Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til nybegynner


Maren84

Anbefalte innlegg

44 minutter siden, dede skrev:

Chairkit til Exped ser utrolig digg ut.. Men kjøper ikke det nå (sekken blir dessuten sikker tung nok). Men om det blir regn eller mye mygg blir det gjerne noen timer i telt. Ser at ryggstø da er greit. Bare ta inn ryggsekken og bruke sovepose? Eller andre tips?

Hadde en del timer i telt i regnvær i fjor sommer, og tromlet da sammen det jeg hadde av myke ting og la under som ryggstøtte. fungerte finfint. :) God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja står på lista med chairkit om jeg fortsetter med teltturer..Men har jo valgt luksus allerede med synmat ul9xl og fjellheimen superlight 2 camp(1kg mer enn ringstind -men utrolig deilig med plass og høyde) Jeg er jo 'voksen dame' med ganske slitne knær... Så må si stopp på å bære for mye selv om jeg satser på kortere turer...

Blir ikke førstereistur nå i helga. Meldt tordenvær og masse regn så drøyer noen dager..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, josteink said:

Har alltid med meg ein veldig liten reiseradio, spesielt på turer over fleire dagar når det kanskej kjem regn, kaffi og reiseradio kl 0902 er alltid kjekt.

Hvor får man tak i en liten sånn sak? Det hørtes veldig kjekt ut :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

Hvor får man tak i en liten sånn sak? Det hørtes veldig kjekt ut :D 

Kjøpte min på Obs ein gong for 15 år siden, litt mindre enn ein liten samrttlf. Har tent meg lenge og fungerar framleis strålande. Med tanke på at FM-nettet snart desverre vert skrudd av er kanskje dette eit alternativ i same str som min radio:

http://www.dinside.no/933060/dab-i-lomma-fungerer-det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for veldig bra tips @Prebb men de var styggelig dyre og hadde kort batteritid, fikk plutselig lyst på en av de gamle greiene som ikke veier noe, går på samme batteri i hundre år og lager reiseradio med sjarmerende skurr. Er kanskje finn.no som er stedet for meg da, tipper selv OBS har sluttet å selge det der :shock: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit alternativ s eg bruker på korte turer er min tlf samsung xcover 2170. Denne har fm radio med øyretlf som antenne og veldig bra lyd. På lange turer så vil eg ikkje bruke opp batteri så derfor tek eg med radio her. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sovjetunionen skrev:

Takk for veldig bra tips @Prebb men de var styggelig dyre og hadde kort batteritid, fikk plutselig lyst på en av de gamle greiene som ikke veier noe, går på samme batteri i hundre år og lager reiseradio med sjarmerende skurr. Er kanskje finn.no som er stedet for meg da, tipper selv OBS har sluttet å selge det der :shock: 

Dessverre har ikke vår folkevalgte tatt hensyn til frilufts- og fjellfolkets behov når de har vedtatt å legge ned FM-båndet! DAB trekker strøm som du har registrert. Tenker selv at inntil teknologien gjør et par byks videre m.t.p. strømforbruk og batterikapasitet, må DAB radioen være både liten og oppladbar om den skal med på tur. Så får man heller bære med seg litt ekstra strøm i form av en "nød lader" når man må.. Ser en her som frister litt www.radiobutikken.no/popnano-oppladbar-lommeradio-med-dab-dab-og-fm   eventuelt denne www.radiobutikken.no/vq-blighty-lommeradio-med-dab-dab-og-fm

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørgelige tider dette. FM båndet slukkes i 2017. NRK har sluttet å sende på KB og MB. Kortbølgen som funket over hele verden. Kanskje du skulle vurdere å bruke FM radioen på mobilen i sommer for å se hvordan markedet for små radioer for tur bruk utvikler seg. Ikke rare greiene å få kjøpt nå for tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Per Fredrik said:

Sørgelige tider dette. FM båndet slukkes i 2017. NRK har sluttet å sende på KB og MB. Kortbølgen som funket over hele verden. Kanskje du skulle vurdere å bruke FM radioen på mobilen i sommer for å se hvordan markedet for små radioer for tur bruk utvikler seg. Ikke rare greiene å få kjøpt nå for tiden.

Jeg tror jeg ender med det, fant noen utrolig fine, lette saker (han fyren mente den veide 23 gram, kan det stemme?) til en billig penge, hvis j kan bruke den til enste år kan jeg ha den som artig pynt årene videre (den var så gammel at den var kul:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte bare lete litt på nettet. Sitter selv med en knøtt liten Sony verdens mottaker, for noen år siden var dette det hotteste på reiseradio fronten. Hadde den på natt bordet på rommet i Kuwait og hørte nyheter hjemmefra, det var tider og nå er det ingen ting hverken på KB eller MB, kanskje vi skulle gjort som svenskene, droppe hele DAB prosjektet. Fant denne hos Sony. Kanskje dette kan være noe.

http://www.sony.no/electronics/dab-radioer/xdr-p1dbp 

Sony.jpg

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips. Tenkte selv på radio og kjøpte en miniradio på expert men den viste seg å bare brukes med øretelefoner så den returneres. Turen min er nå gjennomført (egen turrapport). Tok ikke med sandaler siden sen avmarsj men siden veldig vått (bl.a sti I et vann!) og myr oppover angret jeg på det. Men ble ikke kald så overlevde det. Chairkit hadde vært gull - men da må tur til camp være kortere/enklere. Sekken var mer enn tung nok... Men frister til flere turer. Men nok til at jeg investerer i lettere sekk og chairkit??? Hmmm. Må tenke. Hadde jeg vært 35 år så ja, men det er lenge siden nå...

