Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til nybegynner


Maren84

Anbefalte innlegg

Hei dere :)

 

Denne helga ble jeg turfrelst, ble med på telttur med en overnatting ved et lite vann i Nordmarka. Dette kan bli en bra hobby, tenkte jeg i mitt stille sinn, men da må man jo ha utstyr... og der kommer den store utfordringen inn. Hva trenger man?

 

Jeg ser for meg at jeg i starten bare kommer til å gå her i Oslo-marka. Helst vil jeg overnatte, og da trenger man jo telt, liggeunderlag, noe å lage mat med osv. Jeg kommer definitivt ikke til å luske ute i skogen når det er kaldt, da jeg er en frysepinn, så det blir nok mest sen vår, sommer og tidlig høst som er sesongene jeg vil være ute. 

 

Hvor mye må jeg regne med å bruke sånn i starten? Og hva er det verdt og bruke litt penger på, og hva kan man kjøpe billig?

 

Jeg har skjønt at jeg trenger en ordentlig ryggsekk, planen er å gå innom sportsforretninger til uka å kikke. Men jeg vet ikke helt hva jeg trenger der heller, skikkelig nybegynner ser dere ;) Hvor mange liter? Sekken må vel bli veldig stor om jeg skal ha plass til sovepose, liggeunderlag og telt? Eller skal alt tjores fast på utsiden? 

 

Tror dere det er lurt om jeg starter med en real investering i en bra ryggsekk, eller burde jeg spre pengene så jeg har råd til ryggsekk, liggeunderlag, telt, kanskje til og med en primus (selv om akkurat det virker ganske skummelt)? 

 

Jeg har rundt 4-5 000 jeg kan bruke på dette, men jeg vil jo helst ha det rimelig om det går.

 

Forbarm dere, turguder, over et stakkars surrehue som vil ut på tur igjen så fort som mulig :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Maren.

Flott at du har blitt turfrelst.

Til turer i Nordmarka på sommerføre kan du gjerne se på telt i Helsport sitt billigste segment. Kjøp gjerne et 2-mannstelt, siden jeg antar at du av og til eller alltid vil gå sammen med noen. Liggeunderlag kan gjerne være en billig skummatte. De er ofte store og må bindes utenpå sekken. Jeg synes det er en uting å ha alt mulig annet på utsiden. Kjøp gjerne en sekk som er romslig nok. Til 1 person på en helgetur med telt delt på 2 stykker, må du tenke på 17-18 kilo inklusiv sekkvekt. Sekken kan gjerne rømme 65 liter eller litt mer. Om du ikke kjøper det letteste og mest kompakte utstyr, trenger du en sekk med litt plass og det er kjipt å ha for lite plass. Du kan forresten også se på ettduks telt. Normalt skulle jeg ikke anbefale det, siden det lett gir kondens, men hvis du drar mest på korte turer i bra vær, er kanskje ikke litt kondens noe problem. Ettduks er lett og tar mindre plass i sekken. Men du får vurdere det. Sekken må sitte behagelig. Når du er i butikken, bør du fylle den med tunge ting, f. Eks. Telt og gå rundt med den. Den må sitte godt rett opp og ikke henge bakover. Du må ikke være nødt til å gå krumbøyd med sekk.

Til kokeapparat kan du vurdere et gassbluss. Lettvindt og effektivt om sommeren. Soveposen: dun et lett og litt dyr. Syntetisk er billig og tyngre. Sjekk hva du har råd til. Kjøp en pose med komfort til litt under frysepunktet. Sammen med ullundertøy og en lue på er det i de fleste tilfeller varmt nok om sommeren.

Linda

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turgudene krever blodoffer i form av gnagsår, så du må nok gå litt mer før de svarer :)

 

I denne tråden stiller @Zombiecat et tilsvarende spørsmål (side 9 eller deromkring):

http://www.fjellforum.no/topic/35162-lettvektstreffets-listetr%C3%A5d-2015/page-12

 

Nå er det en tråd for lettpakking, men skogsområdene på det sentrale Østland i sommermåneden krever ikke all verden.

4-5000 burde holde i masser, men det er fort gjort å bruke mye mer. En grei regel kunne være å si nei hver gang selgeren kommer trekkende på "membran" eller "Gore-Tex" i enhver form.

En annen regel er å ta selgeren med en klype salt og ellers ta ting med ro. Du må ikke kjøpe bare fordi du står i butikken.

