Gå til innhold
  • Bli medlem

Ryggsekk


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Har vært på noen fjellturer med ca. 30 kg på ryggen. Problemet er at den gamle anatomiske bergans-sekken (85 l) sklir ned så jeg får nesten all belastningen på skuldrene. Har prøvd å justere sekken flere ganger ,men hoftebeltet gjør ikke nytten sin. Det er litt tomrom i mellom korsrygg og hoftebeltet.

Hva slags sekk burde jeg kjøpe til å bære 25-30 kg på lengre fjellturer?

Anatomisk eller sekk med ramme? Bergans alpinist , norrøna eller annet merke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det er eigen erfaring ja... ramma sørger for at bæresystemet ikkje vert "deformert" av tung last. har hatt noen tunge bører, og dei minst ubehagelige har vore med pakkrammesekk... den anatomiske sekken min vert liksom litt segen av slike tunge bører... og jaktar du er ramma ein perfekt "knagg" for rifla :)

har og lest eindel testar som seier det same, pakkramme er best for bører på 25-30kg+...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg har brukt Bergans Alpinist på ukeslange teltturer med rundt 30 kg. Dette har fungert utmerket (i den grad noe kan være utmerket med 30 kg :wink:. Bæresystemet er kraftig nok til å ta imot for så tunge vekter og høyere enn 30 og. Monsen brukte denne sekken på Canadaturen sin og omtaler den som i verdensklasse i sin Canadabok. Jeg har også en Berghaus c7 (70liters sak vel og merke). Bæresystemet på denne er jeg og veldig fornøyd med, men jeg ville aldri valgt denne til en tur med 30 kg fremfor Berganssekken. Bæresystemet på Berghaus sin sekk føles puslete sammenlignet med Bergans Alpinist. Remmene er for tynne og vil skjære i skuldrene etter hvert. Det gjør ikke Bergans sin sekk.

Begge sekkene kan jeg anbefale, men til tunge bører er det bare Bergans sin som duger etter min mening (av disse to vel og merke).

Lykke til!

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Bergans Alpinist på ukeslange teltturer med rundt 30 kg. Dette har fungert utmerket (i den grad noe kan være utmerket med 30 kg :). Bæresystemet er kraftig nok til å ta imot for så tunge vekter og høyere enn 30 og. Monsen brukte denne sekken på Canadaturen sin og omtaler den som i verdensklasse i sin Canadabok. Jeg har også en Berghaus c7 (70liters sak vel og merke). Bæresystemet på denne er jeg og veldig fornøyd med, men jeg ville aldri valgt denne til en tur med 30 kg fremfor Berganssekken. Bæresystemet på Berghaus sin sekk føles puslete sammenlignet med Bergans Alpinist. Remmene er for tynne og vil skjære i skuldrene etter hvert. Det gjør ikke Bergans sin sekk.

Begge sekkene kan jeg anbefale, men til tunge bører er det bare Bergans sin som duger etter min mening (av disse to vel og merke).

Lykke til!

Thomas

Jeg har også samme erfaring med bergans sin sekk. I.o.m at jeg er ganske kort så kjøpte jeg viking versjonen (130l). Var på en ukes fisketur i høst, da var startvekta 34kg. Sekken var god å bære med en tung bør. (tungt i oppoverbakke ble det :lol: )

Kan ikke sammenligne med så mange sekker. Siden min forrige var en gammel Mckinley. En sekk som ikke passet meg i det hele tatt. Sånn sett så ble forandringen utrolig stor. Meget bra bæresystem på Bergans.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg en Bergans Viking 110liter for en liten stund tilbake, og er så langt fornøyd.

Forrige helg lesset jeg på 25kg+ og det gikk helt greit 8)

Men som i alle sekker, så er det viktig å pakke riktig. Ikke legg ti liters kanna med bensin på toppen! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også endel erfaring med Bergans Alpinist 110L. Jeg kjøpte i tillegg 2 stk ekstra bryst vesker, noe som gjør det enklere med kart, drikke og litt nistepakke (slipper å ta av sekken, disse 'MÅ' du kjøpe dersom du velger denne sekken).

