Gå til innhold
  • Bli medlem

Indre Troms i juni ev. august/sep.


AK74

Anbefalte innlegg

Jeg prøver så smått å planlegger en tur i Indre Troms fra sånn ca 23 juni el. ev en høsttur hvis det er for mye snø enda. Har ikke tenkt på varighet, men en ukestur +-. Jeg har kun vært på skitur i området Signadalen-Pæltsa, så området er nytt for meg. Tanken er å gå med telt (og hund) men også legge turen innom noen åpne hytter. Tenker at dagsetapper på 10-15 km er passelige dagsetapper, men ikke noe must å absolutt gå lange etapper hver dag. Kan gjerne tenke meg å gå innom noen fiskevann for å prøve fiskelykken også. Hvis noen inne på forumet er kjent i området, og  har noen tips til ruter/områder som kan passe blir jeg veldig glad :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snø bør ikke være noen faktor. Det er jo x-antall muligheter i alle retninger. Du kan jo ta utgangspunkt fra f.eks Altevatnet, innerst i Dividalen, Kirkesdalen eller Rostadalen og så bare vandre på kryss og tvers hvor du enn måtte ønske.. Fiskevann og vassdrag er det overalt, og naturen er uovertruffen uansett hvor du drar. Fra eldgammel barskog i Dividalen til nakne fjellvidder i grensetraktene mot Sverige. Vanskelig å peke ut noen områder, egentlig. Ett tips kan jo være å la hovedaksen din ligge rundt DNT's stinettverk, og så ta stikkere ut derfra til steder du måtte finne interessante underveis. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler gjerne å starte i Signaldalen og gå noen få timer i lett terreng (men litt stigning) til svenskegrensen. Der ligger Gappohytta som du tydeligvis har vært på. Herfra kan du gå inn i Sverige og følge den spesielle morenenryggen ned til Pältsa (der du har gått før).

Men i stedet for stien til Pältsa vil jeg anbefale at du heller går vestlig og dreier sørover gjennom den fascinerende Isdalen, her det det nesten bare stein og noen irrgrønne vann. Når du kommer ut av Isdalen får du en fantastisk utsikt over det flate landskapet øverst i Rostadalen og inn i Sverige. Her er alle muligheter åpne, men en tur i lettgått terreng til Stor-Rosta via Moskanjavri er å anbefale, her er fiskevann hvor du enn snur deg. Fra Stor-Rosta kan du gå inn Dærtavagge til Dærtahytta, eller gå inn i Sverige og følge grensa sørover, og evt. gå inn i Norge ved Havgajavri eller litt lenger nord.

Men som Nordhauk sier er mulighetene mange. Det er stort sett lett terreng, og uansett hvilken rute du velger er det ikke "feil" - det er like flott overalt. Indre Troms er et fantastisk turområde, med forholdsvis lite folk. Men hysj - ikke si det til noen :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger en del snø i fjellet enda. Det er ikke mer en ca. 2 uker siden isen gikk på de laveste vannene (100-400 moh). I helga som var lå grensen mellom bart med snøflekker og snø med barflekker rundt 500-600 moh. Særlig området vest for Dividalen ligger det mye snø. Denne uka har det vært lite snøsmelting i høyden, og over 600-700 moh har det snødd i dag. så 23. juni vil det nok ligge mye snø og is på vannene i høyden. I fjor lå, for eksempel, isen på Høgskarvatnet 30. juni, og den ser ikke ut til å reise tidligere i år. Minst snø ligger i østlige deler av fjellene, men så høyt som Moskanjavri, Stor-Rosta og Dærta er det fortsatt snø og islagte vann som dominerer.

 

Skal en tur inn i fjellene i helga, og stikker kanskje litt opp i høyden for å se på forholdene da. Trolig er 23. juni litt optimistisk med tanke på å gå til fots. Isdalen som Bjørn J nevner bærer navnet med rette. Der ligger snøen og isen lenge, men når den først er farbart er det en flott tur.

 

Ellers er det bare å hive seg på Nordhauk og Bjørn J sin beskrivelse av området. Vakkert, variert og absolutt et fantastisk turområde. Mulighet for stor fisk i de fleste vann. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Isdalen er tøff, på mange måter.  Dalbunnen ligger vel på rundt 1000 moh, og er likevel omgitt av høye, bratte fjell.  Jeg overnattet i Isdalen en høst, og fallvindene som kom nedover fjellene var ikke til å spøke med. Telstengene sto i kraftige buer, og vi måtte ut på natta og bære tunge steiner som vi kunne surre bardunene fast i. Jeg har gått gjennom dalen på vinterstid også, men da var det bedre vær. Jeg kan bare forestille meg hvordan det er inni der i skikkelig uvær...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mer snø enn normalt i fjellan her ute i øyene også til å være såpass langt uti juni. Fint hvis du gir ei tilbakemelding på forholdene oppi fjellet  Jan Erik Hansen, hvis du tar deg en tur:-) jeg får bestille kart, og studere dem ei stund mens snøen smelter :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mer snø enn normalt i fjellan her ute i øyene også til å være såpass langt uti juni. Fint hvis du gir ei tilbakemelding på forholdene oppi fjellet  Jan Erik Hansen, hvis du tar deg en tur:-) jeg får bestille kart, og studere dem ei stund mens snøen smelter :-)

 

Det var gråvær og snø i høyden i helga, så det fristet ikke å ta turen opp i høyden. I stedet ble det en tur inn til Dødesvatnet og området der. Der inne ligger snøgrensa på ca 600 moh. Med en kald helg var det lite snøsmelting, og det kom nysnø oppe i høyden på ca 7-800 moh. 

