Gå til innhold
  • Bli medlem

Inngang til setesdalsheiene


Henrik

Anbefalte innlegg

Mulig det blir noen dager i Setesdalsheiene om halvannen uke et par-tre dager. Så er spørsmålet om hvor jeg skal gå inn fra. Jeg tenker å komme veien fra Tjønndalen. Noen som vet om veien inn dit er holdbar nok til å kjøre på? @Dag G - Evje ?

 

Og om det er noen som har noen forslag til steder som er verdt å gå innom, sier jeg også ja takk til dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er litt usikker på hva du mener når du skriver "kjøre på". Hvis du tenker å gå fra Langeid og inn til hytta Tjønndalen, så går det kun en traktorvei dit. Ellers i Setesdal Vesthei er det enda mye snø, men det vet du sikkert :)

Gaukhei er jo veldig koselig, selv om den ikke er betjent lenger. Det går jo an å gå Tjønndalen-Gaukhei-Øyuvsbu-Tjønndalen for eksempel :) Så får du se de høye brøytekantene over Brokke-Suleskard om du vil!

 

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på hva du mener når du skriver "kjøre på". Hvis du tenker å gå fra Langeid og inn til hytta Tjønndalen, så går det kun en traktorvei dit. Ellers i Setesdal Vesthei er det enda mye snø, men det vet du sikkert :)

Gaukhei er jo veldig koselig, selv om den ikke er betjent lenger. Det går jo an å gå Tjønndalen-Gaukhei-Øyuvsbu-Tjønndalen for eksempel :) Så får du se de høye brøytekantene over Brokke-Suleskard om du vil!

 

God tur!

 

Traktorveien går hele veien fra Langeid? Den er ikke kjørbar med vanlig bil?

 

Det med snømengdene visste jeg sånn delvis, men er det umulig å gå på beina der nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg vært der i år, men etter hva jeg kan skjønne må du belage deg på å møte snø i dette område og at ski er det beste alternativet vestover fra Tjønndalen nå @Henrik . Den veien har jeg forøvrig ikke kjennskap til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke gått akkurat den spesifikke veien selv, men har kjørt forbi der mange ganger, og jeg kan ikke tro at den er kjørbar med bil. dersom du leser på ut.no står det også at det er en "kjerrevei".

 

Når det gjelder snø, så er jo ingenting umulig, men jeg ville aldri ha gått på beina der nå. Smeltinga er ikke ordentlig i gang enda pga det store snøfallet som har vært i år, og kommer du lenger inn enn Tjønndalen, er det nok godt med snø enda. Jeg ville tatt med truger eller ski i så fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg planlegger skitur i området etter eksamen, neste uke. Dog noe lengre nord enn Tjønndalen.

Langeid - Tjønndalen er en gåtur, som opplyst over. Og du kan sikkert gå et lite stykke før du treffer snøen, men jeg hadde ikke basert meg på fottur der enda.

Enklest mulig ankomst til Setesdalsheiene er via Brokke - Suleskard veien. Den åpnet rett etter pinse, med 9m brøytekanter her og der.

http://www.fvn.no/lokalt/trafikk/Suleskardveien-kan-bli-apnet-onsdag-2825745.html

En annen fin plass å starte fra er Berg i Valle. Mot Stavskarhytta. Eller fra Evardalen. Men som sagt fortsatt med ski.

(Jeg liker meg best nord for veien)

Generelt kan det tenkes at snøforholdene er like som vest på Hardangervidda. Så sant en ikke er er helt sør i Setesdalheiene. Fra Bortelid kan du gå et stykke oppover, men vet ikke hvor langt enda.

Austheia er mer snøfattig. Her er det mulig gå på tur uten ski. En fin tur her er å kjøre inn til Åraksbø og gå sørover og ned i Årdalen. Men da snakker vi skogsterreng.

Innkvarterte en tysker som går Norge på langs, for 2 dager siden. Han gikk uten ski og måtte velge vekk setesdalsheiene og gå austheia istedet. Jeg tror han er uheldig med med tidspunktet han har valgt å gå (uten ski), da han må gå mye østover, for å unngå snøen. Hadde han derimot gått med ski, hadde han vært utrolig heldig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg i det du skriver Fenriken! En fin inngangsport er fra Brokke-Suleskard eller Berg!

 

Jeg har gått litt i Austheiene nå i mai og det er snøfritt opptil Granbustøyl i alle fall. Nordover kan det nok være enkelte partier med snø hvor man går gjennom. Men det er koselig å gå her også! Bare vær klar over at det er ganske mye myr og blaute partier. Jeg var glad jeg kunne tørke skoa sånn halvveis på hytte i alle fall ;)

 

Hvis du skal gå i Austheiene er det vel så greit å komme inn fra Åmli-sida :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg i det du skriver Fenriken! En fin inngangsport er fra Brokke-Suleskard eller Berg!

 

Jeg har gått litt i Austheiene nå i mai og det er snøfritt opptil Granbustøyl i alle fall. Nordover kan det nok være enkelte partier med snø hvor man går gjennom. Men det er koselig å gå her også! Bare vær klar over at det er ganske mye myr og blaute partier. Jeg var glad jeg kunne tørke skoa sånn halvveis på hytte i alle fall ;)

 

Hvis du skal gå i Austheiene er det vel så greit å komme inn fra Åmli-sida :)

Haha. Kan tenke myrene er våte nå ja. Ikke akkurat få av dem i området heller. Synes litt synd på han tyskeren, som jeg har en anelse om at forventet litt mer sommer, enn hva tilfellet er foreløpig.

