Gå til innhold
  • Bli medlem

Tarp eller telt?


sovelenge

Anbefalte innlegg

Ærlig talt? Greit nok at den tåler en del vær, men mest stormsikre? Den kjøper jeg ikke ass...

 

Har lest endel om Trailstar nå. Noen nevner erfaringer hvor Trailstar holder i vær som andre telt ikke holder i. Hvilke andre telt det er snakk om vet jeg ikke.

Her er en review pluss linker til andre på bunnen av siden. Jeg får veldig godt inntrykk av Trailstar.

 

http://stevenhorner.com/blog/2010/09/19/mld-trailstar-review/

 

Rent logisk så kan jeg ikke se hvorfor Trailstar ikke skulle være mer stormsikker enn vanlige telt. Den er festet i bakken som alt annet, men det er ingen teltstang som kan knekke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt klart at det absolutt ikke er det mest komfortable når det er i stormmodus, men det var vel stormsikkerhet vi snakket om. :)

 

Jeg kommenterte egentlig generelt på tarp som løsning i uvær, og burde kanskje heller sitert ditt første innlegg. Du mente @Nordhauk var bastant som påstod at tarp var ukult i uvær, men da snakker han vel ikke nødvendigvis kun om sikkerhet? For å få til et tarpoppsett som (kanskje) er like stormsikkert som et egnet telt, må man altså ofre det meste annet slik jeg ser det, og det er ikke spesielt kult. Kan være greit å ta med i vurderingen for trådstarters del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommenterte egentlig generelt på tarp som løsning i uvær, og burde kanskje heller sitert ditt første innlegg. Du mente @Nordhauk var bastant som påstod at tarp var ukult i uvær, men da snakker han vel ikke nødvendigvis kun om sikkerhet?

Jeg tolket det som at han mente at det ikke var sikkert nok, mulig jeg misforstod ham?

For å få til et tarpoppsett som (kanskje) er like stormsikkert som et egnet telt, må man altså ofre det meste annet slik jeg ser det, og det er ikke spesielt kult. Kan være greit å ta med i vurderingen for trådstarters del.

La meg korrigere det for deg: "For å få til et tarpoppsett som sannsynligvis er mer stormsikkert enn et egnet telt så må man ofre litt høyde."

Tarp gir deg større fleksibilitet til å endre oppsettet. For en trailstar spiller det ingen rolle hvor mye retningen på vinden skifter og du kan raskt gå fra et godværsoppsett til et stormoppsett. Et telt kan du ikke endre høyden på og å snu det mot vinden krever myyye mer jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Et telt kan du ikke endre høyden på og å snu det mot vinden krever myyye mer jobb.

 

 

Med et alright oppsatt normalt godt telt beregnet på nordiske forhold, trenger du ikke å gjøre noen av delene. 

Har opplevd alt av vær nordnorsk fjellheim har å by på, og jeg har til gode både å endre høyde eller snu teltet opp mot vinden. 

 

Ser egentlig ikke poenget med å sette tarp opp mot telt. Begge deler til sitt bruk. I høyfjells-storm foretrekker jeg telt framfor en tarp 100 av 100 ganger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med et alright oppsatt normalt godt telt beregnet på nordiske forhold, trenger du ikke å gjøre noen av delene. 

Har opplevd alt av vær nordnorsk fjellheim har å by på, og jeg har til gode både å endre høyde eller snu teltet opp mot vinden. 

 

Ser egentlig ikke poenget med å sette tarp opp mot telt. Begge deler til sitt bruk. I høyfjells-storm foretrekker jeg telt framfor en tarp 100 av 100 ganger.

 

Men da er det jo helt klart at du ikke har vært ute for hard vær og at du liker telt, en anekdote er ikke data.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med et alright oppsatt normalt godt telt beregnet på nordiske forhold, trenger du ikke å gjøre noen av delene.

Har opplevd alt av vær nordnorsk fjellheim har å by på, og jeg har til gode både å endre høyde eller snu teltet opp mot vinden.

Ser egentlig ikke poenget med å sette tarp opp mot telt. Begge deler til sitt bruk. I høyfjells-storm foretrekker jeg telt framfor en tarp 100 av 100 ganger.

Jag foretrekker också ett stabilt tält i en högfjällsstorm.

Under en tarp i storm blir sömnen (ännu mera) lidande och tarp i stormmodus blir också ofta trång och ofta med en mängd kondensation i.

Tarp är ju också närmare noll skydd mot mygg och knott.

Vid normala och godvädersdagar är tarpen väldigt god att ha, med möjlighet till utsikt, luftigt uppsättning, svalt under tarpen när man vaknar upp mitt i solen en morgon. Tarpen ligger också på kanske 500 g +-300 g medan tält traditionellt avsedda för högfjäll väger 3 +- 0,5 kg. (Omtrentlige vikter vid 1-2-mans alternativ.)

Om låg vikt, versatilitet och positiva upplevelser vid de flesta väder uppväger en obekväm (men fortsatt säker) natt när det stormar samt myggplågor, det är upp till varje enskild människa att avgöra.

Jag använder av och till tält och av och till tarp, beroende på årstid, vad jag har lust till denna turen, om jag har sällskap, antal dagar jag ska vara ute, hur långt jag ska gå per dag och det kan vara ännu flera värderingar som spelar in.

Oavsett håller jag mig torr och varm och det är ju det som räknas.

Om jag ska ta ställning till vad som är bäst att ha i högfjäll vet jag inte om jag skulle välja tarp eller tält, men om man håller sig torr under en tarp som TS ursprungligen frågade om så är svaret tveklöst ja, så länge man tänker efter var man placerar lägret.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange poeng som kan trekkes frem når man snakker om telt kontra tarp. Det viktigste spørsmålet for meg blir om det er forsvarlig å bruke tarp i høyfjellet. Med noe som Trailstar så tror jeg det er forsvarlig. Men det er basert på andres erfaringer. I andre enden så tror jeg man er litt ute å kjører med en presenning fra Biltema.

 

 

 

Ser egentlig ikke poenget med å sette tarp opp mot telt.

 

Jeg ser godt poenget med å sette tarp opp imot telt. Det blir som truger mot ski...hva velger du, hvem passer best til hvilke forhold, fordeler og ulemper osv.

 

Tarp på ekspedisjon til nordpolen?...næ, tror ikke det. Men i høyfjellet om sommeren...mulig det, med det rette oppsettet.

 

Tror en tarp vil kreve en mer aktiv turgåing....til forskjellen fra å ha et selvstående telt man kan sette ned hvor som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tarp med god kvalitet är ju en förutsättning för att det ska vara försvarligt att bruka den på högfjället @sovelenge.

Detär inte försvarligt med tält från Biltema på högfjället heller.. selv om det nog går fint att överleva med det de flesta nätter. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med god værmelding er det fullt forsvarleg å ligge under åpen himmel i fjellet. Etter mitt syn, er det den finaste måten å overnatte på ein fjelltopp.

Norsk høgfjell sumarstid er ikkje så ekstremt som enkelte utstyrsfrikar på dette forumet vil ha det til. Sjølv når været slår seg vrangt, er det som oftast enkelt å bruke terrenget for å finne ein leirplass som ikkje sett utstyret på den heilt store prøva.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.