Gå til innhold
  • Bli medlem

2k-toppsamlartur på 2 uker


Nuker

Anbefalte innlegg

Vad tror ni om följande topptursplanering (som är optimistiskt planerad, baserad på att vädret blir lika bra som vid förra årets turer)? Jag tänker åka runt den 25 juni; jag hoppas att snösmältningen då har kommit några steg längre.
 
Jag har primärt tänkt att följa Sondre Kvambekks spår, emedan det främst är hans turrapporter jag har läst.
 
Först tar jag mig till Leirungsdalen från Gjendesheim och sätter där upp ett tältläger. Därefter gör jag nedanstående turer.
 
1. Kalvehøgde: 15 toppar, verkar inte vara några bekymmer. Kanske vadet över Leirungsån?
 
2. Tjønnholsmassivet: 9 (+2<pf10) toppar + Bukkehåmåren; ser inte ut som att det går att ta sig mellan Eggen och Høgdebrotet utan klätterutrustning vid närmare inspektion -- annars hade det varit 11 stk.
Delvis likt denna tur: http://peakbook.org/tour/522/Weekend+i+Leirungsdalen.html, med förändringen att jag tänker ta Bukkehåmåren också.
 
3. Kvitskardsmassivet: 10 + 3 stk toppar inkl. Leirungskampen (p.g.a. ett jobbigt hak, röd trekant om man kommer från Kalvehøgde)
I den ovanstående turrapporten verkar det som att de har vägen över brant sluttande glaciär mellan Midtre Skarvflytinden och Midtre Skarvflytinden Søre -- verkar något riskabelt?
 
Sedan blir det en dag där jag tar mig till Gjendebu.
 
4. Mesmogtravers+Slettmarkpiggen: 11 (+1<pf10) stk; ett antal klyv/klätterpassager -- här ser det ut som att man behöver vara noggrann med vilken väg man tar.
 
5. Slettmarkshø (+eventuellt Galdeberget): 4 (eller 5) stk (+2<pf10) 2k, eventuellt någon 1900+.
Ett fascinerande berg med sin lodräta, delvis överhängande och 500 meter höga östvägg. Eggen söder om huvudtoppen ser ut att eventuellt kunna vålla problem.
 
Jag tar mig därefter en bit på vägen till Leirvassbu. Tältlägret kommer eventuellt att flyttas mellan några av nedanstående turer. I slutet av juni förra året var det inga problem för mig att vada Storåe ovanför Hellertjønne, så jag slipper den aningen mastiga stigningen (med tung ryggsäck d.v.s.) upp till Gjendetunga från Gjendebu.
 
6. Rauddalseggje + Skarddalseggje: 4 stk 2k, 1 stk 1900+; ett par svåra passager.
Hur knivig kan passagen mellan Skarddalseggjes två toppar bli? Jag har sett att vissa har använt rep där. Jag antar att vid regnväder så blir det krav på rep.
 
7. Kyrkja + Visbretinden: 4 stk 2k (+1<pf10). Verkar vara lite klyvning mot Visbretinden.
 
8. Tverrbott/Tverrbytt: 9 stk (+1<pf10) 2k + ett antal 1900+. Verkar finnas en jobbig passage.
 
9. Bukkeholstraversen: 13 (+4<pf10) toppar, troligtvis. Denna tur är mycket lång, och är nog det största frågetecknet gällande huruvida den kan genomföras på en enda dag.
 
10. Urdadalstraversen: 5 stk 2k (+2<pf10) -- mindre prioriterad tur.
 
11. Hellstugutraversen: 11 stk 2k (+3<pf10). Verkar finnas några ställen längs ryggen som kan vålla problem.
 
Därefter blir det antagligen en marsch mot Gjendebu, varifrån jag tar mig medelst båt till Gjendesheim (om jag inte bestämmer mig för att gå Besseggen).
 
Detta blir uppemot 100 stk 2k-toppar, som man med litet flyt kan avverka på cirka två veckor. Det blir slitsamt, men för mig är detta ett självförverkligande som är viktigt, och därför prioriterar jag att bestiga så många toppar som möjligt på så kort tid som möjligt. 
Isyxa och stegjärn medtages och jag har en del erfarenheter från klyvning på gränsen till klättring utan säkring. Det skulle vara kul med feedback på upplägget. Jag bortser härifrån transportsträckor.
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bra idéer men jag kan nämna att det är helt jävulskt med snö i omådet för årstiden i år och det kom påfyllning både i helgen och igår.

