bjørnen kan oppholde seg. Vi andre stoler på fagfolk og generelt sunn folkevett. Fagfolk og eksperter mener at vi ikke har noe å frykte så sant vi ikke opptrer som idioter.

 

Idioter og enkelthendelser finnes overalt, og hvis vi skulle argumentert ut fra det måtte man også forby all bålbrenning, bilkjøring, fly, buss, sykkel, etc.

Hvorfor skal man slutte å oppholde seg i områder med bjørn, selv om man anser den som farlig? Å komme trekkende med at mennesker er farligere har overhode ingen ting med saken å gjøre.

Frykt er faktisk en sunn følelse, som gjør at man tar forsiktige valg i situasjoner hvor det kan være fare. Det at det er et farlig dyr i naturen bør ikke hindre folk i å ferdes der, man bør bare ferdes med tanke på at dette potensielt kan være farlig. Nå som vi knapt har bjørn i det hele tatt er denne faren helt minimal..

Å kommunisere at bjørnen ikke er farlig kan føre til at folk begynner å gå alt for nær den for å ta bilder osv, og da oppstår farlige situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Selvfølgelig er et rovdyr på et par hundre kilo med store tenner og labber som svineskinker og krefter som en bjørn farlig!

 

Men heldigvis er den skandinaviske bjørn ganske sky, men man kan komme over den ved et uheld under bærplukking, i skogen, ved et bytte den spiser på eller med unger. Da blir faren større og den vil vel først og fremmest skremme en bort.

Går man med 2 jaktlystne huskyer som jeg øker faren sikkert også. Moskus okse liker heller ikke hund - det har jeg erfart. Så jeg er ganske observant, når jeg går i "bjørne" skog. Kombinasjonen jakt + hund syns å øke faremomentet enda mer.

 

Men sky er de her. Under bjørne prosjektet fulgte man merket bjørn (i Sverige for her er flere) og man kunne se at den gikk 20-50 m inne skogen og langsom trakk sig bort. Man viste også at den hadde selskap av andre bjørner som ikke var merket som helt sikkert var i nærheten, men ikke merket. Ingen av disse bjørner ble sett.

En har også forsøkt (Monsen?) å dandere teltet i Femundsmarka med ørret og annen bra mat uten at noen bjørn kom.

 

Dette hadde aldri gått i Amerika, hvor bjørnene ikke er sky - og dermed farlige hele tiden.

 

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.