Gå til innhold
  • Bli medlem

Tarp eller telt?


sovelenge

Anbefalte innlegg

Flørter litt med tanken om å bruke en presenning/duk/tarp til fordel for teltet.

 

Selvfølgelig greit om du ligger i skogen...men er det noen som har prøvd tarp i høyfjellet?

 

Tenker vel det må bli en kombinasjon med tarp+bivi+underlag. Selv om jeg befinner meg over tregrensen så kan jeg ikke se noe problem med å få slått opp en presenning et sted, må kanskje lete litt mer selvfølgelig. Det jeg er mer bekymret for er vann på bakken om det skulle regne mye.

Det er liksom ikke helt "turkultur" for å bruke tarp på den måten her i Norge, mens i utlandet virker det som veldig mange får det til å funke. Men det som virker som en god ide i lenestolen er ikke alltid en god ide i praksis ;)

 

Ser fordelen med en tarp som ikke er avhengig av teltstenger som kan knekke. Igjen mye mer arbeid å sette opp enn telt...men igjen spørs det om du liker det arbeidet eller ikke. En tarp kan du også sette opp veldig lavt i tilfelle kraftig vind. Det eneste problemet jeg kommer tilbake til er våt bakke. Men igjen så har jeg aldri opplevd at mye regn danner små bekker under teltet mitt...

 

 

Noen som har erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Testet det på en tur i fjellet i fjor. Det gav mersmak, men tarpen jeg brukte da var litt i største laget. For å unngå problem med vann på bakken kan du bruke et underlag med opphøyde kanter ("bathtub" utformring som de kaller det over dammen). Et par hemper i taket på tarpen kan holde kantene oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tarptelt er en mellomting mellom tarp og telt. Disse har gjerne åpning mot bakken som en tarp, men et myggnetting for å holde innsekter ute og en mer formsydd fasong på tarpen som minner mer om et telt. Har selv et ZPacks Hexamid som er en slik løsning. Disse leveres både med og uten myggnetting (dvs som tarptelt og som tarp).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt en 8"X10" cat cut silnylon tarp på fjellet i fjor, og støtter bathtup-forslaget, skjønt det gikk fint uten. Fikk problemer ved Vasstindbu som er en kraftig bardunert hytte etter at den forrige blåste bort, da vinden ble for drøy og festet i bakken for lite. Brukte store steiner, men de flyttet seg, blir voldsomme krefter i en slik tarp. Vinden skiftet retning i ett sett. Er du derimot ikke i følge med folk som insisterer på å campe midt oppe på de snaueste fjelltoppene, så er det ikke noe problem, tenker jeg. Anbefaler en Cat cut-tarp og gjerne bardunstrammere og rikelig med bardunlengde, da du har langt flere muligheter for feste på den måten. Et tyvek-laken under som ikke er for stort burde også verge greit mot vannet. 

 

Egentlig var jeg såpass fornøyd med tarpen at jeg burde gjenta det, men har gått til anskaffelse av en Zpacks Duplex for å øke komforten når vi er to eller været er meldt å være veldig vått.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt en 8"X10" cat cut silnylon tarp på fjellet i fjor, og støtter bathtup-forslaget, skjønt det gikk fint uten. Fikk problemer ved Vasstindbu som er en kraftig bardunert hytte etter at den forrige blåste bort, da vinden ble for drøy og festet i bakken for lite. Brukte store steiner, men de flyttet seg, blir voldsomme krefter i en slik tarp. Vinden skiftet retning i ett sett. Er du derimot ikke i følge med folk som insisterer på å campe midt oppe på de snaueste fjelltoppene, så er det ikke noe problem, tenker jeg. Anbefaler en Cat cut-tarp og gjerne bardunstrammere og rikelig med bardunlengde, da du har langt flere muligheter for feste på den måten. Et tyvek-laken under som ikke er for stort burde også verge greit mot vannet. 

 

Egentlig var jeg såpass fornøyd med tarpen at jeg burde gjenta det, men har gått til anskaffelse av en Zpacks Duplex for å øke komforten når vi er to eller været er meldt å være veldig vått.

 

Så du brukte ikke noe bivi rundt soveposen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er relativt ny på Tarp men har de siste 4 gangene brukt dette til fordel for telt. Riktignok var dette i skogen.

 

Med tarp er du mer utsatt for vær og vind. Tar du ikke høyde for det når du legger deg kan du få deg en overraskelse midt på natta.

I starten tar det også lengre tid å sette opp tarp enn telt.

Om sommeren bør du ha mygnetting.

Og du bør plassere tarpen slik at vann ikke renner mot tarpen.

 

Det positive:

Om sommeren er det mye mer behagelig enn inne i et klamt telt.

Du slipper kondens (hvis du har problemer med det i telt). 

Du har full utsikt med omgivelsene rundt deg, og er det dårlig vær kan du sitte og se ut i naturen. 

Du kan fyre bål veldig nærme tarpen mens du ligger i soveposen en kald vår. 

En tarp er veldig lett, selv med tau blir det langt under kiloen.

