Gå til innhold
  • Bli medlem

Har jeg for mange telt? Har jeg en lidelse?


Larsdx

Anbefalte innlegg

Annonse

Har flere telt selv, men et til forskjellig bruk.

2 manns UL telt til sommerbruk, 2 manns helårs, lavvulight når det er flere enn meg på tur, 3 manns ekspedisjonstelt.

Det jeg god er lite på er ekspedisjoner så mulig jeg burde solgt det teltet.

Men enn annen tanke jeg da har er "hvor mye får jeg for det, det er jo noen år gammelt". Blir det småbeløp så kan jeg likegodt ha det.

Men har jeg noe nytt jeg ikke trenger så selger jeg det så kjapt som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja. Hvis Scarp funker er nok Lighthouse og Notch de som føles mest overflødige. Kanskje Nanok også. Soulo er så ekstremt solid og bra at det er vanskelig å se for seg å selge det

 

Også jeg som halvveis var på gli for å kjøpe det Soulo-teltet ditt :)

 

Men nå har jeg et Kaitum på vei da, så får vel prøve å klare meg med det som altmulig-telt foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at alle som klager på forbruket mitt bor innenfor ring 3 og bruker sykkel og kollektivtransport, ikke bil.

Må man bo innenfor Ring 3 for å uttale seg i tråden? Du lurer jo på om du har for mange telt, noen svar du ikke nødvendigvis er enig i må jo komme når du stiller dette spørsmålet. Du ser under brukernavnet mitt hvor jeg kommer fra. Du følte deg kanskje truffet, men jeg uttalte meg generellt - skulle jeg ha kritisert deg direkte hadde jeg sitert deg.

Ps.: Jeg har en terrengsykkel kjøpt for konfirmadjonspenger i 1991 som funker som eff fortsatt, trenger ikke ny :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En psykolog ville muligens ha sett et mønster her. 

 

Trenger ikke kaste bort penger du kan kjøpe ett nytt telt for, på psykolog.

 

Madamen (lege, jobber med alderspsyk) har allerede bekreftet at det er en lidelse, dog etter observasjoner og diagnosering av meg som bare har 5 telt. 

Unngikk med nød innleggelse etter at jeg solgte ett telt nylig siden jeg kom over ett godt tilbud for noen måneder siden og dermed hadde 6 telt en kort stund.

 

Jeg setter pris på at du la inn dette innlegget, da jeg vil bruke det aktivt i prosessen med å overbevise madamen om at det er helt normalt å ha 4 til 5 packs av hver ting i friluftsutstyrssamlingen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg riktignok ikke mere enn 3 telt, og 1 køye. Men her går gubben å maser om x antall kniver (viktig å ha en til hvert sitt bruk vett! :P ) og alt mange fiskestenger og sluker (slukene unnskylder jeg med meg at de forsvinner jo som regel etterhvert, men stengene er han litt sur på, og spør om jeg virkelig trenger :P )  For å ikke nevne at noen mener jeg er sprø når det kommer til hunder å, men liksom; 3 hunder er da normalt det    :angel:

 

Så jeg tenker som så at alle har en hobby, om noen velger å legge penger i telt, tv, biler osv, får da være opp til hver enkelt syns jeg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden av diskusjonen om mange telt (Jeg har bare 4), så passer det muligens å minne om han som sa at han hadde brukt 90% av formuen på biler, kvinner og drikke. Resten hadde han sløst bort...

 

En sunn holdning.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man bo innenfor Ring 3 for å uttale seg i tråden? Du lurer jo på om du har for mange telt, noen svar du ikke nødvendigvis er enig i må jo komme når du stiller dette spørsmålet. Du ser under brukernavnet mitt hvor jeg kommer fra. Du følte deg kanskje truffet, men jeg uttalte meg generellt - skulle jeg ha kritisert deg direkte hadde jeg sitert deg.

Ps.: Jeg har en terrengsykkel kjøpt for konfirmadjonspenger i 1991 som funker som eff fortsatt, trenger ikke ny :-)

 

Poenget var bare at hvor du bor og hva slags transport du bruker i hverdagen har sinnsykt mye mer å si for miljøavtrykk enn hvor mange telt du eier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ja, jeg har for mange telt. Rett og slett fordi det er mer jobb å vedlikeholde, sjekke jevnlig etc. Telt bør jo helst slås opp og luftes litt med jevne mellomrom i perioder de ikke blir brukt. Jeg kunne tenkt meg å kutte ned til tre telt+bytte fjellduken med en litt større og mer familievennlig tarp. Den mest radikale løsningen blir nok å selge/gi bort alt unntatt Scarp Tarptent 1, Soulo og Golite. Eneste er at jeg da ikke har noe skikkelig vintertelt. Både Scarp og Soulo tåler nok det meste av vær, men begge blir for små til at man trygt kan fyre primus inne i teltet. Kanskje bør jeg kvitte meg med Soulo også og kjøpe et dedikert vintertelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget var bare at hvor du bor og hva slags transport du bruker i hverdagen har sinnsykt mye mer å si for miljøavtrykk enn hvor mange telt du eier.

Det er nok ikke helt feil det du sier der, men alle kan ikke bo innenfor Ring 3. Det er vanskelig om ikke umulig (for alle) å leve helt uavhengig av forbrukssamfunnet, men heller redusere det øvrige forbruket der en kan redusere det fordi det er det enkleste vi kan gjøre for miljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Larsdx, jag tror inte det handlar om någon lidelse, men prioriteringar och lidenskap. Troligt att du kommer över spärren att behålla alla tält så småningom.

