Gå til innhold
  • Bli medlem

Tresesongspose, hva blir for varmt?


perbl

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å handle meg en kompakt og lett sovepose, da den jeg har er på størrelse med en lavvo i pakket tilstand. Når jeg har sammenlignet vekt på alternativ, ser jeg at det nok kan lønne seg å gå for en dunpose, og jeg har satt pris sånn ca rundt 3-4000.

 

I den forbindelse, tenkte jeg å klare meg med kun en pose for den aktuelle sesongen, og har lyst på noe som er mest mulig anvendbart for det man møter på i norsk natur vår, sommer og høst.

 

Jeg ser det finnes poser som både har limit på plussida, samt endel som går ned til rundt -10-området. Det jeg stusser på som nybegynner er hvor varmt dette vil bli på de varmere sommernettene (ikke at vi har hatt så mange av dem så langt). Poser jeg har sett på som aktuelle er f.eks Mountain Equipment Helium 800 og Xero 550, men jeg lurer på om disse er for varme for allroundbruk hele sommersesongen og heller egner seg på kaldere netter tidlig vår og utpå høsten evt lett vinterbruk. Eller går det greit å evt bruke dem som dyne når det er varmt?

 

Det blir dumt hvis jeg handler en pose der en godværsturist som meg sjøl raskt blir nødt til å handle en sommersesongspose nr 2, da jeg nok mistenker jeg oftest vil dra ut på turer på plussida av temperaturskalaen hvertfall til å begynne med.

 

http://www.hektapatur.no/-c-161-p-1375.aspx

http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/mountain-equipment-xero-550-true-red.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville absolutt gått for ein dunpose! Sjølv har eg ME Xero 550 og ein pose av dette kaliberet fungerer til føremålet, men denne har berre 3/4 glidelås. Gå heller for ein med heil glidelås så har du større fleksibilitet. Sportsnett har tilbod på ein del gode posar no og eg ville kanskje sett på Sir Joseph Koteka. Denne får du med fyllvekt 290 og 500 gram. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig de sprenger budsjettet ditt, men se etter poser fra Western Mountaineering. Disse har en konstruksjon med "continious baffles, det betyr at dunkanalene går rundt hele posen og du kan flytte dunet rundt fra over til undersiden. Er det varmt flytter du dunet slik at du ligger oppå noe av det, er det kaldere rister du det tilbake med å riste posen på samme måte som du rister en dyne. Da får du dunet på toppen og posen blir varmere.

Dette betyr at samme pose er mer fleksibel på hva temperatur angår.

Kvaliteten på WM er blant de beste du får, dunet har høyeste kvalitet, glidelåsen setter seg ikke fast og de er lette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart dunpose. Skulle jeg kjøpt en pose for vår, sommer og høst hadde jeg valgt en som går litt ned på minussiden. Dunposer føles ikke så klamme og varme når det er varmt ute som syntposer.

Er bedre å åpne posen litt når det er varmt enn å fryse når det er kaldt. Type poser jeg har hatt i tankene til slikt er WM Alpinelite. Den har komfort ned til minus 7. men du får neppe den for 3000-4000.

Ta en titt på Roberts.pl. Bra poser til bra priser. Den som er aktuell for meg der er Superlight med 850 fill i størrelse LW. Da har den makstemp på +20, komfort på -7. vekt 840gr og pris ca 3500,- inkl mva. Frakt pluss mva på frakt kommer oppå det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville absolutt gått for ein dunpose! Sjølv har eg ME Xero 550 og ein pose av dette kaliberet fungerer til føremålet, men denne har berre 3/4 glidelås. Gå heller for ein med heil glidelås så har du større fleksibilitet. Sportsnett har tilbod på ein del gode posar no og eg ville kanskje sett på Sir Joseph Koteka. Denne får du med fyllvekt 290 og 500 gram. 

