Gå til innhold
  • Bli medlem

Hilleberg eller Helsport


avassb1

Anbefalte innlegg

Hei. 

 

Jeg er på let etter et godt tunneltelt. Det skal benyttes på turer i mark, skog og fjell. Det er en god fordel dersom teltet tar liten plass og ikke veier for mye, ettersom jeg ikke er den høyeste i landet :) Jeg er også på let etter et med god kvalitet som kan holde i flere år fremover. 

 

På turene blir det enten meg og min Siberian alene, eller at jeg har meg meg en til og evt. en til hund. Derfor kan det være litt greit med god plass i teltet. Hundene skal hovedsaklig ligge ute, men greit å ha plass til dem dersom det blir nødvendig og ønsker dermed et godt fortelt.

 

Jeg ønsker også at teltet skal tåle vind og regn. Jeg har ikke lyst å være avhengig av presenning hvor enn jeg går :)

 

Jeg har kikket litt rundt og sett spesielt på Hilleberg og Helsport. 

 

Helst så kunne jeg ha ønsket meg et Hilleberg telt av type:

 

- Nallo 2 GT

- Nallo 3 GT

 

Samtidig som disse teltene er veldig gode, så er det en veldig høy pris for dem. Jeg forsøker å finne brukt til salgs, uten foreløpig hell. Det er derfor jeg også vurderer et Helsport telt. 

 

Noen som har noen gode råd og tips angående dette? Eller har alternativer til telt av god kvalitet?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke kompetansen til å sette opp klare pluss og minus her, det kan man bruke google til. Men det jeg kan si er at jeg ikke har angret ett sekund på de ekstra tusenlappene jeg investerte i bolig da jeg kjøpte mitt Hilleberg Allak. Min far har et Helsport telt som har holdt i mange år og kommer til å holde i mange til, men finessen og løsningene er bedre i Hilleberg. Etter min mening.

 

Mitt råd er å lukke øynene og kjøpe det teltet du har mest lyst på(om det lar seg gjøre rent økonomisk selvsagt). Så kan du ligge fornøyd og stolt som en hane inne i teltet når stormen herjer :) Lykke til

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd er å kjøpe det teltet du VIL ha, økonomien er selvsagt en avgjørende faktor, men sjansen for å angre blir mye mindre.

Hilleberg har løsninger og en kvalitet som gjør de overlegne.

Husk Fjellforumsrabatten hos Fjellsport, dessverre har de akkurat denne uka justert prisene (til samme nivå som de andre butikkene har). Brukås sport hadde 25% på Hilleberg for en uke siden, nå er det bare 15%. Sportsnett har teltdag på lørdag, bor du i nærheten og kan stikke innom får du sett mange telt med egne øyne og det er minimum 20% rabatt på telt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Nallo 4gt,flott telt med solid kvalitetsfølelse.

En av forskjellene på teltene til Hilleberg Nallo GT og Helsports motsats Fjellheimen, er at HS har myggnett i ventilene i forteltet, noe HB mangler. Noe å ta med i vurderingen dersom teltet brukes mye i myggsesongen? Begge innerteltene er myggtett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilleberg Nallo GT og Helsport Fjellheimen  blir ganske like. Begge har stort fortelt og en inngang, skrå endevegg inne i beinenden og veier omtrent det samme. Helsport er vel litt billigere. Hilleberg har litt lengre fortelt.'

Etter min mening er det en pluss til på helsport og det er at det har høytmontert lufteventil i begge ender, Nallo har kun i en enden og lufter under du i den andre. Ikke like bra i snø.

I 2 manns versjon ville jeg valgt Helsport Fjellheimen Light 2. Rett og slett fordi Nallo i 2 manns kun har 100cm høyde i innertelt, Helsport har 105cm. Men de 5 cm gjør susen. KOmmer litt an på hvor høy du er så klart.

I 3 manns er HIlleberg 105cm og Helsport 110cm.

 

Titt også på Hilleberg Kaitum. Litt bredere enn Nallo, har 2 innganger og 2 fortelt. Har rette vegger i begge ender av innertelt så det blir romsligere. Dog er et og bare 100cm høyt i 2 manns, men kanskje du greier deg med det.