+

er meget god komfort. Det du spør om å kunne justere vekten imellom skuldre og hofte fungerer meget bra, JA! Du justerer selv om du vil ha mest vekt på skuldre eller hofte. Jeg har gjordt dette mye selv. Jeg ble tidligere helt gåen i nakken med en annen sekk jeg hadde, dette fungerer bedre med Bergans Alpinist. Justeringen er meget enkel og gjøres mens du er i farta, slik det selvsagt burde være. Min erfaring er at det er godt å flytte vekten imellom hofte og skuldre, ikke bare velge å ha det mest på feks. hoftene. Jeg blir på en måte litt sliten i øvre del av lårene når jeg gjør det, når jeg går med fullstappa sekk.

Ellers tåler sekken mye juling. Jeg har dratt i snorer av alle krefter uten at sømmene har tatt skade av det. Lasten forskyver seg ikke, slik det gjør for endel andre sekker.

-

er at ytterstoffet på hoftebeltet blir noe slitt, men har ennå ikke har hatt behov for å gjøre noe med det. Men dette er altså den eneste lille tingen jeg har å sette fingeren på, og det er ikke mye! Hoftebeltet i seg selv er meget bra.

Jeg har 'bare' gått med 25Kg på ryggen. Skulle gjerne ønsket meg knær som hadde klart +35 kg på ryggen :? Men men, når jeg har 25Kg i sekken så har jeg alt jeg trenger uansett. Hadde jeg hatt bedre knær hadde jeg kanskje funnet enda flere ting som kunne vært kjekt å ha med... Det er nesten som når jeg skal på tur med min bedre halvdel så blir bilen smekk full, enda vi trodde vi skulle få så mye bedre plass når vi gikk opp i størrelse fra personbil til stasjonsvogn :?:

Min løsning er ikke å kjøpe Caravelle, dersom noen hadde tenkt å foreslå det 8)

post-983-133474416801_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Liten komentar til sekk debatten.

Norroena er haaploest.

Bergans er meget bra til de stoerste boerene og spes paa turer med mye volum.Telt vinters tid osv.

Lowe er ok det ogsaa,gode baere systemer men gjerne en litt rar form paa sekkeposen og mye reimer og dill dall.Crossbow etc,mye gizmos uten mye hensikt men fremdeles bra bare system.

Har naa en Arc'Teryx Bora 90l og baere systemet er det beste jeg har hatt.Meget ryddig og grei sekkepose men volumet er lite for de virkelig lange turene.Trenger side lommer!

til 25 kg og vanelig bruk( opptil 2 uker paa sommer'n) syntes jeg det er et meget bra opplegg.

Minus er att de er dyre og ekstra ting som sidelommer etc er latterlig dyrt.

God tur.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå brukt Norrøna Recon Pack 125 liter i et par år, og er strålende fornøyd. Dette er en glimrende pakkrammesekk. På Finnmarksvidda i fjor, var jeg oppe i rundt 40 kilo på det meste, og sekken (og ryggen min) taklet det med glans. Denne sekken anbefales virkelig for de som skal gå langt og være lenge borte. Skulderremmer og hoftebelte er etter min mening bedre enn Bergans sine, som gjerne er for brede og polstrede. Hadde Bergans Trollhetta i noen år, og en annen Bergans-sekk før det igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du...

Interesant det med recon pack og komentaren din om unoedvendig mye polstring paa Bergans sine modeller.

Det jeg har registrert paa noerroenna sine anatomiske sekker er en smal og upraktisk sekkepose og syncron III eller hva det heter er veldig spesifikk i utformingen og jeg tipper att den formen de har valgt neppe passer alle.Bergans er mere generel med som du sier mye polstring og breie reimer.Dette gjoer at de nok vil passe flere bedre enn Norroenna sine anatomiske vell og merke.