 

Jau, har sett på de posene. Søkte litt etter tester, og virker som at mange kommenterer dunlekkasje på Sir Josephen, men usikker på om dette er noe som er fikset, ser blant annet den ene heter Koteka II, så mulig en ny versjon ift de som er testa? Skal jo så klart ta tester med en klype salt, men la merke til flere som sa det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig de sprenger budsjettet ditt, men se etter poser fra Western Mountaineering. Disse har en konstruksjon med "continious baffles, det betyr at dunkanalene går rundt hele posen og du kan flytte dunet rundt fra over til undersiden. Er det varmt flytter du dunet slik at du ligger oppå noe av det, er det kaldere rister du det tilbake med å riste posen på samme måte som du rister en dyne. Da får du dunet på toppen og posen blir varmere.

Dette betyr at samme pose er mer fleksibel på hva temperatur angår.

Kvaliteten på WM er blant de beste du får, dunet har høyeste kvalitet, glidelåsen setter seg ikke fast og de er lette.

 

WM kommer opp ofte når jeg leser diskusjoner om poser, og tviler ikke på at det er bra saker. Men føler kanskje de er litt i overkant av prisområdet jeg har sett meg ut. 4000 er dyrt nok for en fersking føler jeg. Har et par andre ting jeg bør oppgradere og, så blir fort litt penger utav det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt ME xero 550 til sommerpose - også- Syntes den fungerer selv med 3/4 glidelås som nevnt over. På de varmeste nettene er det også ofte mulig å lufte mer rundt teltduken. Dun puster bedre enn syntet og regulerer kroppsvarmen uendelig mye bedre, temperaturintervallet i bruk vil derfor være mye mer fleksibelt i en dunpose enn en syntetpose.  550'en er også brukt på vinterstid med dunjakke under eller vår/høst-pose. Den er super og grei å regulere varmen i. Veldig fornøyd!

 

I tillegg kjøpte jeg meg en tynnere "raskepose" i dun, halv pris på G-sport (Nordheim Fenris til 700 kr) til sommerbruk, gjerne i nærheten av saltvann, med unger, myggolje mm, men kvaliteten er jo ikke på langt nær den samme. Det frister ikke å kline 550'en inn i saltvann. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk i denne "fella". Kjøpte meg en dunpose fra Hagløfs med komfortgrense -4. Denne er for varm selv ved bare et par plussgrader. Ellers er posen helt suveren når det er rundt 0 og et par minus. Kvalitet og komfort er upåklakelig. En del av utfordringen er nok at det bare er 1/4 glidelås. Hadde det vært 3/4 eller mulighet til luftig ved bena hadde det nok være lettere å unngå å svette.

Fjellsport kjørte tilbud på den tidligere i våres og jeg fikk den for nesten halv pris. Koster nå 5500,- 

http://www.fjellsport.no/haglofs-leo-10-mantis.html

 

Jeg endte opp med å kjøpe en Mammut sommerpose (ca. 1 kg og lavt pakkvolum) i tillegg som fungerer fint når det er noen plussgrader og oppover.

http://www.fjellsport.no/mammut-kompakt-summer-dark-orange-orange.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle slike tråder skal det dukke opp noe om Cumulus, og jeg får ta jobben i denne siden de enda ikke er blitt nevnt.

Billigere enn konkurrentene, like god kvalitet (jeg har byttet ut mine Rabposer med Cumulus), de kan spesialprodusere for en billig penge etter dine ønsker, Veldig god kundeservice. Jeg har tre poser fra dem og er veldig begeistret.

Bare å google cumulus sleepingbags

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 3-sesongspose går ned til -9 i EN-rating, eller -7 ifølge WM selv.

Det er definitivt for varmt på de varmeste sommernettene, men da åpner jeg bare soveposen helt, og ligger med ullundertøy(noe jeg alltid gjør, uansett). Det har fungert veldig bra. Jeg har også flere titalls netter med den soveposen i hytter, som også fungerer bra.