 

Ellers er det mindre snø øst for Dividalen en vest. Noen bilder:

 

post-7687-0-73371500-1434488280_thumb.jp

Østover fra Dødesvatnet. En skal ikke så langt opp i høyden før det blir tungt å gå til fots.

 

post-7687-0-22689400-1434488286_thumb.jp

Vest for Dividalen sett fra småvatna på ca 400 moh ved Dødesvatnet. 

 

post-7687-0-95327800-1434488288_thumb.jp

Alappen og fjellene mellom Kirkesdalen og Dividalen sett fra Andsfjellet på mandagen. Det er lett å se på snøgrensa at temperaturen har vært stabilt lav i det siste. 

 

Om værmeldingene slår til ser det ut til at det vil begynne å skje noe i løpet av de neste dagene, og bli en god helg med mye snøsmelting. Med en stor porsjon optimisme kan det være lov å håpe på forhold for å gå til fots til Anja eller Dærta om en uke eller to, men vil trolig være en del snøflekker rundt om, og våte partier. Litt mer usikker på isen i høyden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du kom med oppdatering om forholdene i området Jan Erik Hansen :) veldig fint å få hjelp av folk som er kjent i de områdene man tenker å ferdes:) Kart er kommet i hus, men jeg utsetter denne turen til litt senere utpå sesongen siden det enda er såpass med sny i de høyereliggende områdene. Jeg prøver heller å finne meg et alternativt turmål mens jeg venter :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode forhold for snøsmelting nå, så forhåpentligvis ikke lenge til det er farbart i indre strøk. Selv drar jeg til Finnmark i morgen, siden det er litt bedre forhold der.

 

Har du ikke bestemt deg, så er det gode forhold på Senja. Ellers kan jo Reisadalen være et fint alternativ. God tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres bra ut med fine forhold i fjella:) Venter på at karta skal komme i posten, gleder meg! Tenker å gå fra Lysevatnet, Senjabu, Kapervatnet-Lutvatnet, Olaheimen. Tenkte prøve å fiske litt, noen gode tips langs denne ruta til fiskevann? Er ikke noen fisker, så baserer meg på medbrakt, men artig å gjøre et forsøk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres bra ut med fine forhold i fjella:) Venter på at karta skal komme i posten, gleder meg! Tenker å gå fra Lysevatnet, Senjabu, Kapervatnet-Lutvatnet, Olaheimen. Tenkte prøve å fiske litt, noen gode tips langs denne ruta til fiskevann? Er ikke noen fisker, så baserer meg på medbrakt, men artig å gjøre et forsøk :-)

 

Litt usikker på hvor du tenker å gå? men det blir uansett litt av en tur. :D Det er to kaperdaler, nord-Kaperdalen hvor veien går og sør-Kaperdalen som er en del av Ånderdalen nasjonalpark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han følger stien fra Senjabu og inn Tromdalen så krysser han nok Nord-Kaperdalen i nærheten av tunellen, videre over Istind og ned i Sør-Kaperdalen. Etappen fra tunellen og opp på Istinden er nordvendt så her er det nok masse snø. Var på Ringvassøya tidligere i denne uka og snøen er ganske grei å gå på. Tror forholdene på Senja ikke er så ulikt.

 

Uansett rutevalg så hadde det vært moro med bilder fra turen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han følger stien fra Senjabu og inn Tromdalen så krysser han nok Nord-Kaperdalen i nærheten av tunellen, videre over Istind og ned i Sør-Kaperdalen. Etappen fra tunellen og opp på Istinden er nordvendt så her er det nok masse snø. Var på Ringvassøya tidligere i denne uka og snøen er ganske grei å gå på. Tror forholdene på Senja ikke er så ulikt.

 

Uansett rutevalg så hadde det vært moro med bilder fra turen.

 

Kjørte nettopp gjennom kaperdalen og du har helt rett i at det ligger en del snø igjen opp mot Istinden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Tenker å gå fra Lysevatnet, Senjabu, Kapervatnet-Lutvatnet, Olaheimen. Tenkte prøve å fiske litt, noen gode tips langs denne ruta til fiskevann? 

 

 

Vi har begynt å diskutere Senjatur selv i sommer og jeg følger denne tråden selv :) 

Ser de selger kartene Senja N og Senja S - er det disse kartene som anbefales?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker å gå Senja på langs ruta som er tegna inn på kartet, hvis det er mulig. Har kjøpt kartet over Ånderdalen og Senjahopen.Det ligger nok en del snø, men hvis den er ganske hard å gå på går det muligens greit. Får vurdere litt underveis. Denne ruta er vel totalt på omtrent 7 mil i variert terreng, så jeg tenker at jeg bruker den tida som trengs. Det er jo også en mulighet å forkorte turen hvis det skulle bli nødvendig. Nå pakker jeg, og jeg innser at jeg fremdeles ikke er blitt god på lettpakking ;-) så vekta på sekken når den er ferdigpakka er jeg veldig spent på. Tror komfortteltet blir droppa til fordel for Helsport sitt superligth. Tanken er å få plass til kamera også, og da blir det bilder etterhvert. Gleder meg masse til tur :-) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.