Tarp koster en brøkdel av et telt, jeg kjøpte mitt for 500 kroner og det har tålt ekstreme mengder vann og vind. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-11577-0-93702800-1434024809_thumb.j

 

Nix, men om jeg skulle hatt det skulle det vært av typen med plass til og feste for liggunderlag. Foretrekke bare et myggnett over ansiktsåpningen, samt en silkepose om soveposen er for varm og du må lufte, ellers risikerer du småkryp på kroppen. Har en Sphere spring sovepose som overhodet ikke er vanntett, men bildet her er tatt fra det tørreste punktet i nærheten av Måsvassbu, som navnet antyder er kliss vått overalt. Gikk helt fint det, men skader kanskje ikke å jukse litt med noe borrelås for å holde posen på plass på underlaget. 

 

edit: det er forresten en snasen Ed Speer-tarp på snaue 350 gram inkl. barduner. I og med at det er silnylon og cat-cut er det mye lettere å sette opp enn en evt. biltema-sak som også vil ha en helt annen vekt og plagsom lyd når det regner. Skjønt den lyden er sikkert ikke så forskjellig fra Duplex-saken jeg skal teste i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man begynner å sette sammen veldig mange elementer som tarp, badekar og myggnett, så mener jeg det er like greit å kjøpe et luftig telt.

Gjerne med innertelt av kun myggnett.

Oddbjørn har ett forslag som kan sjekkes ut. Selv bruker jeg tarptent scarp 2. Meget luftig. Bruker det ofte uten innertelt for å få mer plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Vel, i utlandet hvor tarp er populær er det ofte et mer tørt klima. Jeg har ligget i tarp på højfjellet noen ganger.En gang var det en del vind og derfor vanskelig og finne le under tarpen = kaldere.

 

Du kan også savne et tørt sted med le til matlaging, hvilket en jo har i et telt med fortelt av passe størrelse.

 

Jeg oppfatter derfor tarp til fjells litt som et godvær opplegg ved bra værmelding. På lenger tur med blandet vær (og mygg!) vil jeg foretrekke et telt.

Her er tarpen satt opp med 2 vandrestaver.

 

Med alt for mye underlag, kanter mm. kan et lite telt hurtig motsvare i vekt. 

 

Hilsen Elgen 

 

 

post-1047-0-31212400-1434025972_thumb.jppost-1047-0-01368800-1434025989_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en Trailstar?

 

mld-trailstar-review-1.jpg

 

Den kan settes opp lavt med alle sidene mot bakken hvis været skulle være ille. Med alle 10 pluggene i bakken er dette muligens the mest stormsikre du kan plassere deg under.

 

111218_1040085_lx3_ipad.jpg

 

Dersom det er varm så er det bare å sette den høy og få utsikt hele veien rundt. Er du mer sosial så setter du en av hjørnene opp istedet for en av sidene.

 

xshelterview.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo komme ganske nært et telt med en standard flat tarp også:

https://youtu.be/yMAtpWQdVbY

 

Tarpen i videoen tror jeg er denne, som for meg ser ut som mye tarp for pengene.

 

Vindstabiliteten er vel helt avhengig av tre ting; hvor sterkt er tarpmaterialet, hvor høyt setter man den opp, og hva har man å feste bardunene i - både på tarpen og i moder jord. Jeg er definitivt i en læringsfase på dette :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en Trailstar?

 

 

 

Den kan settes opp lavt med alle sidene mot bakken hvis været skulle være ille. Med alle 10 pluggene i bakken er dette muligens the mest stormsikre du kan plassere deg under.

 

111218_1040085_lx3_ipad.jpg

 

Dersom det er varm så er det bare å sette den høy og få utsikt hele veien rundt. Er du mer sosial så setter du en av hjørnene opp istedet for en av sidene.

 

 

 

Går utifra man må bestille fra utlandet for å få noe lignende?

 

Likte at den hadde forsterkning i midten til en stav. Bruker ikke staver når jeg går, men en stokk som jeg har gopro`en festet til...gjør vel samme nytten med en stokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tarp i fjellet er kult så lenge det er rolig vær. Ikke fullt så kult når det bryter løs, og du trenger å søke ly. Bør tenkes nøye gjennom. 

 

Det var vel litt bastant? Og kanskje ikke helt sant? Jeg har større tro på at en trailstar står av været enn et hvilket som helst telt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en liten tur med en 2x3 presenning fra europris. Oppsettet fungerer forsåvidt, brukte en stang i den ene enden og en på siden. Inni satt jeg sekken min for å holde oppe den andre enden, Osprey Exos sekk. Ellers var alle hjørnene bare staket ned i bakken. Kunne bardunert hjørnene også for å fått større rom inni. Soveposen hadde forsåvidt ikke tatt i taket heller, eller sidene.

En gassbrenner skulle gått fint å fyre med i åpningen...takhøyden blir like høy som sekken er.

 

Dette er altså ikke noe jeg tenker å dra til fjells med...men det er saktens ikke dumt i teorien ;)

Om teltet mitt hadde blåst ned, så hadde dette vært nødløsningen min.

