Gå til innhold
  • Bli medlem

Jotunheimen eller Rondane?


Inglu

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg, samboeren og vår 1 år gamle husky planlegger en uke på fjellet med vandring. Vi er alle tre i god fysisk form og jeg har vært på tur i Rondane flere ganger, men det begynner å bli en del år siden jeg har gått fra hytte til hytte. Har blitt en del toppturer de siste årene i stedet. 

 

Jeg lurer på gode tur tips både i Rondane og Jotunheimen? Vi kjører opp fra Oslo området og er avhengig av at det er en rundtur. Jeg har sett litt på å gå opp og igjennom Leirungsdalen og enten ned til Gjendebu eller ned andre veien til Torfinnsbu. Om mulig har jeg lyst til å gå litt utenom den verste turist trafikken. 

 

Så er det jo spørsmålet med denne snøen.. Er det mer hensiktsmessig å ta turen til Rondane? enn Jotunheimen. Vi har mulighet til å dra i uke 29 eller 30. Altså de to siste ukene i Juli. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går att gå som du beskriver.

 

Jag skulle hellre ha gått Bessheim - Glitterheim - Memrubu - Bessheim. Det är längre förståss. Men jag tycker det är mer intressant. En variant är att gå Bessheim - Glitterheim tur och retur. Fint område och nästan ingen går där.

 

Stäckan torfinsbu - tillbaka till Leirungsdalen (man kommer fram ungefär vid vandrarhemmet) är ingen höjdare. Ganska vått och svag uppförsbacke och inte speciellt intressant på något sätt. Ren transportsträcka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid estimerer du at Bessheim-Glitterheim tar? 

 

Hva med ruten; Bessheim-Glitterheim-Spiterstulen-Leirvassbu-Gjendebu (så ta båt) og gå siste biten tilbake til Bessheim fra Gjendesheim? 

 

Noen som vet om det er brukbare teltplasser ved alle disse hyttene? og eventuelt mulighet for å legge seg litt borte fra folk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid estimerer du at Bessheim-Glitterheim tar? 

 

Hva med ruten; Bessheim-Glitterheim-Spiterstulen-Leirvassbu-Gjendebu (så ta båt) og gå siste biten tilbake til Bessheim fra Gjendesheim? 

 

Noen som vet om det er brukbare teltplasser ved alle disse hyttene? og eventuelt mulighet for å legge seg litt borte fra folk? 

 

Hur långt tid det tar mellan Bessheim och Glitterheim beror på hur fort man går. Det är ca 20km och du skall över ett pass på antingen ca 1685 eller 1730 msl. Så det är en del uppför. Det är stenigt som *** i själva passen, men annars är det fin stig att gå på.

 

För egen del skulle jag räkna 7 timmar på denna var av 5 är transporttid och resten paus. Är vädret fint tar man mer tid på sig, är det dåligt så blir det inte mycket paus utan jag skulle bara gå på.

 

Går man hytte till hytte så kan man gå med ganska lätt packning (väldigt lätt om man kan tänka sig att köpa mat längs vägen). Med tält blir det förståss mer, men det går att pressa ned vikten, bara man är nogrann med val av utrustning och inte ta med en massa "bra att ha"-saker.

 

Rundturen bort till Leirvassbu kan nog vara fin. Men det här området är liksom det i Jotunheimen där det väl är mest folk... Naturskönt, ja, men folkligt. Spiterstulen tror jag har någon specialgräns att man inte får tälta närmare än 1km om man inte betalar (troligen dyrt). Jag skulle undvika stället och gå förbi det med minst 1 km ändå; Det går bilväg upp till Spiterstulen så det är nog enormt med folk där. Gå 1-2 km till så skulle jag tro det är nästan tomt. Brukar vara så.

 

Vid Gjendebu finns fina tältplatser nära stationen. Anvisade platser som kostar, men då får du tillgång till dusch och sånt. Annars kan man lägga sig ett stycke undan, men det är inte så jättebra. Det går förståss. Jag har betalat när jag har varit där och har en egen favorit-plats (tror det är plats 16) med bäst utsikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok en pakning på 20-25 kg fort. Da vi skal sove i telt og lage vår egen mat. Så både vår mat og mat til hunden kommer til å øke vekten. Alt annet blir holdt til et minimum, men hvis det er meldt skiftende vær er det jo fort at man plutselig trenger ullundertøy osv. 

 

Hvordan er det å ta med seg hund mellom bessheim og glitterheim? Vi klarer det nok selv med tung pakning, men frøkna har aldri gått i tung ur før, men skal gå til innkjøp av gode potesokker og salve har vi alltid med. 

 

Kjenner jeg må gå i tenkeboksen angående hvilke betjente hytter som lønner seg å gå til og ikke. Er vanskelig å "unngå" noen hvis man ønsker en rundtur, samtidig har jeg ikke lyst til å gå i kø... Dette skal samtidig være en "kose" tur der vi ikke skal prøve oss på ukjente og dårlig merkede stier.  Så er vel å innse at man ikke kan få i pose og sekk gjennom hele turen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.