Gå til innhold
  • Bli medlem

beskyttelse til exped ul?


Ebj

Anbefalte innlegg

Under et lengre opphold i teltet forrige helg grunnet en nedbørsmengde som ville fått syndefloden til å virke som en laber sparedusj, fikk jeg mye tid til refleksjon.
 
Tankene spant av naturlige grunner inn på mitt Bergans extreme liggeunderlag, da kroppen etterhvert føltes som jeg hadde spilt bedriftshockey iført kun tannbeskytter.
 
Da det ikke var andre i nærheten å skylde på, startet jeg naturlig nok med å dømme liggeunderlaget nord og ned. Det skulle kastes så snart jeg var vel hjemme. Jeg skulle sågar slamre med lokket til søppelkassen etter at jeg hadde slengt det oppi. Makan til dritt skulle man lete lenge etter. 
 
Jeg anser meg selv som en forholdsvis rettvis mann, og da jeg fikk roet meg litt ned, ga jeg naturligvis liggeunderlaget en sjanse til å komme med et forsvar. En kjapp inspeksjon viste at det var helt, uten synlige tegn på slitasje, og i samme stand som da jeg var villig til å gi det topscore for sine egenskaper. Disse overbevisende argumentene ledet til en for meg overraskende realitetsorientering.
 
Det var bare å konstatere at alderen hadde satt sine spor - på meg. Så der satt jeg plutselig som en puslete middelaldrende mann i regnværet med et hoverende liggeunderlag og en mangellapp som viste slark i akslinger, rust i understellet og nedsenket bakende - ja, jeg har rundet 40.
 
Nå dveler jeg sjelden lenge ved livets små pek i min retning, så vel hjemme var jeg raskt på nett og bestilte et Exped SynMat UL 7 LW.
 
Etter å ha mottat pakken og prøvd det ut på stuegulvet, har jeg nå to spørsmål til dere erfarne turfolk:
 
1. Hvorfor i himmelens navn har jeg ikke kjøpt dette før?
 
2. Holder det med dette underlaget alene, eller bør man ha en form for beskyttelse under (i teltet) for å være sikker?
 
Setter pris på om noen kan dele sine erfaringer i forhold til spørsmål 2.
 
mvh
 
Einar
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har med et lett/rimelig ekstra underlag for å øke komforten under rasting og bruk ved bål osv likevel. Det havner vel gjerne under Exped'en om natta.

Tror dessverre du bør være mer redd for pølsekanaler som kan slå seg sammen enn lekkasje pga skarpe kanter igjennom teltbunnen. Sistnevnte lar seg reparere på tur med lappesettet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mange som har opplevd at kanalene i underlaget finner ut at dem vil være svært gode venner å slår seg sammen?

Har nettopp kjøpt et UL 9 LW og putta den inn i et "stol trekk".

Gammel skrotten vil ha det godt på tur :-)

Skal testes på en ukestur om ikke alt for lenge :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil ha et"hvorfor kjøpte jeg ikke dette før"-øyeblikk en gang til, så kjøper du Chair Kit til underlaget.

Veier jo omtrent det samme som underlaget, men utrolig digg (og fungerer også som beskyttelse for underlaget om du skulle trenge det).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har klart å punktere underlaget i innertelt. Var en veldig skarp stein som gikk gjennom bunnduk og underlag.

Skal sies at det gikk veldig fort å lappe det så fort jeg forstod hva som måtte gjøres. Tok vel ikke lengre enn 20min ellerno.

 

Jeg bruker et billig Phoxx underlag som veier litt over 300gram i tillegg. Fungerer utmerket. Har ligget mange netter uten innertelt også.

 

Jeg har ikke opplevd delaminering typ kembopølse med UL underlaget mitt, men har opplevd det en gang med vanlig Downmat 9.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra på Jysk og kjøp det lette underlaget de har der til en 50'lapp.

Husker ikke vekta, men det er ikke mye over 100g.

Bruker det som erstatning for sitteunderlag også, siden det er vesentlig lettere og mer pakkvennlig enn andre "vanlige" underlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra på Jysk og kjøp det lette underlaget de har der til en 50'lapp.

Husker ikke vekta, men det er ikke mye over 100g.

Bruker det som erstatning for sitteunderlag også, siden det er vesentlig lettere og mer pakkvennlig enn andre "vanlige" underlag.

Kjennet flere som har gitt opp det underlaget. Gir ingen reell beskyttelse. Skarpe steiner skjærer rett igjennom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan alltids ta med Bergans underlaget i tilegg, ihvertfall til å begynne med, så ser jeg hvordan det går:-) Chair kit'et ser absolutt fristende ut ja - vi får se når jeg har testet underlaget en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vintern har jeg alltid et rimelig underlag å legge under. Grunnen er at det vore så grusomt kaldt å ligge på et ikke oppblåst liggunderlag, rett på snø.

 

Siden jeg har en liknende skrott som deg har jeg et vanligt underlag under å ved andre årstider, som å kommer frem ved elden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.