 

Primuser er nok for viderekommende. Heldigvis finnes finnes det enkle gassbrennere eller rødspritbrennere (som du kan lage selv), som er bortimot idiotsikre. Hva du trenger av kokekar spørs helt på hva du skal lage av mat, men du kommer langt med en kjele og kanskje en panne.

 

Ville kjøpt sekken til slutt. Da vet du hva som skal ned i den og hvor stor den må være.Jeg tviler på at du vil trenge de største sekkene. Du bør også satse på å få mest mulig ned i sekken. "Tjore alt på utsiden" kommer til å bli ubehagelig å bære. Lette ting som underlag og regntøy er greit, men en sekk som ser ut som et vandrende loppemarked er enten en spesiel tur eller et skikkelig surrehue :)

Uansett størrelse, når hoftene bærer vekta og skulderreimne nesten ikke gjør noe mer enn å holde sekken inntil ryggen - da har du en sekk du kan gå på tur med.

 

Kvinne og erklært frysepinn - da utgår de letteste og billigste soveposene, muligens også de enkleste underlagene. Posen bør greie en håndfull kuldegrader selv om gradestokken neppe kommer dit Nordmarka i juli. Kanskje spe på med en lakepose i silke eller fleece.

 

Uansett bør du lage en liste over hva du skal ha med. I lettpakkertrådene finnes det flere slike lister slik at du ser hvordan folk tenker, men det er helt opp til deg hva du fyller listen og sekken med. Snekre sammen listen før kjøping, så slipper du bomkjøp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I starten. Gå litt rundt i butikkene og spørr. Ikke kjøp der og da. Selgerne er ofte selgere og ikke alltid friluftsfolk. Noen selgere er veldig begeistret for utstyr. Sov på saken. Sommerstid i Osloområdet klarer du deg med joggedress og ditt vanlige regntøy i starten. Så kan du sakte gradere deg opp. (En helt annen sak hvis du ska på fjellet.) Så er det en del bra turutstyr på Finn.no, Fretex og på Army shop. (Hvis de fortsatt finnes?) primus? Sommerstid kan du bruke rimelige gassbrennere fra Eagle eller Biltema. Skru rett på gassboksen. Kokekar har du hjemme? Liggunderlag trenger ikke å være det dyreste om sommeren. Telt finnes på Finn.no. Mange som selger telt. Lykke til og god tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sekk og telt finner du på finn.no ang telt vil jeg anbefale Helsport Normarka 2 eller 3 pga kvalitet og pris. har gode erfaringer med begge.

Jeg brukte selv dette rødsprit settet en sesong og man overlever fint med det. http://www.biltema.no/no/Fritid/Friluftsliv/Primus/Stormkjokken-9-deler-2000019011/

 

Hvis du ikke må ha telt fungerer biltema presenninger supert!

Når det kommer til klær så trenger man ikke mye, jeg bruker selv bare en Sparkjøp bukse og ett bra sett ull superundertøy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips: sjekk alle kundeaviser fra gmax, xxl osv hver mandag/tirsdag, mye å spare på kampanjevarer der hvis man sprer innkjøpene. Sport 1 og mxsport hadde vel ok bergans-sekk til 999 forrige uke. Trangia stormkjøkken er fint hvis du ikke føler deg trygg på gass feks. Du får ok telt til under 1000kr på kampanjer å, feks var et 2p berganstelt til 799 for noen uker siden på xxl. :) sjekk også biltema og jula, mye som fungerer helt fint der å. 5000kr skulle rekke veldig godt hvis du handler smart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode sko er nesten det viktigste på sommerstid. Har du ikke en bekjent som er litt dreven på friluftsliv som kan bli med deg å handle? Det kan spare deg for en del bekymringer. Som enkelte her er inne på så er ikke bekledning i marka på sommerstid det mest utfordrende. Du kan nesten bruke hva som helst som er godt å gå i. Du trenger noe vanntett i tilfelle regn. Regndress, skallbekledning eller som jeg ofte bruker, en regnponcho. Gjerne så stor at du kan ha den over sekken også. Holder deg tørr og er på langt nær så klam som mer tettsittende plagg. Siden du er en frysepinn og antagelig ikke kommer til å starte med den mest avanserte soveposen kan et sett med fleece (trøye og bukse) komme godt med. Skikkelig lettvektsutstyr er ganske kostbart, men man trenger jo ikke å gå så fort og langt for å ha en flott tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint att du blivit intresserad i friluftsliv just i år, 2015 är ju friluftslivets år! :-)

Lite allmänna råd vad gäller turer är:

En del utstyr behövs, men turer ut i Oslo-marka behöver inte bli någon "materialsport". Det finns en del som tror att turutstyr blir bättre för att det är tillverkat för turer, men for exempel det mesta av kläder fungerar så länge man undgår bomull, titta i skåp och lådor hemma så finner du säkert något du kan spisa med och på och så vidare.

