Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan montere på bagasjebrett?


Hello

Anbefalte innlegg

Hei, noen som kan hjelpe meg med en "teskje-oppskrift" på å montere bagasjebrett? Får høre at det er så lett og at det "bare er å feste den på", men nei… det er altså ikke det, syns jeg… Er (visstnok) et helt standard-bagasjebrett så den burde jo passe til sykkelen min, men jeg har aldri gjort det før, det følger ikke med noen bruksanvisning, og aner ikke hvordan eller hvilke skruer som skal hvor. Håper noen kan hjelpe meg! :) 

Ser sånn ut: 

 

post-15787-0-25811200-1435154530_thumb.j

 

post-15787-0-99166800-1435154566_thumb.j

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke alle sykler som er klargjort for slikt bagasjebrett. I tilfelle er det gjengende hull nede på bakramme like ved giret hvor du skrur fast "beina" på brettet. Så er det tilsvarende hull i rammerøret opp mot setet hvor du fester de 2 svarte stykkene. Hvordan de festes i brettet er ikke lett å se av bildene. Har ikke sykkel slike hull må du kjøpe bagasjebrett som klemmes fast på seterøret. Dog kan som regel ikke de lastes med så mye. Bbildene er litt mørke og for lite detaljert til å se om det er fester på din sykkel eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Det er ikke alltid helt enkelt å få montert bagasjebrett på alle sykler. Som nevnt er noen forberedt til det med gjenge huller. Men i blant skal det noe triksing til - ogskivebremsen kan by på problemer, hvis du ikke har kjøpt et bagasjebrett beregnet på skivebremse. 

jeg skal selv til samme jobb om et par dage og skal se meg godt for ved kjøp av bagasjebrett i forhold til skruehuller, skivebremse mm.

Kan ikke se på fotos om det vil lykkes.

 

Hilsen

Elgen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme type som jeg har på min cyclocross dette og det ser ut som du har gjengete hull bak, men vanskelig å si uten å se mer nøyaktig. Vis  du har det skal du også ha 2 bolter lenger fremme like ved setestammen. 

 

Kan gå ut å ta noen bilder fra min sykkel så er det litt lettere å se hva jeg mener.

 

post-11911-0-54586400-1435307605_thumb.j

hvordan det ser ut montert. Satt på lykt bakerst på min. Dette er å få kjøpt hos mange forhandlere

 

post-11911-0-71625500-1435307612_thumb.j

 

boltene ved setestamme

 

post-11911-0-64005400-1435307617_thumb.j

 

feste ved caliper på sykkel ved skivebrems

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to små stengene med gjenger i ene enden og et hull i andre enden skal skrues inn i enden på de lengste støttene som skal gå ned på siden av bakhjulet. På bildet av min sykkel kan du se tilsvarende, bare her er det brukt et flattjern som er festet med skrue.

post-4220-0-55108100-1435307683_thumb.jp

Så skal disse støttene skrues fast i et gjenget hull like over der hvor giret er festet.

Det er litt vanskelig å se på bildet ditt, men jeg tror det er to slike huller, i hvert fall på den siden hvor giret står.

post-4220-0-46435300-1435307769_thumb.jp

Det kan tenkes at du får problemer på den siden hvor bremsecaliperen for bakhjulet er festet, men da må du kjøpe eller lage en liten avstandskloss, en liten rørstubb eller lignende, slik at du kommer på utsiden avbremsecaliperen.

En nødløsning kan være en lang skrue med en mutter inn mot rammen og en mutter inn mot festet til bagasjebrettet.

Jeg har gjort dette på en sykkel, men den er ute og triller nå så jeg får legge inn et bilde når den kommer hjem.

 

Øvre del av bagasjebrettet skal festes til to skruer som sitter på toppen av ramma like under setet.

Dine deler er lakkert svart, men på vedlagt bilde så er disse delene blanke.

post-4220-0-77842300-1435307935_thumb.jp  post-4220-0-38837500-1435307953_thumb.jp

 

Det er noen sykler som ikke har festehull for bagasjebrett, og da finnes det alternativer.

 

post-4220-0-96031600-1435308145_thumb.jp  post-4220-0-32505000-1435308163_thumb.jp

 

http://bikeshop.no/Sykkel/TILBEH%C3%98R/Bagasjebrett

 

Kanskje det ble litt enklere nå?

 

Her er noen tips fra YouTube:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow! Tusen takk for svar, alle sammen! Jeg glemte visst denne tråden litt.. Gode tips, og jeg hadde visst også "tenkt riktig", men fikk det ikke til fordi skruene rett og slett ikke passet. Men jeg håper tipsene deres hjelper andre som skal sette det på. Selv så jeg endte opp med den aller letteste måten å gjøre det på: Få de i butikken til å gjøre det for meg for en femtilapp   :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow! Tusen takk for svar, alle sammen! Jeg glemte visst denne tråden litt.. Gode tips, og jeg hadde visst også "tenkt riktig", men fikk det ikke til fordi skruene rett og slett ikke passet. Men jeg håper tipsene deres hjelper andre som skal sette det på. Selv så jeg endte opp med den aller letteste måten å gjøre det på: Få de i butikken til å gjøre det for meg for en femtilapp   :ahappy:

Utrolig hva som kan ordnes med litt penger.  :flowers:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.