Gå til innhold
  • Bli medlem

Min første hagle


Snyugla

Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Etter å ha tatt jegerprøven i vinter, har jeg veldig lyst å kjøpe egen hagle for å jakte rype, orrfugl og storfugl. Er ei jente på 21 år. 

På kurset fant vi ut at jeg hadde kolbelengde 36 med høyre lederøye. Har lyst til å kjøpe en brukt hagle da jeg ikke har budsjett på mer enn 5000 kr. Har prøvd litt forskjellige hagler(som jeg desverre ikke husker navn på..) og vi kom fram til at jeg ikke ønsker typisk ´´jentehagle´´, men heller ikke for tung. Løpet må heller ikke bli for kort. Ønsker en god hagle jeg kan ha i noen år (da jeg er student), og som gjør at jeg kan bli glad i å jakte og skyte leirduer. 

 

Når dette er sagt, så aner jeg selv ikke hva jeg skal se etter. F.eks. på finn.no, hvilke merker osv? Noen som kunne være så snill å guide meg litt?  :D

 

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vel ikke de helt store rådene å komme med når det gjelder hvilket merke du skal gå for, da jeg kjøpte hagle for halvannet år siden tenkte jeg som så at det billigste utstyret er det du bare trenger å kjøpe en gang så jeg ga 10 000 for en brukt Beretta. Jeg hadde da som utgangspunkt at jeg skulle skyte lerduer 2 - 3 ganger i uka i sesongen. 

 

- Kjøp kaliber 12, dette er ammunisjon de selger rundt om på skytebanene (joda noen har kaliber 20 også, men ALLE har 12, kaliber 12 koster også litt mindre enn kaliber 20 ... merkes når man begynner å telle skuddene i 100 og 1000) 
 

- Jeg ser du skriver at du ikke skal ha typisk jentehagle, like greit å venne seg til rekyl og tyngde det samme. Skal du skyte mye lerduer vil du etterhvert synes at litt mer vekt og lengde er bra. På den annen side, skal du først og fremst bære den på jakt dag etter dag så vil du sannsynligvis ikke synes noe særlig om ekstra vekt ;)
 

- Det kan være greit å få litt hjelp om man er uerfaren, det er tross alt veldig viktig at hagla passer deg. Jeg kjøpte min lokalt så vi møttes på skytebanen og en av de erfarne skytterne der hjalp meg å vurdere om det var vel anvendte penger og at hagla passet meg. Det er også mye mulig at noen på den lokale skytebanen vet om noe som skal selges. Mye god hjelp å hente på skytebanene rundt omkring!

 

Ellers velkommen som skytter! Er grådig artig ser du, man blir fort bitt av basillen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk litt på kammeret.no

Der får du gode råd (det synes jeg Heriks også ga).

 

Mulig de kan tipse deg om hvor du kan få deg en kvalitetshagle til den prisen som passer, hehe. Ellers er det jo slik at kvalitet koster, og den hagla du kjøper skal du ha i mange år. Det er ikke bare-bare å skifte hagle, da du må regne med noen 1000 skudd for å venne deg til hagla.

 

Lykke til som jeger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke du skal henge deg opp i merker. Det viktigste er å finne et våpen som passer. Selv om bly er blitt lovlig igjen, ville jeg allikevel valgt et våpen som tåler all slags ammunisjon. Jeg ville også valgt et våpen med utskiftbare choker. Det betyr at det ikke bør være ei alt for gammel hagle.

Når du undersøker et brukt våpen, kjenn etter slark i låsemekanismen. Se også etter sprekker i kolben i overgangen mellom metallet og treet. Generelt er en sideligger noen hundre gram lettere enn en over/under pga mindre låskasse. Jeg ville også anbefale hagler med bare en avtrekker. Det er en vanesak, men jeg synes i alle fall det er mye enklere å slippe å bytte avtrekker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kanskje sjekke ut denne tråden på Kammeret.no

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=3&t=62239

Hvis du ønsker deg en lett hagle så er ofte en "side by side" lettere enn en over under. Noen merker er kjent for å ha litt lettere våpen mens andre lager litt tyngre og også kanskje litt mer robuste og klumpete våpen. Til det siste hører vel Star Baikal. Det finnes både italienske og spanske hagler med veldig god kvalitet, men disse er også veldig dyre. Eks. Weatherby, Beretta, Franchi etc.

Hvis du går på finn.no så vær obs på at det finnes en del eldre merkevåpen hvor det ikke anbefales å bruke jaktammunisjon med stålhagl. Dette er det ikke alltid at selgeren opplyser om. Du kan bruke leirdueammunisjon siden denne har noe svakere ladning og da får du også lavere trykk i løpet.

