Gå til innhold
  • Bli medlem

Advanced Elements vs Packraft


tusjmann

Anbefalte innlegg

Ser til stor forundring at West Systems i Oslo har fått inn denne: http://westsystem.no/p/16146/advanced-elements-packlite-kajakk

Den ser jo veldig interessant ut? en fjerdedel av prisen til en alpacka, og kanskje nesten like bra?! Ser at vekta i alle fall er like lav.

 

Er det noen som har vært og sett på denne, tatt på den? Hvor motstandsdyktig vil den være mot en krok?

 

Skjønner jo at det vil være litt forskjell på dette, men ofte blir jo packraften pent brukt på flatt vann likevel, kanskje ikke noe vits å bruke over 10.000,-...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er veldig fornøyd med at det er spruttrekk på min packraft. Det drypper mye vann fra årene, selv under rolige forhold. De gangene jeg har padlet uten spruttrekket, ender det opp med at jeg sitter i en vannpytt. På varme dager er det ikke noe stort problem, men jeg har blitt ganske kald allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at vekta i alle fall er like lav.

 

Like lav? Denne veier jo nesten halvparten? Største forskjellen designmessig er vel oppdriften i front som er større på en Alpacka. Jeg bruker min til å frakte fatbike+oppakning. Det kan ikke denne brukes til.

ReadyToGo_zps8ejx1iwb.jpg

Uansett er det bra det kommer flere produsenter av Packrafts. Jeg leste om en ekspedisjon som forsøkte å få sponset packrafts, men fikk til svar fra Alpacka:

"Dere kommer til å kjøpe båter av oss uansett"

 

Det gjorde vondt å betale 10k for en gummibåt, men jeg kjøpte også et produkt jeg vet jeg kan stole på. ...men jeg er ikke i tvil om at noen kommer til å komme opp med tilsvarende produkt til en lavere pris. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Packraft.no selger også packrafts fra en annen produsent. De koster dog endel igjen.

Spennende og sett den hos west systems. Med så lav vekt må det være noe det er spart på.

godt hende den er grei til fisketur etc men ikke elv og ekspedisjon.

alpackaraft er jo veldig solid og veier 1 kilo mer eller mer.

leste kjapt litt om den på nett. Generelt bra anmeldelser og erfaringer på den. Får inntrykk at den er best egnet til rekreasjonsbruk.

Padle flatt vann med dagsturoppakning. Går sikkert å få med litt større sekk etc også.

en ulempe jeg ser er at man må bruke pumpe på den. Pumpe som produsent lager veier 2 kilo så da blir ikke totalen så lett hvis man trenger pumpe underveis på tur. Sikkert en ventil som flere pumper passer til men det blir uansett ekstra vekt.

En annen ulempe er at maks last er 113 kilo, hvertfall for meg. Da får jeg maks 10 kilo sekk med, ilagt 5 kilo margin.

Alpackaraft liama laster vel 200 kilo så vidt jeg husker. I tillegg er posepumpen på den langt lettere.

men kan nok være et alternativ for de som vil ha med lett båt i sekk inn i marka. Så slå leir og bruke den til fiske f.eks.

er den holdbar så er jo pris hyggelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Advanced Frame fra denne produsenten og den har holdt meget bra. Brukt den som fiskekajakk i endel år og den har tålt både elvestryk og grunnstøt bra. Denne veier jo 17 kg så er jo en litt annen klasse da, men jeg kan ihvertfall gå god for produsenten. Tror ikke de har kopiert noe oppblåssystem da de har vært på markedet minst like lenge som Alpackaraft.

 

http://www.advancedelements.com/advancedframe.html

 

Ser ikke ut som lettvektsutgaven er bygd for like tøft bruk som alpackaraft, men pluss for at den har 3 luftkammer mot bare 1 i alpackaraft, da har en ihvertfall noe å flyte på om uhellet skulle være ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lettere og med mindre lasteevne, raskt oppsummert, og kanskje ikke like slitesterk. Dette at man må bruke pumpe må sjekkes nærmere ut, da mister den jo lettvektspoeng...

 

Sett bort fra pumpa, så blir den ideell å bære med seg inn på fjellet, eller inn i skogen for å komme seg ut på vannet. Ikke fullt så bra til befraktning med oppakking. Slitestyrken kan være litt annerledes, men med godt nok matriale, så er det jo ikke noe problem å patche små hull i operasjon heller.

 

Kult at det kommer utfordrere. Jeg kommer til å ta meg turen for å ta meg en nærmere titt... Kanskje ta med en treblekrok :)?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like lav? Denne veier jo nesten halvparten? Største forskjellen designmessig er vel oppdriften i front som er større på en Alpacka. Jeg bruker min til å frakte fatbike+oppakning. Det kan ikke denne brukes til.

ReadyToGo_zps8ejx1iwb.jpg

Uansett er det bra det kommer flere produsenter av Packrafts. Jeg leste om en ekspedisjon som forsøkte å få sponset packrafts, men fikk til svar fra Alpacka:

"Dere kommer til å kjøpe båter av oss uansett"

 

Det gjorde vondt å betale 10k for en gummibåt, men jeg kjøpte også et produkt jeg vet jeg kan stole på. ...men jeg er ikke i tvil om at noen kommer til å komme opp med tilsvarende produkt til en lavere pris. 

Litt større dekk på den fatbiken så trenger du ikke packraft, du kan sykle på vannet.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Efter som man måste ha en pump till
Advanced Elements där pumpen väger mer än båten så blir den mest intressant som "kul grej" att ha med i bilen, husvagnen eller på hytta.
Alltså inget för turer när man går till fots eller cyklar in till vattnet.

Alpackan har dessutom stänkskydd som man dra över sig själv + packningen. Så mitt intryck är att produkterna har ganska olika användsningområden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mitt intryck är att produkterna har ganska olika användsningområden.

 

 

Det er meget mulig du har rett der   ;)

 

 

1557412_10201799972255192_1004476306_o.j

 

Bildet linket inn fra:  http://packrafting.blogspot.no/2014/02/mexican-packrafting-fiesta.html

 

 

 

 

 

 

DSC_0197_1.JPG

 

Screen+Shot+2013-02-21+at+1.34.32+PM.jpg

 

 

 

Bildene linket inn fra:   http://immaculatekos.blogspot.no/2013/03/maria-falls-fact-that-climate-change-is.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra at det kommer et alternativ til Packraft. Den er overpriset og det er bare tidsspørsmål før man kommer med fullt brukbare kinakopier.

Når det gjelder pumpe er jeg ihuga tilhenger av batteridrevet vifte. Koster lite og blåser opp på et blunk. Ikke bare det - men den tømmer like fort. Kjekk til liggeunderlag også. 

Det skulle ikke være nødvendig med pumpe på 2 kg i hvert fall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.