Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor i Norge er det best å bo? (må være enten på vest- eller sørlandet)


Lis

Anbefalte innlegg

Er ved å flytte etter studieopphold her i Steinkjer. Føler meg mer hjemme her enn hjemme-hjemme (for flatt på jæren). Kunne nesten tenkt meg å bo her permanent, men er fortsatt usikker. Her kan jeg nå en ås uten å måtte kjøre, noe som er gull verd.

 

Har tenkt på Bergen, men blir for mye folk. Nærhet til skog og blåbærlyng er et must. I tillegg er det viktig med god logistikk, samt at det er en plass hvor snøen ikke blir liggende lenge.

 

Noen gode tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sett bort ifra Vest og Sør-landet ;) - hva med Byåsen-siden av Trondheim? Sverresborg/Steinberget/Ilsvika/Hammersborg/Schøningsdalen (og Ugla/Lian/Stavset eller kanskje Trolla om litt lengre reiseavstand til sentrum er helt greit) gir deg kjapp aksess til veldig flott bymark med en god del "eventyrskog". Bor for tiden i Oslo og sliter med å finne det samme i Nordmarka (men det er ennå mye som er uutforsket der da for min del). Snøen var et problem på Byåsen for 30 år siden, men de siste tiårene har det vært svært dårlige vintre i forhold til mine barndomsår. Det vil alltid være sommer 1 måned før på Lade og Byneset enn det er på Byåsen dog.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mjøstraktene er fint. Det mest stabile klimaet i landet. Varme somre, (stort sett) stabile vintre. Kort vei til Oslo. Drøssevis med turmuligheter nesten overalt og grei avstand til høyfjell. Samtidig så er det en vekstregion med et variert arbeidsliv. I lavlandet blir snøen borte tidlig, men skulle du få akutt behov for en skitur så er det skiføre langt uti mai bare en kort biltur opp i åsene rundt. Det er lett å ta seg fram. Det er lite med fjorder og alpine fjell så veiene er lagt i den retningen man skal. ;-) Firefelts E6 og dobbeltsporet jernbane bygges i disse dager langs Mjøsa. Med det ferdig så blir reisetiden fra Hamar til Oslo under en time. Tre timers biltur så står du i utkanten av Jotunheimen. Det er kort vei til urbane opplevelser, men samtidig så kan du befinne deg svært så landlig til bare minutter unna byene. Det bor ca 2-300.000 mennesker i regionen men det er god plass for å si det slik. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nordens Paris
 
 

 

Vet du hvorfor den kalles "Nordens Paris"?

 

 

Er ved å flytte etter studieopphold her i Steinkjer. Føler meg mer hjemme her enn hjemme-hjemme (for flatt på jæren). Kunne nesten tenkt meg å bo her permanent, men er fortsatt usikker. Her kan jeg nå en ås uten å måtte kjøre, noe som er gull verd.

 

Har tenkt på Bergen, men blir for mye folk. Nærhet til skog og blåbærlyng er et must. I tillegg er det viktig med god logistikk, samt at det er en plass hvor snøen ikke blir liggende lenge.

 

Noen gode tips?

Du sier at Jæren er for flat, men det kommer helt an på hva du mener med Jæren. Hvis vi holder oss til den opprinnelige definisjonen av Jæderen eller Jaren som visst skal være den opprinnelige betegnelsen så strekker den seg fra Dalane i syd til Tungenes i nord.

Innenfor dette området vil du kunne finne mange typer landskap, men hvis du er glad i snø så er det ikke plassen for deg.

Nå sier du ikke noe om hva du har studert i Steinkjer, men hvis du flytter så hadde du sikkert tenkt at du skulle få deg en jobb i området hvor du slår deg ned, men da er ikke Stavanger - Sandnes noe lurt sted akkurat nå. Tørke i oljeindustrien har sørget for enorme ledighetstall, men dette har skjedd før og selv om det vel aldri før har vert så galt som nå så vet vi av erfaring at det kommer gode tider hvis man bare venter litt.

Jeg husker en periode på slutten av åttitallet / begynnelsen av 90, da avisene hadde side opp og side ned med tvangsauksjoner på hus og Dagens næringsliv fikk kallenavnet "Falittnytt".

Men tidene forandrer seg og denne regionen har levd av olje i ca. 50 år og vil med stor sannsynlighet gjøre det i de neste 50 også.

 

Men det er riktig at Jæren er flat, men innenfor Jæren ligger Høgjæren med et flott landskap, og hvis vi aksepterer litt bilkjøring så har vi Ryfylkeheiene og Hardangervidda vest innen rekkevidde.

Men Sandnes kommune er en av landets største kommuner i areal og denne lille byen har et fantastisk turområde like utenfor stuedøra.

 

Det finnes mange flotte steder i landet hvor det kunne være fint å bo og spesielt hvis du liker friluftsaktiviteter. Bare hold deg unna Østlandet og spesielt Oslo.