 

Endret av dede
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4.7.2016 at 8:02 PM, Per Fredrik said:

Jeg måtte bare lete litt på nettet. Sitter selv med en knøtt liten Sony verdens mottaker, for noen år siden var dette det hotteste på reiseradio fronten. Hadde den på natt bordet på rommet i Kuwait og hørte nyheter hjemmefra, det var tider og nå er det ingen ting hverken på KB eller MB, kanskje vi skulle gjort som svenskene, droppe hele DAB prosjektet. Fant denne hos Sony. Kanskje dette kan være noe.

http://www.sony.no/electronics/dab-radioer/xdr-p1dbp 

Sony.jpg

 

Endte med å kjøpe denne lille røveren på den lokale bruktbutikken. Den funker som fysan, har lang battertid og ser rå ut. Dessverre utgår den neste år, men den kostet også bare 100kr så det får være greit :)  

20160712_233808.jpg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Sovjetunionen skrev:

Endte med å kjøpe denne lille røveren på den lokale bruktbutikken. Den funker som fysan, har lang battertid og ser rå ut. Dessverre utgår den neste år, men den kostet også bare 100kr så det får være greit :)  

20160712_233808.jpg

Da kjøpte jeg denne. Jeg trasker jo rundt aleine så tror dette blir bra, litt radio på morran også Bluesasylet, selvfølgelig. Spendt på DAB dekningen, DAB folket oppgir jo dekning som prosent av befolkningen og ikke areal. Fint hvis noen kan gi tilbakemelding om DAB dekning i fjellheimen. Det er en tråd her på forumet om DAB, men den er noen år gammel, så fint om noen har ny info. DAB frekvensene er jo det dobbelte av FM frekvensene så rekkevidden blir jo dårligere. Kanskje vi til og med får beholde FM til 2019, politisk kan det jo bli omkamp, Det blir jo ofte det. Expert her jeg bor hadde den ikke på lager, men den er nå bestilt og betalt så jeg får bare vente noen dager.Sony.jpg

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til radio er selvsagt en god bok bra - særlig på alenetur.  

Etter å ha hatt med 1.5kg bok på vanlig ferie lot jeg meg overbevise om at kindle lesebrett var smart.  Og det er det.. Veier mindre og tar mye mindre plass enn pocketbok.  Bedre skjerm og mye lengre batteritid enn ipad etc. Og med versjonen med lys I skjermen kan en lese I teltet uten å bruke strøm fra hodelykt:-) Og så har en så mange bøker en orker....

Anbefales:-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, dede skrev:

I tillegg til radio er selvsagt en god bok bra - særlig på alenetur.  

Etter å ha hatt med 1.5kg bok på vanlig ferie lot jeg meg overbevise om at kindle lesebrett var smart.  Og det er det.. Veier mindre og tar mye mindre plass enn pocketbok.  Bedre skjerm og mye lengre batteritid enn ipad etc. Og med versjonen med lys I skjermen kan en lese I teltet uten å bruke strøm fra hodelykt:-) Og så har en så mange bøker en orker....

Anbefales:-)

Hvor lenge varer batteriene? Jeg er en sånn som drasser med meg alt for mye bokvekt, så en Kindel kunne vært på sin plass. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge amazon.com (paperwhite/Voyage med lys innebygget);  A single charge can last up to six weeks (based on half an hour of reading per day with wireless off and the light setting at ten).

6uker*7dager*0,5timer=21 timer.  Så når de sier at batteriet varer I mange uker er det jo basert på lite lesing per dag...

Har jo wifi skrudd av og relativt lavt lysnivå så funker bra.  Men spørs jo hvordan det vil funke på vintertid med kaldt vær?? Men er fortsatt lettere enn en bok...

Finnes også en nyere modell med omslag med ekstra batteri innebygget der de påstår batteriet varer I flere måneder - men den er veldig dyr..

Jeg synes hovedfordelen ift ipad er at kindle har bedre skjerm for lesing og så er den lettere - og så blir en ikke distrahert til å finne på annet dill enn å lese... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutes ago, dede said:

Ifølge amazon.com (paperwhite/Voyage med lys innebygget);  A single charge can last up to six weeks (based on half an hour of reading per day with wireless off and the light setting at ten).

6uker*7dager*0,5timer=21 timer.  Så når de sier at batteriet varer I mange uker er det jo basert på lite lesing per dag...

Har jo wifi skrudd av og relativt lavt lysnivå så funker bra.  Men spørs jo hvordan det vil funke på vintertid med kaldt vær?? Men er fortsatt lettere enn en bok...

Finnes også en nyere modell med omslag med ekstra batteri innebygget der de påstår batteriet varer I flere måneder - men den er veldig dyr..

Jeg synes hovedfordelen ift ipad er at kindle har bedre skjerm for lesing og så er den lettere - og så blir en ikke distrahert til å finne på annet dill enn å lese... 

Mye bedre skjerm enn nettbrett ja, finnes ikke sliten i øynene av å lese på min Paperwhite. Er som regel hodet eller hendene som må gi seg først;)  Batteriet vare leeenge og må det først ha litt påfyll så er det standard micro usb som jeg jeg har på powerbanken. Veier mindre enn de fleste bøker og man kan laste ned nye når man er på fjellet. 

@Per Fredrik  Denne så snasen ut, stiv pris da men 15t, 170g og usb lading kan jo være verdt det. Fer svinge innom Expert og se på den. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.