 

Siden du er student så har du kanskje ikke verdens største budsjett, men det finnes merker som ikke forlanger "en arm og et øye" for våpnene sine.

Eks. Classic; 

http://www.jaktdepotet.no/hagler/classic

 

Sauer lager også gode våpen. Jeg mener å huske at de er fra byen Suhl i Østtyskland. Her er et par eksempel på brukte våpen:

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=60386572

http://www.beverensport.no/products/jpsauer--sohn-8

 

Brno fra Tsjekkia lager også gode og billige våpen.

Her er en side med brukte våpen fra børsemaker Arms & Ammo

http://www.arms-ammo.no/BruktVapen/Hagle/Hagle.htm

Her kan du være rimelig sikker på at du får det du betaler for.

 

Og til slutt: Det er ofte lurt å få en våpenkyndig person til å se på våpenet om det passer deg eller ikke. Jeg har en gammel Beretta som jeg har brukt en del på rypejakt. Jeg hadde veldig lav treffprosent og en dag stakk jeg innom en person som lager og tilpasser kolber for skiskyttere og andre som bruker våpen i konkurranser. Han justerte lengden på kolben og etter det var hagla ikke til å kjenne igjen. Treffprosenten gikk opp med mange hundre prosent.

Det er flere ting som kan ha betydning for om du treffer eller ikke. 

Lengden på kolben, høyden og vinkelen (cast off). 

http://jaktglede.no/artikler-valg-av-hagle

 

http://jaktinamsskogan.no/attachments/article/66/Bli_en_bedre_hagleskytter_jakt_og_fiske-web.pdf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

 

Etter å ha tatt jegerprøven i vinter, har jeg veldig lyst å kjøpe egen hagle for å jakte rype, orrfugl og storfugl. Er ei jente på 21 år. 

På kurset fant vi ut at jeg hadde kolbelengde 36 med høyre lederøye. Har lyst til å kjøpe en brukt hagle da jeg ikke har budsjett på mer enn 5000 kr. Har prøvd litt forskjellige hagler(som jeg desverre ikke husker navn på..) og vi kom fram til at jeg ikke ønsker typisk ´´jentehagle´´, men heller ikke for tung. Løpet må heller ikke bli for kort. Ønsker en god hagle jeg kan ha i noen år (da jeg er student), og som gjør at jeg kan bli glad i å jakte og skyte leirduer. 

 

Når dette er sagt, så aner jeg selv ikke hva jeg skal se etter. F.eks. på finn.no, hvilke merker osv? Noen som kunne være så snill å guide meg litt?  :D

 

Takk på forhånd!

 

Kan intet om våpen, men grunnet tankeprosessen du legger in her er jeg sikker på at du vil føle deg fornøyd når du tatt beslut. Tankeprosessen behov - krav - design virker stort sett alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har et mye bedre utgangspunkt enn mange andre førstegangskjøpere siden du vet de viktigste tingene. I tillegg til finn.no, kanskje finne frem til nærmeste våpenhandler (fortsatt noen igjen), og høre hva de har i hyllene. Når du står der med børsa i hendene, bruk god tid. Kom tilbake gjennom en uke og prøv. Spør om du får lov til skyte noen prøveskudd.

 

Vekt mellom de letteste (alt for ofte mye følt rekyl) og de aller tyngste (pyton etter et par timer i fjellet, eller en halvtime i skogen uten hund), høres fornuftig ut. Et sted mellom 3 og 2,7 kg.

 

Av merkene @REs nevner er det bare en ting å tilføye: Star Baikal kan være et godt kjøp, men det skjedde mye rart etter at CCCP (et stempel du eventuelt kan se etter), fallt sammen. Kvaliteten på 1990-tallet er ujevn.

 

Hvis du skal på leirduebanen for moro og trening, så vil du klare deg fint med jakthagla. Hvis ordet "konkurranse" skulle dukke opp, glem det eller begynn å spare til banehagle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fortsatt min første børse stående i våpenskapet og siden jeg ikke bruker den lenger, kan jeg vurdere å selge den. Om den kommer til et godt hjem    :hug:

Star Baikal side/side 12/70

Kjøpt hos Landrø i 1991, men ser ut på stemplingen at den er laget i 1990.

Den har en liten sprekk i forskjefte. Denne har vært uforandret i 20 år nå.

 

sDSC_0025.jpg

 

sDSC_0032.jpg

 

sDSC_0030.jpg

 

sDSC_0028.jpg

 

sDSC_0021.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kan nevne at den nettopp har vært inne til service og fått justert dreperen*.