Välj de lättaste alternativen på utstyr som uppfyller dina krav. I ett tidigare inlägg nämndes att packvikt ligger gärna runt 17-18 kilo för en helg, hämtar du lite inspiration från tråden Superlätt och superdyrt - myteknusing som också är nämnd i ett inlägg ovan så finner man relativt enkelt en packning med totalvikt på runt 12 kilo istället. (Skulle du köpa packlistan rakt av blir det nog under 10 kg inkludert mat, vatten och bränsle.)

På tråden här finns en god del lätta packlistor, men med lite annan budget. :-)http://www.fjellforum.no/topic/35162-lettvektstreffets-listetr%C3%A5d-2015/

Med lättare säck på ryggen blir turen mera njutbar!

Gå gärna tillsammans med mer erfarna "frilufsare". Det är kul att få lite tips och råd, men var inte heller rädd att gå ut ensam eller med en annan oerfaren på enklare turer, lärdomar man själv finner ut av sitter bättre kvar i huvudet.

Bruk Fjellforum för allt vad det är värt, turtips, utstyrstips, erfarenheter, turvänner, forumträffar och en massa annat går att finna här.

Kom dig ut, stort sett alla norrmän har ju över 130 potentiella friluftsdagar om året, utnyttja det, turer är ett billigt nöje! :-)

Vi ses ute i det gröna! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville startet med et oppsett som fungerer bra i skog og mark høst, vinter og vår. Da trenger du en ganske varm sovepose, jeg ville kjøpt en i fiber, ettersom det er billigere og du kan bruke den til å sove under åpen himmel, nær bålet etc. Så må du tenke deg om, skal du være mest ute om sommeren og mindre når det er under null grader trenger du ikke en som er veldig tykk, ettersom dette fort blir klamt når det er 10-20 varmegrader eller mer. 

Resten ville jeg kjøpt brukt, med det budsjettet. Loppemarked er også et triks, men det er vel ikke så mye loppemarked nå før høsten. 

Ryggsekk: Maks 60 liter. Finn en som passer ryggen din. Her må det ofte litt prøving og feiling til. Spør om noen du kjenner har en du kan låne, test den på en tur eller to. 

Kjøp et billig telt på Finn. Sjekk bardunene og stoffkvaliteten nøye. Uansett om du skal gå alene eller ikke, er det greit at det er litt plass i teltet om du skal være litt på plassene du slår leir, siden det kan være mye mygg i Oslomarka om sommeren. Om du skal gå lange dagsmarsjer og bare sove i teltet er det ikke viktig med plass, da er det viktigere med lav vekt. Helsport Nordmarka 2 kan være et fint valg. Bergans har også noen modeller som av og til fås veldig bilig på Sport1. Jeg tipper også at Norheim sine telt gjør jobben helt greit i Oslomarka. 

 

Så ville jeg prøvd å legge av 500 kroner til en tarp fra Magasinet i tillegg. Om våren og vinteren (utenom myggsesongen) trenger du bare tarp. 

Brenner: Hvis du ser bort fra bålforbudet trenger du vanligvis bare gassbrenner eller primus når det er knusktørt. Ville kjøpt en billig gassbrenner fra Biltema e.l.  Lær deg kunsten å lage bål og kom deg vekk fra folk og fe. 

 

Liggeunderlag: Gå for noe i skumplast, det bør veie minst 300 gram, mer om du har dårlig rygg. Når du slår leir, samle granbar fra nederst på grantrærne. Legg dette i en svær haug under teltet / liggeunderlaget og sov godt. Mange kommer til å si at du må ha oppblåsbart liggeunderlag, men dette er unødvendig luksus og dessuten kan de gå i stykker. På fjellet om vinteren er det annerledes. 

