Gå til innhold
  • Bli medlem

Forhold Sokse


bjojor

Anbefalte innlegg

Tenkte en krampeskitur til Sognefjellet i helgen siden det ryktes gode forhold, lurte på om noen har vært opp vestrenna på Sokse de siste dagene og vet om det fortsatt er greie forhold der?

Var der tidlig i mai, men etter diverse andre topper hadde jeg strekk i vilja og droppet turen opp, så jeg hadde håpet en revansje før sommeren setter inn!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utrolig mye snø i høgda i vestlige fjell (nå i helga som var). Kjenner ikke forholda for Sokse da jeg var i Hurrungane og ikke i Smørstabb-området men et tips er å gjør turen tidlig for når sola står på blir det bløtt og da kommer typisk slusj-skreda. De aller fleste rennene samt de bratte solvendte flankene har dette problemet nå da det ligger mye snø helt til topps. Måtte gi opp ettermiddagbestigning av Austre Ringstind pga fare for slusjskred oven i fra, mens Store Austabottind gikk helt fint (midt på dagen) da ruta opp ikke er så påvirket av sol. God tur!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som om de kameraene der er nede. Men fra Krossbu ser det ut til å være endel snø. 

Får jo bare dra opp og sjekke selv :)

 

...eller ta en telefon opp dit. Jeg har selv planer om å dra til området over helgen og kommer til å ringe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte nettopp til Krossbu og en kar der sa at det var mange som gikk topptur om dagen og at snøbroene på breene bør holde en god stund til...

 

Tenkt meg en tur på Storebjørn i morgen, noen som kan argumentere for at det ikke er en god idé?

 

-Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så helt greit ut over Leirbrean på lørdag, var mange ut å gikk. Var oppe på Store Smørstabbtind og toppene bortover til Veslfjelltinden. Nedkjøringen mot Krossbu var topp, men anbefaler å gå ganske tidlig før solen får tatt ordentlig, blir litt råttent utover dagen. Kanskje bedre ned fra Loftet på nordsiden. 

Men er sikkert mulig å gå neste helg også, selv om man kanskje må bære skiene de første/siste høydemeterne fra Krossbu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal dog være litt forsiktig nedover på ski da man noen steder synker rett igjennom til ur, hvilket kan by på akrobatikk godt utover komfortsonen til den gjengse kontorrotte.

Note to self

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal dog være litt forsiktig nedover på ski da man noen steder synker rett igjennom til ur, hvilket kan by på akrobatikk godt utover komfortsonen til den gjengse kontorrotte.

Note to self

På vad för skidor? Turski eller feta randonee eller båda? Jag har varit med om att man sjunker igenom till fast mark med 125 mm breda plank. Men även att probemen mest gäller tur-åkare.

 

Jag funderar på att dra till Sognefjellområdet nu på torsdag om vädret blir som jag har tänkt mig.

 

Just nu är jag i Stryn. Massor av snö här, men den är slushig och lös och slushskred i brant terräng (+45 grader) är ett klart riskmoment. På svaberg finns tnedenser till släpp även i flack terräng.

Jag passerade Valdresflya igår. Enormt med snö där, och den var fast och fin. Rassletind kan vara ett alternativ och toppen 1852 eller vad den är som man går förbi kan vara ett fint alternativ för brantkörning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på fjellski (Åsnes Nansen), gikk greit på formiddagen, men særlig i litt brattere syd/vestvendt terreng utover dagen ble det guffent da man flere steder falt gjennom, noen steder er det bare noen få cm snø som dekker steinen under, så et fall der i stor fart kan bli ugreit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på Sokse og Storbjørn på søndag. Gikk fra Krossbu. Tok på skia ved bilen og gikk hele veien på ski. Kan ha blitt noen bare flekker ila. siste uka da det har vært veldig varmt (tror jeg). Leirbreen hadde fortsatt mye snø og er antagelig relativt trygg på ski fortsatt. Har vel lest et sted at man skal gå i en bue inn mot Kalven når man går mot Sokse for å unngå de største sprekkområdene midt på breen.

 

Vi gikk med stegjern (var fortsatt skygge) og isøks opp renna på Sokse, venta litt på sola og kjørte ned på ski. Etterpå var vi Storebjørn. Fin kjøring der også. Tilbake ned Leirbreen og til bilen var derimot stusselig. Sugeføre så det holdt.

 

Anbefaler ikke sørsider på soldagene nå. Slushskred går nesten på flatmark. Alt var bare suppe i sørhellinger i helga (selv helt oppe i Mohns skar hvor vi var lørdag), så om det ikke har satt seg bør disse områdene unngås utenom veldig tidlig på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.