Gå til innhold
  • Bli medlem

Vårt elendige helsevesen !


Tor Magne

Anbefalte innlegg

Annonse

Helsevesenet i Norge fungerer stort sett ypperlig i akutte tilfeller som dette. 
Det fungerer, men til tider ikke så veldig godt i andre tilfeller. Jeg kan nevnte eldreomsorg, psykiatri, rusomsorg mm. Ventelister på mangfoldige måneder på enkle inngrep. 

Men altså- jeg er enig i at det er flott at det fungerer når det kan gjelde liv eller død. Det er fint å vite at hjelpen er nær når man er på tur i fjellet eller naturen ellers.

Og godt at det gikk bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du gjør som i dette tilfellet og ringer legevakten så er det ikke godt å vite hva som skjer. De som tar telefonen på legevakten kan være alt fra en sekretær til en erfaren sykepleier, men hvis du ringer AMK (113) så er du sikker på at du treffer kvalifisert personell.

Jeg ringte også legevakten en natt for ca. 20 år siden, og det ble mye "vent litt" og "setter deg over til . . . . ." osv.  før jeg traff kvalifisert og handlekraftig personell.

Den gang ble det "ulebil" med full musikk og "diskolys", skalpeller og personer med grønne klær og munnbind, og før hanen gol så var jeg blitt far, 11 uker før planen. 

AMK er en ting, men hvis luftambulansen kommer inn i bildet så kan du også være sikker på at du møter " the best of the best of the best".

Jeg har flere ganger i løpet av min tid i Røde Kors Hjelpekorps opplevd at " Those Magnificent Men in their Flying Machines"  har kommet oss til unnsetning når liv stod på spill. 

post-4220-0-77460700-1434526008_thumb.jp 

En av mine kamerater spurte en gang flyveren om hvor stor plass han måtte ha og hvordan vi burde markere landingsplassen hvis de skulle lande helikopteret ute i naturen. Svaret var:  "Hvis du klarer å parkere snøscooteren din så skal jeg klare å lande helikopteret mitt." 

 

 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tragisk når ting ikke fungerer, og det skal selvsagt ikke skje. Samtidig tviler jeg på om det er så ille som vi skal ha det til. Man hører egentlig bare om de tilfellene som ikke går bra. 

 

Og hvis man ser rundt i den vestlige verden og på rankinglister så ligger vi helt oppe i toppen hva gjelder helsevesen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg har også et svært godt inntrykk av helsevesenet. Etter to år med sykdom og rehabilitering, kan jeg ikke få fullrost helsevesenet nok. De har brukt mye tid og penger på meg. Alt fra helikoptertransport til sykehus/rehabilitering og fastlegen har fungert utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevd det samme på fjelltur.  Var "bare" røket leddbånd - ei gikk for å finne dekning og ringe - og helikopteret landet ca samtidig som hun var tilbake.. Vi hadde med hest så hadde løftet pasienten opp på hesten og fått henne til DNT-hytte så satt jo tørt og trygt og med alt vi trengte. Men hun var på sykehus og igang med operasjon før vi fikk snudd oss..

(hesten hennes måtte riktignok gå hjem selv..;-) )

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et problem som helsevesenet sliter med er at i dag så kan vi diagnostisere og behandle / helbrede veldig mye mer enn vi kunne for ca. en generasjon eller to siden.

På grunn av dette så går vi til legen med alle mulige og umulige plager og forventer at helsevesenet skal hjelpe oss. Våre besteforeldre aksepterte nok mye mer plager som følge av høy alder enn det vi gjør i dag. 

Vi har allverdens maskiner som kan ta bilder både på utsiden og innsiden av kroppen og det er veldig bra, men disse maskinene trenger operatører og leger som kan tyde bildene. 

Folk lever lengre og lengre og presset på helsevesenet blir bare større og større. Jeg har selv en gutt som nå har passert 20 år, og uten et fantastisk helsevesen så hadde han høyst sannsynlig bare vert et minne. Ja, helsevesenet har utsatt ham for en del unødvendige tabber som kunne spart ham for mye unødvendig lidelse, men det er faktisk bare mennesker som jobber i helsevesenet også. De kan ikke trylle.