Recon packen veit jeg lite om men registrerer hva du sier om de helt store boerene.Sprm hvor syntes du grensa gaar vekt messig for at det skal vare noe poeng med pakkramme? 25,30+++?

Foeler at jeg noen ganger er i grenseland med 30+ i sekken og forestiller meg der og da at en pakkramme hadde gjort susen.Saa kommer jeg hjem og glemmer hele greia og det er dyrt og sitte paa 2 stk svinedyre sekker.Driver ikke med reinsjakt eller noe saannt saa er usikker.Noen tanker om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at grensa for hva vanlige anatomiske sekker tåler ligger på rundt 25 kilo. Har dog prøvd en Norrøna Para Ranger med ca 32 kilo, og det virket ikke som noe problem. Prøvde den bare såvidt på, gikk ikke mer enn 20 meter, så det er jo ikke noen godkjent test, ha, ha... Kan jo forøvrig nevne at eieren av sekken måtte hentes ned fra Laksefjordvidda i Sea King med dobbelsidig prolaps...

Den store fordelen med ramma er at sekken blir meget stabil på ryggen. Rett og slett meget behagelig å gå på tur i. Jeg var selv litt skeptisk til rammesekker før jeg kjøpte selv, men nå er jeg bare en "happy camper"...

Ulempene med Recon Packen overskygges fullstendig av fordelene. Litt høyere egenvekt enn tilsvarende anatomisk sekk, og høy pris.

Hadde på forhånd hørt at sømmene på enkelte Norrøna-sekker ikke holdt mål. Den eneste sømmen som har røket til nå, er på glidelåsen på den ene sidelomma. Det er dog selvforskyldt, da en øks hadde gnaget på den fra innsiden. Dette lot seg meget enkelt reparere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Hei!

Blander meg inn her, da jeg snart må investere i ny sekk.

Har fra før en sekk som jeg sydde selv. Gikk på folkehøyskole i 92-93 og der var det en lærer som sydde sekker til kunder, og jeg hadde faget utstyrslaging med ham, og han hjalp meg og sy en sekk. Sekken er på 80l og med sidelommer (kjøpt) er jeg på 120l.

Denne begynner nå å bli så slitt at den nesten er gjennomsiktig.

Sekken er anatomisk og passer meg perfekt, da den ble laget hadde den alle de nye tekniske ting som var på den tia.

Har lyst på ny anatomisk sekk, men spørs om de er brukbare til mitt formål.

På det meste har jeg bært 45kg i sekken jeg har nå, uten problemer.

Vanligvis havner sekken på 28 - 35kg.

Jeg kan ikke ha mindre sekk enn 120l (inkl sidelommer). Har sidelommer til en norrønasekk nå på sekken min pr. idag.

En annen side av saken er det at jeg bare er 162 høy.

Har dere forslag på sekk?

Har tenkt at jeg kansje må på pakkrammesekk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et breit hofte belte er behagelig. Om du har en del penger å bruke, kan du kjerne gå til innkjøp av en sekk med bevegelig hoftebeltet. Andre tips: Pass på at sekken har stor åpning øverst, slik at du også får ned i vinter posen din. At sekken har praktisk og delt tilgang. Eventuelt også regntrekk om du ikke har en helt vanntett sekk med lukkede sømmer. Skal du ha en "billig" og funksjonell sekk, velg Haglof. Også, jo mer reimer og feste plasser jo bedre.

Kjente og bra merker etter mitt bruk og erfaring er:

Osprey

Arcteryx

Haglof

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SRX

Skulle gjerne sett den sekken din.

45 kilo på en 162cm kropp. Må si jeg er imponert. Unnskyld at jeg spør men hva i huleste er det dere har med på tur som ikke jeg har?

Nei, jeg er ikke klattrer, jeg går fisketur, og har det overhodet ikke travelt.

Sekken min er maks 25 kilo i, inkl. telt og sovepose, samt en primus eller 2.