Fakta er at jeg har felt mye mer prosentvis med denne enn med den som erstattet den, men den var så dyr (for meg) at jeg må bruke den, haha.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

*bare tuller :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kan nevne at den nettopp har vært inne til service og fått justert dreperen*.

Fakta er at jeg har felt mye mer prosentvis med denne enn med den som erstattet den, men den var så dyr (for meg) at jeg må bruke den, haha.

 

Et pussig fenomen det der: "alle" kjøpte i sin tid Star som første hagle og traff sånn omtrent hva de siktet på. Så blir økonomien bedre, man "må ha" en bedre hagle og etterpå er det ikke måte på bom.

Selv skyter jeg bedre med en helt strak amerikaner enn med diverse finjusterte kolber - men det varierer fra person til person; og børsemaker til børsemaker.

 

 

Den var jo smekker.... til Star å være    :thumbsup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fortsatt min første børse stående i våpenskapet og siden jeg ikke bruker den lenger, kan jeg vurdere å selge den. Om den kommer til et godt hjem    :hug:

Star Baikal side/side 12/70

 

 

 

 

Hvilken pris hadde du tenkt, og hvilke krav stiller du til det nye hjemmet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuuusen takk for mange gode svar! Jeg har en lokal våpenforhandler her i byen, han er veldig dyktig, og vi fant egentlig en jeg hadde tenkt å kjøpe. Dette kostet litt over budsjettet mitt, altså 7500 kr. I tillegg kommer skudd, pussesett og skap/oppbevaring ++. Det kommer garantert på over 10 000. Men muligens det er verdt det? Om våpenet trenger vedlikehold/reprasjon, så vil han kunne hjelpe med med det. 

 

Det er jo som noen av dere sier, skal jeg ha det en stund, så burde man muligens invistere litt i det? Etter å ha sett på brukte våpen, så føler jeg ikke akkurat en trygghet for å kjøpe rett våpen.. 

 

Og tusen takk @REs for mange gode linker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuuusen takk for mange gode svar! Jeg har en lokal våpenforhandler her i byen, han er veldig dyktig, og vi fant egentlig en jeg hadde tenkt å kjøpe. Dette kostet litt over budsjettet mitt, altså 7500 kr. I tillegg kommer skudd, pussesett og skap/oppbevaring ++. Det kommer garantert på over 10 000. Men muligens det er verdt det? Om våpenet trenger vedlikehold/reprasjon, så vil han kunne hjelpe med med det. 

 

Det er jo som noen av dere sier, skal jeg ha det en stund, så burde man muligens invistere litt i det? Etter å ha sett på brukte våpen, så føler jeg ikke akkurat en trygghet for å kjøpe rett våpen.. 

 

Og tusen takk @REs for mange gode linker!

Høres ut som en god ide :) Bruk fagfolk hvis du har dem i nærheten.

Kjøper du en kvalitetshagle får du solgt den igjen om det viser seg at interessen er forbigående. Ta godt vare på den så.

Når det gjelder skudd ... Hobbyer koster penger, er ikke mer å si om saken :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et pussig fenomen det der: "alle" kjøpte i sin tid Star som første hagle og traff sånn omtrent hva de siktet på. Så blir økonomien bedre, man "må ha" en bedre hagle og etterpå er det ikke måte på bom.

Selv skyter jeg bedre med en helt strak amerikaner enn med diverse finjusterte kolber - men det varierer fra person til person; og børsemaker til børsemaker.

 

 

Den var jo smekker.... til Star å være    :thumbsup:

Jeg kjøpte ikke Star første gangen, men en treskudds pumpehagle med justerbar choke. Et tungt udyr for en liten ungdom på 16 år. 

Etter å ha skutt en del skjære, kråke og noen mink så ble den skiftet ut med en Aya kaliber 16. Et lett og elegant våpen fra Spania. Min bror kjøpte nesten maken, men hans utgave var med blank låskasse. Da ble det ikke greit å være and i vassdrag og myrer i området hvor jeg bodde.

Atten år gammel og med sommerjobb i en møbelbytikk som lå i samme bygning som en sportsforetning, ble fristelsen for stor da sportsforretningen hadde en brukt Beretta OU. Dette våpenet har jeg enda og jeg er nå godt over "middagshøyden" hva alder angår. Det var denne som, etter alt for mange bomskudd, ble tilpasset av en som laget kolber til konkurranseskyttere, og den kommer nok til å følge meg til de evige jaktmarker. (Den er forresten fremdeles uregistrert.)

