Gå til innhold
  • Bli medlem

Størrelse på Arc'Teryx Altra


perbl

Anbefalte innlegg

Fisker litt etter innspill på valg av størrelse på sekk, og prøver meg her og.

 

Jeg har sett litt på å handle meg en storsekk for turer over flere dager til fjells, og i den forbindelse har jeg sikta meg litt inn mot Arc'Teryx Altra-serien, da jeg synes denne virket å sitte litt bedre på ryggen enn de større modellene jeg har testet fra Osprey. Ser for meg at jeg hopper rett opp på 85l-sekk, da det ikke er mange grammene ekstra vekt fra 75 såvidt jeg kan se.

Men jeg sliter å finne ut eksakt hvilken størrelse jeg skal ha, såvidt jeg kan se har jeg en rygg som er sånn helt i øvre lengde av den korteste lengden, men overlapper et lite stykke inn på anbefalt rygglende av den lengste modellen. Hvis jeg måler noenlunde fornuftig er jeg sånn i øvre del av 50-51cm-området. Produsentens anbefalinger ser sånn ut http://arcteryx.com/sizing-chart.aspx?NO/pack-sizing-chart 

Prøvde litt i dag, og den korteste virka å sitte bra på med noen kilo i sekken. Jeg tror jeg skal prøve og tilpasse den lengre varianten litt bedre mens jeg prøver den og se hvordan det funker, men stussa på om noen her har noen gode innspill å komme med. Min storsekkerfaring har stort sett begrensa seg til å låne en 60literssak av gammel type for hytte til hytte-transport, men med litt mer stæsj i sekken vil jeg ha noe litt større og litt bedre tilpasset egen kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I forhold til størrelse av sekk så se på hva du skal ha med deg. Hvor stor sekk må du ha for å gå alt oppi? Personlig klarer jeg meg ikke med noe mindre enn 85L sekk. Har også en større sekk til ukesturer med packraft og fiskestenger. I forhold til ryggtilpasning så er det viktig å teste sekkene på ryggen med cekt og se hva som funker for deg. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ofte å gå for det største, men i dette tilfellet tok jeg sjansen på den korteste varianten. Karen jeg handlet hos virket hvertfall lite i tvil. Det virket som det lett ble litt glipe mellom skulderstropp og skulder på den lengste varianten, mens den korteste ligger mer inntil. Problemet er å avgjøre om det er for trangt, men det tror jeg blir vanskelig å avgjøre før jeg har kommet meg ut på tur med den :) Sekken virker nå komfortabel ved opplasting hjemme hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.