Gå til innhold
  • Bli medlem

UL soverpose


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har idag en Mammuth kompakt 3sesongs pose som veier 1,5kg og fungerer egentlig yppelig til mitt bruk. Derimot nå i forbindelse med marka24 jeg skal være med på, tenkte jeg kanskje å kjøpe meg en lettere en. Gjerne dun.

 

Har sett litt på Mammuth Sphere UL Summer (400g) og ser at denne har en komfort på 10grader. Bør jeg generelt bruke lakenpose i en slik en? Bruker dere alltid lakenpose? Har hørt at om man ligger uten noe som helst på kroppen skal det vist danne ett fettlag inni soveposen som ødelegger varmeisolasjonen. Stemmer det?

 

Har dere forslag til andre lette soveposer type 400-800g og maks 4000kr? Aller helst norske butikker eller norske nettbutikker da jeg trenger den rimelig kjapt.

 

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Se etter Western Mountaineering poser i "Lite" serien, disse posene gir mye varme med liten vekt. En WM Highlite går ned til 0° og veier 460g i 183 lengde. Kvaliteten på WM er superb.

Koster sek 2595,- hos outnorth.se kjenner du noen i Sverige så kan kanskje de kjøpe den for deg. Koster nok dessverre mer her hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal også ha en ny sommerpose. Har egentlig bestemt meg for koteka 290 (dog fra tsjekkia). Men hvis den WM-posen er like bra, så er det bedre å støtte det norske markedet  :D

 

Beklager på forhånd hvis jeg tar over for TS. 

Endret av steingrd
Nettbutikkprat fjernet fra tråden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS. Hvorfor trenger du en lettere en til Marka24? Der går du i opp til 24 timer. Behovet for sovepose er der bare hvis laget ditt skal gå en kort tur og sove natten igjennom, og da holder den posen du har i massevis.

Jeg har ikke sett pakklistekravene for i år, men tidligere var det nok med en pose i laget. Det har også tidligere vært nok med en sølvaluminiumspose på 60 gram.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sphere er ganske smale soveposer så er du litt røslig ville jeg hvertfall testet en først. Jeg prøvde en Sphere Spring og den var for smal for meg. Jeg kjøpte en MH Phantom 32 Long. Fikk den ganske rimelig.

En annen ting er at jeg selv ville valgt lavere temp grense enn 10+. Har an annen lett syntpose som tåler har komf på 12 grader. Selv midtsommers i marka kan den føles kjølig. Ved vann blir det ofte litt rå luft på kveld og natt, har du vært mye i sola så fryser man gjerne også lettere. Skulle jeg først kjøpe en slik pose ville jeg siktet på komftemp på rundt 0 grader.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sålangt bare positive ting å si om WM posene min (fikk de "relativt" billige på 50% salg, så kan i utgangspunktet ikke klage på prisen :) )

 

WM Summerlite

-Baffels hele veien rundt, så om det er varmt, rister du på posen slik at du fordeler mesteparten av dunet slik at det kommer på undersiden av deg. Om det er kaldt rister/fordeler du dunet slik at det havner på oversiden.   Genialt.

- Posen komprimeres veldig godt.

- Temperature ratingen stemmer (ihverfall for min del) ikke helt. Men det er ikke en negativ ting, for jeg kan faktisk bruke posen noen grader under temperaturratingen uten å ta i bruk dunjakke, liner, eller lignende. (bruker dog STS sin reactor liner fordi den er behagelig og at jeg kan åle meg ut av posen iløpet av natta uten å fryse.)  

 

WM Versalite

- I utgangspunktet en 3-sesongs pose -  jeg fikk prøvd den nå i vinter når temperaturen var rundt 10 minus. (åpen himmel på verandaen hjemme), så for min del er den en vinterpose, der jeg kan bruke summerliten itillegg når temperaturene dropper under 15 minus.

 

Det jeg finner som to av de største fordelene med WM posene er at de er romslige og at de kommer i forskjellige lengder slik at man kan få en pose som passer godt.

 

Hos XCSports kan du finne forhandlere av WM poser - http://www.xcsports.com/forhandlere/

 

 

Siden du trenger pose raskt, så utelukker det nok roberts.pl ,  men det finnes flere produsenter av lette dunposer, cumulus, sir joseph, ajungilak, der de fleste er å få kjøpt i Oslo området.  (Har sett at her på forumet så er det mest brukte argumentet for å kjøpe disse merkene fremfor WM, at prisen er litt høyere, så det blir litt opp til deg hva du har råd til/hvor mye du har lyst til å betale for en pose)

 

 

Lykke til på Marka24 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange gode innspill :D

 

borgern: Smale bredden var jeg ikke klar over, men er ikke røslig så det hadde ikke vært noe problem. Hvis jeg feks bruker en lakenpose som varmer 5grader, kan man si at posen går ned i 5plussgrader da? Og om man itillegg bruker superundertøy, kanskje 0? 

 

Walle: Jeg må innrømme at de soveposene lå et godt stykke over mitt budsjett. Summerliten hørtes interissant ut, for da kan man kanskje velge noe enklere liggeunderlag om sommeren. Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kikker også litt etter en lett dunpose. Har sett litt på sir joseph koteka, og virker bra, men ser en del sliter med dunlekasjer. Er det noen som vet hvordan kvaliteten er på denne kontra en Western Mountaineering ultralite, eller en mammut sphere UL 3-season?

 

Andre tips til en lett (maks 1kg), men så solid dunpose som mulig, med komf. temp. ned mot ca 0-grader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en Sea to Summit Trek1 til mine sommerturer. Romslig dunpose med fuktbehandlet dun og vannavstøtende stoff som gjør den litt mindre utsatt for fukt.

Vekt 830 gram. Jeg liker detaljene bla. glidlåsen som er sikret mot å sette seg fast. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.