Gå til innhold
  • Bli medlem

stormkjøkken med mobillader


Eika

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har ikke erfaring med mobillading, men jeg her en sånn stående på vedovnen hjemme.

post-4220-0-44530100-1433750592_thumb.jp

Samme prinsipp, men her trengs det nok en del mindre strøm.

Den har virket knirkefritt i flere år nå, så det burde i grunnen ikke være noe større problem om dette prinsippet ble brukt til lading av mobil.

Men jeg vil tro at det blir mye ekstra vekt. En "powerbank" har vel både mindre vekt og større kapasitet.

 

http://www.ecofan.no/?PageID=209

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper jeg har rett i at jeg har fanget opp at @Lindap har en sånn en, kanskje hun kan dele erfaringene sine med deg?

Stemmer, vi har en Ecofan som står på en vedovn i stua. Fungerer fint og stille og produserer sin egen strøm. Til høsten skal vi flytte og da blir den med. Kan anbefale den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke erfaring med mobillading, men jeg her en sånn stående på vedovnen hjemme.

attachicon.gifselling-ecofan.jpg

Samme prinsipp, men her trengs det nok en del mindre strøm.

Den har virket knirkefritt i flere år nå, så det burde i grunnen ikke være noe større problem om dette prinsippet ble brukt til lading av mobil.

Men jeg vil tro at det blir mye ekstra vekt. En "powerbank" har vel både mindre vekt og større kapasitet.

 

http://www.ecofan.no/?PageID=209

Det er ikke noe galt med prinsippet, men fordi de fleste mobiltelefoner har en ladestrøm på 1A eller mindre, og har batterier fra 1 AH til 3 AH vil det ta fra 1 time til 5-6 timer å lade telefonen, å brenne gass, parafin eller bensin så lenge medfører ett ganske stort forbruk av brennstoff, og brennstoffet veier som kjent en god del. Forøvrig er det ikke særlig effektivt å bruke en brenner på 2-3 kW til å lage 5 W med lading.

(Bare for å presisere, dette gjelder kjelene som er diskutert i denne tråden http://www.fjellforum.no/topic/35833-lad-din-iphone-med-termoelektrisk-kokekar som det er linket til ovenfor.)

 

Akkurat når det gjelder den gjeldende ovnen som det er linket til i begynnelsen av tråden så kan den jo tenkes brukt til å varme opp lavvoen eller lignende, men man må altså fyre en stund for å få ladet mobilen. Men den er uansett ett bedre valg enn kjelene fordi man ikke trenger å drasse med seg masse drivstoff.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå leser jeg første posten i tråden. Vi har faktisk en Biolite brenner, fått i gave en gang. Vi tar den med når vi vil ha litt mer å gjøre på en tur. Den brenner veldig godt og viften som den selv genererer strøm til gjør det veldig effektivt. Men du må huske å fyre hele tiden og til det må du løfte opp gryta. Mobilen blir ladet med den.

En bensinbrenner er enklere i bruk. Denne Biolite er litt kos og ja, du slipper ekstra bensin. Men med denne klossen på siden er den like tung som en MRS Whisperlite med en fylt bensinflaske. Brenneren forutsetter at du har med litt tørr never og kvister. Om det er dårlig vær, er det fint å ha et lite lager i en boks.

For en stund siden var jeg på tur med noen andre og de hadde begge med seg en sollader, størrelse litt under A4 format tipper jeg, og oppbrettbart. Den ladet veldig fort i sterk sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en stund siden var jeg på tur med noen andre og de hadde begge med seg en sollader, størrelse litt under A4 format tipper jeg, og oppbrettbart. Den ladet veldig fort i sterk sol.

 

Det er flere enn meg som bestilte Kina-solladeren som ble gitt oppmerksomhet i dette innlegget, og foreløpig ser det lovende ut :-)  Så lenge pris og dollarkurs ikke stiger mye, ligger den altså under frigrensen for import på 350,-. Den er litt større enn et halvt A4 når den er brettet sammen, og litt større enn 2 A4 utfolded. Veier temmelig nøyaktig halvkiloen. Skal kunne levere 2100 mA, mens BioLite kan levere 500 mA - dersom dingsen som skal lades har batteri og laderegulering som tillater det, kan altså solladeren på en solrik dag forhåpentligvis utrette mer på et kvarter enn en hel times fyrbøting på BioLite :-)

 

Edit: Drev akkurat og ryddet litt før helgen, og blant ting og tang som skulle i bosspannet var emballasjen solladeren ankom i. Verdien var på det påklistrede skjemaet tolldeklarert til USD 15,- så kursen spiller vel liten rolle, egentlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.