Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen erfaringer med Hilleberg Saitaris eller Hilleberg Keron 4GT til familie på 4?


Thomas_B

Anbefalte innlegg

Vurderer så mye forskjellig for tiden. Vi er to voksne og 2 små barn. Ønsker et telt vi kan bruke også når de blir litt større. Noe erfaring med disse teltene? Vurderer også telt fra Helsport som noen sikkert har sett i et annet emne lenger ned her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til det bruket ville jeg ikke vært i tvil om å skaffe et telt med to fortelt, to inganger, og rette endevegger. Om det er Hilleberg eller Helsport er av mindre betydning. Hilleberg sitt Keron GT eller Katium GT er ypperlige valg. Helsport sitt Svea er gode alternativer.

Jeg har selv hatt to småtroll + moderen selv i et slikt telt, og har aldri angret på det teltet. Tror modellen dengang  het Dovrefjell ( Helsport)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk for Keron 4. Mye på grunn av prisen på Fjellsport. Der er Keron 4 priset lavere enn Keron 3, og med forumrabatt kom teltet på 6700. Det er billig.

I utgangspunktet så jeg på 4gt, men 3000 kr for større fortelt vurderte jeg at det ikke var verdt. Og med vekta jeg sparer kan jeg dra med meg en tarp hvis jeg trenger ekstra ly.

Keron 4 passer fint til en familie på fire. Vi kan legge oss hvilken retning vi vil og selv fruen var imponert over plassen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lagt inn to bilder, det ene viser 5 personer som sitter i Saitaris, i tillegg er det 5 personer til inne i teltet som vi ikke ser, men 3 av de måtte stå i gropa.

 

Som jeg sa i forrige tråd - Svalbard BC 6 gjør nok nytta og er merkbart større innvending enn Saitaris. Selv om Svalbard teltet til speideren blåste i bakken da det bildet av lunsjen ble tatt i Saitarisen, så er det mulig at den nye designen på Svalbard 6 er bedre, siden stengene nå krysser hverandre.

 

Det andre bildet (som for ordens skyld ikke er tatt i speidersammenheng, - om noen skulle stusse over den lille flasken i nedre billedkant),viser 3 voksne i Svalbard 6 bc, i tillegg sitter jeg inne i teltet og tar bildet. (Fant dessverre ikke noe bedre bilde.)

 

Husker fra jeg var elev på Øytun Folkehøgskole, hvor klassen disponerte et Helsport Svalbard 5, Svea og Dovrefjell at Dovrefjell og Svea som regel sto høyere på lista enn Svalbard 5 (som er et passelig fint 3-mannstelt).

 

Saitaris er et fint 3 mannstelt for voksne, ihvertfall om man skal oppholde seg inne i teltet. Svalbard 6 bc er fint til 5 voksne, selv om det er litt trangt, men supert med 4. (Og Hilleberg trenger ikke stormmatter... det står helt fint uten)

post-4990-0-91913600-1433366131_thumb.jp

post-4990-0-17768800-1433366147_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt Keron 3 siden 2001, og jeg ville ikke nølt med å anbefale en større utgave til to voksne og to barn. Det finnes imidlertid mye å velge i der ute. Jeg ser selv på Holmeslet Explorer og Helsport Finnmark når vi nå trenger et større telt. Mest fordi jeg kan tenke meg større høyde i teltet, og fordi vi bruker kanoen mye.

 

Du går uansett ikke feil med Hilleberg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilleberg teltene har som nevnt ikke stormmatter, men det er mulig å få det sydd på. Min personlige oppfatning er at teltene ikke trenger det, fordi de er konstruert for ikke å ha det (stormmatter er diskutert i en egen tråd her, og oppfatningen om behovet for stormmatter er forskjellig). Det er strammere som trekker duken helt ut i enden på stengene, og strammere i endene på forteltene, dermed er det lett å holde duken helt ned til bakken med pluggene.

Selv har jeg Keron 3GT og Saitaris, der sistnevnte brukes til vinterturer, til dette er det særdeles konfortabelt til 3 voksne (har ikke vært flere personer enn det i det). Har ekstra stangsett til forteltet, men har enda ikke hatt behov for å bruke den. Vil selvsagt ikke overhodet ha noen betenkeligheter med å ta Keron'en med på vintertur de gangene jeg ikke trenger den ekstra plassen. Det ser forøvrig ut at det er en feil i målskissen til Hilleberg på Saitaris, der står det 155cm som det smaleste i endene, det skal være 185cm.