Bekledning: I Oslomarka går nesten alt bra. Hvis sekken er lett nok foretrekker jeg relativt sportslig bekledning. Det du føler deg komfortabel med på en joggetur er helt innafor. Så kan du ha et billig regntøysett i sekken i tillegg. Trenger ikke være pustende, i beskyttet skogterreng er det ikke farlig å bli litt våt om sommeren. Men veldig greit å ha et skift med ullundertøy i sekken, hvis det blir kaldt om natta eller du trenger skift når du kommer fram til leirplassen. 

Til turer i skog og mark mener jeg ellers den beste investeringen du kan gjøre er å kjøpe Lars Monsens 101 villmarkstips. Fås også i liten pocketutgave, genial å ha med på tur.


 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med å bli frelst. Var selv på rottungen fra lørdag til søndag og du verden så mange som skulle overnatte denne helgen. 

 

Med 4-5000 må du gjøre tøffe prioriteringer. Skulle jeg kjøpt nytt utstyr for 5000 ville jeg gjort følgende prioriteringer:

 

Telt:

Jeg ville satset på et lett og lite telt som også er billig. Ikke mer enn 1000,- kan kjøpes brukt. Det viktigste er at den er tett og har mygg/knottnetting.

 

Sovepose:

3sesong dunpose til rundt 600,- Tror ikke du kan gå feil her, men fryser du lett bør du beregne ihvertfall 5 graders margin ifh. det som står på soveposen.

 

Sekk:

Det bør spanderes på en ordentlig sekk, så det er her jeg ville brukt mest penger. Det andre kan oppgraderes etterhvert.2-3000. Som andre her sier må den passe deg. Tipper 65-85liter. Har selv en 65l jeg brukte denne helgen, og jeg brukte sommersoveposen. Men med en tresesonger sovepose blir 65liter i minste laget, så ville satset på rundt 80liter. 

 

 LIggeunderlag: Veldig avhengig av hvor hardt du tåler å ligge. Lå på en enkel spongummi denne helgen på hardt underlag og måtte bytte liggestilling hver time. Kanskje en billig oppblåsbar er bedre.

 

 

Kokeutstyr: Gassbrenner av enkel kvalitet + en billig kjele. 

 

Men igjen, du må ofre kvalitet på det meste for å få det mest nødvendige. Og så kan du bytte ut det billige dersom du får mer og mer lyst å dra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal være fullt mulig å få greit utstyr innenfor denne prisrammen. Vær nøye i valg av sekk. Kjøp en sovepose som passer med tanke på størrelse og din komfort temperatur. Har du da i tillegg et par gode sko, kan du kjøpe resten billig og likevel få fullt utbytte av turene.

 

Liggeunderlaget på utsiden av sekken, resten i sekken.

 

Jeg hadde satset på noe i nærheten av listen under, men du finner sikkert alternativer til hver av artiklene som passer deg vel så bra.

 

Telt 1299,-
Helsport nordmarka 2 (xxl.no)
 
Sovepose 899,-
Sovepose Rondane Spring 195 Left (xxl.no)
 
Liggeunderlag 349,-
Ajungilak Mammut Bamse (gmax.no)
 
sekk 1095,-
Helsport Fjellheimen 65L 2012 (http://www.helsport.no/outlet)
 
primus 199,-
Kokeapparat, 2,6 kW (biltema.no)
 
kokekar 299,-
kokekarsett stort (biltema.no)
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(M)ed en tresesonger sovepose blir 65liter i minste laget, så ville satset på rundt 80liter. 

 

 

Jeg har klart å få plass til alt jeg trenger med min tresesongers fiberpose i en 55l sekk. Uten noen ekstrem form for lettpakking, men husker ikke akkurat hva slags telt jeg har hatt med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns selv at jeg må ha en 85 liters sekk med syntet pose og telt nede i sekken,har da også med fiskeutstyr. Det lille som en 80 Liters sekk veier mer enn en sekk som er 20 liter mindre syns jeg er verdt sin vekt. Og fyller du ikke sekken helt opp så er det bare å komprimere den litt så sitter stabilt og fint på ryggen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har klart å få plass til alt jeg trenger med min tresesongers fiberpose i en 55l sekk. Uten noen ekstrem form for lettpakking, men husker ikke akkurat hva slags telt jeg har hatt med. 