Bruker Militær recon pack. Er fornøyd med den, går mye fiskeutstyr nedi, og jeg slipper å tenke så mye når jeg pakker.

'Bruker ellers en 32 års gammel liten gul Bergans, fikk den i 6årsgave. Har denne som svipptursekk. Har ikke klart å ta livet av den enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har lett for å bli for my en skal ha med, og 30 kilo er lett å nå når man kanskje skal bære noe for barna også. Min gamle Bergans meis fra 80 tallet holder fortsatt, og er god, men litt liten.

Leste et eller annet sted at de gamle pakkrammesekkene ikke var dårligere å bære med en de nye, de gamle veide mindre, men manglet alle moderne ekstra-ting.

Så foresten et godt utvalg i gamle, lite slitte pakkrammesekker på Freselsesarmeens utsalg. Flat pris 150 kroner. Det må bli et godt hint hvis vekt og komfort teller sammen med pris.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
SRX

Skulle gjerne sett den sekken din.

45 kilo på en 162cm kropp. Må si jeg er imponert. Unnskyld at jeg spør men hva i huleste er det dere har med på tur som ikke jeg har?

Nei, jeg er ikke klattrer, jeg går fisketur, og har det overhodet ikke travelt.

Sekken min er maks 25 kilo i, inkl. telt og sovepose, samt en primus eller 2.

Bruker Militær recon pack. Er fornøyd med den, går mye fiskeutstyr nedi, og jeg slipper å tenke så mye når jeg pakker.

Som oftest havner jeg på 28 - 33kg på langtur.

Hva jeg har med, det vanligste som oftest. Telt, primus, klær, fiskeutstyr. Men har en ganske tung oter jeg pleier å drasse på. Pluss en masse fiskeutstyr jeg sjelden bruker.

Sekk over 40kg er skjeldenheter. Har hadt det noen ganger på tur ned med fisk, og noen ganger på tur opp, men da bare rett "øversia" huset.

Nå holder vi på å bygge hytte på fjellet, og da har det blitt noen tunge sekker på rundt 40kg, med verktøy og spiker.

Har bært sekk opp mot 45 kg 5-10 ganger, men det begynner å bli jæv.... tungt. Det blir sånn at man ikke orker å ta pause, men bare går på pur f.... skap.

Er ganske sterk og gå med sekk, så det blir fort slik at jeg laster min sekk tøngst, slik at vi kommer fram i ett vettig tempo.

En annen ting er vell det at jeg er ikke redd for vekt, og veier ikke utstyret jeg putter i sekken. Bare telt og primus er 7 kg tilsammen, her kunne jeg sikkert kuttet ned en tredel, om ikke halvparten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Leste et eller annet sted at de gamle pakkrammesekkene ikke var dårligere å bære med en de nye, de gamle veide mindre, men manglet alle moderne ekstra-ting.

Bærte en gang 45kg elgkjøtt i to timer i en oransj / gul sekk uten hoftebelte. De med skulderreimer som er brede som fy og smalner helt inn.

Fy f.... det var ett blodslit.

Takk alle skapere for nyere og bedre sekker, med ordentlig hoftebelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Et breit hofte belte er behagelig. Om du har en del penger å bruke, kan du kjerne gå til innkjøp av en sekk med bevegelig hoftebeltet. Andre tips: Pass på at sekken har stor åpning øverst, slik at du også får ned i vinter posen din. At sekken har praktisk og delt tilgang. Eventuelt også regntrekk om du ikke har en helt vanntett sekk med lukkede sømmer. Skal du ha en "billig" og funksjonell sekk, velg Haglof. Også, jo mer reimer og feste plasser jo bedre.

Kjente og bra merker etter mitt bruk og erfaring er:

Osprey

Arcteryx

Haglof

Har bevegelig hoftebelte på den jeg har nå, det samme med storåpning, og lukkede sømmer samt regntrekk + masse fester og remmer.

Men vil tro at det kan være vanskelig å finne stor sekk beregnet for små folk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.