Gå til innhold
  • Bli medlem

Modifisering av Exped Vela I extreme


aker

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har et Exped Vela I Extreme som jeg er rimelig fornøyd med. I begge ender i lengderetningen er det kun en teltplugg som skal holde ytterteltetteltet. Jeg synes det er litt sårbart ved sterk vind og har tenkt å gjøre følgende:

 

Sy fast to løkker langs sømmen som går langs teltets midtakse i lengderetningen ca 50-60 cm fra begge endene (se bilde). Løkkene blir bardunfester for å avlaste pluggene i endene og for å løfte duken noe.  Planen er å benytte en kompresjonsreim jeg har liggende og få jobben gjort på en lokal systue. Deretter forsegling med egnet middel for vanntetthet.

 

 

Noen spesielle hensyn man bør ta før man syr i ripstop-stoff? 

Eventuelle hensyn å ta i etterkant?

Forslag til egnet produkt for å få sømmen vanntett?

Noen som har andre innspill å komme med? 

 

Takknemlig for alle innspill og hjelp :)

 

- LM

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for tips!

 

Denne er veldig bra til å forsegle sømmer: http://gossamergear.com/catalogsearch/result/?q=silnet  men må bestilles fra utlandet så det kan ta litt tid.

 

Vet du om det finnes noe i norske butikker som tilsvarer? :)

 

Hva med noe som dette? Ingen sying behøves.

http://www.dutchwaregear.com/clip-on-tarp-pull-outs.html

 

Absolutt spennende, liker det enkle designet.

Det jeg derimot er litt mer skeptisk til er styrken, spesielt mtp plasten. Vet du noe om det?

 

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt spennende, liker det enkle designet.

Det jeg derimot er litt mer skeptisk til er styrken, spesielt mtp plasten. Vet du noe om det?

 

- LM

 

Nei. Har ikke prøvd selv. Men selgeren lager og selger gode kvalitetsvarer. Det tar en liten uke eller to så er de i postkassa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med noe som dette? Ingen sying behøves.

http://www.dutchwaregear.com/clip-on-tarp-pull-outs.html

Bra grej. Men ett tält är sytt till att ha en viss form, och duken bör vara ganska spänd.

 

I det här fallet hade jag använt 2 pluggar med ett snöre emellan och trätt snöret genom pluggfästat i tältet så att kraften i fästet delas till 2 pluggar istället för att allt tas i en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avventer foreløpig kjøp av "Clip on tarp pull outs", men liker patenten.

 

Bra grej. Men ett tält är sytt till att ha en viss form, och duken bör vara ganska spänd.

I det här fallet hade jag använt 2 pluggar med ett snöre emellan och trätt snöret genom pluggfästat i tältet så att kraften i fästet delas till 2 pluggar istället för att allt tas i en.

 

Har også vurdert denne løsningen, men tenkte at en en bardun festet høyere opp på duken ville løfte den litt. Har lest flere som har merket at ytterduken presses mot innerduken i mye vind (har enda ikke fått testet det selv under slike forhold).

 

Kanskje sydd på en trekant for å fordele belastningen bedre?

 

Godt forslag. Tanken min er at ved å feste løkken langs sømmen/skjøten, så vil jeg feste den der teltetduken er mest robust. En trekantet form ser jeg for meg vil spre presset mer utover, men over deler av duken hvor den er mindre robust (?). Har lite erfaring med å sy i rip-stop-duk, så det er mulig jeg tar feil?

 

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1-2 kraftige/vinterplugger m strikk løkke brukte jeg i endene på Vela I extreme mitt. Stram duk er en god ting.Trengte nesten ikke plugger ellers :P

 

Stoler på at Dutch(ware) selger kvalitet, aldri lest noe negativt om han, og greie fraktpriser/leveringstider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.