Enig at Åmli siden er beste startsteder for Austheia. På impulsturer er jeg veldig glad i å ta utgangspunkt fra Tovdal. Det er vel min favorittplass i lavlandet, spesielt Årdalen og heiene omkring der. Mye fin fisk å få i enkelte vann mellom Årdalen og DNT-stien også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha. Kan tenke myrene er våte nå ja. Ikke akkurat få av dem i området heller. Synes litt synd på han tyskeren, som jeg har en anelse om at forventet litt mer sommer, enn hva tilfellet er foreløpig.

Enig at Åmli siden er beste startsteder for Austheia. På impulsturer er jeg veldig glad i å ta utgangspunkt fra Tovdal. Det er vel min favorittplass i lavlandet, spesielt Årdalen og heiene omkring der. Mye fin fisk å få i enkelte vann mellom Årdalen og DNT-stien også.

 

Ja, det er ikke få myrer!

 

Tyskeren kunne jo kosta på seg en telefon for å sjekke forholdene før han dro da.. Selv om det sikkert ikke alltid er like lett å finne ut av alt :)

 

Jeg har hørt at det skal være godt fiske, ja! Men har du fiskekort, eller bare fisker du? Prøvde å spørre meg litt fram på DNT-kontoret i Arendal, men da virka det som at det ikke var så enkelt å få tak i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang vann øst for Årdalen, er det vel noen lokale grunneiere som drifter. Jeg snakket med han som eier gården på Dale, innerst i Tovdal. Han ga meg tillatelse og fine tips om vann å fiske i. Selve "Årdalselva" er dårlig, med veldig liten fisk.

Hvis du lurer på noe ang fiskekort i aust og vest Agder, så er Stein Grønnberg på Grønnberg sport i kr.sand mannen å kontakte. Han vet "alt"!

Legger ved ett bilde av ei 1,2kgs røye, tatt i området :)

post-11141-0-39412200-1433685185_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang vann øst for Årdalen, er det vel noen lokale grunneiere som drifter. Jeg snakket med han som eier gården på Dale, innerst i Tovdal. Han ga meg tillatelse og fine tips om vann å fiske i. Selve "Årdalselva" er dårlig, med veldig liten fisk.

Hvis du lurer på noe ang fiskekort i aust og vest Agder, så er Stein Grønnberg på Grønnberg sport i kr.sand mannen å kontakte. Han vet "alt"!

Legger ved ett bilde av ei 1,2kgs røye, tatt i området :)

 

Tusen takk for tips! Det hjalp meg en god del faktisk siden jeg har lurt veldig på hvordan jeg skulle gjøre det. Det så jo ikke lite fristende ut å prøve lykken heller :) Hvis den smaker like godt som den ser ut, tror jeg både hund og eier skal glede seg ekstra til turen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innkvarterte en tysker som går Norge på langs, for 2 dager siden. Han gikk uten ski og måtte velge vekk setesdalsheiene og gå austheia istedet. 

 

Setesdalsheiene består av Setesdal Vesthei og Setesdal Austhei..  :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setesdalsheiene består av Setesdal Vesthei og Setesdal Austhei..   :)

 

Helt sant.

 

Men i daglig omtale, sier jeg det som jeg skrev over. Sikkert en uvane.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine greier det her, setter pris på tilbakemeldingene :) Det blir nok isåfall austheiene ser det ut som. På sånn ca hvilken tid på året pleier det å være brukbart å gå til fots i setesdalsheiene, der det nå er snø?

 

@Fenriken Får man ikke kjøpt fiskekort på butikkene i nærområdet da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine greier det her, setter pris på tilbakemeldingene :) Det blir nok isåfall austheiene ser det ut som. På sånn ca hvilken tid på året pleier det å være brukbart å gå til fots i setesdalsheiene, der det nå er snø?

 

@Fenriken Får man ikke kjøpt fiskekort på butikkene i nærområdet da?

 

Det pleier å være relativt greit nå allerede, men pga det store snøfallet og sen smelting, er det veldig seint i år. For å være helt sikker, bør man kanskje vente til midten av juni-begynnelsen av juli.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste nærbutikker selger fiskekort, for de fleste lokale områdene. Men her og der, er dette litt kronglete.  Skulle du være usiikker så ta kontakt med Grønnberg. http://www.gronbergsport.no/storefront.php

 

Tid for fotturer varierer. Ifjor hadde jeg siste skituren inn fra Evardalen 15 juni (tror jeg det var) og med litt godvilje og uten å krysse elver, kunne en sikkert gått på ski etter dette også.. 

 

Men i år blir det jo senere. 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører forbi Langeid i morgen. Regner med snøen ligger ganske høy inne på heia.

Skal på skitur fra Suleskardvegen og nordover. Snøsmeltingen i høyereliggende Setesdalsheiene har nesten ikke startet enda.

 

Hei @Dag G -Evje

Hvordan så elvene og vannene ut? Håhellervannet? Rosskrepp? 

Reiser oppover idag og lurte på om jeg skulle pakke ved fiskestanga i pulken :D Tenker at noen av osene må det være mulig å fiske litt i? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.