 

Jeg ville valgt en sovepose som gikk til -5 eller kaldere. Det er nesten alltid kaldt på natten i fjellet, både vår, sommer og høst.

Finnes mange fine duposer i ditt prissjikte som gjør jobben. Jeg ville hatt litt is i magen og ventet på at en slik pose kom på tilbud. Der er det mye penger å spare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg bruker Mountain Equipment Xero 300 og 550. Dette er annerkjente og topp soveposer.

For meg er Xero 550 mer en vår/høst sovepose, men kan også brukes en og annen vinternatt (ikke de kalde). ME har satt -11 Good nights sleep.

 

Xero 300 er varm ned til minst -2. ME sier -5 Good nights sleep. Jeg bruker denne som 3-sesongs sovepose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leter også etter en ny pose for bruk vår/sommer/høst.

Jeg har hovedsakelig sett på Cumulus og Roberts (begge nevnt over her), og står mellom Cumulus Lite Line 400, Cumulus Lite Line 300, Roberts UL 400 (850 Cuin) og Roberts UL 400 (750 Cuin). La inn ME Xero også, men de ligger nok i en prisklasse som er litt over mitt budsjett. Det ser også ut til at ME har bedre detaljer ved hodepartiet, og i måten "kamrene" er sydd på (tar lengre tid, altså dyrere produksjon, men gir mindre varmetap). Usikker på hvordan Helium skiller seg fra Quantum. Også noe skeptisk til temperaturene til Roberts, ettersom dunkvalitet, type stoff, antall kamre, osv, omtrent er nøyaktig det samme som på Cumulus.

Tror nok jeg ender opp med Lite Line 400. Selv om det nok vil føre til at kommer til å ta med meg vinterposen når jeg er på tur i høyfjellet i november og mars.

 

J3FsFcA.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Leter også etter en ny pose for bruk vår/sommer/høst.

Jeg har hovedsakelig sett på Cumulus og Roberts (begge nevnt over her), og står mellom Cumulus Lite Line 400, Cumulus Lite Line 300, Roberts UL 400 (850 Cuin) og Roberts UL 400 (750 Cuin). La inn ME Xero også, men de ligger nok i en prisklasse som er litt over mitt budsjett. Det ser også ut til at ME har bedre detaljer ved hodepartiet, og i måten "kamrene" er sydd på (tar lengre tid, altså dyrere produksjon, men gir mindre varmetap). Usikker på hvordan Helium skiller seg fra Quantum. Også noe skeptisk til temperaturene til Roberts, ettersom dunkvalitet, type stoff, antall kamre, osv, omtrent er nøyaktig det samme som på Cumulus.

Tror nok jeg ender opp med Lite Line 400. Selv om det nok vil føre til at kommer til å ta med meg vinterposen når jeg er på tur i høyfjellet i november og mars.

 

Cumulus Lite Line 400 har på papiret en ganske avansert konstruksjon. Hvordan den er utført m.h.p. kvalitet vites ikke. ME har en bedre hettekonstruksjon og ground level seams, i tillegg til godt fotparti. Jeg velger ME, men Cumulus Lite Line 400 ser bra ut den. Den kan være veldig mye sovepose for pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Lite Lines og Panyams konstruksjoner er gode. Jeg kjøpte en Lite Line 300 med 50 gram ekstra hydrofobisk dun fordelt jevnt på oppsiden av posen og langs glidelåsen, pluss fotboksen. Lite Linen lofter nesten like mye som min Rab Neutrino Endurance 600. Med quantum Endurance ytterstoff veier den 710 gram, og dette blir nok min nye standardpose. Kommer nok til å bruke den også ved et par blå eller tre. Cumulus har bra dunspenst! Som påpekt over er ikke nakkekragen i Lite Lineserien all verden. Det er en sommerkrage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir dumt hvis jeg handler en pose der en godværsturist som meg sjøl raskt blir nødt til å handle en sommersesongspose nr 2, da jeg nok mistenker jeg oftest vil dra ut på turer på plussida av temperaturskalaen hvertfall til å begynne med.

