Gå til innhold
  • Bli medlem

Kajakk - Varighet og vedlikehold


morten

Anbefalte innlegg

Har akkurat kjøpt 2 kajakker og jeg skal som fersking til å padle litt fra og med forsommeren.

I de siste årene har jeg brukt en del friluftsutstyr ganske hardt, med det resultatet at fjellstøvel par bare har holdt en sesong og fjellski 3-4 sesonger. Jeg er ikke noe glad i vedlikehold av utstyr, men lurer på om kajakk er bygget på en slik måte at de kan brukes ganske mye og likevel vare, si 15-20 år??

Kajakker som aldri ligger i vann utenom bruk og primært brukes i ferskvann : Er det mye vedlikehold forbundet med dette - tenker da på all den gnikkingen som båtfolket for øvrig driver med. Som sagt: Hater gnikking og pussing. Hvor vedlikeholdsfri er en kajakk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vad är det för kajaker? Det skilljer sig ju åt en del. Själv har jag en glasfiberkajak som kräver medium av arbete samt en faltbot/hopfällbar kajak i bomullsduk och där är ju underhållet större. Väljer man rotationsgjuten i plast så har man inte många minuter per säsong att pyssla med.

Men om vi utgår från att det är en glasfiberkajak med finish på ytan så är det relativt lätt att spola av och dra ett tag med polertrasan och ett vanligt vax. Man får vara glad att "båten" bara är 5-6 m gånger en halvmeter jämfört med en segelbåt på 30-40 fot.

Polering och annat krafs är dock mest till för att se SNYGG ut i vattnet. Om du inte bryr dig om din kajak alls kommer den ändå hålla i MASSOR av år utan att tappa funktionen. Paddla lugnt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Prøv å lagre kajakken mørkt. I sollys kan den etterhvert bli gråaktig overflate og den kan slå seg pga temp. hvis den ligger lenge i sola.

Ellers veldig lite vedlikehold.

Åpne lukene etter bruk så unngår du lukt. Ved bruk i saltvann spyl båten, for å unngå rust på vaiere o.l. Å polere en plastkajakk er det mindre poeng i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skylle ved bruk i saltvann, men jeg har tatt dette veldig lite høytidelig også. Den forrige holdt greit 6-7 år (glassfiber). Hvis du har plast tror jeg de tåler alt nesten... Tror ikke du skal være engstelig for det Morten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plastkajakk er heavy duty og trenger utrolig lite vedlikehold men:

- Akkurat dette med sol-lys er litt viktig ja. Det er er noen som falmer mye og om man må lagre dem ute lønner det seg å pakke dem inn i plast. (ref for eksempel plastleketøy som ligger ute en sommer.. falmer fort)

- Har også sett enkelte som bungler seg om de lagres med få punkts understøtte, men mine (Hasle) gjøre ikke det.

- Har også hørt av noen at de har frosset i stykker, men det synes jeg egentlig er litt rart. Må ha vært lagret med vann i da :cry:

Mine kajakker er særs herpet og stygge under etter mange ut og innstigninger og grunnstætinger på fjæra og steiner osv. Om de blir for ille har jeg fått til råd å slette dem med pussepapir, eller rett og slett bruke strykejernet.. Har aldri prøvd det, men funker sikkert...

KI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Morten;

Du kjøpte jo Hasle plastkajakker om jeg ikke minnes feil. Jeg kjenner ikke Hasle spesielt, men generelt for plastkajakker gjelder jo at de har en begrenset levetid. Plastmaterialet i seg selv vil herde og bli sprøtt etter hvert som årene går, og vesentlig raskere når det utsettes for sollys og UV-stråling. For å bremse denne prosessen blander produsentene inn spesielle stoffer, men på eldre båter har det vist seg at også disse stoffene brytes ned etter hvert. Om dagens båter er bedre på dette området kan bare tida vise. Det beste du kan gjøre selv, er å lagre kajakkene mørkt. Og med god understøttelse, for et annet problem med plastkajakker er at de kan deformeres ved feillagring, gjerne med "oil-canning" i bunnen som resultat. Vær også forsiktig med transport på biltak, jeg har sett plastkajakker som i sommervarmen har blitt festet så hardt med spennreimene over takbøylene at materialet stod i bue. Var det min kajakk, ville jeg vært redd for at den beholdt den "nye" fasongen ved nedkjøling.

Utover omtanke ved lagring og transport er det vel helst bare å spyle av dem en gang i blant.

Erling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hasle Expedition var det. Hva slags materiale det er vet jeg ikke, har bare kjøpt dem. De ligger lagret et annet sted. Men ønsker jo gjerne at de holder i alle fall en 10-12 år. De kostet jo penger :cry:

Må nok transportere dem på taket, siden jeg ikke har noen lang tilhenger. Men det blir lite lange transporter i begynnelsen, mest fra Skrautvål og til diverse innsjøer og "fjorder" her i Valdres. Men det er klart, en kajakkferie frister også etter hvert.