Men kör hårt! Kommer du inte upp över allt så är det inte så noga, fint område och du kan räkna det som rekognosering för kommande turer om du inte kommer upp över allt.

Tag med snöskor i bilen. En kontroll på plats kommer att visa om du behöver ha med dom på turen eller inte (troligen bra att ha, men väger en del.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør på, Sondre har skrevet meget utførlige rapporter, så det som står der kan du lite på. Jeg regner med at du også er kjent med at Sondre har fått mye erfaring med bratt lende, så du får vurdere det utfra egen erfaring og risiko når du leser teksten. F.eks solo klatret /gikk Sondre for en tid siden alle toppene i Hurrungene på ett døgn.  Er treg snøsmelting i år, så vurder en backup plan for mulige problematiske elvekrysninger. Ellers har jo mange av ryggene bratt kliving og innslag av kortere klatrepassasjer og da går tida for, så planen din virker "optimistisk", men det er jo lov :-) Lykke til og send rapport! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør på, Sondre har skrevet meget utførlige rapporter, så det som står der kan du lite på. Jeg regner med at du også er kjent med at Sondre har fått mye erfaring med bratt lende, så du får vurdere det utfra egen erfaring og risiko når du leser teksten. F.eks solo klatret /gikk Sondre for en tid siden alle toppene i Hurrungene på ett døgn.  Er treg snøsmelting i år, så vurder en backup plan for mulige problematiske elvekrysninger. Ellers har jo mange av ryggene bratt kliving og innslag av kortere klatrepassasjer og da går tida for, så planen din virker "optimistisk", men det er jo lov :-) Lykke til og send rapport! 

 

Jo, jag hoppas på att det blir litet varmare väder. Jag såg att Sondre gjorde ett Hurrungane-maraton, vilket är en imponerande bedrift. Synd att man bor så långt ifrån fjällen, annars hade jag börjat betydligt tidigare med toppsamlandet. Det är ju gunstigt att vara norrman om man gillar berg. Då hade jag hunnit med fler bestigningar också. De flesta toppar tas dock i samband med någon travers, så 400 2k-toppar blir i verkligheten betydligt färre turer än så.

Jag vill helt enkelt komma upp i en "milstolpe", d.v.s 100 toppar, så fort som möjligt. Jag har utöver detta planerat en längre tur i Sarek också, kanske blir sex till 2k-toppar där (i Sverige har jag dock betydligt större ambitioner än att endast bestiga 2k-toppar). 

I Kebnekaise gjorde jag förra året en liknande tur (vid sidan av turen i Jotunheimen) och jag gick upp på en hel del toppar då, vid den turen kunde jag hålla mig väldigt nära min ursprungliga planering. Det är i samma anda som jag vidtar kommande tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra idéer men jag kan nämna att det är helt jävulskt med snö i omådet för årstiden i år och det kom påfyllning både i helgen och igår.

Men kör hårt! Kommer du inte upp över allt så är det inte så noga, fint område och du kan räkna det som rekognosering för kommande turer om du inte kommer upp över allt.

Tag med snöskor i bilen. En kontroll på plats kommer att visa om du behöver ha med dom på turen eller inte (troligen bra att ha, men väger en del.).

 

Jag har inte bil, så ett sådant alternativ kommer på skam. Emellertid har jag de synnerligen varma Sealskinzsockorna som har gjort även de svåraste vaden i Sarek behagliga, och som även har förhindrat alltför stor nedkylning när jag har pulsat genom rutten snö.

 

Rekognoscering är fint. Jag hoppas att jag kommer att kunna fullfölja åtta av dessa turer, annars blir jag nog lite trulig. Att göra tio eller elva är nog mer av en chimär, men hoppet finns alltid.

 

De möjligtvis svåra vad som jag kan identifiera är Leirungsåe och eventuellt Storåe om det blir mycket mer vatten än i juni förra året. Enligt vad som står på Tinderanglernes blogg kanske jag kan hoppas på att det kommer att finnas en fin snölega över Leirungsåe, så att jag kan realisera en topptur i Kalvehøgdemassivet. Förra året (då det inte var lika mycket snö vid samma tidpunkt i juni) var snölegan tjock i Svartdalen, och det var följaktligen inga problem att ta sig över bäcken där.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.