Gå til innhold
  • Bli medlem

Forslag til kano for en person med to hunder


Erin

Anbefalte innlegg

Det er mulig dette er spurt om tidligere, tips i så fall gjerne om lignende tråder... Jeg vurderer å kjøpe kano, men er veldig usikker på hvilken jeg skal gå for. Nå heller jeg mest mot en 15 eller 16,5 Ally. Jeg skal padle mest alene på elv med litt stryk, ikke så mye på flatt vann. Det må være plass til meg, dagsturutstyr og to store hunder (samojeder), som for øvrig er godt kanovant og rolige ombord. Jeg kunne også tenke meg å ha muligheten til å ha med en person til. 

 

Fins det noen oppblåsbare eller lettere varianter enn Allyen som er stor nok? Jeg syns det er tungt å bære en Ally alene, men kvaliteten blir kanskje for dårlig om jeg velger noe som er lettere. Jeg har sett litt på oppblåsbare varianter, men de ser ut til å være for små. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For deg, dagsutstyr og to samojeder så vil jeg si 15', men hvis du skal ha med mer utstyr eller en person nr to i tillegg til bikkjene, så bør du nok opp i 16,5. Jeg tviler på du vil finne noe som kommer ned i så mye lavere vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er defenisjonen av litt stryk? Folk har veldig forskjellig oppfatning av hva stryk er når det er snakk om kano. Hvilken elv er det du har tenkt å padle?

Jeg liker veldig godt å padle Sølna i Rendalen, det er litt stryk det øvre partiet ovenfor Sølenkroken (om du er godt kjent). Vet ikke noen bedre måte å forklare det på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Ally 16,5DR (den grønne). Planen var å "alltid" være på tur med minst 1 til, i tillegg til Malauten, men så langt, med ett unntak, har det bare vært meg + malamute + oppakning. Går veldig fint å padle den alene, såfremt den trimmes (lastes) riktig, dvs at hele lengden er nedi vannet slik at den ikke blir for baktung og baugen stikker opp. Den er mer retningsstabil enn 15', men mindre manøvrerbar. Så hvis det er småstryk som skal forseres så hadde jeg valgt 15'. Er det i all hovedsak flatt vann, så blir valget 50/50, avhengig av hvilke kriterier du stiller til vekt vs transport/logistikk.

Har ikke padlet i selve Sølen/Sølna, men på Isteren. Flott område!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en del oppblåsbare kanoer som sikkert er ganske bra, men jeg tror jeg ville være litt skeptisk til oppblåsbare kanoer når du har med hunder. Hunder har en tendens til å bruke klør hvis de føler at underlaget er litt glatt å gå på. F.eks. hvis en hund løper på et glatt gulv så kommer klørne lett frem uten at dette gir bedre feste, bare mer riper i gulvet. Jeg har et par katter, og de oppfører seg på samme måten.

http://www.westsystem.no/m/364/sammenleggbar-kano

 

Hvis du går for sammenleggbar kano så finnes det andre merker enn Ally. Hva som er best vet jeg ikke for her hos oss er det vel hovedsaklig Ally som er førstevalget.

 

http://www.shopcanoeing.com/products/pakcanoe150foldingcanoe

 

post-4220-0-59159800-1435214137_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal godt gjøres å finne en lettere kano enn Ally om du ikke går ganske voldsomt opp i pris så ut fra at du vil ha noe lett noe er Ally et godt valg.

 

Jeg har ikke padlet Sølna dessverre, men du nevner ikke noen av de vanskligere elvene i området så jeg antar det er ganske så snilt. Om du ikke har veldig høy og har stor gorillafaktor kan det lønne seg å ta en titt på 15,5'eren også. Den er ikke så brei og du kan oppleve den som mer lettpadlet siden du vil greie å padle bedre i den kanoen pga. at den er smalere. Får du den godt opp på kant er den ikke så ille å få rundt heller. Du padler greit grad I til II i det de modellene Bergans kaller flattvann, men de krever litt mer teknikk og er ikke så tilgivende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 15 foter selv. Veldig fin på små trange elver som stiller krav til kjapp manøvrering. Har padlet den 2 mann med bagasje og 1 malamute. Da lå den tungt i vannet, men det gikk. Den er imidlertid rett og slett dårlig på flatt vann med tanke på retningsstabilitet og fart. Den er også svært følsom for vind. Så slik jeg ser det er dette en kano med ganske smalt bruksområde. 15,5 fungerer godt nok på lette elver og mye bedre på stille vann. 16,5 er heller ikke vanskelig å padle alene, vil faktisk si at den er enklere å padle alene på stille vann enn 15-fotern. Og er det aktuelt med 2 personer, 2 samojeder og bagasje er helt klart 16,5 et mye bedre valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 14' Mad River Canoe TT Explorer. Egner seg godt i elv da den har litt spring (krumning) og den er lettpadlet alene. Snur kajakken motsatt vei og sitter på "forre" tofte når jeg padler alene. Og så er den robust og tåler alt. Ulempen med plast er at den tung, men den har et godt bæreåk. Kanoer som er tilpasset elvebruk er ikke optimale på flatt vann. De har ingen markert kjøl, og man må korrigere mer underveis for å holde kursen. Som med alt annet, man finner ingen kano som er perfekt til alle formål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker veldig godt å padle Sølna i Rendalen, det er litt stryk det øvre partiet ovenfor Sølenkroken (om du er godt kjent). Vet ikke noen bedre måte å forklare det på.

Det er noen fine stryk nedenfor Lille Sølensjø også. :) Flott elv! Jeg ville gått for den klassiske Allyen, ikke flattvannstypen for denne elva. (Men en bedre padler enn meg klarer den selvfølgelig fint med en flattvannstype også..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar. Det høres ut som det er Ally som gjelder, og jeg lurer på om jeg like greit går for 16,5 fot. Det er ikke noe særlig forskjell i vekt mot de litt mindre og virker som den er grei å padle alene. Det er fint å ha mulighet til å være to personer pluss hundene også uten at det blir altfor trangt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 explorer har jeg padlet en god del. Meget god kano å padle alene. To bikkjer bør også gå. men to voksne + 2 bikkjer og bagasje, da ligger den tungt i vannet + at det ikke er plass. Denne kanoen egner seg best til solopadling eller for to ganske lette personer.

Eller én tunge og en lett som ikke padler... F eks sammen med et barn som padler bare litt av og til er vel det jeg er vant til. Stor fordel med kort kano når man padler alene i vind. Lange kanoer er vanskelige å manøvrere alene i vinden som tar tar godt tak i kanoen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.