Jeg vet ikke hvor du kommer fra, men jeg har jobbet i Oslo i et år og jeg har flere bekjente som har flyttet dit, og hvis du er innflytter og forventer å bli mottatt med åpne armer så er det nok skivebom å dra til Oslo.

Men det er flere steder langs vestlandets kyst hvor du har en levedyktig industri og hvor kommunen nesten gir bort vakre boligtomter til de som vil slå seg ned. Mange av disse stedene har natur og friluftsliv i enorme mengder like utenfor stuedøra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ønsker tilgang til arbeidsmarkedet i Oslo og samtidig vil bo på bygda kan Hamar være et alternativ. Prismessig gunstig og området vil antakelig være vekstsone og derfor en rimelig lur investering så lenge takten i innvandringen fortsetter. Evt. Eidsvoll, Ullensaker etc., enda tryggere boligkjøp, men da er du lenger fra noe som minner om fjell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her slår lokalpatriotismen ut i full blomst, så jeg henger meg på!

 

Kongsberg har skog på alle kanter, 5 måneder skiføre dersom du kan kjøre en halvtime ( 2-3 mnd "utafor huset"), fjell, fjord og storby innen en time og et veldig variert arbeidsmarked.

 

Eirik

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ved å flytte etter studieopphold her i Steinkjer. Føler meg mer hjemme her enn hjemme-hjemme (for flatt på jæren). Kunne nesten tenkt meg å bo her permanent, men er fortsatt usikker. Her kan jeg nå en ås uten å måtte kjøre, noe som er gull verd.

 

Har tenkt på Bergen, men blir for mye folk. Nærhet til skog og blåbærlyng er et must. I tillegg er det viktig med god logistikk, samt at det er en plass hvor snøen ikke blir liggende lenge.

 

Noen gode tips?

 

Bergen er jo perfekt. Selv i bygryta så har du jo høyfjell bare 30-40 minutter unna bygryta hvis du er i god form og kan bevege deg opp på byfjellene raskt.

 

Ellers har du Haukeland/Espeland, øst for Ulriken. Bare 25 minutter unna bykjernen med buss og tog, men likevel helt i randsonen av Gullfjellet. Bergensernes nærmeste skiparadis på vinteren, og et særdeles fint turområde ellers på året.

 

http://ut.no/tur/2.3017/

 

http://www.tunliweb.no/Bilder_SM/_album_Gullfjellet/c3.jpg

 

https://gfx.nrk.no/aCn75wq7y0xWZ5fepO8RbwQP90REk9qGOkZhnf-fmB5Q

 

http://ut.no/tur/2.4852/

 

http://peakbook.org/gfx/images/d/fb/endre_dsc04474.jpg/endre_dsc04474-1.jpg

 

I tillegg har du innenfor 2-3 timers kjøring/tog:

 

Hardangervidda

Skarvheimen

Folgefonna

Etnefjella

Bømlo

Stølsheimen

Voss

 

Enda litt lenger:

Hemsedal

Aurdal

Sogndal

Filefjell

Jotunheimen

Suldal

Sauda

Ryfylket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

at det er en plass hvor snøen ikke blir liggende lenge.

Rundt Oslos Nordmark eller Romeriksåsen.

Relativt dyrt intill 60-70km fra Oslo iaf

Blåbær i marka

Mange jobbmuligheter

Kan være veldig sentralt mtp kollektiv trafikk eller veldig øde, men uansett ikke langt i km til sentrale strøk

Snøen ligger ikke lenger enn at det er levelig og det fine er at man kan velge å oppsøke den. Eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er jo om trådstarter har en utdannelse der hun kan flytte hvor hun vil. I så fall er det veldig dumt å bosette seg i områder som ikke er vekstregioner. Hele Rogalandsregionen har en usikker fremtid. Områdene rundt Bergen er nok OK, samme med Trondheim, men det er mye tryggere å kjøpe noe i relativt nærhet til Oslo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har utdannelse som gjør at jeg kan få jobb i hele norge. Kjenner behovet for stedstilhørighet. Føler meg hjemme her på Steinkjer. Har i grunn aldri følt det på samme måte fra Sandnes til flat-jæren.

 

Så ja - forstår jo det er mange muligheter på østlandet, men er ikke helt der jeg kan se for meg en framtid. Trondheim, ja. Bergen, ja. Ligger bra til, bra klima, temperatur. Men blir nok i utkant, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steinkjer har vel innbyggervekst, men de økonomiske prognosene for Nord-Trøndelag som region er vel heller dårlige. Ville prøvd å flytte litt nærmere Trondheim. Bergen er jo også greit, usikkerheten her ligger jo i hvor stor grad Bergen også blir rammet av oljeprisen og om nedturen blir langvarig. Men med dagens takt i innvandringen er både Trondheim, Bergen og Osloregionen trygge valg og det gjør ingenting om man bor i utkanten, så lenge det er sentralt i forhold til kollektivtransport. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett bort ifra Vest og Sør-landet ;) - hva med Byåsen-siden av Trondheim? Sverresborg/Steinberget/Ilsvika/Hammersborg/Schøningsdalen (og Ugla/Lian/Stavset eller kanskje Trolla om litt lengre reiseavstand til sentrum er helt greit) gir deg kjapp aksess til veldig flott bymark med en god del "eventyrskog". Bor for tiden i Oslo og sliter med å finne det samme i Nordmarka (men det er ennå mye som er uutforsket der da for min del). Snøen var et problem på Byåsen for 30 år siden, men de siste tiårene har det vært svært dårlige vintre i forhold til mine barndomsår. Det vil alltid være sommer 1 måned før på Lade og Byneset enn det er på Byåsen dog.

