Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilket telt er dette?


ailiiin

Anbefalte innlegg

Annonse

Skeptisk til den typen telt. 

 

For 5000 får du garantert tak i ei skikkelig Helsport eller Hillebergtelt av mye bedre kvalitet. Hvis vekt og evne til å stå han av i ruskevær er viktig så er jeg skeptisk til merker som fjellsport.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan aldri tro at det teltet har kostet 5000 nytt. lukter litt svindel syns jeg

 

Svindel er vel kanskje ett sterkt ord å bruke.

 

Vi mennesker liker jo å bli lurt, så med mindre jeg hadde hatt ett genuint ønske om å selge en vare relativt raskt, så hadde det jo alltids vært morsomt å se om jeg kunne fått noen tusen lapper for noen av teltpluggene mine   :twisted:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å prise det høyt nok så blir det ettertraktet    :thumbsup:

Dette fikk f.eks. Mercedes erfare under depresjonen i begynnelsen av 1930 tallet. De fleste bilfabrikker laget mindre og mindre og billigere og billigere biler i et forsøk på å opprettholde omsetningen mens folk flest hadde mindre og mindre penger.

Men i slike tider har ikke pengene forsvunnet, de er bare litt urettferdig fordelt. Det er alltid noen "blåruss" som har penger nok og det var sånn markedsavdelingen hos Daimler-Bez tenkte. De begynte å produsere de flotteste og dyreste bilene verden hadde sett, for de mente at det var lettere å selge en dyr Mercedes Benz enn fem billige. Og det fikk de rett i.

Hvis du reiser til Stuttgart så ta deg en tur på Mercedes sitt bilmuseum. Her har de tatt vare på noen av disse kunstverkene.

Og når vi snakker om biler.

Audi, eller Autounion som de hette den gang, hadde problemer med å få solgt bilene sine i Europa og så var det et lyst hode som kom på at det kanskje var prisen det var noe galt med. Så doblet de prisen på bilene sine og omsetningstallene slo alle rekorder.

Vi mennesker er litt rare, Bare noe er dyrt nok og det er nok prestisje forbundet med å eie en eller flere, så er det ingen problemer med omsetningen.

Jeg tror ikke at det bare er kvaliteten på bilene til Porsche som er årsaken til at stavgangerregionen er det området i Norge hvor de har solgt flest biler av dette merket de siste årene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å prise det høyt nok så blir det ettertraktet    :thumbsup:

Faktisk så stemmer det ofte. Jeg leste et intervju med en fra Biltema, de hadde lansert et produkt som kostet halvparten av det konkurrentene tok, og Biltema hadde regnet med å selge massevis av det. Men salget gikk utrolig tregt, og de gjorde et eksperiment, de satte opp prisen mye slik at varen kostet 10-15% mindre enn konkurrentenes vare. Det var det som skulle til, salget økte dramatisk. Menneskets psyke er uforutsigbar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje denne du referer til @Bjørn J ?

http://www.dinside.no/820649/satte-opp-prisen-doblet-salget

Leste en lignende reportasje om en annen vare hos biltema som de solgte mye av i sverige, men i norge hvor varen var priset tilsvarende, hadde de veldig lav omsetning på denne varen. Og samme reglen gikk igjen den der "man får det man betaler for", så prisen ble satt opp og vips så begynte folk å kjøpe varen :D

Fantastisk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje denne du referer til @Bjørn J ?

http://www.dinside.no/820649/satte-opp-prisen-doblet-salget

Leste en lignende reportasje om en annen vare hos biltema som de solgte mye av i sverige, men i norge hvor varen var priset tilsvarende, hadde de veldig lav omsetning på denne varen. Og samme reglen gikk igjen den der "man får det man betaler for", så prisen ble satt opp og vips så begynte folk å kjøpe varen :D

Fantastisk !

Ja, det var nok den. Jeg hadde glemt hvilket produkt det var. Biltema kjører en nokså konsekvent politikk på at de har 15% fortjeneste på varene de selger, det er det ikke mange andre som gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje denne du referer til @Bjørn J ?

http://www.dinside.no/820649/satte-opp-prisen-doblet-salget

Leste en lignende reportasje om en annen vare hos biltema som de solgte mye av i sverige, men i norge hvor varen var priset tilsvarende, hadde de veldig lav omsetning på denne varen. Og samme reglen gikk igjen den der "man får det man betaler for", så prisen ble satt opp og vips så begynte folk å kjøpe varen :D

Fantastisk !

 

 

Ja, det var nok den. Jeg hadde glemt hvilket produkt det var. Biltema kjører en nokså konsekvent politikk på at de har 15% fortjeneste på varene de selger, det er det ikke mange andre som gjør.

 

Ærlig talt

 

Tror dere virkelig ikke at det tidspunket og ikke prisen som er avgjørende her ?

Maleverktøysett som koster 39,- istedetfor 29,- tviler jeg på er så avgjørende som at salget økte sammenlignet med februar og mars. Folk pusser opp på våren og begynner gjerne også så smått med utendørsprosjekter etter påske og før 17. mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo sesong kan jo ha litt å si på maling.Men vet British Airways gjorde noe lignende i tidlige tider med Concorde. Det var et produkt de ikke fikk til å gå rundt. Det de gjorde var å spørre de som reiste hva de trodde en billett kostet. De fleste billetter ble jo betalt av bedrifter og bestilt via reisesekretærer etc. Alle trodde det kostet langt mer enn det gjorde. Ergo så så satte de opp prisene. De laget og en egen lounge og vips så var det et luksusprodukt og flyene fikk langt flere passasjerer. Ble status å reise med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt

 

Tror dere virkelig ikke at det tidspunket og ikke prisen som er avgjørende her ?

Maleverktøysett som koster 39,- istedetfor 29,- tviler jeg på er så avgjørende som at salget økte sammenlignet med februar og mars. Folk pusser opp på våren og begynner gjerne også så smått med utendørsprosjekter etter påske og før 17. mai.

Du må lese hele artikkelen @7homas :)

Quote:

Fordoblet salg

Prisøkningen ble innført i sammenheng med den nye Biltema-katalogen som ble sluppet i mars i år. Og det skulle raskt vise seg at den originale strategien fungerte meget godt.

I januar, februar og mars 2009 ble det solgt henholdsvis 302, 299 og 333 malerull-sett i Biltemas varehus på Alnabru i Oslo. I april derimot, endte salget opp på hele 569 enheter. I mai, juni og juli ble det solgt henholdsvis 491, 625 og 605 sett.

I samme periode i 2008 (april-juli) ble det i snitt solgt 326 ruller per måned. Vi snakker altså i praksis om en fordobling av salget etter at prisen ble hevet.

Unquote

Her har de altså sammenlignet april-juli 2009 opp mot april-juli 2008 :) (kan dog hende 2009 var det store oppussningsåret blant kundene hos Biltema Alnabru ;) )

Og ja jeg tror på det, for jeg har tatt meg i det å tenke akkurat slik så alt for mange ganger...

"Belli`mannsjit" - "Hei den va dobbel så dyr, den e sekkert fette bra! Den kjøp e!" :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er dere way off tema ! Tråden handlet ikke om prising, maling, Biltema, british airways eller flytypen concorde! Hehe, kanskje på tide å starte en ny tråd dette kan diskuteres. Evt et helt annet forum. Klarte ikke dy meg her nå

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.