Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda 2015 -hva med all snøen?


olay

Anbefalte innlegg

Fettern min og jeg planlegger fisketur til Hardangervidda øst nå i sommer. Leser at tidligere år med mye snø og kald vår har gitt dårlig fiske på Hardangervidda. Noen som har gjort seg noen tanker om dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er masse fisk på vidda. Også et år som dette. Bettet vil variere fra time til time og dag til dag. 

 

Den sene smeltingen vil trolig medføre at det vil holde seg kaldt i vannene lenger enn normalt. Det kan ha noe å si, både positivt og negativt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte selv å ta en ukes fisketur på Hardangervidda øst i sommer.
Er vel planlagt at avreise blir mandag 6 Juli.

Utgangspunkt blir Synken og ender vel opp på Vikbekkfjell og litt lenger innover, men er usikker på om snøsmeltinga har fått unna det værste innen den tid.

Sendte akkurat mail til Kalhovd turisthytte for å høre om de har "status" på området rundt Vikbekkfjell, om snøforhold og om snøsmeltinga har startet for fult i området. så får vi se hva vi får av svar :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk dette i svar av Kalhovd turisthytte:

Vi har dessverre ikke oversikt over snømengdene innover i fjellet, men fikk tips i dag om en nettside som viser dette. Prøv å sjekk ut http://www.senorge.no


Utifra prognosene så ser det ut som det vil være litt eller veldig lite snø når jeg skal gå.
Har planer om å ta en langtur opp på fredag for å rekognosere området.

Hvis området har såpass mye snø at det ikke vil forsvinne på en uke, så må jeg da finne et fjellområde jeg kan dra til for å dra på fisketur.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje det varierer endel, var en tur på Vegglifjell i helga og der er Svarttjønn som ligger på 1121 m.o.h isfritt, mens Rusttjønn som ligger på ca 1220 m.o.h var det fortsatt noe is og snø i. Ellers gikk vi fottur opp til Storegrønut (1289 m.o.h) Noen snøfonner enkelte steder, men helt greit å gå, ikke helt Hardangervidda Øst men ikke så gæli langt unna. Vikbekkfjellet ligger vel enda noen meter høyere så det kan vel hende det er mer snø der.

 

post-15860-0-33673500-1435077741_thumb.j 

Rusttjønn 1220 moh. 

 




 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding og bilder. Ser jo ikke så ille ut det der. Ihvertfall ikke med tanke på gåing og telting. Vanntemperaturen er vel heller så som så, men den kommer seg vel så fort alt har smeltet. Ser det er meldt litt varmere fremover. God rekog-tur Robin!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for informasjon og bilder!

Jeg startet på en 3 ukers tur 5 juli, med utgangspunkt på Kalhovd. Blir utrolig spennende, og litt det jeg håpet på, noen utfordringer og kanskje noe uforutsett første dagene. Jeg har gardert meg og har "diverse" utstyr i takboksen.

Kjenner det nærmer seg tur! Kiler litt ekstra godt i magen.

God tur!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilder fra rekog-tur:


Turinfo:
Hadde utgangspunkt fra synken (Nordvest for Kalhovd), gikk i retning mot Vikbekkfjellene.


Bildene er med beskrivelse, så dere vet hvor jeg sto, og hvilken retning bilde er tatt.


Bilde 1: Bilde av Mårvann (sett fra Mårshallene med Mårsnos i ryggen)
post-14684-0-51573700-1435439132_thumb.j

Bilde 2: Bilde av vikbekkfjell, retning mot holken (sett fra Mårshallene med mårvann i ryggen)
post-14684-0-82766400-1435439286_thumb.j

Bilde 3: Bilde av Grysletjønni, Bunuten og delevis Sudfjorden (sett fra Mårshallene med mårvann i ryggen)
post-14684-0-88854200-1435439533_thumb.j

Bilde 4: Bilde av Mårshallene, og delevis mårvann bak i bildet (sett fra Holken)
post-14684-0-99230800-1435439558_thumb.j

Bilde 5:  Bilde av Mårshallene med glimt av Mårvann (Sett fra Holken, med vikfjell i ryggen)
post-14684-0-02251200-1435439631_thumb.j

Bilde 6: Bilde av Holken (sett fra holken, med mårshallene i ryggen)
post-14684-0-39099200-1435439723_thumb.j

Bilde 7: Bilde av bakken mellom holken og vestre viktjønn (sett fra holken, med holken i ryggen)
post-14684-0-87700200-1435439913_thumb.j

Bilde 8: Bilde av Holken (sett fra holken, med vikfjell i ryggen)
post-14684-0-39130600-1435439831_thumb.j

Bilde 9: Bilde av vestre viktjønn (sett fra vestre viktjønn, med holken i ryggen)
post-14684-0-52100300-1435440056_thumb.j

Bilde 10: Bilde av Vikbekkfjell, retning holken (sett fra mårshallene, med mårsvann i ryggen)

post-14684-0-81142700-1435440229_thumb.j

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er noen spørsmål vedrørende turen og forhold (i dette området), så er det bare å spørre :)

PS:
Hvis personen som hadde satt opp telt rundt Grysletjønni er her inne, så må jeg bare beklage for min høylytte "DDE strofe", sent på dagen.
Vet ikke om vedkommende sov eller ikke (teltet var lukket igjen), men det teltet ditt var FANTASTISK godt kamuflert, og jeg ble ikke oppmerksom på teltet før jeg var på 20 meters hold :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at min ønske-tur for sommeren Finse til Haukeliseter med mye fiske ikke kan skje fra 15. juli ihvertfall....det lukter vel mere helt i slutten av juli av det her. Triste greier!

Vil tro at aktiviteten i vanna er bedre rundt 15.juli ja.

Det var ingen/meget lite med insekter ute nå, var noen humler og litt knott. men var fraværende rundt de vannene jeg var.

prøvde fiskestanga i forskjellige vann, og prøvde mest med mark. men fikk ikke noe fangst, eller noe napp.

Gi det et par uker, så er det nok bedre forhold for fiske tror jeg. :)

(Dog det er en subjektiv mening).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

var så og si alle vann på vikbekkfjellet åpne av de du så? og det er som du sier at bare det kan komme litt mere varme i vanna så blir fisken litt mer bitevillig.

Slik som jeg så det så kunne man nesten dele inn vanna i 3 klasser:

0 til 1200meter: Relativt eller helt snø/isfritt

1200-1300 meter: delevis snø og isfritt, burde være smeltet bort iløpet av en ukes tid.

1300->: mesteparten er dekket av is og snø.

Bildene "bekrefter" delevis den påstanden:

Se bilde 3 av av Grysletjønni, Bunuten og delevis Sudfjorden, her var alle vannene så og si fritt for is og snø. Disse vannene ligger på 1210m høyde.

Se bilde 6 av Holken, dette vannet var delevis dekket med veldig tynn is og snø og ligger på 1280m høyde. så burde vel være isfritt om en uke.

Se bilde 9 av Vestre Viktjønn, dette vannet er hovedsaklig dekket av is og snø (dog relativt tynn is), og ligger på 1358m høyde. her kan det ta noen uker før is og snø er helt borte.

Det er iallefall slik det så ut for meg :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.