Gå til innhold
  • Bli medlem

Gass, bare engangsbruk? Hva med rødsprit?


Hello

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en gassboks til primus som det står "kun til engangsbruk" på? Stemmer det? Jeg har sett andre bruke den boksen flere ganger, så jeg syns det var ganske rart? Det er en Coleman boks på 220 gram. Vil det virkelig ikke brenne mer enn "en gang", eller være farlig? 

Noen som forresten har noen tanker om gass kontra rødsprit? :) Ikke om det er til engangsbruk, men om det kun er smakssak mellom disse, eller om en av de er "best"? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At gassboksen kun er til engangsbruk vil ikke ha noen betydning for deg. Det betyr bare at den ikke kan fylles med ny gass når den er tom. (Men det forsto du sikkert.)

Gass eller rødsprit blir ofte et spørsmål om kapasitet på brenneren. Hvis du skal smelte snø til matlaging så vil de fleste rødspritbrennerne være for små til at du klarer deg med en fylling. Hvis du må fylle på mer rødsprit så må du først forsikre deg om at brenneren er slukket og så må du vente til den er kald. Fyller du rødsprit på en varm brenner så kan du risikere en dampsky over brenneren som kan eksplodere i ansiktet på deg når du tenner en lighter eller fyrstikk.

Med gass så har du en beholder som kan transporteres uten problemer, mens en flaske rødsprit lett kan lekke ut sprit i sekken eller f.eks. velte når du skal fylle på brenneren. Har du en gassbrenner med forvarming så kan du brenne gass hele året uten problemer, uten søl og uten problemer med at brenneren går tom og slukker. 

Men selvfølgelig må du ha nok gass i beholderen. Hvis ikke så bør du kanskje ha med en ekstra liten boks i tilfelle du skulle gå tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gass er enkelt og greit å bruk, god effekt på brenner. Med rødsprit tar det mye lengre tid. Fordel med rødsprit er at den fungerer i kulde, selv om det tar enda lengre tid.

Ulempe med gass er at det virker dårlig når det blir kaldt. I tillegg så er det ikke så lett å vurdere hvor mye som er igjen i boks til enhver tid.

Skal du ha noe som fungerer bra hele året så kjøp en multifuel og kjør på bensin el. parafin. Også mye enklere å se hvor mye som er igjen, samt etterfylle flaska. Ulempen er at det koster litt mer og veier litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for raske svar, dere :) Det var jo veldig greit og nyttig. Hadde ikke tenkt å fylle den på på nytt, nei, men greit å være helt sikker, hehe. Vet dere omtrent hvor lenge/hvor mye som brukes? 100 gram per 20 minutter eller noe sånt, eller? Veier dere bare boksen før og etter tur da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gasbox för engångsbruk används till gasen är slut och ska sedan kasseras, i motsats till för exempel oxygenflaskor som töms, fylls på med nytt surstoff och töms igen. Det spelar ingen roll hur många kokningar/matlagningar du gör från att boxen är full tills du tömt den.

Om gas eller sprit (eller ett annat bränsle) är bäst beror på vad du har för behov.

Gas är enkel att hantera, ger snabba uppkok, man kan ställa in temperaturen på lågan och (i Norge i alla fall) finns gasboxar att köpa "överallt".

Gas är också bökigt att använda när det är kallt, boxen är tung (metallvikten alltså), gas är dyrt och de lättaste brännarna och kastrullerna med värmeväxlare är tyngre än de lättaste spritbrännarna och kastruller utan värmeväxlare.

Sprit är enkelt att packa med exakt mängd som behövs (förutsatt att man vet hur mycket bränsle som går åt till varje kokning), på korta turer blir sprit (ofta) lättare i packningen, sprit brinner tyst, enklare att hantera kalla dagar och spritbrännare innehåller stort sett inget som kan gå sönder.

Sprit värmer också maten/vattnet långsamt, det är fler som bränner sig allvarligt med sprit (grunnet dålig hantering), samma antal gram sprit innehåller ungefär halva mängden energi jämfört med gas, sprit som läcker ut i ryggsäcken luktar, sölar ner och är inte minst brandfarligt.

Detta är några av för- och nackdelarna med respektive bränsle, så som vanligt i livet är det behoven som avgör vad som är bäst.

Jag använder omväxlande gas, sprit och bensinbrännare beroende på var, när och hur jag ska ut på tur, ambitioner vid matlagning, om jag går solo eller i grupp, syfte och mål med turen och mycket annat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for raske svar, dere :) Det var jo veldig greit og nyttig. Hadde ikke tenkt å fylle den på på nytt, nei, men greit å være helt sikker, hehe. Vet dere omtrent hvor lenge/hvor mye som brukes? 100 gram per 20 minutter eller noe sånt, eller? Veier dere bare boksen før og etter tur da?

Det brukar anges hur länge en brännare håller igång med en viss mängd bränsle, det skiljer från brännare till brännare, men vanligt är runt en timme med en 220-250 g box, så runt 20-25 minuter med 100 g är nog vanligt, ja.