Er det noen remedier som er spesielt laget for og som gir mest mulig skånsom festing og transport på taket av bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med Hasle sine kajakker er at de ligger stødig på et vanlig takstativ. De har forholdsvis flate dekk, så det er problemfritt å legge dem på stativet uten å bruke bøyler. Du har sikkert et gammelt liggeunderlag du kan ofre. Surr fast biter av liggeunderlag med tape eller borrelåspatent e.l. i takstativet.

Jeg gjorde det de første gangene, men nå bruker jeg ikke noe beskyttelse i det hele tatt, men så kjører jeg heller ikke så langt. Om du vil kjøre med bøyler må du kjøpe trekk for å ha over åpningen, så de ikke fylles med vann når du kjører i regnvær.

Husk roret bakover. Synes det ser "harry" ut med roret pekende forover på bilen.. men mulig det er bare noe jeg synes.. :cry:

De selger sånne paraply strikker på Europris til kanskje 19,99 kroner (for 8stk), og disse splitter jeg ringen av og de rekker akkurat over en Hasle kajakk. Vanlig tau er også et must selvsagt. Foran og bak, og jeg sikrer alltid med tau fra kajakkens holdetau og rett i stativet. Da blir den der uansett. Kjipt å kollidere og miste kajakkene som et prosjektil...

Når det gjelder det med at plasten sprekker med tiden, så tror jeg ikke det kan være tilfelle. Jeg har sett leketøy laget i lignende materiale som er like mykt og fint, selv om det har ligget ute både vinter og vår... Polyetylen er rimelig hardført, men det er stor forskjell på produsentene...

KI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Lillehammer Ro og kajakk klubb har vi 8-10 Hasle kajakker, som er 8-10 år gamle, blir brukt nesten daglig om sommeren og ofte av nybegynnere som sleper de opp og ned, dunker borti ting osv. De ser ut til å holde. Mest utsatte punkt er roret når båtene trekkes opp, og at det selvfølgelig blir riper under. De lagres mørkt.

For egen del har jeg bygd meg en turkajakk, som krever vesentlig mer forsiktig håndtering, se bilde

post-650-133474409883_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen remedier som er spesielt laget for og som gir mest mulig skånsom festing og transport på taket av bilen?

Jeg har en VW Caravelle, og padler mye alene. Derfor kjøpte jeg et sånn Thule-stativ en kan skli kajakken inn på bakfra. Dette funker relativt greit, selv om det kan være litt knot hvis jeg er veldig sliten. Klart enklere på lavere biler. Fordelen er at du enkelt sklir båten på og av bilen. Det følger også med reimer som gjør at kajakken ligger skikkelig godt og trygt.

Billigversjonen er vel å surre litt madrass med hyssing rundt takstativet, og kjøpe noen billige reimer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Slik kajakk vil jeg og bygge.. Har igrunn tegningene liggende, så det er bare motivasjon og pågangsmot som trengs.

Padler selv seildukskajakk som ikke passer særlig godt i standardstativene. Har kjøpt rørskåler på Clas Ohlson. Dette er slik rørisolasjon som rørleggerene bruker. Denne tredde jeg inn på lastebøylen. Sammen med noen gode stropper kom kajakkene seg hele tur retur Sørlandet-Lofoten, Så det burde vel holde på kortere turer også.

Når det gjelder at plasten skal sprekke så er det noe som kalles sprøbrudd. Dette ser man ofte hvis man lar en plastbøtte stå ute om vinteren, og utsetter den for belastning i frosset tilstand. Men dette har man nå teknologi til å unngå dersom man betaler for det, og det gjør man i en kajakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har bare erfaring med konkurranse-kajakker, men et lurt tips der er å teipe det området som du sikkert kommer til å slå åra i (ihvertfall hvis du er nybegynner), dvs på kanten av kajakken et lite stykke foran sargen på begge sider. Bare sett på ei 30cm lang stripe med solid fiber-tape.

Er ikke så viktig, men du sparer både åre og kajakk litt, ihvertfall.

EDIT: Så nå at det var snakk om plast. Da er det nok ikke så viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fikk en mail fra Aktiv AS i Bergen i dag. De anbefaler å sette inn kajakken med et stoff de kaller "303 Protectant", som beskytter mot UV-stråling påføres med enkle midler. Se http://www.aktiv.us/productview/19381263/ for mer info. Tror jeg skal bruke noe sånt, men foreløpig ligger kajakken mørkt og tørt på en låve. Spent på hvor lenge jeg klarer å la den ligge der før jeg MÅ ut og teste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.