Gå til innhold
  • Bli medlem

Mannfolk - hva er din drømmegave?


Valkyria

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg trenger litt tips fra dere mannfolk på forumet (tar selvsagt imot tips fra kvinner også). Jeg skal nemlig gi min kommende mann en morgengave - og jeg ønsker å virkelig gi han noe han blir glad for. Ikke "bare" mansjettknapper eller ei ny klokke liksom. 

 

Han elsker å være på tur, særlig hvis det er fisking involvert eller det er snakk om å gå på fjelltopper eller skiturer på fjellet. Bryllupsreisen vår blir til ei jeger- og fisk-hytte. :wink:

 

Så alle mannfolk som orker å svare: Hva er deres drømmegave? Er det noe spesielt turutstyr som dere har lyst på, men som dere ikke unner dere fordi det er for kostbart eller ikke "nødvendig"? Er det en type reise dere hadde vært glade for å få? 

 

Alle tips og meninger mottas med takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er prisområdet ditt? 
Ikke minst, hva har han fra før? 

 

Av turutstyr finnes det alltid noe som er lettere, eller bedre tilpasset alternativt bruk enn det man allerede har. Om du ser alle utstyrstrådene på forumet her, så det uendelige muligheter til å glede mannen din om han har ett snev av interesse for ting.

Hva med en dyr kniv? Fallkniven er det mange som snakker varmt om. Eller hva med Kompass, GPS eller en god Powerbank

Det finnes alltid en bedre sovepose, eller lettere telt, eller en sekk man ikke har. Turstol? http://draut.no/turutstyr-sportsutstyr/utstyr/stol-bord/helinox-chair-one. Ett ekstra digg Liggeunderlag med trekk som kan gjøres om til en stol?... Ekstra god (dyr og eksklusiv f. eks acclima eller Brynje) ull? 

 

Eller vil du kline til med en Ally, eller packraft til mange tusenlapper?

 

Jeg har allt jeg trenger, men jeg hadde blitt veldig veldig glad for å få noe av det jeg har nevnt her :D...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting er jo fint, men som oftest er jeg kjapt ute med å handle dersom jeg trenger noe.  Og vi er såpass etablert at det blir mest gjenkjøp/mindre oppgraderinger.

Fruen er ikke kvial for å bli med tur, men som oftest er det jeg som planlegger og klekker ut, i hvert fall de litt større turene.

Derfor setter jeg alltid ekstra pris på de gangen hun drar frem kart og har lyst på tur, da innbiller jeg meg at dette er hun også gira på :-).

Så de siste åra har jeg fått bursdagsgaver i form av turer/tur bøker. I år en tre-fire dagers til Tafjordfjella.

Eller hva med å gi "tid". Nå har jeg satt av 10 dager til tur med deg, hva har du lyst på"?

 

Men i etableringsfasen er jo ting også fint, og tusjmann nevner jo noe, og jeg kan tilføye at det er alltid er stas å få noen innenfor sitt interessefelt.

Det var jo gromt når fruen kom tilbake med masse klatreutstyr fra statene, selv om jeg i forkant hadde antydet med en liten ønskeliste :fear: .

 

Eller felles kurs på noe som begge har lyst på å prøve/starte med, blir heller ikke feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisområdet er vel mellom 5000-10000. Han har jo det aller meste av turutstyr fra før, flere fiskestenger, superlight telt, gps etc. Men det var det der "ekstra"-utstyret som ikke er supernødvendig, evt. tips til en tur jeg kan gi han. :-)

 

Kjempemange gode forslag jeg fikk her, tusen takk - jeg skal google og undersøke mer rundt flere av dem. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmegaven min fikk jeg - kniv.

 

Jeg er kanskje litt romantisk anlagt (innbiller meg i hvert fall det, praksis er kanskje litt avvikende....). Jeg tenker at morgengaven, som man (forhåpentligvis) bare får en gang i livet, bør være noe man husker resten av livet. Ett nytt lettere telt, eller en ny sovepose kan man kjøpe hver dag, og det kommer stadig nye og bedre ting på markedet. En opplevelse, eller en gjenstand som varer lenge og som kanskje er ekstra forseggjort kan være så spesiell i seg selv at jeg ville sette mere pris på det, selv om telt kanskje også står høyt på hverdagsønskelista. 

 

Kona mi ga meg en tollekniv, kjøpt hos gullsmeden med en flott slire. God å bruke, men også en pyntegjenstand til bunadsbruk osv.

 

Lykke til med den store dagen! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går han på topptur?

 

I såfall, hva med et par toppturski fra Evi skis, der du får skia dekorert med et spesialmotiv som har mening for mannen din? En kompis av meg som er veldig gira på Pulp Fiction fikk et par ski med filmplakaten trykket på skia av forloveren sin. 

 

Kortreiste norske ski produsert på en låve i Oppdal. www.eviski.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generellt - En opplevelse - sammen - kansje litt utover det vanlige. Opplevelsen sveiser sammen sterkere enn ting. Det finns mange som organiserer, så kun ment som inspirasjon, så kan du se på denne: http://www.hvitserk.no/  Ser at Ganske mye er kostbart, men det er en del i prisklassen du peker på.

 

Noen turer kan man gjøre når man er to, men ikke når man evt er tre eller fire, med korte bein. Rafting? Topptur? Skikkelig-kaldt-vær-tur?

