Gå til innhold
  • Bli medlem

Biltur rundt Barcelona


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Kjæresten min og jeg skal til Spania på biltur med utgangspunkt fra Barcelona.

Tanken er å kjøre nordover mot Pyreneene for så å svinge østover mot kysten og ned igjen til Barcelona.

 

Vi har lest en del om landsbyer og dagsturer, men er det noen her inne som besitter noe bra som de vil dele?

 

Vi er på jakt etter hyggelige landsbyer med dagsturmuligheter, toppturer, Via Ferratas og generelle tips om Vin og Mat.

 

Håper på noen fine svar!

 

mvh.

 

Inreds

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det spørs litt hvor mye tid dere har til rådighet og hvor langt dere har lyst til å kjøre.

 

Jeg kjenner hovedsaklig bare til hva som ligger på den franske siden av Pyreneene.

Hvis det går greit så vil jeg jo anbefale å komme seg opp på Pic du Canigou, Katalanernes hellige fjell. Raskeste veien til et bra utgangspunkt for å klatre opp dit vet jeg dog ikke, da jeg kom til fots. Jeg gikk opp fra Chalet-Refuge de Cortalets, det går vei opp dit (les beskrivelse i lenken).

 

Hvis dere allerede er så langt oppe og tenker å kjøre mot kysten og så nedover igjen, ville jeg kjørt innom Coulliore.

 

Og for all del unngå Le Perthus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del turoperatører som selger fotturer i dette området, men de sidene har du sikkert sjekket ut allerede.

Det eneste jeg vet er at de lager god vin i dette området. 

Rioja, Navarra og Ribero del Duero er noen av mine favorittområder. Men nå er ikke jeg noen vinekspert, jeg vet bare hva jeg liker å drikke nå det skal være vin og ikke øl.

http://varldensviner.se/2014/11/de-basta-vinerna-fran-rioja-och-navarra/

 

P.s.

Jeg var nettopp på en liten sommerfest sammen med gamle arbeidskamerater og siden jeg er ganske glad i øl så ble jeg invitert på øl-tur til Brussel en gang ut på høsten.

Det kan nok bli spennende. 

Regner ikke med å få bruk for fjellsko og primus, men det tåler jeg sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

kanskje litt sent ute, men jeg var i området for noen år siden fordi min datter var au-pair i nærheten av byen Vic ca. 70 km nord for Barcelona. Vic er en by helt utenfor den vanlige turiststrømmen og viser derfor et Spania ukjent for de fleste skandinaver. Spaniia er kjempestort med øde høisletter, fjell, ulve mm.

Vic er en trivelig - meget spansk by med mange slakterbutikker som selger egnens svine spesialiteter - pølser. Derfor lukter hele denne høisletten noe av gris.

Fortsetter man ca. 80 km på bra vei videre nordpå forbi Ripoli og Ribes (som leverer det meste flaskevann i Catalunia) ender veien i Queralps.

derfra går en ganske spektakulær tannhjulbane til et gammelt kloster Nuria, hvor det også er skiheiser mm.

 

Derfra går noen fotstier som også har forbindelse til øst-vest GR 11fotstien i Pyreneene. GR 11-7 er en lokal variant.

 

http://www.catalunya.com/rutas/gr-11-sendero-de-los-pirineos-24-1-45 

 

Man kan jo selv bestemme, hvor langt og hvordan men vil gå. Toppene rundt om er knap 3000 m. Jeg mener, at det den gang var et hostel , som tilsynelatende nå er blitt et hotel?

 

Sjekk alt dette for det er etterhvert noen år siden jeg var der. Også på Google earth.

 

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på flere rideturer med bla panorama-trails(.com) i området.  fantastisk natur - vi dekket jo litt større områder enn det går til fots pr dag (men hadde jo ikke bil).  Liker du cava bør du innom perelada.  Ellers husker jeg særlig Beget og dessuten er området rundt cap de creux(kysten) også flott.  Mange inspirerende bilder på hjemmesiden...men de holder navn på overnattingssteder etc litt for seg selv.   Var lite turister i områdene vi var- evt flest spanjoler.