Jag har arbetat som skidinstruktör i många vintrar och hade som mest 8 par slalomskidor, 3 snowboards och ett par telemarkskidor och tyckte att jag inte klarade mig utan något av dessa. Nu blir det bara 2-3 veckor per år för tillfället och jag har sålt bort en del, nu är det bara 3 par slalom och en snowboard kvar, men det tog ett par år innan jag började sälja av..

Tält har jag 4 stycken och lika många tarpar, det är väl helt normalt för någon som är passionerat upptagen av friluftsliv.

Så bor jag innanför ring 3 och åker kollektivt eller går, så då är det lov! ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@LightDan Ja, fire telt er normalt. Fire tarper er kanskje litt mye? :D

Jeg er redd for at om jeg selger notch kommer jeg bare til å kjøpe et nytt lettvektstelt. Og jeg har veldig lyst til å teste lettpakking i Lomsdal-Visten neste sommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at alle som klager på forbruket mitt bor innenfor ring 3 og bruker sykkel og kollektivtransport, ikke bil.

Eg er ikkje heilt sikker på kva denne 'ring 3' er, men eg har godt under 3km til snaufjell, under 1km også. Så dersom det har med avstand frå snaufjellet å gjera, bur eg innanfor ring 1. Men den kortaste vegen er bratt, så når eg skal på fjelltur tar eg gjerne bilen og køyrer til eit meir høveleg utgangspunkt. Så sjølv om eg syklar til jobb, brukar eg oftast bil til fjells, sjølv om eg bur godt innanfor ring 3. Så i praksis kan ein seie at eg bur eit stykke utanfor. Når det kjem til miljøavtrykk, trur eg at ein kjem godt ut av det dersom skapet fullt av utstyr gjer at ein brukar feriane sine i nærområdet i forhold til dei som brukar feriane sine til lange flyturar. Men det var jo du sjølv som stillte spørsmålet, og då bør du vera forberedt på å få svar.

Men ja, jeg har for mange telt. Rett og slett fordi det er mer jobb å vedlikeholde, sjekke jevnlig etc. Telt bør jo helst slås opp og luftes litt med jevne mellomrom i perioder de ikke blir brukt.

Dersom det er slik at du føler det er plagsomt med så mange telt, høyrest det ut som ein lidelse, men dette er det bare du sjølv som kan svare på. Eg har forresten ingen dårlege erfaringar med langtidslagring av telt. Men ei viktig forutsetning er sjølvsagt at det er ordentleg tørt før det vert pakka ned. Eg har sjølv to telt som har havna i skapet for godt. Det gamle 'heilårsteltet' som fortsatt kan vera aktuelt å bruke dersom eg skal på vintertur utan pulk. Og så har eg eit havarert Shangrila som eg har ein liten plan om å kopiere i sterkare stoff før orginalen ender i søpla.

Sjølv reknar eg 3 telt som det riktige antalet. 1 vintertelt, 1 vår/hausttelt og 1 lett sumartelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes diskusjonen er fin, jeg. Det at man har litt ulike meninger er bare som det skal være på et debattforum. :)

En ting er hvor mange telt man har (evt skipar, fluestenger, soveposer, kameraer osv), en annen ting er hvor mye det er i bruk. Jeg har venner og familie som låner av meg når de trenger det. Særlig lavvoen har vært mye rundtomkring uten meg inni.

Er enig i at det er relevant å se på sitt totale forbruk når man diskuterer dette. Bilkjøring, sydenturer, unødvendige flyreiser, oppussing av hus som ikke trenger det osv.. I en sånn sammenheng er et ekstra telt eller to ikke så mye.

Hilsen syklist innenfor Ring 3 (som allikevel har bil til turbruk).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er hvor mange telt man har (evt skipar, fluestenger, soveposer, kameraer osv), en annen ting er hvor mye det er i bruk.

Det er litt forskjellige ting dette. Ski og andre forbruksvarer ser eg bare som ein fordel å alltid ha litt meir enn eg har bruk for. Ved å kjøpe når det er tilbod, treng eg ikkje kjøpe til full pris når behovet dukkar opp, og eg kan tyne litt ekstra livstid ut av utstyret ved å bruke det gamle utslitte til uvand bruk og spare det nyaste. Telt reknar eg derimot at skal halde i lang tid¹, og då har eg mindre att for å ha fleire enn naudsynt, men årstidene sett så ulike krav at eg likevel må ha fleire telt til ulik bruk.

¹Vinterteltet og vår-/haustteltet håpar eg at skal vera i rimeleg god stand når arvingane skal rydde opp etter meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjølv reknar eg 3 telt som det riktige antalet. 1 vintertelt, 1 vår/hausttelt og 1 lett sumartelt.

 

Jeg er egentlig enig i dette. Pluss et familietelt i mitt tilfelle. Altså enten beholde Scarp notch eller Scarp Tarptent, Soulo og Nanok Arxcis + Golite Shangri-la 5. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fire Hilleberg, et Helsport og et ukjent tremannstelt her. Solgte et Hilleberg Jannu for et par år siden. Et knallbra telt som ble brukt for lite. De andre bortsett fra det anonyme bruker jeg jevnlig. Det er bare ett av de som er overflødig, Hilleberg Staika men det har jeg svidd hull i bunnduken (som er reparert nå) på så det er vanskelig å få en brukbar pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.