 

Disclaimer: Jeg er ikke direkte assosiert med denne organisasjonen, men har vart på tur med dem og er bekjent med en dess guider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg trenger litt tips fra dere mannfolk på forumet (tar selvsagt imot tips fra kvinner også). Jeg skal nemlig gi min kommende mann en morgengave - og jeg ønsker å virkelig gi han noe han blir glad for. Ikke "bare" mansjettknapper eller ei ny klokke liksom. 

 

Han elsker å være på tur, særlig hvis det er fisking involvert eller det er snakk om å gå på fjelltopper eller skiturer på fjellet. Bryllupsreisen vår blir til ei jeger- og fisk-hytte. :wink:

 

Så alle mannfolk som orker å svare: Hva er deres drømmegave? Er det noe spesielt turutstyr som dere har lyst på, men som dere ikke unner dere fordi det er for kostbart eller ikke "nødvendig"? Er det en type reise dere hadde vært glade for å få? 

 

Alle tips og meninger mottas med takk! :)

En lue som ikke lenger er grønn?? ;)

 

Ally syntes jeg hørtes ut som en veldi kjekk gave som igjen dere begge vil dra god nytte av. Vil jo tro at han syns du er veldi kjekk å ha med på tur? Er selv håpløs og handle til da jeg liker å finne ut mest mulig om det jeg vil ha først og veie det opp imot andre produsenter. Syns det er en del av kosen med "utstyrshysteriet" mitt..  Er dog da en særing;)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisområdet er vel mellom 5000-10000. Han har jo det aller meste av turutstyr fra før, flere fiskestenger, superlight telt, gps etc. Men det var det der "ekstra"-utstyret som ikke er supernødvendig, evt. tips til en tur jeg kan gi han. :-)

 

Kjempemange gode forslag jeg fikk her, tusen takk - jeg skal google og undersøke mer rundt flere av dem. :-)

 

Ikke meningen å virke kjip, men hvorfor kjøpe ting til 10000kr man ikke trenger? Det er jo intet mindre enn et skoleekspempel på et vannvittig overforbruk (som er typisk for oss rike nordmenn). 

 

Jeg stemmer for en opplevelse! Svalbard som er nevnt her, er kremen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meningen å virke kjip, men hvorfor kjøpe ting til 10000kr man ikke trenger? Det er jo intet mindre enn et skoleekspempel på et vannvittig overforbruk (som er typisk for oss rike nordmenn). 

 

Jeg stemmer for en opplevelse! Svalbard som er nevnt her, er kremen!

 

 

Nå er vel de fleste aspekter ved et bryllup skoleeksempel på overforbruk da, alt fra dyre ringer til servering og skjenking :)

 

Morgengaven er nå et eksempel på en av tingene som har en viss varighet, så jeg ville personlig valgt å bruke litt tid og penger på å finne den perfekte gaven her framfor å ta den dyreste middagen som de fleste glemmer etter en stund lell :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow - jeg er seriøst dypt takknemlig for alle som har svart her, dere har virkelig satt tankekverna i gang her nå. For første gang føler jeg at klarer å tenke litt mer konkret. 

 

Jeg er enig i at siden det er en morgengave bør det egentlig være noe mer enn bare "ekstra tøft" turutstyr som kan være kjekt å ha. Samtidig er det fint å skjemme bort han som betyr aller mest. Men varighet er et viktig stikkord! Det samme er opplevelser. 

 

Svalbard er fantastisk. Det var for øvrig der frieriet fant sted. ;-) 

 

Tusen takk, dere er virkelig flotte som tar dere tid! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en guidet tur til Norges nasjonalfjell - Stetind? Var der i fjor vår, guidet av dyktige folk fra Nordland turselskap. Anbefales!

 

Ellers ser jeg at kniv er nevnt. Hva med en håndlaget kniv fra en dyktig knivmaker? Flott gave som man kan ha med seg på tur i årevis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok blitt glad for en klassisk gave som samtidig ble brukt, for eksempel en dyr kniv, men også en dyr klokke eller liknende. Som @ost sier ville jeg nok blitt skuffa om dama dro opp et telt som morgengave. 

Men er det vanlig at menn får morgengaver? Trodde det var dama som skulle få jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også at en kniv er en flott gave. Gjerne en håndlaget en fra en lokal knivmaker..

Jeg har to kniver som jeg tar godt vare på og som har vært med meg i et langt turliv. Den ene er arvegods laget av en knivsmed til min farfar og den andre er en Trysilkniv laget av en knivmaker i Trysil (Koll Granli) hvor jeg fikk være med på prosessen.

http://digitaltmuseum.no/011022727626/kniv-med-slire

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Valkyria

Hvis du ikke vil ha noe man ikke bare kan gå å kjøpe er det forsvinnende lite igjen utover noe du lager selv. Med mindre du vet godt hva han har, hva han trenger og ikke minst hva han ønsker seg tror jeg at jeg hadde styrt unna turutstyr da det er så individuelt hva man liker.

 

En tur dere kan dele hvor enten turen er opplevelsen eller det er lagt opp til en opplevelse av et eller annet slag vil nok være det som vil sitte igjen som noe dere kan prate om å tenke tilbake på i mange år fremover. Jeg har f.eks selv levd lenge på minnene fra da jeg kjørte rundt Australia.

 

Personlig synes jeg menn bare kan iføre seg én type smykke og det er klokker.

Liker selv stilrene, minimalistiske ur og hadde jeg hatt 10.000 å legge til de 250 jeg har i lomma nå, hadde jeg kjøpt dette fra Rado   :D

 

cat-centrix-115-0934-3-016-2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.