Gå til innhold
  • Bli medlem

Exped liggeunderlag


Anbefalte innlegg

Annonse

Det koker helst ned til pris, vekt og hvor robust du vil ha det. Flere modeller å velge i. Noen lettere enn andre, noen mer robuste enn andre og det er flere størrelser og tykkelser tilgjengelig. Dun vs fiber er ikke så viktig.
Jeg bruker downmat 9 med stoltrekk utenpå for beskyttelse og campkomfort og legger/setter det rett på bakken. Skal jeg ut vinterstid vurderer jeg et skumplastunderlag i tillegg for sikkerhets skyld. Mer kritisk å stå uten et bra underlag da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koker helst ned til pris, vekt og hvor robust du vil ha det. Flere modeller å velge i. Noen lettere enn andre, noen mer robuste enn andre og det er flere størrelser og tykkelser tilgjengelig. Dun vs fiber er ikke så viktig.

Jeg bruker downmat 9 med stoltrekk utenpå for beskyttelse og campkomfort og legger/setter det rett på bakken. Skal jeg ut vinterstid vurderer jeg et skumplastunderlag i tillegg for sikkerhets skyld. Mer kritisk å stå uten et bra underlag da.

Helt sant.. Synes 2000kr får være greit.. vil ha et tykt og bredt og vekt er heller ikke så nøye, bærer gjerne litt ekstra for komfort.

men volum derimot spiller litt rolle.

 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har individuell tempersturgrense oppgitt for hvert underlag. Etter min erfaring er disse nokså korrekte. Du klarer deg nok med en synmat vår/sommer/høst, det gjør i alle fall jeg. Synmat UL er lettere, men mindre solid, blir en avveining det der. Kan anbefale chair kit om du vil ha mulighet for å sitte med litt ekstra komfort.

Synmat UL 9 LW er min personlige favoritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bare bruke det vår, sommer og høst holder Synmat. Forskjellen på det "inni" gir ulik "R" verdi som er et tall som beskriver hvor god isolasjonsevne underlaget har. Har hatt synmat 7 i flere år og har også brukt det om vinteren.

Tykkelsen på 7 og 9 cm har forskjellig R verdi, litt mer luft gir litt mer komfort, men også høyere vekt.

Finnes også i lange og brede modeller (LW)

Skal du bære underlaget kan du vurdere UL variantene, men de tåler mindre enn standard.

Det er også kommet noen nye modeller som smaler inn litt i endene som dermed veier mindre. Har ikke erfaring med de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har individuell tempersturgrense oppgitt for hvert underlag. Etter min erfaring er disse nokså korrekte. Du klarer deg nok med en synmat vår/sommer/høst, det gjør i alle fall jeg. Synmat UL er lettere, men mindre solid, blir en avveining det der. Kan anbefale chair kit om du vil ha mulighet for å sitte med litt ekstra komfort.

Synmat UL 9 LW er min personlige favoritt.

Ja det har jeg sett, men vil gjerne ha det så solid som mulig. da jeg ikke bruker bunnduk i lavvon.

skal sjekke på fjellsport, og lese mål osv. er volum som spiller mest rolle igrunn.

 

Takker for svar :)

 

Skal du bare bruke det vår, sommer og høst holder Synmat. Forskjellen på det "inni" gir ulik "R" verdi som er et tall som beskriver hvor god isolasjonsevne underlaget har. Har hatt synmat 7 i flere år og har også brukt det om vinteren.

Tykkelsen på 7 og 9 cm har forskjellig R verdi, litt mer luft gir litt mer komfort, men også høyere vekt.

Finnes også i lange og brede modeller (LW)

Skal du bære underlaget kan du vurdere UL variantene, men de tåler mindre enn standard.

Det er også kommet noen nye modeller som smaler inn litt i endene som dermed veier mindre. Har ikke erfaring med de.

Ja det holder nok i massevis med en synmat..

trur ikke jeg går for UL om disse tåler mindre.. kan jo evt legge noe under for og beskytte, men greit og ha noe en kan stole på.

 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.