Her er litt beskrivelse fra et annet ridested for en tur nær kysten.  MAnge av rutene kan helt sikkert nås til fots /med bil også (men går litt raskere med hest enn til fots...:-)) - særlig dag 5 så flott ut? 

 

DAY 3 LA ALBERA NATURAL PARK AND THE COASTAL VINEYARDS
Today we leave the forests and prairies to roam through Albera’s wine region. Its open landscapes with vine and olive groves and the mountains in the horizon shape a beautiful natural area. After a restful picnic at Peralada, we will visit the town at coffee time. The afternoon’s route to Garriguella is characteristic for its vineyards. Once there, we can have option to taste the best local wines of Gelama winery. Even the French cross the border to buy wine here! Possibility of Spa and comforting massage.

DAY 4 SANT PERE DE RODES
Leaving Albera's natural park behind, our route through la Serra de Rodes will allow us to have a sight of the bay of Roses to the East. After having a picnic surrounded by these wonderful views, we will cross the gate of the Monastery and Castle of Sant Pere de Rodes. Then, we will descend through different tracks, some of which will be walking to Port de la Selva. This fishing town is located in a nice little bay. Close to the port, we will find our hotel, which has an excellent spa. Feel free to enjoy swimming in the sea before having a delicious dinner outdoors.

DAY 5 RIDING ON THE MOON
Today we ride further along the Cap-de-Creus, a peninsula of sculptured rock full of flowering shrubs; a truly lunar landscape. This is Salvador Dali country, the area inspired many of his paintings. This morning we will have spectacular views of the Mediterranean coast.
We lead our horses down to Caballera Bay, a smugglers cove and fantastic beach, where we have a picnic, a swim (without the horses!) and do some sunbathing. Following a lovely afternoon on the beach we ride on to the ridge above the village of Cadaqués, where we finish riding for the day. This village has in its time attracted Picasso, Man Ray, Thomas Mann and Salvador Dali. Salvador Dali and his wife lived nearly at Port Lligat where his house has been opened to the public. The House-Museum Salvador Dali is open from March to December.

DAY 6 CAP DE CREUS
We leave the fantastic village of Cadaqués through tiny mountains to reach Cap de Creus peninsula. This place offers impressive views, with kilometres of wild rocky coast, cliffs and small bays. Lunch will then take place near a lake, where it is possible to swim. To the south, we can appreciate the view of the 8km beach awaiting us for the long canter tomorrow. Then, we will leave the mountains in the afternoon through terraced vineyards. Our next destination is Castelló d’Empuries, dominated by its impressive cathedral. As the former capital of the region, far from the coast, it offered good defense against corsairs. In the hotel we will find a swimming pool, surrounded by a beautiful patio. You can also enjoy the town’s possibilities, such as shopping, tapas and nightlife.

DAY 7 AIGUAMOLLS NATURAL PARK
After an excellent breakfast on the magnificent roof-top terrace of the hotel overlooking the cathedral with the Mediterranean on one side and the gentle curve of the Pyrenees on the other, we saddle up again to continue our journey through the Aiguamolls, riding downhill to the Fluviá River and onto the sea. The Aiguamolls is a natural park, home to flamingos and other exotic birds.
The gulf of Roses awaits us with its 8km of golden sand. Here we will enjoy exciting cantering and trotting on the wet sand. We will then have lunch at Sant Marti d’Empuries. In the afternoon, we will continue through l’Alt Emporda, with good cantering before reaching Saus. Today’s last part will take us through forests of thyme and rosemary until we reach Can Sort. Once we leave our horses to rest, we have time to enjoy the gardens and the pool. Cristina and Jaume will make sure we feel like at home and serve a wonderful dinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.