Gå til innhold
  • Bli medlem

Har jeg for mange telt? Har jeg en lidelse?


Larsdx

Anbefalte innlegg

Jeg satt og tenkte på hvor mange telt jeg har nå. Har flere ganger forsøkt å selge noen av de, men ikke klart å kvitte meg med de. Ikke fordi ingen ville kjøpe, men fordi jeg kom på bedre (?) tanker. 

Disse har jeg liggende i boden, sortert etter alder på innkjøp.

Black Diamond Lighthouse (kjøpt av forumbruker 2011 eller 2012. Ante ikke hva jeg kjøpte, men det er et flott vintertelt for kortere turer med lett ryggsekk.)

 

post-9775-0-65493600-1433666462_thumb.jp

Helsport fjellduk (kjøpt vinter 2012, for overnttinger under åpen himmel i skog og mark). 

 

post-9775-0-87885300-1433666468_thumb.jp
 

Hilleberg Soulo (kjøpt sommeren 2012, før tur i Lomsdal-Visten. Ikke brukt så mye siden, kun fått en tur i marka.)

 

post-9775-0-79212900-1433666190_thumb.jp

Nanok Arxis Duo (kjøpt før vintertur i Rondane vinteren 2013)

 

post-9775-0-38575100-1433666168_thumb.jp

 

Tarptent notch (kjøpt brukt av en her på forumet, før lettpakketur over Hardangervidda sommeren 2013)

Golite Shangri-la 5 (kjøpt etter at jeg ble småbarnsfar sommeren 2014. Brukt med to 12-åringer på Marka24 samme år. Ikke brukt etter, kun slått opp i hagen til ære for en forumbruker.)

Scarp Tarptent 1 (kjøpt av forumbruker siden sykling har blitt en hovedinteresse og jeg gjerne vil kombinere dette med teltturer. Ikke testet.)

En psykolog ville muligens ha sett et mønster her. Jeg sitter nå og vurderer om jeg skal selge 2-3 av disse teltene. Men jeg har ikke lyst. Fra hvert av teltene har jeg gode minner, fra flotte turer og ikke minst mange planer om fremtidige turer

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og jeg har en bråte primuser, men føler ikke at jeg har noen lidelse av den grunn. Kun interesse for sånt, og da blir det jo slik. Så hvorfor ikke ha mange telt? Er bare glad for at jeg ikke samler på kanoer og kajakker, jeg. Og forresten så har jeg tre-fire telt selv også. Eneste problemet, om jeg skal nevne noe, er at det tar litt ekstra tid før jeg kommer meg avgårde på tur fordi jeg alltid sliter med å velge hvilken primus jeg skal ha med. ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noen lidelse, isåfall har jeg den også..

Jeg har 5, men mangler i alle fall 1, samme gjelder kokeapparater, har flere multifuel apparater, gassbrennere og bensinbrenner, men mangler 1.

Men alt er i bruk, ligger en uke i telt om sommeren, da er vi flere i en camp, da låner jeg kanskje bort et telt og vi bruker mine kokeapparater.

Så kommer vi til ski, jeg har brukt 7 forskjellige par i år, har noen nye jeg ikke rakk å bruke og mangler minst 1par.

De gærne har det godt!

Det betyr bare at jeg definitivt ikke bare sitter inne og ser på tv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er det store tre-firemannsteltet og hvor er lavvoen for 4-6 og den store lavoen?

Det er noen huller i samlingen her.

 

Golite Shangri-La 5 fungerer som lavo. Er til og med mulig å fyre med en superlett vedovn i teltet om man handler rett type utstyr (dyrt). 

3-4-manns telt sliter jeg med å rettferdiggjøre uten å ha noen å dra på vintertur med. Jeg kan kanskje ta med noen fantasivenner? 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at så lenge man bruker utstyret noen ganger for året, så er det greit.

Men jeg ville ikke beholdt telt kun for minner. Det er det du har bilder til.

Første og andre teltet jeg kjøpte for fjellturer har jeg solgt. Hadde flere gode minner i de, men det har blitt overført i form av jpeg-filer.

Jeg tror at man trenger mer eller mindre 4 telt hvis man er en veldig aktiv turgåer. Jeg har to for øyeblikket, og prøver å spare penger til et tredje.

Jeg tror også at man kan forsvare opp til 4 soveposer, 4 par ski, 4 brennere, 4 underlag osv ;)

Mye utstyr blir det uansett, og har man så mye, så er man om ikke annet skikkelig bitt av basillen, og man kan uten problem kalle seg en turnerd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke en lidelse; du har en lidenskap :)

 

Har jeg for mange soveposer?

 

1 yttertrekk for sovepose

2 lakenposer

2 sommersoveposer (eller var det 3?)

2 vintersoverposer

2 musucbags

 

Pleier mye å fryse om natta, så hvis jeg kler på meg musucbag innerst, etterfulgt av lakenpose, så sommerposene, så vintersoveposen, så ekstremvintersoveposen, så yttertrekk for sovepose rundt hele herligheten, blir det vel bra.