Jeg kan være enig i at det er lettere å huske tabbene enn å huske de gangene det gikk bra, men min sønn er i hvert fall et levende bevis på at helsevesenet både kan og vil hjelpe når vi har problemer. Hvor mange millioner helsekroner min sønn har kostet det Norske samfunnet vet jeg ikke, men i løpet av hans 20 år lange liv så må vi nok regne med flere millioner og kanskje titalls millioner også. En ting er i hvert fall sikkert og det er at hvis vi hadde bodd i USA og jeg hadde vert arbeidsledig, så er jeg stygt redd for at jeg hadde vert nødt til å selge både hus og bil for lenge siden.

Jeg tror at så lenge vi har et offentlig helsevesen som ikke konkurrerer med f.eks. oljesektoren når det gjelder lønn, så er nok flertallet av de som velger disse yrkene folk som gjør dette på grunn av at de ønsker å hjelpe andre, ikke på grunn av pengene.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et problem som helsevesenet sliter med er at i dag så kan vi diagnostisere og behandle / helbrede veldig mye mer enn vi kunne for ca. en generasjon eller to siden.

På grunn av dette så går vi til legen med alle mulige og umulige plager og forventer at helsevesenet skal hjelpe oss. Våre besteforeldre aksepterte nok mye mer plager som følge av høy alder enn det vi gjør i dag. 

Vi har allverdens maskiner som kan ta bilder både på utsiden og innsiden av kroppen og det er veldig bra, men disse maskinene trenger operatører og leger som kan tyde bildene. 

Folk lever lengre og lengre og presset på helsevesenet blir bare større og større. Jeg har selv en gutt som nå har passert 20 år, og uten et fantastisk helsevesen så hadde han høyst sannsynlig bare vert et minne. Ja, helsevesenet har utsatt ham for en del unødvendige tabber som kunne spart ham for mye unødvendig lidelse, men det er faktisk bare mennesker som jobber i helsevesenet også. De kan ikke trylle.

Jeg kan være enig i at det er lettere å huske tabbene enn å huske de gangene det gikk bra, men min sønn er i hvert fall et levende bevis på at helsevesenet både kan og vil hjelpe når vi har problemer. Hvor mange millioner helsekroner min sønn har kostet det Norske samfunnet vet jeg ikke, men i løpet av hans 20 år lange liv så må vi nok regne med flere millioner og kanskje titalls millioner også. En ting er i hvert fall sikkert og det er at hvis vi hadde bodd i USA og jeg hadde vert arbeidsledig, så er jeg stygt redd for at jeg hadde vert nødt til å selge både hus og bil for lenge siden.

Jeg tror at så lenge vi har et offentlig helsevesen som ikke konkurrerer med f.eks. oljesektoren når det gjelder lønn, så er nok flertallet av de som velger disse yrkene folk som gjør dette på grunn av at de ønsker å hjelpe andre, ikke på grunn av pengene.

Godt å høre om sønnen din. Ellers kloke ord
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tror irriterer folk er at den (helsesektoren) ofte oppleves litt firkantet.

Jeg har stort sett bare positive erfaringer med helsevesenet, men hadde selv en episode ifm min diagnose i februar som endte med innleggelse på sykehus igjen. Jeg valgte selv å reise hjem etter en natt, da utredning var klar, for så å returnere til sykehuset en time hver dag i fem dager for behandling. Jeg gjorde det fordi jeg, hver gang jeg har vært innlagt siste år, har opplevd at folk som er tilsynelatende sykere enn meg må ligge på gangen fordi det ikke er plass på rommene. Da er min sengeplass verdifull - mer enn de faktiske kronene en sengeplass koster. I tillegg er det drit-kjedelig å ligge på sykehuset, og mer komfortabelt å sove hjemme hvor jeg ikke har gummilaken og fire andre menn som snorker/ gråter/ ler/ skal hjem [fyll inn annet bråk her] på rommet mitt.

Da jeg forsøkte å sende inn reiseregning og parkering på ca 200,- per dag til "Pasientreiser" fikk jeg avslag med begrunnelsen av at permisjonsreiser fikk man ikke dekket. De dekket reise til sykehuset første dag og hjem igjen siste dag. Jeg synes det er svakt at man kan ha et system hvor man sparer helsevesenet for 5000,- per døgn, som er anslagsvis pris per seng på sengepost, og selv straffes økonomisk for det, syke folk har sjelden de beste økonomiske forutsetningene fra før. Såpass burde man få til.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.