Gå til innhold
  • Bli medlem

Kort bilderapport fra Sørøya


Jan Erik Hansen

Anbefalte innlegg

Annonse

Edit: Flyttet til turrapporter.

Herlig @Jan Erik Hansen! Ser ut som en knallbra tur, dit skal jeg jaggu tilbake en gang. Møtte du noe folk?

Likte området godt ja, så mulig det blir en ny tur dit en gang. Det lå en del snø/is i høyden, så var litt tidlig ute for å ta turen innom de høyere vannene. Men et av tipsene dine slo til :)

Folk? så ikke så mye som et fotspor mens jeg var der. Bare noen få gamle spor, flust av ryper og en haug med reinsdyr som gikk og rautet i fjellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte området godt ja, så mulig det blir en ny tur dit en gang. Det lå en del snø/is i høyden, så var litt tidlig ute for å ta turen innom de høyere vannene. Men et av tipsene dine slo til :)

 

Folk? så ikke så mye som et fotspor mens jeg var der. Bare noen få gamle spor, flust av ryper og en haug med reinsdyr som gikk og rautet i fjellene.

 

Tror nok muligens midten av august er den beste perioden, da er det hvertfall ikke is! Bra å høre tipsene mine slo til!

 

Ser at karene jeg møtte der i 2013 er i siste nummer av Villmarksliv, de kaller det en "Eventyrøy for tøffinger" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjempefint ut. Du må komme deg dit med egen båt eller går det båt dit? Vet at det er en båt som går fra Sommarøy men usikker hvor den stanser.

Jeg tok ferge fra Øksfjord til Hasvik. Enkelt med egen bil så slipper en å tenke på å bli kjørt ut eller hentet på øya. Går også hurtigbåt fra Hammerfest og Øksfjord. Og flyplass som nevnt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok muligens midten av august er den beste perioden, da er det hvertfall ikke is! Bra å høre tipsene mine slo til!

 

Ser at karene jeg møtte der i 2013 er i siste nummer av Villmarksliv, de kaller det en "Eventyrøy for tøffinger" ;)

Eventyrøy for tøffinger er vel en liten overdrivelse. Litt mer værhardt og åpent en mange andre steder, men terrenget er ikke spesielt krevende. Greit med litt erfaring med kart for å lese av terrenget siden det er så småkuppert. Tror nok slutten av juli og august er sikrest om en vil til de høyeste vannen og toppene og må planlegge i god tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Artig å lese turrapporten din fra Sørøya i 2015, Jan Erik. Jeg har lagt inn ei drøy uke på Sørøya nå i sommer, fra 5. august, det blir mitt første møte med naturen og fiskemulighetene der. Godt med inspirasjon, og nå kjenner jeg at jeg begynner å glede meg. Jeg legger ingen stor plan utover å starte nord på øya og vandre sørover i rolig tempo og ta dagene som de kommer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.