I 3 manns blir det nok vel stort til deg og 1-2 bikkjer. Men da kan du evt ha med en annen person ved anledning i tillegg.

Kaitum finnes også i GT man det blir veldig langt(5 meter), skal jo finne plass å slå opp teltet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt svar av borgern over.

 

Hilleberg Nallo GT og Helsport Fjellheimen  blir ganske like. Begge har stort fortelt og en inngang, skrå endevegg inne i beinenden og veier omtrent det samme. Helsport er vel litt billigere. Hilleberg har litt lengre fortelt.'

Etter min mening er det en pluss til på helsport og det er at det har høytmontert lufteventil i begge ender, Nallo har kun i en enden og lufter under du i den andre. Ikke like bra i snø.

I 2 manns versjon ville jeg valgt Helsport Fjellheimen Light 2. Rett og slett fordi Nallo i 2 manns kun har 100cm høyde i innertelt, Helsport har 105cm. Men de 5 cm gjør susen. KOmmer litt an på hvor høy du er så klart.

 

Har selv erfaring med begge teltene (Nallo og Fjellheimen) og som det blir nevnt har de nyere utgavene av Fjellheimen bedre ventilasjon mtp vinterbruk. Men har vært på tur vintertur med Nallo 3 GT, og det går greit (må bare huske å lage en luftegrop under teltduken ved fotenden). Jevnt over har Hilleberg bedre detaljer og kvalitet som for eksempel gummikopper til stengene (slås ikke i stykker i mye vind og stein som underlag), bedre bardun-stramme-patent, bedre lufteluker i innterteltet, osv.

 

Helsport Fjellheimen Camp får man i tillegg til ca halve prisen av Hilleberg Nallo GT. Da blir det vanskelig å forsvare kjøp av Hilleberg. Det var grunnen til at jeg nå erstattet mitt ni år gamle og godt brukte Helsport Fjellheimen 3 Camp med et nytt av samme modell. Helsport har i tillegg en upåklagelig kundestøtte.

 

Stormmatter: Det er et tilbakevendende tema her på forumet og ser at det er nevnt over. Jeg har enda ikke hatt behov for det og vært ute i mye hardt vær (men i følge de som er tilhengere av stormmatter har jeg ikke vært ute i skikkelig hardt vær). Slik jeg ser det er de i all hovedsak ekstra vekt, duk som alltid er fuktig og forhindrere av god ventilasjon.

 

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport Outlet har en haug med tunneltelt til meget reduserte priser just now.. Turtagrø, Storheia, Fjellheimen Xtrem 4-camp, Valhall og Romsdalshorn bl.a.. Løp og kjøp. Et godt telt vil få uansett hvilke modeller av disse du velger. Prisene på Hilleberg-teltene lar seg ikke forsvare i mine øyne. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport hadde jo relativt billige telt for ikke så lenge siden. Men plutselig steg alle teltene voldsomt opp i pris på hjemmesiden deres. Ikke lenge etter økte også XXL og andre kjeder opp prisene også. Nå er de snart på nivået med hilleberg? Har hatt både fjellheimen (orginale) og xtrem utgaven. Og er veldig fornøyd med begge teltene etter jeg fikk byttet ut de spinkle teltstengene til Dac-featherlight som har holdt mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da vitterlig 2 innganger til forteltet på mitt Hilleberg Nallo 4GT!

det stemmer. Mente 2 innganger, en i hver ende av telt slik kaitum har. Fordel nallo kontra fjellheimen da fjellheimen bare har inngang på ene siden i fortelt. Kjekt med 2 for å bruke den som er mest i le for vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport hadde jo relativt billige telt for ikke så lenge siden. Men plutselig steg alle teltene voldsomt opp i pris på hjemmesiden deres. Ikke lenge etter økte også XXL og andre kjeder opp prisene også. Nå er de snart på nivået med hilleberg? Har hatt både fjellheimen (orginale) og xtrem utgaven. Og er veldig fornøyd med begge teltene etter jeg fikk byttet ut de spinkle teltstengene til Dac-featherlight som har holdt mål.

