Gå til innhold
  • Bli medlem

hvilken primus kasserolle og stekepanne?


Rullestaden

Anbefalte innlegg

har bestemt meg for at det er unødvendig og bære 5 kilo med utdatert stormkjøkken til fjells, og skal gå 100% minimalist.

 

det jeg tenker er en kasserolle som har plass til 230g primus kanne og en brenner inni, lokk og en liten stekepanne, og alt sammen skal pakkes inn i en fin liten sylinder. hvilke produkter skal jeg se etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørsmålet er om du egentlig trenger stekepanne?

 

Jeg har et par oppsett jeg liker godt:

- Jetboil zip - Kjøpt for en slikk og ingenting på XXL. Funker perfekt når jeg er alene og bare skal ha frysetørket og kaffe. Veier lite og 100 grams gassboks går inni kjelen. 

- Primus 0,9 kaffekjele, primus litech panne og en lite primusbrenner. Da får jeg brenneren, fyrstikker og salt/pepperbøsse i kaffekjelen. Stekepanne og gassboks på utsiden. Forholdsvis lett og har da alle muligheter. Funker fint når jeg vil kunne steke fisk i tillegg til å koke vann til kaffe og frysetørket i kaffekjelen. Kaffekjelen er lett å helle av og holder litt lenger på varmen enn en vanlig kjele.

 

I tillegg har jeg et Primus ETA når det er flere med på tur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke en ubelagt kjele best hvis man skal oppbevare brenner etc inni? Jeg innbiller meg bare at belegg er utsatt for riper fra brenner etc når man lagrer det inni? Omniliten min har hvertfall ganske bra med skarpe kanter som jeg innbiller meg ikke er særlig gunstig for teflonbelegg etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det minste settet jeg har.Det består av Primus Litech, stekepanna som også er lokk er liten, men den funker i tillegg har jeg Primus Express stove med piezotenning, vindskjerm og fotstøtte. Vindskjermen passer inne i kjelen sammen med brenner og fotstøtte. Totalvekt. 475gr..Gass i tillegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det minste settet jeg har.Det består av Primus Litech, stekepanna som også er lokk er liten, men den funker i tillegg har jeg Primus Express stove med piezotenning, vindskjerm og fotstøtte. Vindskjermen passer inne i kjelen sammen med brenner og fotstøtte. Totalvekt. 475gr..Gass i tillegg

 

Hva slags vindskjerm har du? Er på jakt etter en hendig en til min Primus Express.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

XXL har 100g bokser.

Forbruk er avhengig av effekten på brenneren, det er noen tråder her på forumet drivstofforbruk. Har du en kjøkkenvekt, vei en boks, kok opp 1 liter vann og vei etterpå boksen igjen, da vet du ca forbruket på brenneren din. Vind og temperatur vil gi litt høyere forbruk enn inne på kjøkkenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

XXL har 100g bokser.

Forbruk er avhengig av effekten på brenneren, det er noen tråder her på forumet drivstofforbruk. Har du en kjøkkenvekt, vei en boks, kok opp 1 liter vann og vei etterpå boksen igjen, da vet du ca forbruket på brenneren din. Vind og temperatur vil gi litt høyere forbruk enn inne på kjøkkenet.

OK. Takk for svar. Dette må vel kjøpes i butikk antar jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen data fra Primus. For Exspress Stove set og for Express Stove brenneren oppgir Primus 85 min. for en 230 gr. boks. De oppgir også 85 min. for Express stove kit. Dette er nok feil fordi Express Stove set har en kjele basert på Eta teknologie som gir ca. halve koketiden sammenlignet med kjeler med flat bunn.Det virker som om 85 min passerr bedre for Eta Exspress stove settet. men som flere er inne på, temperatur og vind spiller inn. Så kanskje en time er realistisk for en benner som skal koke opp en Eta kjele med en 230gr boks om sommeren. Når du deler dette ned på en 100 gr. bok så er det ikke mye koketid du har. Så for en helg ville jeg tatt med 2 100gr bokser

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen data fra Primus. For Exspress Stove set og for Express Stove brenneren oppgir Primus 85 min. for en 230 gr. boks. De oppgir også 85 min. for Express stove kit. Dette er nok feil fordi Express Stove set har en kjele basert på Eta teknologie som gir ca. halve koketiden sammenlignet med kjeler med flat bunn.Det virker som om 85 min passerr bedre for Eta Exspress stove settet. men som flere er inne på, temperatur og vind spiller inn. Så kanskje en time er realistisk for en benner som skal koke opp en Eta kjele med en 230gr boks om sommeren. Når du deler dette ned på en 100 gr. bok så er det ikke mye koketid du har. Så for en helg ville jeg tatt med 2 100gr bokser

Tiden på 85min er vel tiden brenneren bruker på å tømme en 230g boks. 80-90 min er stort sett standarden på de fleste gassbrennere. Da er det helt uavhengig om hvilket brenner eller kjelesystem som brukes.

Men mengden vann som kan kokes innen den tiden kan variere ganske stort. Da spiller vindskjerm, varmeveksler temperatur, og vindforhold inn.

