Gå til innhold
  • Bli medlem

Tolking av regler ang Telt forbud.


Stig Erik Olsen

Anbefalte innlegg

Kom over enn artikkel i lokal avisa til en nabokomune: http://www.austagderblad.no/friluftsliv/skjargarden/sandnesfjorden/na-blir-det-tillatt-a-telte-i-skjargarden/s/5-6-16915

Kjapt oppsummert så skal det vil bli lov og sette opp telt på visse øyer det tidligere har vært forbudt, men bare fra klokken 19:00 til 10:00 i perioden 15. juni til 15. august.

 

Har hørt om det samme bortover mot kr.sand området mange plasser det er telt forbud. men så begynte jeg og sjekke litt på kart siden jeg kjenner de aktuelle øyene i Risør og hvordan kan bli telt forbud der? Hvis man følger den norske lov så er det masse plasaser en kan sette opp telt på de aktuelle øyene og fortsatt være så si usynlig. 

 

Selv de gangene jeg har sett slike skilt har jeg fortsatt teltet på øyene men fulgt norsk lov. Jeg klarer bare ikke og se en logisk grunn til og innføre slike forbud.

 

Og er disse forbudene "lovlige" siden dem bryter med allemannsretten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Björn

Ta en titt på § 15 i Friluftsloven.

 

Jag var tvungen att läsa artikeln två gånger bara för att försäkra mig om att jag förstått rätt. Det är tältförbud men under sommaren så upphäver man det så att det blir tillåtet att tälta. Man får sätta upp sitt tält efter kl 19 och det skall vara borttaget senast kl 10. Jag ser det som en förbättring genom att man får tälta! Eller missar jag något?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg også fulgt litt med på og jeg rett og slett driter i dette, er jeg på padletur og har padlet 5 eller 7 mil så setter jeg opp teltet eller hengekøyen der jeg finner det for godt.

Tar selvfølgelig hensyn til hytter og hus, folk og fe.

Mener også at dette strider mot nasjonal allemannsrett. På noen av disse øyene hvor det er teltforbud så er det lagt godt til rette for båtfolket med brygger og søplebøtter samt sanitæranlegg. At noen skruller i båt starter motoren og lar dette gå på tomgang en times tid for å varme vann til egen dusj i båten er liksom greit........ Eksos skodda ligger tett over vannet på morran.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda vi har § 15 i Friluftsloven. Sitat fra lovdata: (Reglene skal særlig ta sikte på å opprettholde ro og orden, verne dyre- og plantelivet og fremme helsetiltak og sanitære forhold.) sitat slutt.

Jeg klarer bare ikke se hvordan og sove i telt skal gjøre ting verre, sett att man fortsatt følger norsk lov. 

Selvfølgelig kan det være unntak men på de øyene jeg kjeder til ser jeg ikke problemet. samme med Odderøya i kr.sand telt forbud på hele øya...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wikipedia sier: "Lavvo (av nordsamisk lávvu) er et tradisjonelt samisk telt som samene har brukt i over 2 000 år."

Så da spørs det.

 

Hvordan håndheves disse forbudene i praksis? Kommer noen (teltpolitiet? vanlig politi?) og prøver å jage deg bort, får man bot eller hva er det som skjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Selvfølgelig kan det være unntak men på de øyene jeg kjeder til ser jeg ikke problemet. samme med Odderøya i kr.sand telt forbud på hele øya...

 

Å telte på Odderøya er jo som å telte midt i lysløypa, eller i en sentrumspark. Så akkurat DEN ser jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.