Prisene økte tydeligvis da oljeprisene sank i verdi. varer som kostet over 5000,- steg gjerne med 1000-1500,- osv. Dette tydeligvis fordi at den Norske kronen også synker i verdi pga oljen og import av varer blir da dyrere. Mitt Helsport svea kostet 5599,- i november i fjor og 7999,- nå. Dette er en 42% økning i pris.

Edit- Kanskje de ikke brydde seg om oljeprisen uansett? Fulgte ikke med på Hilleberg, men tror ikke de teltene har økt særlig i pris til sammenlikning. Kan hende Helsport bare ga beng og økte prisene av andre grunner.

Endret av Henrik
Egen tråd for rabatt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt mitt Keron utan stormmatter under SÆRS rufsete tilhøver. Samme med Nallo 2. Som sagt, delte meiningar om dette med stormmatter. To hilleberg og eit helsport telt her.

Helsporten kjem til å få seg ei runde med skifte av bardunar og bardunstrammerar, eg skal ha på Hilleberg sine. 

 

Eg likar best Hilleberg, no doubt, men ser klart pris-hindringa. 

 

Ein ting til: Hilleberg har full myggnetting i dørene, i alle fall i dei fleste av modellane sine. Veit ikkje korleis dette er i Fjellheimen, men dei Helsporttelta eg har vore borti har berre ei slik lita "fengselsluke" øvst med myggnetting. Eg får FNATT av dette, og lurer på kvifor i verda dei framleis ikkje har greid gjere noko med det der.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport Outlet har en haug med tunneltelt til meget reduserte priser just now.. Turtagrø, Storheia, Fjellheimen Xtrem 4-camp, Valhall og Romsdalshorn bl.a.. Løp og kjøp. Et godt telt vil få uansett hvilke modeller av disse du velger. Prisene på Hilleberg-teltene lar seg ikke forsvare i mine øyne. 

 

Må si meg helt enig med Nordhauk. Helsport Outlet er et glimrende sted for å fylle opp "turutstyrsboden".....  3 soveposer, 1 telt og 2 ryggsekker har funnet veien nordover det siste året - til meget gode priser. Og Helsportservicen får du med på kjøpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilleberg har røfflig steget med @5% i denne måneden og det ser ut som prisene justeres årlig på denne tiden. Det var omtrent samme økning i fjor. Først ut til å justere er som regel outnorth, fjellsport er noe tregere. Normalt er prisene identiske med mindre det er kampanjer eller en eller annen form for tilbud. Så når noen ligger litt over de andre da er det en prisøkning på gang.

Siden det nå ikke lønner seg å ha penger i banken er det like greit å investere i et Hilleberg telt på tilbud, bruke det på mange fine turer, og om en stund så er det fortsatt verdt like mye som det kostet:-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt mitt Keron utan stormmatter under SÆRS rufsete tilhøver. Samme med Nallo 2. Som sagt, delte meiningar om dette med stormmatter. To hilleberg og eit helsport telt her.

Helsporten kjem til å få seg ei runde med skifte av bardunar og bardunstrammerar, eg skal ha på Hilleberg sine. 

 

 

Ein ting til: Hilleberg har full myggnetting i dørene, i alle fall i dei fleste av modellane sine. Veit ikkje korleis dette er i Fjellheimen, men dei Helsporttelta eg har vore borti har berre ei slik lita "fengselsluke" øvst med myggnetting. Eg får FNATT av dette, og lurer på kvifor i verda dei framleis ikkje har greid gjere noko med det der.

 

 

Har Helsport teltet ditt disse løsningene eller er det en eldre modell du omtaler? https://www.youtube.com/watch?v=tHl2fn5R92s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt mitt Keron utan stormmatter under SÆRS rufsete tilhøver. Samme med Nallo 2. Som sagt, delte meiningar om dette med stormmatter. To hilleberg og eit helsport telt her.

Helsporten kjem til å få seg ei runde med skifte av bardunar og bardunstrammerar, eg skal ha på Hilleberg sine.

Eg likar best Hilleberg, no doubt, men ser klart pris-hindringa.

Ein ting til: Hilleberg har full myggnetting i dørene, i alle fall i dei fleste av modellane sine. Veit ikkje korleis dette er i Fjellheimen, men dei Helsporttelta eg har vore borti har berre ei slik lita "fengselsluke" øvst med myggnetting. Eg får FNATT av dette, og lurer på kvifor i verda dei framleis ikkje har greid gjere noko med det der.