 

Når det gjelder utnyttelse av plassen så er Keron 3 tilnærmet firkantet inni, endeveggene er helt rette (saitaris skrår litt øverst), sideveggene er også nærmest helt rette en stund før de buer oppover, på Keron 4 vil de nok ikke være fult så rette siden bredden er større, men takhøyden ikke er så mye høyere. Netto "utnyttelsesgrad" av bredden vil nok være litt bedre på Keron enn på Saitaris. Forteltene på Keron GT og Saitaris er gode og romslige, jeg er også spesielt glad i den buede døra på forteltene, den er genial. Siden buen kan åpnes i toppen, kan det være en terskel igjen nederst, på vinteren er dette en fordel da det også er mulig å legge snø inntil åpningen, dessuten kan du reise deg opp på vei ut av teltet, og stige inn i teltet og bøye deg ned for å komme inn, altså du trenger ikke krabbe ut og inn.

Det første jeg kjøpte av de to teltene var Keron 3GT, da så jeg både på Svalbard 3 High, Svea 3 og Fjellhemen xtreme 3 Camp, selve Keron 3'en fikk jeg ikke sett (men Saitars, og noen andre), men jeg syntes totalt sett løsningene på Hilleberg virket bedre, teltene gav meg også en berdre "feel", derfor gikk jeg for Keron, og erfaringene med dette gjorde at jeg også skaffet meg Saitaris. Saitaris har toppventilasjon i tillegg til endeventilasjon, men endeventilene har store åpninger som kan enten åpnes helt, dekkes med myggnett,eller et stoff som ventilerer noe, så ventilasjonen er meget bra uansett.

Som nevnt her så kan du ikke gå veldig mye feil med et Hilleberg telt så lenge det er stort nok til å dekke det behovet for plass som dere har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er plassen jeg er mest betenkelig med. Heller egentlig litt mot Helsport 6 camp, men er veldig i tvil om det rett og slett er unødvendig stort til 4. Skulle jo gjerne sett alle oppslått, men det går jo ikke. Skjønner at høyden kan være et problem i forhold til vinden. Saitaris sin konstruksjon virker veldig solid, Keron synes jeg ser mer ut som et helt standard tunneltelt (rett meg hvis jeg tar feil). Og som dere nevnte, så krysser stengene på 6camp for bedre stabilitet. Vet ikke noe om hvordan forrige modell var. Bare veldig kjedelig å bestille såpass dyrt utstyr og at det ikke var som man hadde tenkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett. Keron ser ut som et helt standard tunneltelt, men Keron er også gullstandarden for polarferder og har vært det i mange år.

Grunnen er at tunneltelt gir best styrke/plass ift. vekt. I tillegg er de "lettere" å sette opp i sterk vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder du til i nærheten av Mjøndalen så kan jeg slå opp teltene mine for deg på en dag det er tørt ute om du vil ta en titt. Saitaris er uten tvil en bombesikker konstruksjon. Det er riktig at Keron "bare" er et tunelltelt, men det tåler det meste. Jeg har hatt mitt telt oppe i bekreftet vindkast på 18m/s, og vinden økte litt etter at målingene ble foretatt. Vinden kom skrått inn på siden av teltet, eneste jeg merket av det var litt blafring i duken og klirring i hempene på glidelåsen.

De utvendige stangkanalene er lette å tre inn stengene i, og alle stengene er like lange, så du trender ikke fomle rundt etter riktige stenger. Det er også plass til 2 stenger. Det er DAC stenger som leveres med, og de er de beste du får, skulle mot formodning et stanbrudd oppstå, så er stangkanalene utført i kraftigere stoff, og siden det er utvendige kanaler, så er det også mindre sjanse for at stengene går inn i teltet i stedet for ut gjennom stangkanalen om så skulle skje.

Det er de to endepluggene i forteltet som holder strekket i duken, og bardunene i endene av ventilene (som er forankret flere steder i selve teltet) som holder strekken i selve teltet (i tillegg til at stengene dras mest mulig fra hverandre). Når du slår det opp fester du det ene forteltet i pluggfestene, og den ene endebardunen mot vinden, deretter trer du inn stengene mens alt ligger på bakken og strammer strammingen ved enden av stanga, deretter drar du ut hele teltet som en "ruse/trekkspill-belg" og strammer det opp fra endre siden.

Så bardunerer du med retning på bardunene mot den siden vinden kommer fra.

Sidebardunene Keron har ikke til oppgave å stramme duken, bare å holde fasongen på teltet i sterk vind fra siden. Altså det er de 6 pluggene som er i endene som er viktig å forankre.

Dette er også en av tingene jeg liker bedre på Hilleberg kontra Helsport, at teltet ikke har barduner rundt om kring som har til oppgave å holde duken stram og hindre at ytterduken "sagger", konstruksjonen i seg selv sørger for stram duk forutsatt at du strekker teltet helt ut i lengderetningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keron 4 veier 2 kg mindre og Keron 4GT 1 kg. Det er 15 cm lavere, men det er også færre stenger (3/4 kontra 5 ).

 

Som turpappa selv er jeg veldig glad for at jeg valgte Keron 4. Med unger på tur fyller sekken seg raskt, og 2kg på teltet betyr noe. Og vi har fortsatt plass i teltet.

