Gå til innhold
  • Bli medlem

Merking av "farlige" områder mtp dyr


7homas

Anbefalte innlegg

I dag står det en artikkel i Moss avis om at en populær strand her nede er lekeplass for masse flått. Det får meg til å tenke på at jeg har jeg sett en del skilt i andre land, primært USA og Australia, hvor varsler om at en er i områder med farlige dyr og organismer, men jeg har aldri sett slik skilting i Norge om farlige dyr.

 

Burde man begynne å skilte om flått i Norge?

 

(Jeg er klar over at det kan gå over styr med skiltingen også)

 

 

 

USA

Her skiltes det i hvertfall i nord-øst om at det er flått i området og at den sprer "lyme disease" (Borreliose)

http://www.lyme.no/index.php/lyme-borreliose

http://no.wikipedia.org/wiki/Fl%C3%A5ttb%C3%A5rne_sykdommer

 

111101_LPL_DMLT_ticks_sign_horizontal_02

 

De har skilt som informerer om andre dyr også

 

Coyote og puma

coyote-warning-sign.jpg?w=225&h=300 

 

I Australia varsler de om maneter, og når det er sesong for dem,

 

stinger-sign.jpg

 

og krokodiller

 

5563186585_c7561f250a_z.jpg

 

risk_management_clip_image004.jpg

 

Men de er også flinke til å sette opp skilt når man kan bade (deilig når det er 40 C i skyggen og man har på seg fullt motorsykkelutstyr)

 

risk_management_clip_image002.jpg

 

Det gikk bra, men jeg var ikke så høy i hatten da jeg satt opp teltet... hadde det vært bedre om det ikke var skiltet ?

 

scPicture%20034_zpsuisgvflg.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt unødvendig med flåttfareskilt, spør du meg. Alle vet at det er flått i store deler av Norge (riktignok større mengder visse steder enn andre), men jeg ser meg litt litt lei på all tilrettelegging og påpassing og advarsler. Et problem kan være at mange tenker som så at her er det ikke flåttfareskilt, ergo er det antagelig ingen risiko å gå naken her i det høye fine gresset :)

Folk må lære seg å bruke sunn fornuft, det virker som det er en egenskap mange burde trene opp,

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det bør skiltes med slik. Det kan gi en falsk trygghet, hvor vi etter hvert forventer at det skal stå skilt om det er noe å passe på. Kommunene har forskjellige måter å organisere dette på, i tillegg til at "faren" vil variere fra år til år. I tillegg vil det bli vanskelig å følge opp, i tillegg til å ha en "nasjonal standard" som angir hvilke grenseverdier det skal være for å sette opp skilt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett de har merket vannposter i hyttefelt med anbefaling om å koke vannet ved lemenår, mye overflatevann etc. Mange steder står det varsler om husdyr på beite i utmark. På Dovre finnes det vel en del advarsler og info rundt og om moskus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.