Gå til innhold
  • Bli medlem

Vond nakke etter å ha sovet ute...


Anbefalte innlegg

Testet en natt ute i hagen på Exped Synmat UL 7 M.

 

Noen som har erfart vond nakke og sliten rygg etter å ha sovet ute? Det har jo gjerne sammenheng med at komforten ikke er helt den samme som hjemme. 

For min del merker jeg dette best dersom jeg sover på ryggen. Tar gjerne imot tips fra folk som har erfart dette, og hva de har gjort for å bedre Har pleid å bruke jakke eller genser som pute. Opplåsbare puter blir fort for harde, etter min mening.

 

Noen tanker jeg selv har gjort meg:

- Vanesak? Har en ganske myk madrass hjemme. Er man vant til å ligge mykt, er desto overgangen til hardere liggeunderlag større. Vil det være verst de første dagene?

- Slippe litt luft ut fra madrassen? Ligger jeg på ryggen, innbiller jeg meg at madrassen kjennes noe hard. Ser for meg at det er lettere å regulere utslipp fra NeoAir. Åpner jeg ventilen til Exped, går det VELDIG mye luft ut på kort tid.

- Ta med en skikkelig pute?

- Gir en bredere madrass drastisk bedre liggekomfort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror dette er en vane sak. selv bruker jeg ett Exped Synmat UL 9 LW og sover bedre på det enn i senga hjemme. på mitt er det 2 ventiler der den ene har en trykk stopp. som kjør det lett og slippe ut litt og litt luft.  jeg har også alltid mins mulig luft i liggeunderlaget. ligger jeg på siden kommer hofta nedi bakken.

 

<Ang pute gjør nok det mye. En jeg er endel på tur med drar med seg dun puta han bruke hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok mye vanesak, men om du er glad i å ligge litt høyt med hode kan en pute gjøre susen. Jeg bruker som regel bare en ullgenser og en fleecejakke som pute og syntes det holder. Syntes igrunn jeg sover likegodt på Exped Downmat 7 som jeg gjør hjemme så lenge jeg finner en plass som er noenlunde rett. Om man stadig sklir litt til ene eller andre siden blir søvnen ofte deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å føle seg sliten i muskulaturen skyldes som regel at det er uvant. Dette går over med litt trening. Sov noen netter i uka med madrass og sovepose i/på stua/terrassen/hagen til du føler at du får en god natts søvn. Med nok trening kan man venne seg til å sove nesten like komfortabelt som i sengen hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er en vanesak så skulle vel dette bli verre og verre med årene etter som man får flere og flere liggedøgn på "svanemadressen" hjemme, eller hva den nå måtte hete.

Jeg er kommet godt over "middagshøyden" hva alder angår og kan bare skrive under på at det å sove ute på et tynt liggeunderlag blir verre og verre. Man blir ganske fort vandt til å ligge godt om natten etter som tiden går og utsagn som at "en natt uten en stein, kongle eller stubbe midt i ryggen er en bortkastet natt", blir sjeldnere og sjeldnere.

Men så blir ofte økonomien bedre og bedre med årene og man bryr seg mindre og mindre om hva et komfortabelt liggeunderlag koster.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det viktigste for liggekomforten er hvordan hodet ligger ifht kroppen. Jeg vil at hodet skal ligge helt vannrett med kroppen. Bruker en genser og en fleecejakke i en pakkpose som hodepute ute. Da kan jeg justere høyden enkelt og den mister ikke form så lett. Ellers så sover jeg på et 1cm tykt liggerunderlag fra Clas Ohlson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fort gjort å få for mye luft i slike oppblåsbare underlag. Er det bra med en gang du legger deg er det for mye luft i det. Etter noen min så vil du varme opp luft inni underlag og det blir hardere. Må prøve deg frem litt her.

Hørte en slags "regel" en gang på de Exped underlagene. Hvis du sitter på knærne skal knærne slå gjennom til bakken. Hvis du så setter armene nedi så du står på alle fire så skal du ikke slå gjennom.

Den vil ikke bli konstant for det avhenger av temperatur ute. Er det kaldt vil forskjell på temp i underlaget være større når du ligger på det og ikke enn det vil på sommeren.

En pute kan også være en greie du kan teste. Selv fyller jeg posen til å blåse opp underlaget med og fyller den med klær. Sies også at man kan bli litt stiv hvis det er trekk og kaldt i nakken. Jeg er ikke så flink til å ha hue inne i posen hele tiden så jeg sover som regel med en liten lue og headover unntatt midt på sommern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker alltid hodepute, har en oppblåsbar ajungiljak pute som jeg digger. (Men nå fikk madammen akkurat en Exped ULM hodepute og den virker supersweeeet! Må ønske meg en slik jeg også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp fått fruen til å halvere størrelsen på et putetrekk i flanell.