 

Joda, det går sikkert om man er god på å pakke og vet nøyaktig hva du trenger på turen, og aldri ønsker å ta med noe mer på tur enn det mest nødvendige. Men 80liter er en del mer fleksibel, og skal du mer enn to dager på tur sliter du. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns selv at jeg må ha en 85 liters sekk med syntet pose og telt nede i sekken,har da også med fiskeutstyr. Det lille som en 80 Liters sekk veier mer enn en sekk som er 20 liter mindre syns jeg er verdt sin vekt. Og fyller du ikke sekken helt opp så er det bare å komprimere den litt så sitter stabilt og fint på ryggen

 

Vekt var ikke mitt primære hensyn. Jeg skal ikke påberope meg noen ekspertise på å være kvinne, men angivelig er det slik at mange kvinner synes det blir ukomfortabelt med store sekker. Jeg har ellers pleid å ha med fiskeutstyr på de turene jeg snakker om. Fiskestangen er da festet utenpå sekken også har jeg slukboks, mark og slik i topplommen og sidelommen på sekken. Klart at om man skal ha med flere stenger, utstyr for fluefiske etc. kan man ha behov for større sekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det går sikkert om man er god på å pakke og vet nøyaktig hva du trenger på turen, og aldri ønsker å ta med noe mer på tur enn det mest nødvendige. Men 80liter er en del mer fleksibel, og skal du mer enn to dager på tur sliter du. 

 

 

Syv dager går fint, men da er vi over på moderat lettpakking. Reltivt lite telt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere det er lurt om jeg starter med en real investering i en bra ryggsekk, eller burde jeg spre pengene så jeg har råd til ryggsekk, liggeunderlag, telt, kanskje til og med en primus (selv om akkurat det virker ganske skummelt)? 

 

En bra ryggsäck är A och O för en lyckad tur. Men det är fel ände att börja i.

 

Tag först reda på hur mycket plats sakerna du skall ha med tar upp. Sedan har vi det där med om tältet skall in i säcken eller utanpå... Båda metoderna fungerar, men jag kör hellre tältet utanpå; I händelse av regn kan man då gömma sig inne i tältet och packa alla sina saker i säcken. Sedan går man ut och packar tältet och behöver då inte öppna säcken och stoppa ned tältet i sägen. Alltså, klar fördel för tält utanpå i regnväder.

 

En 65 liters som har nämnts tidgare i tråden fungerar graranterat. Lite stor kanske, men det brukar vara kompressionremma på sidorna så man kan strama upp den om man inte har med sig så mycket saker. Haken med 65 literssäcken är att den är så stor att du snabbt kan få för dig att stoppa i "bra att ha"-saker. Då blir det snabbt tungt. Man skall ta med sig det man behöver. Bara. Och en 55 liters säck borde räcka. Just därför: Köp säcken sist, när du ser hur mycket plats resten tar upp. Jag har kört 2 nätters tälttur med HIllberg Akto och en rejäl höst-sovepåse med en 55 liters säck. Inga problem, men tältet åkte på utsidan.

 

När det gäller kök så skulle jag rekomendera trangia 27-1 UL och lämna en kastrull hemma (sparar 100 gram). Eventuellt trangia mini (som är mer vindkänsligt men väldigt kompakt och gör jobbet). Trangia mini kostar ca 300 NOK. Spritbrännare tar lite mer tid än gas men har följande fördelar: Fungerar även vid kyligare väder (under +7-8 hgrader dä gas börjar få seriösa problem). Med sprit som bränsle är det lättare att hålla koll på hur mycket bränsle man faktiskt har kvar. Det ser man inte i en gasburk, även om vissa fabrikat har gradering på burken så man kan lägga den i vatten och se hur djupt den flyter.

 

OBS: Köp dig ett vandringsstavar när du ändå är igång. Det är mitt smartaste inköp på åratal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Johan2000, bästa ryggsäcksrådet att skaffa den sist!

För att bättre veta hur mycket volym packningen tar, rita gärna upp 1x1 dm rutor inne i en pappbox, då kan man enkelt räkna ut hur många liter utstyret är på, glöm inte att räkna med mat.