Har tenkt en del på å kjøpe en til siden jeg ikke er sikker på hvordan min gamle Beretta tåler stålhagl, men jeg får nå se hva som skjer på jaktfronten.

Det ble noe mindre jakt da vi, min kamerat og jeg, skaffet oss familie med små barn, men nå er de så store at det nok snart er på sin plass å gjenoppta gamle bedrifter.

 

Tuuusen takk for mange gode svar! Jeg har en lokal våpenforhandler her i byen, han er veldig dyktig, og vi fant egentlig en jeg hadde tenkt å kjøpe. Dette kostet litt over budsjettet mitt, altså 7500 kr. I tillegg kommer skudd, pussesett og skap/oppbevaring ++. Det kommer garantert på over 10 000. Men muligens det er verdt det? Om våpenet trenger vedlikehold/reprasjon, så vil han kunne hjelpe med med det. 

 

 

Trenger du skap hvis du bare har et våpen?

Jeg hadde, i tillegg til hagla, også en Mauser 308 jaktrifle som jeg ikke brukte. Så kom kravet om skap og da solgte jeg rifla for å slippe å kjøpe skap.

Men det kan jo ha skjedd endringer siden den gang.

I dag har jeg hagla liggende i et skap på soverommet, ammunisjonen ligger i en tett plastkasse på loftet og forskjeftet ligger innelåst i en brannsafe.

Det er derfor jeg lurer på om du trenger skap til et våpen så lenge det er demontert og delene oppbevart på forskjellige steder.

Jeg begynte å oppbevare mitt våpen i deler etter at jeg fikk barn. Jeg husker fra min egen barndom at min onkel oppbevarte en hagle med boltlås / sluttstykke i kjelleren og selvfølgelig skulle jeg og fetteren min prøve den en gang jeg hadde fått tak i en haglepatron. Heldig vis klarte vi ikke å skyte inne i kjelleren, men patronen satt fast i kammeret og dette oppdaget selvsagt min onkel. Min fetter fikk da en ""opplæring" som han sent glemmer, men det var kanskje heller min onkel som skulle fått seg en alvorlig reprimande for uforsvarlig oppbevaring av skytevåpen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuuusen takk for mange gode svar! Jeg har en lokal våpenforhandler her i byen, han er veldig dyktig, og vi fant egentlig en jeg hadde tenkt å kjøpe. Dette kostet litt over budsjettet mitt, altså 7500 kr. I tillegg kommer skudd, pussesett og skap/oppbevaring ++. Det kommer garantert på over 10 000. Men muligens det er verdt det? Om våpenet trenger vedlikehold/reprasjon, så vil han kunne hjelpe med med det. 

 

Det er jo som noen av dere sier, skal jeg ha det en stund, så burde man muligens invistere litt i det? Etter å ha sett på brukte våpen, så føler jeg ikke akkurat en trygghet for å kjøpe rett våpen.. 

 

Og tusen takk @REs for mange gode linker!

Om du handler fra en våpenbutikk tar jeg som en selvfølge at

  • Våpenet er i god stand
  • At du har garanti
  • At de har et servicenivå som gjør at de er behjelpelige med tilpassning og evt. reperasjoner du måtte trenge fremover

Nå sier du ikke noe om våpenet dere har sett på er nytt eller brukt, men etter kommentaren din å tyde ser det kanskje ut som om det er nytt ? - Da regner jeg med at du får litt mer service/ inkludert ved handel. F. eks komplett pussesett og klikkpatroner i det minste.

 

Våpenskap er påbudt og de ligger f. eks hos XXL på 3500 - 5000,-

 

....

Trenger du skap hvis du bare har et våpen?

....

 

Ja.

 

Fra 1. juli 2010 må alle som eier skytevåpen oppbevare våpen eller vital del i FG-godkjent våpenskap.

Våpeneiere har plikt til å oppbevare skytevåpen, våpendeler og ammunisjon slik at uvedkommende ikke får adgang til dem.

 

Tidligere har det vært bare vært krav om våpenskap fra første våpen for pistol, revolver og halvautomatiske rifler og hagler. Eiere av rifler og hagler kunne inneha inntil fire geværer uten ha våpenskap.

Fra 1. juli 2010 gjelder kravet alle registreringspliktige våpen, og lovlige uregistrerte hagler ervervet før 1. oktober 1990.

Alle våpenskap/ FG-godkjente skap med vekt under 300 kg skal boltes forsvarlig fast med minimum 4 bolter slik Forsikringsselskapenes Godkjennelsesnevnd krever.