Mitt beste tips for effektiv bruk er å ikke koke opp mer vann en nødvendig. Skal du ha en kopp kaffe, så koker du bare opp en kopp kaffe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det einaste målet på forbruk eg stolar på, er erfaring frå eigne turar. Gjer det til ein vane å vege brennstoffet før og etter tur, så får du raskt ei formeining om kor mykje du treng på ulike turar, og kor mykje det kan variere.

Både vind og storleik på porsjonane har stor betydning på forbruket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har på to turer nå bare brukt kaffekjelen til Trangia settet , sammen med en Svea 123r. Til alt. Jeg koker kaffe , steker bacon og har laget enkle rismiddager i den. Når jeg er alene funker denne fint...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom ein likar kronglete oppvask, er sikkert kaffekjelen fin å lage mat i. Sjølv foretrekk eg ein ein ordentleg kjele til dette, og den fungerer godt til kaffe også. Til Svea 123r brukar eg ein tidlegare Primus kjele som er identisk med litech-kjelen på 1l, men med varmeribber under. Svea 123r passar fint nedi kjelen, i ein passeleg plastoks for å beskytte kjelen frå riper eg forureining.

På dagstur har eg byrja å bruke Optimus 8r og Trangia kaffekjele (frå 27-settet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kaffekjeler egner seg ikke like godt som gryte. Men de billigste og enkleste som bare har ett hull som helletut og samtidig har lokk som er nesten like stort som kjelebredden , er ikke vanskeligere å vaske enn ei gryte .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kjenner til Trangia sine kaffekjeler, eg har både den frå 25-settet og frå 27-settet. Det er noko av det aller siste eg ville lage mat i, på grunn av den kronglete oppvasken det medfører. Men dersom du ikkje har betre, fungerer det sikkert greit nok.

Trangia sine kaffekjeler er ikkje spesielt godt eigna til å koe vatn i heller. Dersom kjelen er nesten full, vil det boble ut av tuten når det byrjar å koke. Dersom ein ikkje passar på, kan dette sløkke primusen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du først nevner "minimalist" og 100g gassboks, hva med GSI Minimalist på tilbud i helgen? Hvis 0,6l er tilstrekkelig, da? :-)

 

Jeg har en sånn, med en foldbar silikonkopp fra Clas Olson i bunn, en 125g gassboks (GoSystem fra Coop, litt høyere enn en vanlig 100g) oppned over koppen, "foonen" (som jeg slipte litt lengde av, den er litt for lang originalt), en FMS 300T brenner (som du får rimelig på Biltema), en liten lighter og kjelegrepet i silikon. Faktisk ligger brenner og minilighteren stappet inn i silikongrepet.

 

Nå skal det sies at jeg ikke har testet dette på tur ennå, bare noen tester på kjøkkenbenk :-) Jeg ønsker å ha oppsettet som en mulig løsning for kortere sommerturer med 34 liters-sekken min - og kanskje som backup på lengre turer. Vanligvis bruker jeg Svea 123R i/med en Terra Weekend HE, og det er ikke sååå veldig mye tyngre og større. 

 

Etterskrift: Vektfordeling

Kjele/kopp:   93g

Lokk/topp:    47g (unødig tungt?)

Kjelegrep:     12g

"Foon"          8g

"Cozy":         23g

Sum GSI:   183g

 

Gassboks: 233g

Brenner:      45g

Lighter:        23g (micro i metall, kunne hatt plast istedet...)

Ekstrakopp: 60g (kan også funke som isolasjon under boksen)

Totalt:        544g

 

Til sammenlikning er Svea 123R/Terra Weekend-oppsettet mitt ca 900g med full tank, uten koppløsning. Det er likevel det jeg liker best :-)

Endret av a_aa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du virkelig "go light" og bruke gass så er brenneren @a_aa nevner den minste og letteste du får tak i, du kan deretter skaffe deg en 450ml eller 650ml titankopp (pass på innvendig diameter passer til gassboksen) da blir settet lettest mulig med gassboksen som tyngste del.

Jeg har et Optimus Terra Solo sett, der passer gassboksen og brenneren nedi uten å stikke ut av "gryta", Terra solo veier litt mer enn det hadde trengt, fordi håndtakene er av stål og det er tykt gods i alu-delene. Har en 0.9l Evernew titangryte med nonstick som er 50g lettere enn Terra S setter, men der er gryta videre så gassboksen stikker opp av gryta så lokket går ikke på ved transport.

Som alt annet så er det aldri en ting som er så multibruk at den passer til alt, den vil alltid være dårlig på noe.

Derfor har jeg diverse brennere med og uten slange som går på diverse typer forskjellig drivstoff, kjeler i forskjellig vekt og størrelser, med og uten varmeveksler og med og uten nonstick. Bruker dermed en kombinasjon av det som til enhver tid passer best i forhold til pakkvolum, kapasitet, vekt og andre egenskaper.

Finn det settet som passer aller best til det formålet du trenger det til akkurat nå, se litt forbi multibruk og om du kan heller suppler med en annen kjele eller brenner om behovet endrer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.