 

En umiddelbar minus er vel at det blir passe kjipt å slå opp dette i regnvær, for å så skifte mens du ligger under presenningen....

post-12461-0-85842700-1434050948_thumb.j

post-12461-0-36164500-1434051429_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skulle gitt et billig alternativ som jeg har brukt vil det være gapahuk fra fjellsport. Har den som koster 499. Veier 1300 inkl. to aluminiumsstenger. Men stengene trenger du ikke, og da veier den rundt 600gram. 

 

Den har seks festepunkter, 2 bak og 2 på hver side. I tillegg til 2 foran. Hvorvidt den egner seg for fjellet vet jeg ikke, men den har tålt siste ukers regn og en god del vind. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det goda med tarpen är att brukt på rätt sätt fungerar den helt utmärkt även till fjälls, det gäller att träna in så man klarar att sätta upp den i många olika sätt och att lära sig styrkor och svagheter i olika konfigurationer.

Så tarp på fjället kan rekommenderas @sovelenge, men bara för den som har en god del tarperfarenhet från tidigare. Att bara sätta upp den i en A-konfiguration med vandringsstavarna och tro att den klarar allt av väder och vind fungerar inte.

Dels behöver man tänka över lägerplatsen, hur rinner vatten om det regnar, var är det lä om det blåser, dels behöver man ett bra uppsätt, generellt gäller lågt och trångt vid starka vindar, kraftigt regn och/eller kyla, medan luftigt och högt är skönt vid godväder eller regn men vindstilla.

Lätt, billigt och hållbart är ledord för de bästa turutstyren, och för tarp gäller samma som för allt annat utstyr, det är bara att välja vilka två av dessa ledorden som är viktigast för dig. ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manning sitert i Ryan Jordans fantastiske artikkel om tarp-camping på Backpackinglight.com (betalingsmur, dessverre):
 

Tarp campers intimately know not only wind and bugs but also sights of moonlit clouds and shooting stars and dawn, scents of pine needles and flowers and grasses and prowling skunks, sounds of little feet scurrying everywhere in the darkness over sleeping bags. They experience more of everything except claustrophobia, and in retrospect their wilderness nights are as memorable as their days. These are the free spirits, a select band, smaller and more select by the year, who ask protection only against downward rain, heat loss and dew accumulation through radiation, and the hot sun. The creepy-crawlies they accept, perhaps becoming inordinately fond of beetles, and the buzzing wings they foil with a habitat of no-see-um netting. Mild breezes they welcome, and the gentle mists they may carry, bathing the brow. And as part of the bargain they accept the occasional Armageddon when forces of evil rage in the night, chewing up tarps and spitting them out, sending naked-to-the-sky refugees fleeing through the tempest, whimpering.

-- Harvey Manning, Backpacking One Step At A Time

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en Trailstar?

 

Den kan settes opp lavt med alle sidene mot bakken hvis været skulle være ille. Med alle 10 pluggene i bakken er dette muligens the mest stormsikre du kan plassere deg under.

 

Ærlig talt? Greit nok at den tåler en del vær, men mest stormsikre? Den kjøper jeg ikke ass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke? Har du sett hvor lav vinkel du får? Når den er lagt lavt så har du ingen vindfang.

 

Med 50-60cm takhøyde i en spiss i midten, og alle sidene festet langs bakken (uten noe form for fast inngang?) tror jeg 2-3 værfaste dager blir rimelig stusselig, selv om oppsettet tåler været greit. Ingen mulighet til å sitte oppreist, og en duk som konstant blafrer/trykker mot kroppen. Når alle sidenekantene må klistres helt mot bakken begynner vel kondens å bli et problem også.

 

Er vel ingen tvil om at telt er det mest praktiske og komfortable når det kommer til vind i høyfjellet. Jeg kjøper argumentet med lite vindfang, men ville fortsatt stolt langt mer på et telt laget for høyfjellet. Har enda tilgode å finne en filmsnutt av et tarpoppsett i storm på høyfjellet, og det tror jeg det er en grunn til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 50-60cm takhøyde i en spiss i midten, og alle sidene festet langs bakken (uten noe form for fast inngang?) tror jeg 2-3 værfaste dager blir rimelig stusselig, selv om oppsettet tåler været greit. Ingen mulighet til å sitte oppreist, og en duk som konstant blafrer/trykker mot kroppen. Når alle sidenekantene må klistres helt mot bakken begynner vel kondens å bli et problem også.

 

Er vel ingen tvil om at telt er det mest praktiske og komfortable når det kommer til vind i høyfjellet. Jeg kjøper argumentet med lite vindfang, men ville fortsatt stolt langt mer på et telt laget for høyfjellet. Har enda tilgode å finne en filmsnutt av et tarpoppsett i storm på høyfjellet, og det tror jeg det er en grunn til.

Helt klart at det absolutt ikke er det mest komfortable når det er i stormmodus, men det var vel stormsikkerhet vi snakket om. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.