 

Politi.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen råd om hva du skal kjøpe, men min første hagle var en Star Baikal cal 16 s/s.

Fikk den av min far da jeg var 15 år, så det er en stund siden.

Har skutt alt fra mus til oter og rev med den.

Den dreper alt jeg treffer, merk at jeg ikke skriver sikter på ;-)

Lett å bære, fin rekyl, men vanskelig å få ammo til nå.

Det er forøvrig den eneste hagla jeg har.

 

Slutta å gå på rypejakt da blyforbudet kom, men nå har det jo blitt lov igjen så til høsten blir det vel en lufte tur på gammel hagla.

 

Har bare et råd til deg, kjøp det du vil ha og ikke det andre vil at du skal ha.

Det blir det eneste rette på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@REs

Så lenge safewn din er FG godkjent som våpenskap er det sikkert ok å låse inn sluttstykke eller forskjefte der.

Jeg synes det er veldig ok at alt av deler og ammo er låst skikkelig vekk.

 

En annen ting jeg kom på er at fattern for et par år siden bygde om kjøkkenet og skulle installere ny vifte med avrekk rett opp gjennom taket og loftet. Han målte 60oC der oppe. Dete var på sommeren så klart. Ville vært litt forsiktig med å oppbevare ammo der oppe (les: jeg ville ikke gjort det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du handler fra en våpenbutikk tar jeg som en selvfølge at

  • Våpenet er i god stand
  • At du har garanti
  • At de har et servicenivå som gjør at de er behjelpelige med tilpassning og evt. reperasjoner du måtte trenge fremover

Nå sier du ikke noe om våpenet dere har sett på er nytt eller brukt, men etter kommentaren din å tyde ser det kanskje ut som om det er nytt ? - Da regner jeg med at du får litt mer service/ inkludert ved handel. F. eks komplett pussesett og klikkpatroner i det minste.

 

Våpenskap er påbudt og de ligger f. eks hos XXL på 3500 - 5000,-

 

 

Ja.

 

Fra 1. juli 2010 må alle som eier skytevåpen oppbevare våpen eller vital del i FG-godkjent våpenskap.

Våpeneiere har plikt til å oppbevare skytevåpen, våpendeler og ammunisjon slik at uvedkommende ikke får adgang til dem.

 

Tidligere har det vært bare vært krav om våpenskap fra første våpen for pistol, revolver og halvautomatiske rifler og hagler. Eiere av rifler og hagler kunne inneha inntil fire geværer uten ha våpenskap.

Fra 1. juli 2010 gjelder kravet alle registreringspliktige våpen, og lovlige uregistrerte hagler ervervet før 1. oktober 1990.

Alle våpenskap/ FG-godkjente skap med vekt under 300 kg skal boltes forsvarlig fast med minimum 4 bolter slik Forsikringsselskapenes Godkjennelsesnevnd krever.

 

Politi.no

Våpenet vi så på var helt nytt ja. Og han vil være veldig behjelpelig med tilpassninger og reprasjoner. Jeg skal stikke innom til uka og finne ut hvilket det var vi så på, og så skal jeg få en kjenning til å se litt på evt. alternativer. Må føle meg helt trygg på at jeg bruker pengene rett. Å bjofse ut med 10 000 er ikke noe hverdagskost :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger du skap hvis du bare har et våpen?

Ja! Ny forskrift for noen få år siden.

Man trenger ikke låse inn hele våpenet. Mange foretrekker å kjøpe et lite skap, og så låse inn sluttstykket. Da har man også en liten safe man kan bruke til å oppbevare verdipapirer osv.

Jeg har et litt større skap. Setter inn gassbokser også der, siden skapet er eksplosjonssikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@REs

Så lenge safewn din er FG godkjent som våpenskap er det sikkert ok å låse inn sluttstykke eller forskjefte der.

Jeg synes det er veldig ok at alt av deler og ammo er låst skikkelig vekk.

 

En annen ting jeg kom på er at fattern for et par år siden bygde om kjøkkenet og skulle installere ny vifte med avrekk rett opp gjennom taket og loftet. Han målte 60oC der oppe. Dete var på sommeren så klart. Ville vært litt forsiktig med å oppbevare ammo der oppe (les: jeg ville ikke gjort det).

Det er riktig at det kan bli litt varmt oppe på loftet, spesielt om sommeren når solen skinner på de grå taksteinene. 

Det er valmet tak på huset mitt og da er det ikke annen lufting enn en sprekk under takutstikket (kista).

Jeg har ikke målt temperaturen, men noe særlig over 30oC tror jeg aldri at jeg har opplevd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.