Gå til innhold
  • Bli medlem

Spiterstulen pakkeliste


Mizzy

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi er en gruppe som skal til Spiterstulen til neste helg. Målet er Galdhøpiggen. Været tilsier fra 3 til 1 grad og snø på toppen. Hva bør være i pakkelista til en slik tur?

Bekledning og mat?

Takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En väderprognos i fjällen fungerar kanske ett dygn fram. Sedan faller pålitligheten snabbt.

Allmänt gäller att när man åker till fjälls måste man räkna med allt från +20 grader till regn och eventuellt snö. Kanske till och med på samma dag. Oavsett prognos. Så:

 

- Snölås (=gamasjer på norsk)

- Överdragsbyxor som håller undan regn och vind (t.ex Gore TEX eller motsvarande)

- Värmebyxor som går att ta av och på snabbt (bra att ha vid rast, men inte nödvändigt)

- Värmejacka (dun eller primaloft eller likannde)

- Jacka som håller undan regn och vind

- Stilongs

- Långärmad undertröja (ull eller syntet)

- Shorts (om det blir varmt)

- Mössa

- Vantar/handskar (skall tåla regn och snö bra)

 

Ja, + övriga vanliga turkläder man normalt går i på tur. Varierar ju beroende på smak.

Exakt vad som kommer till användning på turen får ni se samma dag som ni skall upp, men jag skulle ha tagit med mössa+vantar + vind/regn kläder + i alla fall värmejacka i säcken helt oavsett hur vädret ser ut på morgonen.

 

Mat:

Jag skulle ha tagit med något frystorkat och garderat upp med torrfoder i form av lämpliga powerbars (snickers) och nötter. Se till att fylla på vatten och ha med tillräckligt med vatten. Det är massor av snö på fjället och räkna inte med att kunna fylla på vatten uppe på berget.

Det är bensinkök eller möjligen trangia som gäller för snösmältning och/eller matlagning. Trangia kommer nog att vilja ha korkunderlag så att inte snön kyler för mycket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Det blir en spennende tur, og tenk at vi skal få oppleve vinteren igjen nå i juni ;)

Noen som har vært på en slik tur før og vet om det er opptråkket løype opp til toppen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Det blir en spennende tur, og tenk at vi skal få oppleve vinteren igjen nå i juni ;)

Noen som har vært på en slik tur før og vet om det er opptråkket løype opp til toppen?

 

Ring til Spiterstulen og hør, da får du også høre siste førerapport og hvor mye snø som ligger igjen. Vil tro det fremdeles er i grenseland for om det er ski eller fjellsko som er best egnet.

 

Siden det enda er mye snø i fjellet kan det være lurt å ha med gps hvis dere ikke går i guidet gruppe. Da kan dere følge samme spor tilbake igjen om dere må snu pga tåke og whiteout (norgeskart på telefonen med offline kart kan være et alternativ).

 

Ellers pleier jeg alltid ha med meg vindsekk, dunjakke, vindvotter, lue og en fleecejakke i sekken på denne tiden. Går som regel i skallbukse og skalljakke så lenge det er snø, hvis ikke har jeg med regntett bukse og jakke i sekken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk igjen for svar. Skal sjekke om jeg finner et offline kart til iOS:) Tror jeg må ringe nedover, for prislistene på hjemmesiden var uforståelig, høve betyr pensjonspriser? Ser det er stor forskjell på de ulike prisene. Kunne også trengt en real makeover den hjemmesiden:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk igjen for svar. Skal sjekke om jeg finner et offline kart til iOS:) Tror jeg må ringe nedover, for prislistene på hjemmesiden var uforståelig, høve betyr pensjonspriser? Ser det er stor forskjell på de ulike prisene. Kunne også trengt en real makeover den hjemmesiden:)

 

Pensjonspriser betyr hvilke måltider du vil ha inkludert i oppholdet. Så vidt jeg vet er halvpensjon kun frokost, mens halvpensjon inkluderer frokost og middag, men sammensetningen kan nok variere fra sted til sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pensjonspriser betyr hvilke måltider du vil ha inkludert i oppholdet. Så vidt jeg vet er halvpensjon kun frokost, mens halvpensjon inkluderer frokost og middag, men sammensetningen kan nok variere fra sted til sted.

 

Halvpensjon = kun frokost; Helpensjon = frokost og middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen alle sprekinger. Da var vi hjemme etter en vellykket tur. Vi nådde desverre ikke toppen da gutten trakk seg etter 2240 moh. Men det var fantastisk vær og samtlige av oss ble solbrent. Så nå sliter jeg med solbrenthet og hoven ansikt

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.