 

Jeg snudde utfordringen på hodet, og kjøpte en rimelig og "kald" sommersesongpose nr 2 først, for å samle erfaring nok til kanskje å finne den optimale nr 1 for meg - deretter kan jo nr 2 få nytt liv hos andre vha "Karmatråden", hvis noen vil ha den?

 

På samme vis som deg var jeg bekymret for at det rett og slett kunne bli for varmt for meg - jeg er skrudd sammen med en høyt stilt termostat og et effektivt sentralvarmeanlegg :-) Gitt at folk er forskjellig mhp kuldefølelse, ønsker jeg å finne ut hva temperaturratingene betyr for meg og min komfortfølelse. Hvordan vil jeg oppleve virkningen av (ekstra) ullundertøy og/eller en god liner om det blir litt kaldere enn først tenkt? Før jeg eventuelt går for en dunpose, ønsker jeg også å samle litt erfaring mhp å holde posen tørr i ulike tursammenhenger - ikke så veldig farlig med litt fukt i en fiberpose, litt verre kan det bli med dun (i hvertfall om den ikke er gitt hydrofobisk impregnering eller vannavvisende ytterstoff).

 

Så jeg endte opp med en Ajungilak Femund Spring 195 som G-sport nå selger for 299,- + StS Reactor Extreme Liner til 500-700,-. Sistnevntes reklame om 15°C bedre temperaturrating bør vel divideres med π for å være realistisk, men at den hjelper er jeg ikke i tvil om. Lineren veier 380g og kan sikkert også brukes alene de varmeste sommernettene.

 

Første erfaring med Ajungilak-en skrev jeg om i denne posten, forresten.

 

Hvis (og det er fortsatt et hvis) jeg ender opp med dun til neste sommer, tror jeg foreløpig jeg vil ha maks 300g fyll av topp kvalitet, resten kan dekkes inn med undertøy/liner og til og med yttertøy når jeg mistenker at det kan bli behov for det. Er klar over at denne posten ikke er helt i tråd med det du spurte etter - men av og til kan jo et skrudd og blinkbommende innspill også være nyttig på sitt vis :-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein sumarsovepose må ha glidelås. Med glidelås i sida, kan ein regulere i det uendelege. På det varmaste kan soveposen ligge ved sida av ein. Det kan sjølvsagt vera for varmt til det også, men det er heilt uavhengig av soveposen.

Og prøv å sette teltet ein plass der det ikkje er så mykje morgonsol.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Har du en fot i fryseren og en hånd på grillen, opplever du en flott gjennomsnittstemperatur!" er et utsagn som ofte brukes for å påpeke at gjennomsnittsbetraktninger er verdiløse dersom man ikke har kunnskap om variansen :-) Jeg, derimot, vil bare bruke utsagnet som en karikert støtte for å forklare min preferanse for lave temperaturforskjeller over kroppen min når jeg skal sove. Det opplever jeg ikke kan bli optimalt i en knallvarm sovepose med lang glidelås - for meg har altså optimalisering av fyllingen i soveposen noe å si for hvor fornøyd jeg blir. Men jeg er meg, og andre får ha sine egne preferanser - heldigvis er verden mangfoldig og diskuterbar :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optimalisering av fyllmenge er umogleg når trådstartar spør etter ein sovepose som skal fungere for 3 årstider. Det kan fort bli over 30°C forskjell på det varmaste og det kaldaste soveposen skal brukast. Då er glidelåsen einaste løysing. Sjølv har eg både sumarsovepose og vår/haust-sovepose ettersom eg ikkje synest det er optimalt med same posen over så stort temperaturområde

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då er glidelåsen einaste løysing. 

