Gå til innhold
  • Bli medlem

Finne info om kollektivtrafikk til fjellturer.


Stig Erik Olsen

Anbefalte innlegg

Annonse

Fjellforum er beste stedet for slik informasjon. Dit.no er / var ganske bra, men tjenesten er nedskalert til en mobilapp nå etter at NRK trakk seg ut. 

Selv reiser jeg også stort sett kollektivt. Det er mer styr, og det blir enda mer styr om man må bytte buss etc. Hvis jeg skal til Femundsmarka foretrekker jeg for eksempel å ta tog til Røros på kvelden, sove på hotell og ta morgenbussen enn å bruke åtte timer på å komme meg til Elgå. 

 

Det hadde vært fint med en tråd hvor vi kartla hvor det er enkelt å komme seg til fjells med kollektivtransport, med lenker til ruetider, selskaper som driver ruta, anslag på taxipriser, etc. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gylden regel er at alle riksveier som har tettsteder har også en bussforbindelse.

Enkleste er å finne ett tettsted langs strekket du er ute etter, så søke "buss tettsted" på google. Da vil du få opp alt av bussforbindelser ganske kjapt.

 

Jeg trives veldig godt med kollektivt. Det er viktig å ha roen, og ikke planlegge for mye. Å starte en lang vandring etter en stressende reise er ikke noen bra start. Å ta en natt før avmarsj som @Larsdx sier er en bra start.

 

Toglinjene er det første jeg ser etter når jeg planlegger fjellturer. Mange av turplanene mine har faktisk toglinjene som utganspunkt, så har jeg sett etter mulige turer derfra. Dette er gjerne turer hvor jeg har litt dårlig tid, som ved langhelger osv.

 

I fjor tok jeg toget fra Oslo S til Lønsdal i Saltfjellet for 300kr + komfort fra trondheim til 90kr. Det er nesten 1100km til 390kr inkl masse kaffe og aviser :D Og da gikk vi av midt i fjellheimen. Helt innertier!

Hadde jeg tatt fly til f.eks. Bodø, måtte jeg først tatt tog fra oslo - gardermoen, så fly, så måtte jeg overnattet i Bodø, før jeg hadde tatt tog eller buss i trondheim. Ville kostet minst 1500kr, og tatt like lang tid.

 

Å reise kollektivt har jo den fordelen at man kan krysse fjellområder uten å måtte reise tilbake til startsted. Dette synes jeg er mye mer givende enn å gå i en diger sirkel.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.