Putter "luftige" klær i den og har en flott hodepute som er god å ha hode på. 

Den er helt lydløs og mye bedre en pakkposen til sovepose etc.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med en kronisk muskelplage i korsryggen og har i grunn aldri sovet særlig godt på tur. MEN... I våres fikk jeg teste en hengekøye fra Ticket to the moon dobbel size. Var som en ut av seg sjæl opplevelse mtp søvn. La et mamut bamse extrem underlag i bunn og soveposen rett på det med en tarp hengende over. Blir garantert ikke mer telting på meg vår, sommer og høst. Kan ikke få skrytt nok av hvor behagelig det var for ryggen og ikke minst nakken som jeg og sliter med når jeg sover ute. Friluftslivet fikk seg en real opptur etter denne opplevelsen. Så mitt råd er å kjøp deg hengekøye og putt liggeunderlaget ditt oppi der. Du vil ganske sikkert sove som et barn igjen uten rygg og nakkeplager. Lykke til hva du enn gjør. Du kan lese om første turen min her og mine tanker om hengekøyen i etterkant her

20150509_1322112.jpg?w=855&h=482

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dunjakken som pute er et must. Glemmer jeg den, blir det fort stiv nakke i løpet av natta. Synes også jeg får det mye lettere når jeg sover i telt enn i hengekøya, hva nå det kan komme seg av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dunjakken som pute er et must. Glemmer jeg den, blir det fort stiv nakke i løpet av natta. Synes også jeg får det mye lettere når jeg sover i telt enn i hengekøya, hva nå det kan komme seg av.

Hva slags dunjakke du har? Min er ikke engang av de med høyest cuin med "bare" 700, og klemmes lett helt flat hvis jeg prøver å hvile hodet på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags dunjakke du har? Min er ikke engang av de med høyest cuin med "bare" 700, og klemmes lett helt flat hvis jeg prøver å hvile hodet på den.

 

Du har nok for tungt hode, hehe. ;) Nei altså, jeg har en tjukk og en halvtjukk Marmot dunjakke og begge funker faktisk greit. Hvis jeg har glemt dunjakke, så tar jeg reserveklærne som siden jeg padler alltid er med i en vanntett pose.

Den ene soveposen har jeg etter hvert oppdaget har en sånn lomme bak hodet, der man kan stappe inn ting. Har jeg den andre, så stapper jeg det inn i en skjorte, eller no sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det kommer ut mye luft når du åpner ventilen til Exped, så er det best å rulle av underlaget før du åpner. Da har du mindre trykk. Jeg har overhode ikke problem med det på mitt exped downmat 9. Jeg tror jeg kunne giftet meg med det underlaget. Det beste jeg noensinne har eid!

Er ellers enig i at det blir bedre med pute. Jeg pakker litt klær inni soveposetrekket eller en pakkpose. Utenpå den trer jeg ei t-skjorte, og så stapper jeg dette inni hetta på soveposen. Da ligger det på plass hele natta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med en kronisk muskelplage i korsryggen og har i grunn aldri sovet særlig godt på tur. MEN... I våres fikk jeg teste en hengekøye fra Ticket to the moon dobbel size. Var som en ut av seg sjæl opplevelse mtp søvn. La et mamut bamse extrem underlag i bunn og soveposen rett på det med en tarp hengende over. Blir garantert ikke mer telting på meg vår, sommer og høst. Kan ikke få skrytt nok av hvor behagelig det var for ryggen og ikke minst nakken som jeg og sliter med når jeg sover ute. Friluftslivet fikk seg en real opptur etter denne opplevelsen. Så mitt råd er å kjøp deg hengekøye og putt liggeunderlaget ditt oppi der. Du vil ganske sikkert sove som et barn igjen uten rygg og nakkeplager. Lykke til hva du enn gjør. Du kan lese om første turen min her og mine tanker om hengekøyen i etterkant her

 

Da blir du sikkert glad når du hører at å gå fra liggeunderlag til å bruke underquilt i køya er et nytt stort sprang i komfort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den klassiske prioriteringen. De såkalte "lettvekterne" prioriterer komfort mens de går. "Tungvekterne" prioriterer komfort i leiren.. :)

Um... Jeg lettpakker og ligger i hengekøye, vil påstå at jeg får det beste av begge verdener. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.