Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynner på ørret i skogsvann


siverten

Anbefalte innlegg

Jeg skal ut på en fottur I Østfolds dype skoger til uken, og skal fiske for første gang siden jeg var veldig ung. Jeg har på anbefaling fra mannen på G-sport kjøpt meg en tredelt karbonstang og en snelle fra CAM eller noe I den duren. Jeg kjøpte ikke snøre, og trenger å kjøpe det. Hvilken type snøre er det som gjelder? Jeg har aldri satt snøre på snelle før, er dette overkommelig, og hvordan gjør jeg det?

 

Jeg har et lite utvalg sluker, men vil kjøpe noen til. Hvilke typer sluk kan anbefales? Det er snakk om ørretfiske I mindre skogsvann. Det skal være bra med ørret I forskjellige størrelser.

 

Tar gjerne imot tips på andre ting også, så jeg går I så få nybegynnerfeller som mulig.

 

Mange spørsmål, glad hvis jeg får svar på noen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg anbefaler multifilamentsnører, det er dyrere enn vanlig "gammeldags" nylonsnøre, men mye sterkere i forhold til tykkelsen. Og fordi du kan bruke veldig tynt snøre der du ikke venter storfisk, kaster du også lengre. Jeg er helt sluttet med vanlig nylon.

Jeg synes du skal snakke med mannen på Gsport igjen og fortelle hva slags fiske du skal drive, og be om råd. Han kan sikkert fortelle deg hvordan du skal legge snøret på snella - eller kanskje han gjør det for deg i butikken.

Sølvkroken spesial er en knall ørretsluk, men spinnere kan også være effektivt redskap. Om kvelden og natta er mørke sluker/spinnere bedre enn blanke.

Men noen ganger virker det temmelig tilfeldig hvilken sluk fisken tar på. Etter flere timers fiske i et vann med allverdens sluker og farger, bet ikke ørreten før vi satte på ei gul/rød stingsild mest brukt til torskefiske :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det han mente er at multifilament er såpass lite "tilgivende", at det gir etter veldig lite, og at man dermed kan miste endel fisk på det. Han mente at hvis man har litt fjøring I bade stang og sene, får man færre avhoppere. Gir det mening for noen andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordeler og ulemper med begge deler. Jeg bruker multi med en drøy stanglengde fortom av vanlig nylon. Det at multien er såpass "død" gjør at du kjenner napp bedre, spesielt langt ute og du kroker også fisken bedre. Men belastningen på festet blir selvsagt større uten fjæringen til nylon.

Når det gjelder sluker har jeg god erfaring med mindre sildesluker fisket rykkvis. Svart spesial er også bra i skogsvann. Sjansen for å få fisk på sluk er klart størst når vannflata kruses av vind. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senevalg må du også gjøre egne erfaringer på - hva du syns fungerer best med mono (nylon) vs multi, går for opplegget til knutis for egen del. Har ca 1,5 - 2 m monosene ytterst og jeg mener skjøteknuten jeg knyttet heter Albright. Du bør lære deg de viktigste knutene som spesielt "dobbel slukknute" også spoleakselknuten (feste sena til spolen) og kanskje en skjøteknute. 

 

Her er en viss oversikt:

http://solvkroken.no/fisketips/knuter-tips.aspx

 

Vær obs på at ikke alle knutene som passer til monofilament er like egnet til multifilament. Og kanskje du skal be noen i butikken å sette på sene første gangen?

 

Sluk: På Coop Obs! så jeg et sett Aura Flake-sluker på 7 og 12 g, 4 stk. til 119.- Testvinner i Villmarksliv. Ellers har jo Møresilda kommet med noen spennende ørretsluker. Men sluk kan du utmerket godt kjøpe på Biltema til en billig pris også. Søk litt på "aktivt markfiske", det gjelder å variere og ikke minst hvor en bør fiske. Om kvelden kan storørreten godt stå like innved land så stå gjerne et stykke unna bredden først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også det samme oppleget som knutis. Multi med et par meter mono som fortom. Multien har bedre holdbarhet. Gammeldags sene må skiftes oftere (oppbevares mørkt). Skal du legge på snøre selv, så pass på å lese på snørerullen du kjøper. Ikke tre rullen inn på en blyant og la snøret rulle av spolen. Da blir det krøll på snøret. Hold rullen med den flate siden mot snella når det snøres på, og gi litt motstand slik at snøret ruller hardt på spolen. Det enkleste er å dra i en god butikk og be dem sette på snøre.

 

Du skriver ikke hva slags slukvekter stanga er beregnet for. Pass på å få sluker som passer stanga. Jeg drar aldri på ørretfiske uten noen spinnere. Minst en i kobber, en i sølv og en i skrikende neonfarger. I motvind kaster Stingsilda veldig godt. Det gjør for så vidt Sølvkroken spesial også. Mitt hemmelige våpen når ingen ting annet fungerer er en Loftys Cobra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skal til Trømborgfjella. Ikke si til noen hvor fint det er der ;)

 

Masse gode tips, jeg tar det til meg! Får ta en tur innom butikken, så får jeg hjelp til å putte tråd på snella der. Skal ned i den bittelille slukboksen jeg har fra jeg var guttunge etterpå og ta en kikk på hva som finnes der. Etterfylle litt fra hyllene i butikken. Høres ut som markfiske er lurt også, så jeg får se om jeg får til tid å stikke innom hagen til mutter og grave litt mark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder sluk til ørretfiske så har jeg veldig god erfaring med Lilløringen fra Abu.

Jeg har stort sett bare brukt den som er helt blank, men nå finnes den også i flere varianter.

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Sluker/Abu-Lill%C3%B8ringen

 

Når du skal velge farge på sluk eller spinner så ser du på hvordan vannet er der du skal fiske. 