 

Vel, jeg vurderer altså andre løsninger i tillegg, som involverer bruk (eller ikke) av klær og liner. På det kaldeste kan man bruke langt ullundertøy i en halvvarm liner i en i en halvvarm sovepose, på det varmeste et medbrakt fikenblad :-) Min vurdering av hva som er en optimal fyllmengde i posen er vil da sannsynligvis være lavere enn din. Og jeg vil sannsynligvis bruke glidelåsen mindre enn deg, og ha jevnere temperatur over kroppen. Det går godt i hop med mine preferanser.

 

Er ellers helt enig med deg i før eller siden ramler man utenfor komfortsonen med kun èn sovepose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt er det Xero 300 og 550 som er de heteste kandidatene. Spørsmålet er om 550en blir altfor varm, og om jeg heller bør gå for 300, eller er de såpass like at det ikke gjør så mye?

 

Som nevnt overfor, er det nok dumt å kjøpe for varmt. Men jeg kan jo alltids handle meg en Kompakt eller lignende om jeg skulle oppleve at ting blir superhett i en dunpose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Xero 300: Dersom sommer er primærbruk, og vår/høst er sekundærbruk.

 

Xero 550: Dersom soveposen brukes like mye høst og vår som sommer.

 

Om sommeren kan soveposen brukes som dyne. Lakenpose, ullundertøy og godt underlag er noe jeg bruker for å redusere varmetapet. Xero 300 kan fint brukes til -2, ev. -5 som er oppgitt av ME. Dersom det blir en del høst/senhøst bruk ville jeg valgt Xero 550.

 

Som @Ullsokk skriver: "Dun puster bedre enn syntet og regulerer kroppsvarmen uendelig mye bedre, temperaturintervallet i bruk vil derfor være mye mer fleksibelt i en dunpose"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xero 300: Dersom sommer er primærbruk, og vår/høst er sekundærbruk.

 

Xero 550: Dersom soveposen brukes like mye høst og vår som sommer.

 

Om sommeren kan soveposen brukes som dyne. Lakenpose, ullundertøy og godt underlag er noe jeg bruker for å redusere varmetapet. Xero 300 kan fint brukes til -2, ev. -5 som er oppgitt av ME. Dersom det blir en del høst/senhøst bruk ville jeg valgt Xero 550.

 

Som @Ullsokk skriver: "Dun puster bedre enn syntet og regulerer kroppsvarmen uendelig mye bedre, temperaturintervallet i bruk vil derfor være mye mer fleksibelt i en dunpose"

 

 

Takk for svar. Høres vel kanskje ut som jeg bør gå for 300, eneste som er synd er at jeg er for sen for tilbudet til Hektapatur, som hadde den til en tusing mindre enn det fjellsport selger den for for øyeblikket :) 

 

Hva er forresten hovedforskjellen i praktisk bruk mellom Helium-serien og Xero? Bedre dun i Xeroposene ser det ut til, så man får kanskje litt lettere poser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Takk for svar. Høres vel kanskje ut som jeg bør gå for 300, eneste som er synd er at jeg er for sen for tilbudet til Hektapatur, som hadde den til en tusing mindre enn det fjellsport selger den for for øyeblikket :)

 

Hva er forresten hovedforskjellen i praktisk bruk mellom Helium-serien og Xero? Bedre dun i Xeroposene ser det ut til, så man får kanskje litt lettere poser?

Hovedforskjellene er bedre dun (725 andedun vs 850 gåsedun), enda varmere hette (DC 5 vs DC7 Hood) og Ground Level Seams. I tillegg har Xero EXL fit som gir mindre rom å varme opp. Ja, ser den. Jeg betalte vel rundt 3200kr for min Xero 300 på Fjellsport, men var griseheldig som fikk min Xero 550 for bare 2999kr på Hektapatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det avgjort, det ble en Xero 300, Fjellsport har 30% på dem nå.

 

Tok også med en Rab silkelakenpose som bør kunne hjelpe litt på komforttempen når vi er i grenseland, samt en Exped UL-pute i large. Så nå har jeg lite unnskyldning for å ikke campe ute i dette trønderske ruskeværet som saboterer sykkelføret for tida.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.