 

 

post-10554-0-47744700-1433413509_thumb.p

 

 

 

Edit: Endret feil informasjon om antall stenger. Leste dokumentasjonen helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det 8 stenger på Keron 4GT?! Er opptatt av god plass i forteltet til matlaging og div. Hvordan er ventileringen? På Helsport er et jo sideventiler i tillegg. Hva synes dere?

Hadde vært supert å sett teltene ja. Jeg bor i Larvik. Kunne kanskje gjort en avtale etter hvert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keron 4GT har fire stenger, Saitaris har 4 lange (like lange) + en kort.

Det er ikke mange telt som har større fortelt enn Keron 4GT.

Du skal heller ikke se deg blind på antall ventiler, ventilene i Keron holdes oppe av bardunene, i tillegg er det en stiv kant på de som gjør at de holder fasongen. Ventilene har glidelås for enten være helt åpne, med myggnett eller stoffpanel, åpningene er vel omtrent som et A4-ark.

På Hilleberg går ventilene bare inn i ytterteltet, ventileringen derfra og inn i innerteltet regulerer du med døra som også kan åpnes, stenges med panel, eller ha myggnetting. Det betyr at du kan ha max lufting i forteltene og lukket inn mot innerteltet om du ønsker det.

Jeg antar at dette er noe det samme på Helsport, men de har "snurpeløsning" på lukkingen, jeg har også sett bilder der det ser ut som den ene (lave) ventilen går direkte inn i innerteltet (vennligst korriger om jeg tar feil).

Snurpingen gjør at ventilåpningen mister noe areal til å transportere luft enn størrelsen skulle tilsi.

Dørene kan også åpnes for ytterligere forbedre ventilasjonen, det er myggnetting i døra til det store forteltet på Keron 4GT og Saitaris.

Vi kan sikkert ordne en "visning" etter hvert, men det må være tørt fordi jeg vil ha litt problemer med å få tørket to store telt samtidig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som du har satt deg godt inn i dette. Du ville altså gått for et Hilleberg telt, og da Keron 4 (GT) til en familie på 4? Hvordan oppleves romfølelsen og høydeforskjellen i forhold til Saitaris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde en temmelig grundig Research og var temmelig bevisst på hvilken egenskaper jeg ville ha, og hvilke jeg ikke ville ha når jeg til slutt kjøpte Keron 3GT, mye basert med erfaringer gjort med det gamle teltet mitt. Jeg var også i Oslo på teltdagene til Oslosportslager og Sportnett for å se de forskjellige teltene utstilt. Teltdagene pleier å være på denne tiden av året, det er også på denne tiden det pleier følge med gratis bunnduk til Hilleberg. Fjellsport har også pleid å ha -20% og bunnduk inkludert på Hilleberg omtrent på denne tiden.

I Keron har du samme høyde i hele lengden av innerteltet, Saitaris er lavere ut mot inngangene, men selve høyden i kuppelen er høyere det gir litt lufigere feel, men jeg har aldri opplevd høyden i Keron som for liten.

Sett deg på ett eller annet som er 10cm høyt for å "simulere" et oppblåsbart liggeunderlag, mål deretter avstanden fra bakken til hårfestet, da finner du ut hvor mye høyde du har å gå på når du sitter inne i teltet.

Forteltet i Saitaris er mindre og lavere enn det i Keron, husk også at i Keron så har får du ekstra høyde i forteltet i forhold til innerteltet.

En standard Exped madrass har 52cm bredde, det betyr at det går akkurat med 4 madrasser i bredden i Keron 4, det skrår selvsagt noe ut mot sidene, men sideveggene er temmelig rette.

Jeg fant 2 bilder på nettet fra innsiden av Keron 3 eller 4, fant også ett hvor det satt noen inni teltet, men synes ikke jeg kunne "reposte" dette. Du finner det om du googler Keron Pictures.

post-13618-0-52694100-1433425499.jpg

post-13618-0-88696200-1433425513_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Turpappa. Har hatt Keron 4GT i noen år og det er et fantastisk telt på alle måter. Du trenger ikke stormatter til det, telte klarer seg utmerket uten. Vi har brukt det som 3manns telt (3 voksne) men ville ikke hatt en 4. person inn. Nå er det riktignok noe annet med en familie men det kan nok allikevel bli litt snaut. Jeg har nå gått over til MSR Stormking (5 manns telt kuppeltelt) som er svært romslig. 

 

Lykke til med teltvalget, det skal ikke være enkelt ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er litt skeptisk når det akkurat går i bredden med 4 liggeunderlag uten noe å gå på i Keron 4GT. Ellers virker det helt topp! MSR Stormking er altfor dyrt. Men hvordan er det med tollavgifter når man bestiller fra utlandet? Det blir vel en del i tillegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.