 

Du å ta deg en tur til naturreservatet i Østmarka, det som kanskje blir nasjonlpark etter hvert. Veldig flott der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mange fine steder i vårt vidstrakte land hvor det kunne være fristende å slå seg ned, men det som vel er det avgjørende er vel i første omgang hvor store etableringskostnadene er og så om denne plassen har de kvalitetene som du ønsker deg. Oslo og Stavanger er nok blant de dyreste i landet hvis du skal skaffe deg bolig, men ta f.eks. et sted som Ulsteinvik. Ikke fordi jeg kjenner dette stedet, men denne kommunen duket bare opp når jeg tok et søk på nettet. :

 

http://www.ulstein.kommune.no/tenester/natur-og-miljo/

 

Du kan mellom anna søkje arbeid innan:

  • verftsindustri
  • sjukehus
  • fiskeindustri
  • design
  • handels- og serviceverksemder
  • offentlege verksemder
  • skular - grunnskular, folkehøgskular, vidaregåande skular og høgskular
  • barnehagar
  • mediaverksemder
  • offshore  

 

Hvis du klikker deg inn på hjemmesidene til de forskjellige kommunene så er det mange av dem som kan friste med mange fine tilbud, men man skal jo selvfølgelig  trives med å bo der også.

Men det er nok mye å spare på å etablere seg i en liten kommune som sliter litt med fraflytting. De kan ofte friste med gunstige betingelser og en fantastisk natur med muligheter til å utøve friluftslivets gleder.

Hadde jeg vert nyutdannet i dag så skal du ikke se bort fra at jeg kanskje hadde flyttet fra Stavanger og nordover til en eller annen kommune med f.eks. et aktivt skipsbyggermiljø og nesten gratis boligtomter. 

Siden vi i regionen rundt Stavanger stort sett er vandt til at folk eier sin egen enebolig så hadde jeg nok ikke tatt til takke med en blokkleilighet bare fordi trikken eller bussen, som kan kjøre meg til jobben, går like utenfor døra.

 

Anskaffelse av bolig er vel den største investeringen de fleste av oss gjør i løpet av livet, og en gratis boligtomt kan lett spare deg for en million kroner. Noen har også gratis barnehage og SFO og ellers en offentlig administrasjon hvor det ikke er uker og måneders ventetid hvis noen skulle ha behov for disse tjenestene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men det er nok mye å spare på å etablere seg i en liten kommune som sliter litt med fraflytting. De kan ofte friste med gunstige betingelser og en fantastisk natur med muligheter til å utøve friluftslivets gleder.

 

Og enda mer å tape. Er man helt sikker på at man vil bo der resten av livet er det sikkert et greit valg. Hvis man er gründer og har en forretningside og ikke er avhengig av nærhet til vekstregioner kan det være verd det. Men om man har oppspart 200.000-300.000 i egenkapital og blåser alt på å bygge nyhus på en gratis tomt i en vekstregion risikerer man å tape alt. Har man en utdannelse som gjør at man er mobil og kan flytte på seg slik trådstarter har ville jeg ikke gjort det. Ville i hvert fall ventet et år eller to med å kjøpe, til jeg var sikker på at jeg trivdes veldig godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du føler deg så hjemme på Steinkjer, kan du ikke bli?

Iallefall hvis du har jobbmuligheter der. Det er jo som du sier nærhet til både skog, fjord og fjell, og forholdsvis greie priser for å finne et sted å bo også.
:)

Jeg slår et slag for trivelige Trøndelag!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steinkjer, Trondheim, Bergen. Utfra alternativene ser i alle fall ikke været ut til å være utslagsgivende.. Om man vil ha et litt tørrere klima er man nødt til å komme i le av fjellene for vestaværet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøler ikke med å anbefale Molde (er ikke derfra selv), den byen har det meste og kan være utgangspunkt til det meste - kulturelt så vel som naturherligheter.
 
Fin utsikt til sjø og fjell. Moldemarka som nærområde for gåturer, nydelig kystlandskap og på andre sida av fjorden Romsdalsalpene etc. Flyplass, buss til tog fra Åndalsnes og sannsynligvis buss til Oslo. Burde være ett av de bedre stedene mht. jobbmuligheter også.
 
PS: Hadde du vært eldre, ville jeg sagt bli hvor du er.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.