Det er kanskje naturlig å tenke at hvis vannet er mørkt, en del alger eller humus i vannet og mørk bunn, så må man bruke blank sluk så fisken ser den bedre, men det er det motsatte som gjelder.

Mørkt vann - mørke sluker, gjerne kobber eller messingfarget

Klart vann og sandbunn - blank sluk med klare farger. 

I høytliggende fjellvann er det av en eller annen grunn lurt å bruke kombinasjoner av svart og gult.

 

Jeg har et lite hefte som jeg laget til et fiskekurs som jeg arrangerte for Turistforeningen for noen år siden. 

Det er 10 sider med diverse tips og råd når du skal ut å fiske ørret.

Hvis du sender meg E-post adressen din så kan jeg sende deg en kopi.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skal til Trømborgfjella. Ikke si til noen hvor fint det er der ;)

 

Masse gode tips, jeg tar det til meg! Får ta en tur innom butikken, så får jeg hjelp til å putte tråd på snella der. 

 

Er det noe til butikk så har de store spoler med sene slik at du betaler i "løs vekt" for akkurat det du trenger. Du kan også bruke mono som fyll innerst, mest aktuelt ved større sneller. Kjenner de som bruker kun multisene, da må man være forsiktig i fks. elvefiske og steinete fjellvann da slik type sene (masse småtråder) gradvis slites mot skarpe ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for nybegynner å regne når det gjelder fiske og har satt denne delen av friluftslivet litt på vent til ungen blir større og kan bli med. Men jeg synes selv mono er å foretrekke, rett og slett fordi det blir mindre surr på sena. Anbefaler også sterkt å ha med to snellehoder. Jeg fikk fisket mer og opplevde mindre styr da jeg byttet fra multi, som de anbefalte meg på torshov sport, til mono. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et lite hefte som jeg laget til et fiskekurs som jeg arrangerte for Turistforeningen for noen år siden. 

Det er 10 sider med diverse tips og råd når du skal ut å fiske ørret.

Hvis du sender meg E-post adressen din så kan jeg sende deg en kopi.

Det var hyggelig å se at så mange var interessert i denne "pamfletten" som jeg laget en gang.

Jeg tror jeg fikk sendt en kopi til alle, men hvis noen har bedt om å få den, men ikke har mottatt noe, så bare send meg en ny mail med e-post adressen så skal jeg gjøre et nytt forsøk. 

 

Den gang da jeg laget dette kurset så kontaktet jeg også Sølvkroken og fikk tilsendt en eske med små blå bøker som inneholder en del fisketips pluss en del reklame for det fiskeutstyret som Sølvkroken selger. Den gang lå denne boken også på nettet, men nå er det noen år siden og nettsidene deres er blitt endret en del siden den gang. Men jeg fant en side som ser ut til å inneholde noe av det samme som den gang.

http://www.solvkroken.no/fisketips/ferskvannsfiske.aspx

 

Det ligger en del fisketips på nettet og her er noen brukbare eksempler:

 

http://www.fiskinginorge.no/Fisketips.html

http://www.fiskeklubben.no/forside/fiskegal/fisketips/

http://www.jacksfiske.com/index.php?option=com_content&view=article&id=15&Itemid=17

http://www.hooked.no/tag/fisketips

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått mange gode tips, så jeg nøyer meg med følgende.

Vær rolig nær vannkanten, kast gjerne et stykke før bredden...kast på skrå framover....så litt i vifte,..før du beveger deg framover til nytt godt kastested. I små vann kan fisken være ganske så var.

Jeg ville kjøpt inn et par meppsspinnere...bronse /svart eller rødt str. 2-3 ...og en Aura flake som vant kåringen i Villmarksliv..eller var det Alt om fiske i fjor.

Vær tålmodig, legg inn små eller lengre fartsøkninger og stopp i innsveivingen.

God tur.:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått mange gode tips, så jeg nøyer meg med følgende.

Vær rolig nær vannkanten, kast gjerne et stykke før bredden...kast på skrå framover....så litt i vifte,..før du beveger deg framover til nytt godt kastested. I små vann kan fisken være ganske så var.

Jeg ville kjøpt inn et par meppsspinnere...bronse /svart eller rødt str. 2-3 ...og en Aura flake som vant kåringen i Villmarksliv..eller var det Alt om fiske i fjor.

Vær tålmodig, legg inn små eller lengre fartsøkninger og stopp i innsveivingen.

God tur. :)

Dette kan jeg bare skrive under på.

Ikke gjør som mange fiskere gjør, spaserer ned til vannkanten og hopper ut på den ytterste steinen for å få sluken så langt ut som mulig.

Snik deg inn på fiskeplassen som om du var på rypejakt. Gå i skjul bak busker eller store steiner og sitt gjerne på huk når du kaster de første kastene. 

Her er en liten skisse over hva fisken ser:

post-4220-0-49098400-1435584341_thumb.jp

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei Siverten. Ble det en bra fisketur i Trømborgfjella?

Sjøl holder jeg til på Marker siden, veldig mange bra vann her også.

Om du har tenkt deg ut flere ganger kan du få henge med her en tur.

Har ikke noe imot å dele fisk, fiskevann og tips☺

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker mye og kun etter ørret og det er to sluker, eller en sluk og en spinner som jeg ALDRI drar uten. Den ene er sølvkroken spesial nr 43(rød/kobber) i 12g og Panther Martin svart med gule prikker i 9g. Begge disse har gitt meg absolutt mest fisk opp til 500g. Hvis du skal fiske etter stor ørret er det møresilda og Aromsilda, begge i 22g som har gitt meg mest fisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.