Att väga boxen full är ett bra sätt att kunna kontrollera mängden bränsle som är kvar.

Här finns ju ytterligare ett dilemma med gas, antingen får man bära med sig en extra box när man vill göra slut på bränslet, eller så får man en mängd kvartsfulla gasboxar efter ett tag. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

jeg regner 4 persondøgn per 220gr boks om du har mulighet for bål etc til kvelds (kaffekoking og middagslaging).

Skal absolutt alt være gassfyrt ville jeg regnet 3 persondøgn per 220gr boks, dvs ca 70 gram per dag per person. 

Men dette varierer mye, spesiellt om du skal steike kjøtt eller lage mye kaffe.

 

Se her for detaljerte tester, de ligger noe lavere enn meg:  

http://www.idetfri.no/2011/09/19/gassforbruk/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for raske svar, dere :) Det var jo veldig greit og nyttig. Hadde ikke tenkt å fylle den på på nytt, nei, men greit å være helt sikker, hehe. Vet dere omtrent hvor lenge/hvor mye som brukes? 100 gram per 20 minutter eller noe sånt, eller? Veier dere bare boksen før og etter tur da?

 

En 100 gram - boks kan holde ganske lenge. Med et vanlig gassbluss tror jeg det heller er snakk om 45 minutter enn 20 minutter på høy effekt. Tips: Hvis du vil finne ut hvor mye gass du bruker for eksempel til å koke opp en halvliter vann, kan du måle boksen før og etter. Etter en tur pleier (prøver) jeg å skrive på boksen hvor mye den veier. Da er det enkelt å holde oversikt (for jeg kan love deg at du vil få en liten samling bokser etter hvert :D ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stor 450 grams boks holdt for 7 døgn i fjor sommer i alle fall. Da hadde jeg ett kaffekok over bål på hele turen mens resten av varme drikker og mat gikk på gass. (Jeg drikker til dels veldig mye kaffe) Hadde en ekstra 220grams i sekken som backup men den ble det ikke bruk for.
Sent i høst svidde jeg av en 450 grams boks på halve tiden men da ble det også fyrt en liten time for varmen sin del i teltet på kveldene og litt på mårran til jeg fikk på meg klærne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Gammel tråd men.  På gassbeholeren så stor det hvor mye selve boksen veier. og hvor mye gassen veier. Da setter man enkelt beholderen på vekta og trekker fra vekten av beholderen. så får man hvor mye gass som er igjen.

Ser også flere i usa fyller slike små gassbeholdere som jetboil. med større gassbeholdere fra biltema. det finnes en adapter man bruker for og gjøre dette.

Har også sette en film hvor en har laget et skikkelig oppsett hvor han bruker slike store 10kg gassbeholdere for og fylle de små. Om det er trykt vet ikke jeg. men det virket. og

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fylling av engangsbeholdere er jeg ganske sikker på at ikke er tillat. Men jeg liker ideen! Om det er helt trygt er en annen ting :) 

Fant overgangen:

http://www.ebay.com/itm/Gas-Refill-Adapter-Outdoor-Camping-Stove-Cylinder-Burner-Inflate-Butane-Canister/272628797304?_trksid=p2047675.c100005.m1851&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D2%26asc%3D40130%26meid%3Da0defad1a4c04963b33f7824895349f3%26pid%3D100005%26rk%3D4%26rkt%3D6%26sd%3D192116588189

Å her er adapteren som gjør at du kan bruke refill flasker til brennere. (til brennere som ikke monteres på selve gassflasken)

http://www.ebay.com/itm/Picnic-Burner-Cartridge-Gas-Fuel-Canister-Stove-Cans-Adapter-Converter-Head-EF/272487352712?_trksid=p2047675.c100005.m1851&_trkparms=aid%3D2220072%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D2%26asc%3D40130%26meid%3D83c3036e29b048e982504b557a9fb903%26pid%3D100005%26rk%3D1%26rkt%3D6%26sd%3D272427079616

Mulig jeg må forske litt mere, noen andre her som har gjort noen erfaringer rundt dette? Å kunne bruke de høye slanke gass refill flaskene er jo litt fristenede...

Endret av Tor-Erik-L-77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, ost said:

Denne linken viser et adapter som visstnok skal la deg fylle mellom brukte bokser. 

Det er jo også genialt da. Har liggende en haug med bokser som inneholder skvetter :) 

http://www.ebay.com/itm/G-WORKS-NEW-GAS-SAVER-R1-CARTRIDGE-EXCHANGER-Made-by-Super-Duralumin-/262864731378?hash=item3d33f57cf2:g:0OAAAOSwr81UTld5

Ser ut som de ligger mellom 200-300 på ebay med gratis frakt så det er jo innenfor ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har allerede bestilt og venter på den adapteren.   når du kjøper isobutan/propan beholdere 450g beholder til 35kroner så begynner det og bli billig.   er utrolig greit med de små på korte turer. de pakkes inn i selve jetboil systemet. 

Endret av RElling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.