Grunnen til det er nok i hovedsak vektbesparelse. Hverken mitt kaitum eller fjellheimen har netting i dørene, men Spitsbergen har det, som ikke er et lettvektstelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til det er nok i hovedsak vektbesparelse. Hverken mitt kaitum eller fjellheimen har netting i dørene, men Spitsbergen har det, som ikke er et lettvektstelt.

 

Nallo er jo lett, og det har full myggnetting :) Skal heller ofre mykje anna på vektas alter enn myggnetting :) Det er jo snakk om ein halv kvadrat meir med netting, og tilsaman 60 cm meir med glidelås enn det som vert brukt til "fengselsluka" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nallo er jo lett, og det har full myggnetting :) Skal heller ofre mykje anna på vektas alter enn myggnetting :) Det er jo snakk om ein halv kvadrat meir med netting, og tilsaman 60 cm meir med glidelås enn det som vert brukt til "fengselsluka" :)

 

Det samme kan du si om en hvilken som helst del av teltet. Bare å legge på 50g duk og 50 g stang så blir alle de altfor korte lettvektsteltene lange nok for oss ganske gjennomsnittlig lange nordmenn. Men sånn tenker ikke teltprodusentene, virker det som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme kan du si om en hvilken som helst del av teltet. Bare å legge på 50g duk og 50 g stang så blir alle de altfor korte lettvektsteltene lange nok for oss ganske gjennomsnittlig lange nordmenn. Men sånn tenker ikke teltprodusentene, virker det som.

 

Hehe, nei, dei skulle nok teke seg meir enn ein tur innom forumet her ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Helsport teltet ditt disse løsningene eller er det en eldre modell du omtaler? https://www.youtube.com/watch?v=tHl2fn5R92s

 

Nei mitt Helsport telt har ikkje denne løysinga, flott at dei har fått det på dette teltet!

Eg er tydeleg utdatert, sidan eg ikkje har fått med meg hverken myggnettingendring eller bardunstrammer! Når skifta dei desse? Fantastisk!

 

Ser forøvrig at teltet eg er interessert i hjå Helsport ikkje har dette, Reinsfjell superlight, så då er eg like langt. Men du har i alle fall eit godt alternatib i heksport om det var Fjellheimen du var ute etter :)

Endret av Tessatroll
Surfing på Helsport sine sider
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt merkelig at det selges så mange soveposer som har ytre mål på mellom 220-240cm, men veldig få telt med bra nok lengde kombinert med god nok takhøyde i fotenden.

Det finnes jo telt med 250 liggelengde, men da med veldig skrå vegg, så det er egentlig ikke til hjelp i det hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående priser:

Helsport importeras från asien och betalas i dollar.

Hilleberg importeras från Estland (via Sverige) och betalas i euro. Kronan har väl inte fallit lika mycket mot € som mot $.

 

När det gäller själva tälten så har dom ju i alla fall delvis lite olika inriktning. Jag har inte tittat så mycket på Helsport, men det jag har sett var att några detaljer gjorde inner och yttertält svåra att separera. Små, stela plastgrejjor som inte var speciellt lätthanteriliga. Detta var på superlightmodeller. Så länge man låter inner och yttern sitta ihop så är det ett icke-problem.

I övrigt var kvaliteten på sömmar och liknande helt i nivå med priset och det fanns inget att klaga på.

 

Skulle jag köpa något från någon av dom så skulle det bli Hilleberg av den enda anledningen att det är svenskt.

 

Ingen var tillverkarna har vad jag vet några rena kalkonprodukter utan du får vad du betalar för. Bra grejjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge den tilsynelatende velinformerte selgeren i kjelleren på XXL Naf-huset, så blir både Hilleberg og Helsport laget på samme fabrikk. Jeg aner ikke hva som er sant, men det kan jo like gjerne være en glup idé i markedsføringsavdelingen på Helsport at prisen signaliserer kvalitet, og dermed blir et salgsargument. For det tror jeg faktisk kan stemme at folk tenker, mer enn kost/nytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.