 

Da ender jeg vel opp som en lun vårrull, tenker jeg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke dette er en lidelse, selv om mine nærmeste er uenige. Når barna skal "drite" meg ut foran venner, spør de "hvor mange telt har du pappa" :)

Har et bitte-lite 1-manns fra Coleman, Hilleberg Nallo 3 GT, Hilleberg Rajd til bruk i sommer med vandrestavene mine.

Har også Helsport Nordmarka 2 tilfelle ungene eller noen andre ønsker å låne, hehe (jeg har brukt det selv også). Har også solgt 4 tidligere telt.

Så kommer selvfølgelig alle soveposene. 3 i dun til forskjellige årstider. Ditto i synt, fordi det kjøpte jeg først.

Liggeunderlag... samme der. Med og uten luft, med og uten dun, lett og tung :)

Brennere og fyringsmuligheter... plenty...

 

Fordelen med alt dette er at jeg kan bruke timesvis på å plukke det rette til de ulike turene jeg skal på. Jeg kan "skreddersy" utstyret til turen og værforholdene. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lider av det samme. har i løpet av de siste 3 åra eid.

 

Helsport:
Normarka 3 camp (har enda)

Storsylen 2+ (Har enda)
Ringstind superlett 1

Fjellheim superlett 3 camp

Kongsvold lavvo (har enda)

Fjellheimen xtrem 2 camp

 

Hilleberg:

Unna

Nallo 3 

Anjan 3

Allak (har enda)

Staika (har enda)

 

Begynner og skjønne hva jeg liker i telt, :D  neste på lista som skal kjøpes inn er Helsport Svea 4 Camp.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I "min verden" handler det vel om interesse, dette være seg telt, primuser eller liggeunderlag. Hvor mange enheter av diverse artikler man synes det er fornuftig å inneha må vel også være opp til hver enkelt.

 

Hva man faktisk trenger eller ha, det er gjerne noe helt annet.....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg registrerer at @Stig Erik Olsen , @famjsv og @tronn alle skriver at de har solgt telt de har hatt. 

Her ligger problemet mitt. Da jeg startet turlivet var jeg fri og frank og hadde en jobb som innebar fri hver 5. uke. Med andre ord masse tid til friluftsliv. Nå begrenser det seg. Om jeg får til en 3-4 dagers vintertur og en ukestur sommer/høst neste år, pluss 3-4 overnattinger med hele eller deler av familien skal jeg være meget godt fornøyd. Jeg har riktignok verdens mest fleksible jobb nå, men til gjengjeld er jeg konstant hjemsøkt av deadlinespøkelset.

 

Det er vanskelig å se for seg at jeg får brukt alle teltene. Men jeg får ikke til å selge de likevel. Hilleberg Soulo, for eksempel. Jeg har flere andre ettmannstelt. Sommerstid vil jeg sannsynligvis velge noe annet. Vinterstid også. Men det kan jo hende jeg skal på en fjelltur en høst i september og det er meldt skikkelig dårlig vær. Da er det et greit telt å ha. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg godt igjen her.

 

Jeg har kommet til det punktet at jeg måtte gå over hva jeg faktisk brukte og ikke. Det som var kjekt og ha men ikke ble brukt har enten blitt solgt eller gitt bort.

Hvis noen andre kan ha glede av utstyret jeg har, istedenfor at jeg har det liggende og kanskje blir brukt hvert 5 år, ja det er mye bedre tenker nå jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver gang jeg finner ut at jeg har for mye utstyr ( hva nå det enn måtte være.....) tenker jeg på dem som kjøper ny bil som taper seg mer i verdi på ett år, enn alt mitt utstyr koster tilsammen. Da føler jeg at jeg er ganske spartansk. :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to telt, et fjellreven foxlite kjøpt i 1999, 16år sia altså, og et hilleberg akto fra 2005, det er nye(!) teltet mitt. Begge fungerer utmerket, vel kunne luftinga ha vært bedre i foxliten, som er reservetelteltet mitt - men ett kilo tyngre enn akto. Dog noe bedre plass da. Vintern holder det med en presenning kjøpt for under 100lappen i skauen. Det folk nå kaller tarp er for dyrt og "tungt" ift presenning som er lettere og ikke er så farlig om gnister ødelegger. Får etterhvert kjøpe meg et solid vinterfjelltelt. Et lett sommertelt med ok plass og et godt vintertelt med god plass på vinteren bør holde. Familieliv gjør nok teltvalga noe mer omfattende, men jeg er heldigvis singel ;-)

Nordhauk er inne på noe, vi har mye penger mellom henda - kanskje for mye(?) - har man ikke så god råd kan man ikke kjøpe telt i eninga og man setter kanskje større pris på det utstyret man har fordi det ikke er noen selvfølge å stadig kjøpe noe nytt. I et miljøperspektiv ift forbruk så er det betenkelig med det utstyrsjaget mange har, den enkleste innsatsen en sjøl kan gjøre for miljøet er å ikke kjøpe noe til stadighet - noe mer nytt som stadig må produseres. Tom penger kan en sjøl spare på å redusere kjøpetrangen sin. Det var moraliseringa fra meg i natt (sålangt iallefall;-))

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.