Ryggsäcken bör vara ca +5-10% av utstyrets totaöa volym, det blir fort lite tomma lommer inuti säcken när man packat färdigt. :-) @Maren84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg er ei jente som begynte å dra på fjellturer alene i fjor. Jeg har lest alle innleggene over å jeg må si meg enig i at en god stabil sekk er viktig, samt at sekken er stor nok. Jeg har Bergans Glittertind 75liter sekk og den er akkurat stor nok. Om du skal på turer som varer i 2 dager eller i 4-5 dager så er det ikke store forskjellene på hva du har med deg. Litt mere mat og klær. Ønsker du å dra på lengre turer så kan det være lurt å ha en større sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får plass til alt jeg og et barn på snart 5 år trenger til 2-3 døgn i Oslomarka i en 45-liter sekk. Da bærer han egen sovepose, et sett ullundertøy og bamsen i egen sekk. Liggeunderlagene har jeg stroppet fast utenpå sekken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være smart å følge med på kjøp/salg delen av fjellforum. Dukker ofte opp ting som kan være gode kjøp.

 

For min egen del så er et godt liggeunderlag nesten det jeg setter høyest. En god natts søvn hjelper godt på når man skal på litt lengre turer. Er det kun helgetur som er aktuelt, så er kanskje ikke dette så viktig. Fryser man lett, kan et godt liggerunderlag gjøre en stor forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Fortsetter denne tråden siden emnet er det samme. Nå har jeg alt jeg trenger..  Tror jeg..  Riktignok litt tungt men det er fordi noe av utstyret er gammelt og jeg kjøper ikke nytt før jeg har prøvd dette her.. 

Jeg hadde 'alt' bortsett fra telt og fant helsport fjellheimen superlight på helsport outlet så ble det isteden for ringstind.. Har prøveoppsatt nå og det er godt med plass.... Har jo sovepose i dun og Exped ul synmat 9lw.. Det ble kjøpt da jeg skulle på fjelltur med hest og hadde frakt av bagasje (overnatting i lavvo) så selvsagt litt tyngre enn det burde - men er jo luksusunderlag:) Sekk og gassbrenner er fra forrige årtusen men sekken er ultragod (Norrøna 70l - jeg har også helium 55l men tror den blir for liten og er ikke så god å bære) og gassbrenner er ubrukt (testet og funker fint). Ellers har jeg klær og fjellsko og hodelykt og mat og kindle med fullt batteri. Har en ide om hvor jeg skal (mån, viglesdalen eller kvitlen?)..

hva har jeg ikke tenkt på? Tips mottas med takk.

værmeldingen er dessverre dårlig i helga.. Det bekymrer meg.. Så vurdere veldig å utsette turen en uke. Jeg har jo gått masse fra hytte til hytte men har minimalt med telterfaringtil tross for mine 50+år! Blir tur alene men det er litt av greia at jeg skal klare dette...

aldri for sent å starte ;) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du med ekstra lette sko/sandaler. Jeg skifter alltid til det etter at teltet er oppe Hva med vann? De turene jeg har hatt nå på våren på Krokskogen med en overnatting har jeg trengt 1,5 liter vann. Hvis du skal basere deg på å finne vann, husk at det bør kokes først, mye husdyr i marka så det er best å koke vannet. God tur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teltplass planlegges ved relativt store elver med vann tilgjengelig. 2 av plassene er i nærheten av DNT hytter. Har jo vanligvis vannflaske dinglende i beltet på sekken men venter pakke med drikkesystem i posten.Har jo ikke helt opplegg til det i storsekken så må se om det vil funke eller antar jeg en ekstra tomflaske er lurt (eller om den har litt rødvin i på turen opp;)) Har begynt på pakkeliste og ser jo enkelte ting jeg ikke må glemme, bla toalettpapir og kaffekopp.. (Dropper jo termos som vanligvis er med)! 

Ekstra sandaler pleier jeg å ha med. Siden alene tenker jeg at jeg ikke trenger mye ekstra klær utover ullundertøy (på hytter tar jeg med 'innebukse'). 

Turen er jo inspirert av alt for mye lesing på fjellforum:) samt en utrolig herlig ridetur med teltovernattinger i Rondane/Dovrefjell i forfjor.

dropper fiskeutstyr og bålbrenning i første omgang.. 

Chairkit til Exped ser utrolig digg ut.. Men kjøper ikke det nå (sekken blir dessuten sikker tung nok). Men om det blir regn eller mye mygg blir det gjerne noen timer i telt. Ser at ryggstø da er greit. Bare ta inn ryggsekken og bruke sovepose? Eller andre tips?

Endret av dede
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.