Gå til innhold
  • Bli medlem

Liggeunderlag til korte turer


Anbefalte innlegg

Dette blir min første post her, håper noen har noen råd og tips til meg.

Jeg trenger et nytt liggeunderlag, eller har i alle fall lyst på et. Pr. dag har jeg et i skum. Men lurer da på å gå over til et oppblåsbart et. Jeg trenger ikke det beste, jeg ønsker at det skal være relativt lett da det skal bæres på ryggen og ikke i kano/kajakk el.l. Jeg trenger ikke det letteste da jeg går med hunder som kløver slik at de også tar noe av vekten av det som ellers ville ligget i sekken. 

 

Er det noen som har et rimlig liggeunderlag med komfort over et i skum å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alt er relativt og "rimelig" for en trenger ikke være det for en annen :) 

Hva med å kombinere det du har i dag med ett oppblåsbart fra Magasinet , det er rimelig i alle fall. Så man går ikke konkurs om man skulle ønske seg noe annet om ikke så lenge. 
Det er ikke oppgitt noen r-verdi på det, så da går jeg ut i fra at det ikke er all verden. Så det isolerer muligens dårlig fra bakken, oppblåsbare underlag uten noen form for fyll gjør visst det har jeg lært nå (derav kombinere med det du har)

 

Ellers var min første post også om liggeunderlag, fikk gode tips der. Merk deg det med R-verdi ... jeg måtte selvsagt teste det jeg hadde funnet, det er bredt som ei seng, godt å ligge på .. og isolerer dårlig ;)
Det har kommet et nytt nå med r-verdi 4,4 sannsynligvis et bedre valg :P Koster nesten like mye å få sendt det fra USA som selve liggeunderlaget koster.

Neste gang jeg skal kjøpe skal jeg gå for et som har høy(ere) r-verdi, og som har pumpe/ passer til en pumpe .. får trent lungekapasiteten på å blåse opp liggeunderlag.   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spander på deg et Exped-underlag med en gang. Det er verdt hver eneste krone! Skulle ønske jeg fant ut av det for mange år siden. Da hadde jeg spart meg mange netter med dårlig søvn på tynt underlag.

Er du over 180 lang ville jeg vurdert LW-modell. Jeg er 190 og ligger helt supert på LW.

 

http://www.fjellsport.no/catalogsearch/result/?q=exped+synmat

 

Fjellforum medlemmer får 15% rabatt hos Fjellsport.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spander på deg et Exped-underlag med en gang. Det er verdt hver eneste krone! Skulle ønske jeg fant ut av det for mange år siden. Da hadde jeg spart meg mange netter med dårlig søvn på tynt underlag.

Er du over 180 lang ville jeg vurdert LW-modell. Jeg er 190 og ligger helt supert på LW.

 

http://www.fjellsport.no/catalogsearch/result/?q=exped+synmat

 

Fjellforum medlemmer får 15% rabatt hos Fjellsport.

 

Kan skrive under på denne. Kjøpte nylig Exped SynMat UL 7 LW fra fjellsport, til 1279,- med fjellforumrabatten. Fikk en skikkelig aha opplevelse med tanke på liggekomfort. 1279,- er ikke av de rimeligste, men jeg syns kombinasjonen av vekt, pakkvolum, størrelse og ikke minst komfort forsvarer prisen. Har du hund i teltet bør du kanskje ikke gå for UL, men istedet et med litt mer robust stoff, f.eks exped synmat 7 m/LW.

 
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips!

Jeg skal helt klart kikke på disse fra Exped. Fint å høre at folk har god erfaring med de og at det ikke bare er "butikkskryt". Prisen er jo heller ikke så høy med tanke på at et godt i skum gjerne koster 500 eller mer det også (mitt kostet vel ca. 500 for noen år siden).

 

Kan være jeg prøver kombinasjonen av et billig fra Magasinet i første omgang, men nå blir det ikke fjelltur helt ennå, så jeg rekker å tenke et par omganger før underlaget kjøpes.

 

Har forøvrig noen testet Exped SynMat på vinteren? Drømmer om å kjøre tur med hundene på vinterstid og ta en overnatting. Hadde jo vært knall hvis disse også fungerte til dette formålet. Selv om jeg da fint kan ha noe større og tyngre med siden det blir putta i sleden og ikke skal bæres på ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips!

Jeg skal helt klart kikke på disse fra Exped. Fint å høre at folk har god erfaring med de og at det ikke bare er "butikkskryt". Prisen er jo heller ikke så høy med tanke på at et godt i skum gjerne koster 500 eller mer det også (mitt kostet vel ca. 500 for noen år siden).

 

Kan være jeg prøver kombinasjonen av et billig fra Magasinet i første omgang, men nå blir det ikke fjelltur helt ennå, så jeg rekker å tenke et par omganger før underlaget kjøpes.

 

Har forøvrig noen testet Exped SynMat på vinteren? Drømmer om å kjøre tur med hundene på vinterstid og ta en overnatting. Hadde jo vært knall hvis disse også fungerte til dette formålet. Selv om jeg da fint kan ha noe større og tyngre med siden det blir putta i sleden og ikke skal bæres på ryggen.

Har både syn mat og down mat i UL LW versjonen ikke brukt syn mat på vintern men bruker da down mat, Er fantastiske å ligge på men vær forsiktig med skarpe kanter, lagde en stor rift i mitt down mat  med stål kanten på skia da jeg skulle ha det med meg på isen..selvfølgelig klønete av meg, det fine med disse er at de er veldig enkle å lappe med repkit som følger meg, ville gått for syn mat med engang:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både syn mat og down mat i UL LW versjonen ikke brukt syn mat på vintern men bruker da down mat, Er fantastiske å ligge på men vær forsiktig med skarpe kanter, lagde en stor rift i mitt down mat  med stål kanten på skia da jeg skulle ha det med meg på isen..selvfølgelig klønete av meg, det fine med disse er at de er veldig enkle å lappe med repkit som følger meg, ville gått for syn mat med engang:)

 

Takk for svar.

Da spørs det om det ikke blir et slikt et om ikke altfor lenge så det er klart til fjellturen som er planlagt. :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Spander på deg et Exped-underlag med en gang. Det er verdt hver eneste krone! Skulle ønske jeg fant ut av det for mange år siden. Da hadde jeg spart meg mange netter med dårlig søvn på tynt underlag.

Er du over 180 lang ville jeg vurdert LW-modell. Jeg er 190 og ligger helt supert på LW.

 

http://www.fjellsport.no/catalogsearch/result/?q=exped+synmat

 

Fjellforum medlemmer får 15% rabatt hos Fjellsport.

20%

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.